Розробка уроку з укр.мови "Корінь. Спільнокореневі слова", 3 клас. Учитель Куплевацька Світлана Вікторівна
Запропонована розробка уроку детально розкриває методику активізації пізнавальної діяльності учнів засобами диференціації та ІКТ, презентує матеріал, який дозволяє створити умови для саморозвитку і самовираження учнів, розвивати навички самостійної роботи школярів, уміння співпрацювати і взаємодіяти у парі, групі, що призводить до кращого розкриття індивідуальності дітей, робить навчальний процес більш творчим та результативним.
Управління освіти Соледарської міської ради
Соледарська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №13
з поглибленим вивченням англійської мови
РОЗРОБКА УРОКУ
з української мови
за темою «Поняття про закінчення. Роль закінчення як частини слова, за допомогою якої змінюється форма слова. Закінчення як засіб зв’язку слів у реченні»
для 3 класу
із застосуванням засобів диференціації та ІКТ
Куплевацької Світлани Вікторівни
вчителя початкових класів
Урок №1
Тема уроку: Поняття про закінчення. Роль закінчення як частини слова, за допомогою якої змінюється форма слова. Закінчення як засіб зв’язку слів у реченні
Мета уроку: формувати в учнів уміння змінювати слова за запитаннями, виділяти змінну частину, визначати закінчення у слові, поданому в кількох формах; пояснити роль закінчення для зв’язку слів у реченні; формувати уміння вчитися, інформаційно-комунікативну, соціальну компетентності; збагачувати словниковий запас, розвивати мовлення школярів; вміння працювати у групі, аналізувати, узагальнювати, зіставляти; виховувати любов до української мови, любов до книги, повагу до товаришів.
Обладнання: мультимедійні засоби (проектор, ноутбук, презентація (додаток до уроку №1), ППЗ «Українська мова. 3 клас», урок №10), предметні малюнки, підставки для карток, набір кольорових карток, планшети, маркери, ілюстрації, картки.
Тип уроку: формування знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (с. 49, впр. 105)
— Прочитайте речення з фразеологізмами.
2. Словникова робота
Гра «Склади слова — назви тварин»
кйорнжвоао ербвлдю оаджбл міджьл
(Жайворонок, верблюд, бджола, джміль)
3. Каліграфічна хвилинка
В в Вв Вив вч вс мв нв яв
азбука навчання читання
Вивчиш азбуку — навчишся читати. Умітимеш читати — з кожним днем розумнішатимеш.
— Доберіть слова, близькі за значенням до слова азбука.
— Визначте кількість звуків і букв у слові читання.
— З чого складається текст? (Текст складається із речень.)
— З чого складається речення? (Речення складається зі слів.)
— З чого складаються слова?
III. Повідомлення теми і мети уроку (слайди №1, 2)
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, які інші частини можна визначити в словах.
IV. Первинне сприймання й усвідомлення нового матеріалу
— Прочитайте прислів’я. Поясніть їх значення. Що об’єднує ці прислів’я?
— Спишіть прислів’я. Поставте до підкреслених слів питання. Знайдіть у виділених словах спільну та змінну частини.
— Де стоїть частина, яка змінюється?
— Позначте частину слова, яка змінюється, відповідним значком.
— Уявіть, що виділені слова не змінюються. Чи зрозуміли би ви ці вислови?
— Як вам зручно називати цю частину? (Закінчення) (слайд №3)
Запам’ятайте! Частина слова, яка змінюється, називається закінченням.
Закінчення позначається так: . . (слайд №4) Щоб визначити закінчення, треба змінити слово. Наприклад: море, на морі, моря, морем.
2. Пояснення нового матеріалу. Ознайомлення з алгоритмом визначення закінчення (ППЗ 6)
Алгоритм визначення закінчення
— Що цікавого помітили? (Деякі слова не мають закінчення.)
— Якщо в змінюваному слові у певній його формі немає закінчення, то кажемо, що це слово має нульове закінчення, воно позначається порожньою клітинкою.
3. Фізкультхвилинка (слайд №5)
4. Первинне закріплення матеріалу – Вправа «Зміни закінчення» (ППЗ)
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Диференційовані завдання
І етап
1. Робота в парах (с. 50–51, впр. 107). Взаємоперевірка. Визначення варіантів.
— Прочитайте казку. Про що в ній ідеться? Яка мета цієї розповіді? Доберіть до неї заголовок.
— Дайте відповідь на запитання ображених парт. Розкажіть, як ви бережете свої парти. Перекажіть текст, уникаючи повторів слів.
Перевірка завдання, визначення варіантів.
ІІ етап
2. Робота в групах (с. 51, впр. 108) – диференційовані завдання на планшетах та у зошитах
Високий рівень (самостійно)
— Прочитайте текст, розкриваючи дужки. Які недоліки є у тексті? Як уникнути повторів слів? Перекажіть, уникаючи повторів слів.
— Спишіть текст, розкриваючи дужки. У змінених словах позначте закінчення.
— Чи легко було б прочитати, не розкриваючи дужки? Який висновок зробимо? (Закінчення зв’язують слова — узгоджують.)
— Чи потрібно вміти узгоджувати слова в реченнях?
Достатній, середній рівні (колективно з учителем)
— Запам’ятайте! Закінчення служать для зв’язку слів у реченні. Для цього ще використовують прийменники: у, в, на, з, до, між, під, понад, із.
Наприклад: вікн о — на вікн і , під вікн ом , до вікон , між вікн ами . (слайд №6)
Словникова робота
— Відгадайте слово, над яким будемо сьогодні працювати.
На дошці — малюнки, на яких зображені сова, півень, ракета, носоріг, сир, гриб, кіт.
— Це слово можна скласти, взявши з кожного слова по букві: сова — перша буква; півень-перша; ракета — друга; носоріг — третя; сир — друга; гриб — четверта; кіт — друга (спасибі)
Спасибі — висловлення вдячності за зроблене добро, виявлену увагу.
— Доберіть до слова спасибі синоніми. (Вдячний, дякую, висловлюю подяку)
Перевірка всіх завдань.
3. Динамічна пауза «Ми берізки та кленці» (ППЗ 7, 8)
ІІІ етап
4.Індивідуальні диференційовані завдання (ППЗ)
Середній рівень (з учителем) - Вправа №4(ППЗ 9);
Достатній рівень (самостійно (з мірою допомоги)) - Вправа №5 (ППЗ 10);
Високий рівень (самостійне виконання творчого завдання)- Вправа на картках.
Склади речення і запиши їх, змінюючи, де треба, закінчення слова. Закінчення познач.
Перевірка всіх завдань.
ІV етап
5. Загальне (спільне) завдання – самостійна робота
— Які ж ролі виконує закінчення у реченні? (Зв’язує слова в реченні, утворює нову форму слова.)
— Як утворити нову форму слова?
Перевірка завдання.
1) Найпростіше утворити нову форму слова за принципом «один — багато» (слайд №7):
книг а — книг и ;
учень — учн і .
2) За принципом: «він — вона — воно» (слайд №8):
чемн ий — чемн а — чемн і .
3) За допомогою питань (слайд №9):
(Чого?) дружб и
(Чому?) дружб і
(Що?) дружб у
(На чому?) на дружб і
VІ. Підсумок уроку (слайди №10, 11)
1. Метод «Мікрофон»
— З якою частиною слова ми сьогодні ознайомилися?
— Як його знайти? А як позначити?
— Що нового дізналися на уроці?
— Що найбільше запам’яталося?
— Яких висновків дійшли? (Слова можуть змінюватися. Змінна частина слова називається закінченням. Закінчення служить для зв’язку слів у реченні.)
2. Тестові завдання (ППЗ 11-13)
— Ми говорили про маленьку частинку слова, яка має величезне значення та зв’язує різні слова в реченні. Саме завдяки таким дрібницям українська мова є наймилозвучнішою мовою у світі, добре впорядкованою, тому що слова лаконічно і тонко поєднані.
VІІ. Домашнє завдання (слайд №12)
С. 51, впр. 109.