Урок "Українська література" 9 клас

Про матеріал
повторити основні відомості з біографії поетеси; . усвідомити велич її життєвого подвигу; . зробити ідейно – художній аналіз поезії «Давня весна»; . розвивати в собі життєвий оптимізм, гуманність, любов до природи, естетичний смак; . коригувати правильну і чітку звуковимову
Перегляд файлу

Навчальний предмет. Українська література. 10 клас

Розділ. Українська література XIX –початку XX століття

Тема. Нескореність людської душі й любов до життя у поезії Лесі Українки «Давня весна»

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань і розвиток на їх основі вмінь і навичок

 

 

Мета:

       . повторити основні відомості з біографії поетеси;

        . усвідомити велич її життєвого подвигу;

        . зробити ідейно – художній аналіз поезії «Давня весна»;

        . розвивати в собі життєвий оптимізм, гуманність, любов до природи,       

          естетичний смак;

        .  коригувати правильну і чітку звуковимову.

Обладнання: мультимедійний пристрій, папір,кольорові олівці, картки.

Хід уроку

  1. Нервово – психологічна підготовка здобувачів освіти  до уроку.
  2. Мотиваційний етап
  1. З’ясування емоційної готовності здобувачів освіти до уроку

Учитель. Перш ніж ми розпочнемо пізнавати чарівний світ художнього слова, виконаймо, звичне, але дуже потрібне завдання: налаштуємо себе так, щоб праця на уроці була цікавою, творчою, ефективною для кожного з вас. Тому для цього візьміть, будь-ласка, аркуші паперу і напишіть своєму однокласникові про його гарні, на вашу думку, якості. Прошу.

Діти виконують завдання, потім зачитують, і написане передають товаришу.

Учитель. Дякую щиро, діти. Отже, кожний із вас має одну з найголовніших життєвих якостей – бачити і цінувати один в одному найкраще. А які ще якості, на вашу думку, потрібні, щоб навчитися жити ? Чи потрібно, щоб бути сильним, вміти любити життя ? На це запитання допоможе нам дати відповідь робота над темою сьогоднішнього уроку.

Учні записують тему в зошиті

  1. Опрацювання навчального матеріалу

Учитель. Подивіться на дошку:

Ні, я буду крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні.

Без надії таки сподіватись,

Жити хочу! Геть думи сумні!

     « Contra spem spero!»

Це рядки з вірша « Contra spem spero!», мужньої, незламної, з палким люблячим серцем вірної доньки України – Лариси Петрівни Косач.

Ці слова я взяла за епіграф нашого уроку, адже обравши своєю зброєю слово, будучи цілеспрямованою натурою у житті й творчості, поетеса стала істинним титаном духу, що лишалася до останніх днів свого життя незламною у виборюванні ліпшої долі не тільки для себе, а й для України. За мужність і незламність духу І.Франко назвав Лесю чи не «єдиним мужчиною на всю соборну Україну»

На попередньому уроці ми з вами, діти, вже опрацювали відомості про життєвий шлях Лесі Українки. А зараз я пропоную прослухати інформацію, яку підготувала здобувачка, які ж події  виховали у поетеси велику, надлюдську силу волі, мужність?

Учениця. Розповідає підготовлене повідомлення.

Учитель. Так, діти, 30 років боротьби, 30 років страждань. Що надихало її гаряче, мужнє серце, допомагало бути непереможною? Чи потрібно для цього вміти любити життя? На це питання спробуймо дати відповідь, ознайомившись зі змістом вірша «Давня весна», який був написаний поетесою під час загострення хвороби ( їй на той час було 23 роки), коли по всій землі панувала весна.

Весна – найжаданіша пора в житті людини, її завжди зустрічали радісно й урочисто. Після тривалої зимової холоднечі та негоди кожний прагне поспілкуватися з живою природою – подивитись, як прокльовуються з-під землі ніжні списики зела, як прилітають птахи і лунають їх дружні співи. А що є весна для Лесі Українки?

Учитель читає поезію «Давня весна»

А хто ще бажає прочитати виразно поезію?

Діти почергово читають вірш

Учитель. Дякую за гарно прочитаний вірш.

  1. Обмін враженнями від прочитаної поезії.

Гра «Мікрофон». Здобувачі по черзі, передаючи уявний мікрофон, продовжують речення «Мене найбільше вразило в поезії…»

2.Бесіда за змістом прочитаної поезії.

- Чи любите ви весну? Чому?

- Зачитайте, як описано прихід весни й пробудження природи у вірші Лесі Українки.

- Зачитайте, як сказано про те, що природа не забула хворої дівчинки.

- Процитуйте рядки, в яких йдеться про вдячність ліричної героїні природі.

- Як поезія «Давня весна» пов’язана із життям її авторки?

Учитель. Ви гарно попрацювали, а тепер я пропоную релаксаційну хвилинку. Усім відомо, що Леся Українка дуже любила класичну музику, сама була талановитим автором музичних творів, професійно грала на фортепіано, однак через хворобу змушена була покинути заняття музикою. То ж для того,щоб глибше зрозуміти твір «Давня весна», я пропоную прослухати музичний твір Ф. Шопена «Весняний вальс» і подивитись відеоряд.

Звучить  композиція Ф. Шопена «Весняний вальс», демонструються слайди.

Учитель. Трішки відпочили – працюємо далі. Зараз ми з вами зробимо ідейно – художній аналіз твору. Пригадаймо, що таке тема, ідея, художні засоби.

Тема – весна – життєдайна сила, вона несе життя всьому новому, перемагає сумні і темні настрої в серці людини.

Ідея - возвеличення краси весняної природи, за сприянням якої людина забуває про хворобу, самотність.

Жанр – вірш.

Епітети: весела, щедра, мила.

Метафори: промінням грала, сипала квітки.

Порівняння: хутко, мов стокрила.

Композиція твору.

Експозиція: «була весна».

Зав’язка: хворобливість і самотність поетеси під час буяння весни.

Кульмінація: радість героїні, що її «не забула» весна.

Розв’язка: вдячність поетеси весні за дарунок.

  1. Закріплення вивченого матеріалу.

Проведення тестового опитування.

  1. Ознака, за якою поетеса не характеризує весну:

а) весела;

б) щедра;

в) мила;

г) пахуча.

2. Весна «летіла хутко,мов…»

а) стріла;

б) куля;

в) стокрила;

г) мить.

3. Під час свого руху красуня-весна розсипала:

а) білесенькі квітки;

б) пісні;

в) сонячне проміння;

г) позитивні емоції.

4.Про весняну волю у хатині заспівав:

а) вітер;

б) невідомий птах;

в) сонячний промінь;

г) ранковий гість.

5.З приходом весни все довкола:

а) загуділо;

б) задзвеніло;

в) загомоніло;

г) зашуміло.

6. Для всіх весна – це :

а) с/г роботи;

б) можливість вирушити на полювання;

в) дарунки;

г) нові клопоти.

7. Через що лірична героїня обурена на весну? Бо ця пора:

а) дратує її;

б) завдає болю і страждань;

в) забула про неї;

г) змушує працювати на землі.

8. З якої дерева посипались квіти у вікно до героїні поезії?

а) вишні;

б) сливи;

в) яблуні;

г) каштана.

9. Листячко зелене на дереві:

а) забриніло;

б) заблищало;

в) замайоріло;

г) затріпотіло.

10. Гай поетеса називає:

а) замріяним;

б) щирим;

в) любим;

г) казковим.

11. Чого не забуде душа ліричної героїні?

а) співу пташок у лісі;

б) тепла від сонячного проміння;

в) дарунку весни;

г) позитивних вражень від прогулянки у гаю.

V. Підсумок уроку.

VI. Оголошення результатів роботи здобувачів на уроці.

VII. Д/З

     I відділення:  вивчити напам’ять поезію  «Давня весна»,

     II відділення: виразно читати поезію  «Давня весна».

 

doc
Додано
4 червня 2021
Переглядів
546
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку