Урок з української мови " Повторення вивченого про прикметник"

Про матеріал

Урок української мови з використанням інтерактивних технологій

Тема: Повторення вивченого про прикметник.

Мета: систематизувати знання учнів про прикметник, формувати вміння вживати прикметники в усному і писемному мовленні; розвивати уміння узагальнювати, систематизувати мовні явища; вчити застосовувати здобуті знання на практиці.

Обладнання:лялька-хлопчик у національному костюмі, таблиця

«Прикметник», картки із загадками і деформованими реченнями, картинки з тваринками, підручник М. С. Вашуленко, О. І. Мельничайко «Рідна мова» 3 клас частина друга.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Перегляд файлу

Українська мова. 3 клас

 

Тема: Повторення вивченого про прикметник.

 

Мета: систематизувати знання учнів про прикметник, формувати вміння вживати прикметники в усному і писемному мовленні;  розвивати уміння узагальнювати, систематизувати мовні явища; вчити застосовувати здобуті знання на практиці.

 

Обладнання:лялька-хлопчик у національному костюмі, таблиця

«Прикметник», картки із загадками і деформованими реченнями, картинки з тваринками, підручник  М. С. Вашуленко,  О. І. Мельничайко «Рідна мова» 3 клас частина друга.

 

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

 

                                  Хід уроку

 

І. Організація класу до уроку.

            Дзвінок усім нам дав наказ: до роботи швидше в клас.

            Біля парт ми станем чемно – хай мене час недаремно.

            Будемо уважні і старанні всі, сядемо рівненько на місця свої.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Діти, подивіться хто завітав до нас на урок. (Вчитель показує ляльку-хлопчика в національному костюмі).
  • Давайте розглянемо цього хлопчика і з’ясуємо, який він?

(Гарний, веселий, маленький, усміхнений, загадковий, чорноокий).

  • Слова якої частини мови допомогли описати хлопчика?
  • Давайте дамо йому ім’я цієї частини мови – Прикметник, - оскільки в нього стільки прикмет.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

1. Поетична хвилинка.

  • Послухайте чудовий вірш про прикметник.

 

Прикметник — це частина мови,без неї нам не обійтись.

Ти вслухайсь в слово пречудове,йому, як другові, всміхнись.

Земля — ласкава, люба, рідна,а сонце — щире, золоте,

а небо — лагідне й погідне,життя — прекрасне, дороге.

А очі в мами — добрі, ніжні,а голос — чистий і дзвінкий,

а руки — теплі і надійні,а погляд — сонячний, ясний.

 

  • Назвіть, будь ласка, прикметники разом з іменниками, до яких вони відносяться.
  • Отже, на сьогоднішньому уроці ми систематизуємо і узагальнимо свої знання про прикметник.

 

2. Хвилинка каліграфії.

  • Прочитайте слова записані на дошці, запишіть їх каліграфічно в зошити, вставляючи пропущені букви, і поясніть їх правопис.

В_сняний,  л_сток, сім_я, пір_я, з_лений, з_рно, м_довий, гірка, гірка.

  •  На які б групи ви  поділили ці слова?

(Діти групують слова за частинами мови – іменники, прикметники.)

  • Чи є спорідненими слова гірка, гірка? Доведіть, використовуючи метод « Прес».
  • Складіть речення з кожним із цих слів. Запишіть і визначте головні і другорядні члени речення.                             

 

IV. Повторення та узагальнення матеріалу.

            1. Вправа «Мозковий штурм».

- Прикметник підготував для вас цікаві завдання. І для того, щоб                    успішно їх виконати, давайте пригадаємо і швидко дамо відповіді:

-  Яку частину мови ми називаємо прикметником? (Прикметник – це частина мови, що називає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які?).

-  З якою частиною мови прикметник пов'язаний у реченні? (Прикметники в реченні зв’язані з іменниками.)

-  В якому числі завжди стоїть прикметник? (Прикметник завжди стоїть у тому числі, що й іменник, з яким він зв’язаний.)

-  Прикметники змінюються… (В однині прикметники змінюються за родами. Також змінюються за числами та питаннями.)

 

       2.Творчий словниковий диктант.

(Вчитель диктує прикметники, а учні підбирають і записують антоніми до них.)

Гарячий (холодний), солодкий (кислий), щедрий (скупий), дешевий (дорогий), злий (добрий), низький (високий), близький (далекий), вузький (широкий), денний (нічний), брудний (чистий), веселий (сумний).

 

           3. Робота за підручником. (Вправа 104, с.46)

-  Прочитайте текст і спробуйте уявити описане.

- Чи вдалося вам зразу уявити прекрасну картину природи?

-  Чому?

-  Що ж треба зробити? (Змінити закінчення прикметників, відповідно до іменників).

-  Спишіть, розкриваючи дужки.

-  Спробуйте по іншому передати зміст останнього речення.

