Урок "Українці в арміях воюючих держав. Українські січові стрільці"

Про матеріал

Тема. Українці в арміях воюючих держав. Українські січові стрільці. Мета: визначити бойовий шлях УСС; назвати найважливіші битви за участі УСС; охарактеризувати значення бойових дій УСС; скласти характеристику Григорія Коссака; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власну думку; удосконалювати навички роботи з атласом та історичною інформацією; виховувати почуття патріотизму, повагу до історичної пам'яті

Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 10-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

 Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Українці в арміях воюючих держав. Українські січові стрільці.

Мета: визначити бойовий шлях УСС; назвати найважливіші битви за участі УСС;  охарактеризувати значення бойових дій УСС; скласти характеристику Григорія Коссака; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власну думку; удосконалювати навички роботи з атласом та історичною інформацією; виховувати почуття патріотизму, повагу до історичної пам’яті.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  •                називати дати найвизначніших битв за участі УСС;
  •                характеризувати участь у бойових діях 1914 – 1917 рр. УСС;
  •                складати характеристику Григорія Коссака;
  •                показувати на карті бойовий шлях УСС.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, історична карта України, кросворд, роздатковий матеріал.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання.
  1. Кросворд.

E:\Работа\Підготовка до уроків\10 клас\Історія України\2. Україна в роки Першої світової війни\6. Українці в арміях воюючих держав. УСС\Рисунок1.png

  1. Перший комендант легіону УСС. (Галущинський)
  2. Голова Головної української ради. (Левицький)
  3. Генерал-губернаторство, створене на окупованих Російською імперією територіях. (Галицьке)
  4. Ініціатор створення та фактичний керманич СВУ. (Жук)
  5. Одна з наймасштабніших битв в Першій світовій війні. (Галицька)
  6. Фортеця, яку російським військам вдалося захопити у березні 1915 р. (Перемишль)
  7. Політичний блок, на боці якого воювала Австро-Угорщина. (Антанта)
  8. Насильницьке приєднання, загарбання однією державою території іншої. (Анексія)
  9. Центр новоутвореного генерал-губернаторства на окупованих територіях. (Чернівці)
  10.         Генерал-губернатор новоутвореного генерал-губернаторства. (Бобринський)
  11.         Примусове виселення з місць постійного проживання окремих осіб чи цілого народу. (Депортація)
  1. Робота з історичною картою.
  • Покажіть на історичній карті:
  • лінію фронту на початок 1915 р.;
  • лінію фронту на кінець 1916 р.;
  • місто, яке російські війська взяли 7 червня 1916 р. (Луцьк)
  • брусиловський прорив російських військ.
  1. Актуалізація опорних знань.
  1. Бесіда за запитаннями.
  • Пригадайте, коли виник легіон УСС.
  • Хто виступив ініціатором створення легіону УСС. (ГУР)
  • Кого ГУР закликала вступати до легіону? (всіх, хто не підлягав мобілізації)
  • Хто очолив УСС? (Михайло Галущинський)
  • Які надії було покладеного на легіон?
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Ребуси.
  • Розшифруйте ребуси.

E:\Работа\Підготовка до уроків\10 клас\Історія України\2. Україна в роки Першої світової війни\6. Українці в арміях воюючих держав. УСС\Рисунок2.png(Маківка)

E:\Работа\Підготовка до уроків\10 клас\Історія України\2. Україна в роки Першої світової війни\6. Українці в арміях воюючих держав. УСС\Рисунок3.png(Лисоня)

  • Чи знайомі вам слова-відгадки?
  • Це назви гір. А яку роль вони відіграли у Першій світовій війні ми сьогодні з’ясуємо.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте додаткову інформацію.
  • Порівняйте становище українців в австрійські та російській арміях.
  • Що вас здивувало чи зацікавило?

Додаткова інформація.

На сьогодні немає точних цифр, скільки українців було мобілізовано до лав російської та австро-угорської армій у період Першої світової. Є лише приблизні відомості. Заступник директора з наукової роботи Національного вій­ськово-історичного музею Ук­раїни Ярослав Тинченко зазначає: «На підставі чималої кількості непрямих даних можна сказати, що під час Першої світової війни з території Російської імперії було мобілізовано близько 2 млн українців. Причому понад 70 тис. із них – генерали та офіцери. Частка офіцерів українського походження у складі російської армії була дуже велика, щонайменше 20–25%, генералів – приблизно 25%. Чимало з них обіймало ключові посади у штабі верховного головнокомандування». Це передусім генерал Олександр Лукомський, який тривалий час керував згаданим штабом, а його першим помічником був генерал-лейтенант Михайло Пустовойтенко. Обидва з давніх дворянських родин. Головним військовим інженером російської армії був українець генерал Костянтин Величко, вочевидь, нащадок літописця Самійла Величка.  

Серед командувачів і начальників штабів фронтів та командувачів армій було понад два десятки українців. Кілька з них потім служило у війську гетьмана Скоропадського, а згодом в Армії УНР. Це генерал-лейтенант Микола Юнаків, який під час Першої світової був начальником штабу, а потім командувачем однієї з армій на Румунському фронті, та військовий міністр гетьмана Скоропадського Олександр Рогоза, під час Першої світової командувач 4-ї російської армії. Внесок українців із російського боку був гігантський.

«Щодо Австро-Угорщини, то ми звикли згадувати найперше про легіон Українських січових стрільців, – каже Тинченко, – але це було вкрай нечисленне формування навіть порівняно з польськими легіонами, які переважали вшестеро. Легіон УСС за кількістю ніколи не виходив за межі 2 тисяч». В Австро-Угорщині панував територіальний принцип формування війська, тому там було чимало полків, які в побуті звалися русинськими (українськими). Вони комплектувалися з уродженців Західної України, там дислокувалися і там воювали на початку війни. «Загалом до складу австро-угорської армії було мобілізовано близько 320 тис. українців, – стверджує історик. – Спочатку вони служили на російському фронті, а коли ситуація в 1917 році змінилася і в Росії вибухнула революція, чимало українських полків воювали на італійському та сербському фронтах. Наприкінці Першої світової велика кількість галицьких вояків – приблизно 100 тис. – потрапила до італійського полону і не змогла взяти участь у війні за незалежність».

Вияви героїзму серед українців під час Першої світової вій­ни були на обох фронтах, хоча насправді багато з них від початку не бажали брати в ній участь. http://tyzhden.ua/History/115807

  1. Робота з історичною картою (с. 23 підручника).
  • Проаналізуйте карту.
  • Звідки починається бойовий шлях УСС? (Мукачеве)
  • На яких теренах вели бої УСС? (На території Західної України)
  • Де й коли відбулися найбільші бої за їхньою участю?

3.     Перегляд та аналіз відеоролику «20 кроків до мрії. Крок 10 - Українські Січові Стрільці»

https://www.youtube.com/watch?v=cGHf8unqTEM

  • Чому добровольці склали дві присяги?
  • Чому г. Маківка мала важливе стратегічне значення?
  • Назвіть інші важливі бої, у яких брали участь УСС.
  1. Робота в малих групах.
  1. Робота груп.

1-ша група.

  • Опрацюйте текст підручника на с. 25 – 26. Складіть хронологічну таблицю боїв за участю УСС.

2-га група.

  • Опрацюйте текст підручника на с. 25 – 26. Складіть 5 – 6 запитань до прочитаного.

3-тя група.

  • Опрацюйте текст підручника с. 25 – 26. Складіть план до прочитаного.
  1. Аналіз роботи груп.
  2. Дайте відповіді на запитання.
  • Коли відправилися на фронт останні підрозділи УСС? (На кінець вересня 1914 р.)
  • Де відбувся перший бій УСС? (на Ужицькому перевалі та біля села Верецькі Вижні)
  • Коли УСС зайняли позиції на горі Маківка? (у березні 1915 р.)
  • Хто очолював УСС у листопаді 1915 р.? (Григорій Коссак)
  • Яка операція була найбільшою для УСС? (битва на Лисоні)
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте додаткову інформацію.

Бої за гору Маківка — запеклі позиційні бої за гору Маківка в Карпатах, що точилися з 29 квітня до 4 травня 1915, під час Першої Світової війни на східному фронті між підрозділами австро-угорської 55-ї піхотної дивізії фон Фляйшнера (до складу якої входили 7 сотень 1-го та 2-го куренів Українських Січових Стрільців) та російськоімперськими військами 78-ї піхотної дивізії генерала Альфтана задля заволодіння панівною висотою — горою Маківка з метою контролю над селом Козьова.

В результаті героїчної оборони Маківки повністю зірвались стратегічні плани російського командування. Здобуття вершини, що планувалось 29 квітня, здійснилось лише 4 травня, при цьому були використані усі наявні резерви. Внаслідок величезних втрат російські війська не змогли продовжити наступ, і через тиждень змушені були поспішно відступати перед австрійськими підрозділами, що підійшли. Особливою мужністю під час боїв за Маківку відзначились частини Українських Січових Стрільців, що в подальшому відобразилось у народній пам'яті. https://porokhivnytsya.com.ua/2017/05/04/fight-on-mount-makivka/

  • Чому бої за гору Маківка були такими важливими?
  • На чию користь завершилися бої?
  1. Робота з візуальним джерелом (с. 26 підручника).
  • Розгляньте портрет Григорія Коссака.
  • Що ви можете про нього сказати? Яке враження він справляє?
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Підтвердьте фактами або спростуйте слушність тверджень.
  • Битва на Маківці – перший вагомий успіх стрілецьких зброї та духу.
  • Лисоня стала вічним символом великої ідеї боротьби за волю України, доказом незламності духу та бойової сили українського стрілецтва. Водночас вона була й мовчазним свідком найкривавішої трагедії за всю історію УСС.
  1. Виправте помилки.
  • Бойовий шлях УСС почався навесні 1916 р. (восени 1914 р.)
  • Перша битва УСС відбулася на г. Маківка. (біля села Верецькі Вижні та Ужицього перевалу)
  • Битва на г. Маківка стала найбільшою бойовою операцію в історії УСС. (битва на г. Лисоня)
  1. Підсумки уроку.
  1. Схарактеризуйте одним речення участь УСС у Першій світовій війні.
  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гура Ірина Сергіївна
    Дуже гарний конспект уроку. Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 жовтня 2018
Переглядів
4683
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку