Тема. Воєнні дії на території України в 1915 – 1917 рр.
Мета: проаналізувати перебіг воєнних подій на українських теренах у 1915 – 1917 рр.; розвивати уміння учнів узагальнювати та систематизувати історичний матеріал; удосконалювати навички роботи з історичною картою; виховувати зацікавленість до історії, патріотичні настрої.
Конспект уроку
з історії України
для 10-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Воєнні дії на території України в 1915 – 1917 рр.
Мета: проаналізувати перебіг воєнних подій на українських теренах у 1915 – 1917 рр.; розвивати уміння учнів узагальнювати та систематизувати історичний матеріал; удосконалювати навички роботи з історичною картою; виховувати зацікавленість до історії, патріотичні настрої.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас.
Хід уроку
А. Виникнення ЗУР. (5 травня 1915 р.)
Б. Взяття російськими військами Перемишля. (березень 1915 р.)
В. Початок Галицької битви. (серпень 1914 р.)
Г. Виникнення Галицького генерал-губернаторства. (серпень 1914 р.)
1-ша група.
Початок наступу.
Наступ німецько-австрійських військ почався о 10 годині ранку 19 квітня. Загальній атаці передувала могутня артилерійська підготовка, що тривала близько доби.
Можна вважати, що події Горлицької операції відбувалися у три етапи.
У росіян до початку весни вже був майже вичерпаний запас артилерійських снарядів, розрахований на недовгу війну. Витрата снарядів у перші місяці війни виявилася непередбачено великою. Перед чудово озброєними та підготовленими солдатами Макензена російські солдати виявились майже беззбройними.
2-га група.
Відступ росіян.
19 квітня 1915 р. почався «великий відступ» російських армій. Раптово з'ясувалося, що їм катастрофічно не вистачає найнеобхіднішого — снарядів, патронів, рушниць, навіть чобіт.
Далеко не всі бійці мали гвинтівки, багатьом доводилось чекати загибелі чи поранення своїх товаришів, аби одержати їхню зброю. Командування віддавало накази «не витрачати патронів даремно», «забирати патрони в поранених і убитих». Штаб Південно-Західного фронту розіслав телеграму про створення піхотних рот, озброєних «алебардами».
На ураганний вогонь противника все що могли росіяни, це лише відповідати рідкими поодинокими пострілами. На один випущений росіянами снаряд припадало приблизно 300 гарматних пострілів армії німецького генерала Августа Макензена.
3-тя група.
Закінчення битви.
Аби врятувати армію від повного винищення, росіянам залишалось тільки відступати. Російські війська покинули Перемишль, Львів — майже все Королівство Галичини та Володимирії. Вони зазнавали величезних втрат — загальна кількість вбитих і поранених за час «великого відступу» становила 1 мільйон 410 тисяч чоловік.
Під час Горлицької операції російське командування вперше в широких масштабах використало тактику руйнування важливих об'єктів та нищення різного майна на шляху наступу австро-угорсько-німецьких військ. На всіх напрямках були вивезені інтендантські вантажі, знищені мости, зруйнована залізнична колія, спалені стаціонарні будівлі, вивезені паровози і вагони. Майно, яке не можна було вивезти, знищувалося на місці. Мости зберігались до останньої хвилини і їх підривали перед приходом противника. Це дещо сповільнювало просування австро-угорсько-німецьких військ.
https://inter.ua/uk/video/episode/faces_utro/2014/11/13/WWI_battles