4. Гра « Хто швидше». Робота в групах.

  • Діти, допишіть до кожного іменника усі можливі прикметники.

     1 група.  Колесо (металеве, велике, чорне, важке, кругле).

2 група.  Кулька (гумова, маленька, червона, легка, кругла).

       3 група.  Олівець (синій, довгий, заструганий, тоненький).

    4 група.  Яблуко (червоне, кругле, солодке, соковите, запашне).

 

          5. Творення прикметників від іменників.

  • Утворіть від даних іменників прикметники чоловічого, жіночого та середнього роду.

        1 група.  Тепло – … (теплий, тепла, тепле).

2 група.  Весна – … (весняний, весняна, весняне).

3 група.  Сонце – … (сонячний, сонячна, сонячне).

4 група.  Діти – … (дитячий, дитяча, дитяче).

 

6.  Гра «Відгадай предмет за ознаками».

 - А тепер навпаки - відгадайте загадки про предмети чи явища за їх ознаками (завдання на картках).

          1 група.  Кругле, тепле, ласкаве, всіх обігріває (сонце).

          2 група.  Добра, ніжна, лагідна, до себе пригортає (мама).

  1. група.  Теплий, тихий, рясний, землю поливає (дощ).
  2. група.  Золота, щедра, багата, урожай з полів збирає (осінь).

 

         7. Фізкультхвилинка.  Пальчикова гімнастика.

1.Вправа «Долоня – кулачок».

2.Вправа «Підстрель уявну повітряну кульку кожним пальцем руки».

3.Вправа «Перекачування ручки між долонями, між пальцями».

 

         8. Робота над реченнями.

  • Від іменника «калина» утворіть прикметники і введіть у речення. Речення запишіть у зошит, утворені прикметники підкресліть та визначте їх число.

  З … вуст молодої дівчини зринає задушевна пісня.

… чай допомагає від застуди.

У багатьох селах України зустрічаються ще … гаї.

- У якому реченні утворений прикметник вжито в переносному значенні? (У першому реченні «з калинових вуст» вжито в значенні «з червоних вуст».)

 

      Гра «Пошир речення ».

  • Поширте речення за допомогою прикметників і запишіть. У дужках поставте питання до прикметників. Визначте головні та другорядні члени речення.

(Діти працюють з картками)

1 група. Річка  тече.

2 група. Трактор гуде.

        3 група. Сонце світить.

       4 група.  Дівчинкаспіває.

  • Діти, прочитайте речення, знайдіть у ньому прикметник і розберіть його, як частину мови.

 

      9. Творче завдання.

(Вчитель вивішує на дошку картинку білочки та зайчика).

- Діти, кого ви бачите на картинках?

- Визначте рід цих істот.

- В такому разі, дівчаткам скласти опис білочки, а хлопчикам – зайчика,використовуючи слова із довідки.

( Під кожним малюнком – допоміжні слова-прикметники).

Білочка (густа, руда, довгий, пухнастий, кругленькі, прудка).

Зайчик (полохливий, вухатий, куцохвостий, пухнастий, прудкий).

 

V. Підсумок уроку.

  •  Збіг урок наш, як коротка мить. Нашому другові Прикметнику  дуже сподобалося як ви працювали на уроці.

Вправа «Мікрофон»

  • Який вид роботи вам сподобався  найбільше?
  • Чому вдалося виконати всі завдання?
  •  Якими прикметниками ви, діти, охарактеризуєте наш урок? (Цікавий,незвичайний, прекрасний, захоплюючий, оригінальний, …).
  • Яка ж роль прикметників у нашому мовленні?
  • Так, прикметники роблять нашу мову багатшою, досконалішою, допомагають точніше висловлювати свою думку, додають життєдайної сили нашій мові.

              Ніжна, мила, світанкова,

              Ясна, чиста, колискова,

              Мелодійна, дзвінкотюча,

              Дивна, радісна, співуча,

              Лагідна, жива, казкова,

              Красна, чарівна, шовкова,

              Найдорожча, добра, власна,

              Мудра, сонячна, прекрасна,

              Солов’їна, барвінкова

              Українська наша мова.

 

(Характеристика роботи учнів, оцінювання їх знань й умінь).

 

VI. Домашнє завдання.

 

 

Список використаної літератури

  1. Розвиток життєвих компетентностей  на уроках української мови в початковій школі / О. В. Мачула, Г. П. Яріш. – Тернопіль – Харків: Видавництво «Ранок»,  2012. – 176с.
  2. Ігрові технології навчання на уроках у початковій школі / Т. А. Дубіч. – Тернопіль – Харків: Видавництво «Ранок»,  2010. – 128с.
  3. Дидактичні матеріали з української мови. 3 клас. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2010. – 96 с.

 

docx
Додано
13 травня 2018
Переглядів
2629
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку