Ознайомити учнів з українською народною казкою «Кривенька качечка»; вчити усвідомлювати основні ознаки чарівної казки та познайомити з особливістю чарівної казки ; формувати вміння визначати і називати героя чарівної казки, складати його характеристику, висловлювати свою оцінку щодо вчинків персонажів; вчити аналізувати казку, роботи висновки про настрій героїв, розвивати навички читання вголос і мовчки, уміння усного мовлення учнів, висловлювати і доводити свою думку, вислуховувати думку товариша; поповнювати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до народних казок, почуття доброти, співчуття, поваги до людей похилого віку
ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ
Тема. Українська народна казка «Кривенька качечка»
Мета: ознайомити учнів з українською народною казкою «Кривенька качечка»; вчити усвідомлювати основні ознаки чарівної казки та познайомити з особливістю чарівної казки ; формувати вміння визначати і називати героя чарівної казки, складати його характеристику, висловлювати свою оцінку щодо вчинків персонажів; вчити аналізувати казку, роботи висновки про настрій героїв, розвивати навички читання вголос і мовчки, уміння усного мовлення учнів, висловлювати і доводити свою думку, вислуховувати думку товариша; поповнювати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до народних казок, почуття доброти, співчуття, поваги до людей похилого віку.
Матеріал до уроку: українська народна казка «Кривенька качечка».
Обладнання: сигнальні картки , малюнки, мікрофон, мультфільм «Кривенька качечка», презентація до уроку, таблиці , ноутбук, мультимедійна дошка.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він казковий і цікавий,
Тож роботи в нас чимало.
-Діти, сьогодні до нас на урок завітали гості. Давайте привітаємо їх.
Привітання
Я всміхнуся сонечку,
Здрастуй, золоте.
Я всміхнуся квіточці,
Хай вона росте.
Я всміхаюсь друзям,
Зичу їм тепла.
Гостям усміхаюся,
Зичу їм добра.
-Діти, я рада бачити вас, чи хочете ви мандрувати стежинами казки ?
Отже, девіз уроку у нас такий:
Гарно читаємо,
Чітко відповідаємо,
Мову свою розвиваємо.
ІІ. Мовленнєва розминка.
Чубатий качур кряче качці:
До річки човен мчав на тачці ,
По річці – тачка на човні!
Дідусь вода
бабуся ліс
дівчина борщ
дерева гриби
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
«Мозкова атака»
Красень,Обдарований, Жвавий, Умілий, Милосердний, Яскравий, Сильний, Хоробрий, Відважний, Авторитетний.
2.Бесіда.
•Що таке казка? (Казка- це цікава вигадана історія про події, яких не може бути в реальному житті. Рослини й тварини в ній уміють розмовляти і робити все, що й люди. У казках трапляються незвичайні чарівні пригоди. Казки мають повчальний характер.
•З яких частин складається казка?
ІV.Мотивація навчальної діяльності.
(Казка – вигадка , та в ній щось повчальне зрозумій.)
•Які бувають казки?
•А які бувають казки , в залежності від того, хто їх написав?
1. Вправи на вдосконалення навичок читання.
Читання прислів’їв
До яких казок підходять ці прислів’я? (слайд 2 – 3)
Яке частування – таке й дякування. («Лисиця та Журавель»)
Без труда не їстимеш пирога. («Колосок») (слайд 4 – 5)
Я по коробу метений,
На яйцях спечений.
Я від баби втік,
І від діда втік,
Так і від тебе втечу.(Колобок)(слайд 6 – 7)
Гуси, гуси, гусенята,
Візьміть мене на крилята,
Та понесіть до батька…(«Івасик – Телесик»)(слайд 8 -9 )
Ой ви діточки, козеняточки,
Відімкніться, відчініться!
Ваша матінка прийшла,
Молочка вам принесла.(«Вовк та козенята»)(слайд10 - 11 )
Мій котику, мій братику,
Несе мене лиска
За круті гори,
За бистрії води,
Порятуй мене!(«Котик і півник»)(слайд 12 -13 )
ІV. Повідомлення теми та мети уроку
А ось до якої саме,ви здогадаєтесь, якщо відгадаєте загадку.
В неї ноги, наче ласти,
Дзьоб плескатий, червонястий,
-Кря-кря-кря –пливе по річці,
Їсть зерно, скубе травичку…
Ви вгадали цю босячку
Хто це, діти? Звісно…(качка.)
2.Вправа "ОЧІКУВАННЯ"
•А чого ви очікуєте від уроку?
•Що хочете цікавого дізнатися?
(•Хочемо навчитися читати і переказувати. •Дізнатися, про що ця казка. •Читати казку в особах. •Побувати в ній. •Намалювати до казки малюнок.)
Онде наша іва,
Онде наша діва,
На метеному дворці,
На тесаному стовпці.
Кужілочка шумить,
Веретенце дзвенить,
Скиньмо по пір’ячку,
Нехай летить з нами! («Кривенька качечка»)
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Словникова робота
- Щоб вам у казці було все зрозуміло, ми ознайомимося з окремими словами, які в ній зустрічаються.
Галочка – пестливе звертання до дівчинки.
Іва – діва – звертання до дівчинки.(слайд 15)
Починочок – пряжа, намотана на веретено.(слайд 16)
Кужілочка – частина прядки у вигляді кілка, на якій намотують пряжу.(слайд 17)
Веретенце – ручне знаряддя для прядіння у вигляді тонкої палички із загостреними кінцями.(слайд 18)
Жалувати – жаліти, шанувати.(слайд 19)
Полинули – полетіли.(слайд 20)
2.Комбіноване читанн казки (починає вчитель, а продовжують учні)
3. Перевірка первинного сприймання.
- Назвіть дійових осіб? (Дід, баба, дівчина, качечка.)
- Чи сподобалася казка? Чим? (Тим, що качечка повернулася до свого табунця.)
- Як закінчується казка? (Перемогою справедливості.)
4. Фізкультхвилинка.
5.Читання слів на одному диханні.
пір’ячком кужілочка
підглядали веретенце
на стовпці починочок
увертілась полинули
6.Читання казки учнями.
Настав час почитати казку.(Читання за особами 2 частини)
• Вправа «Бджілки»
• Раптом пішов дощик.
• Дощ.
• Злива.
• Дощик ущухає.
• Закінчився дощ.
7.Бесіда за прочитаним.
• Чому сумували дід та баба?
• Хто їм трапився у лісі?
• Що було з качечкою?
• Як учинили дід та баба?
• Що здивувало діда та бабу, коли вони наступного разу повернулися з лісу?
• Кого помітили сусіди?
• Чи здогадалися дід з бабою, хто це був?
• Як вони вирішили діяти?
• Чим це закінчилося?
• Як відреагувала дівчина?
8. Робота в групах.
1) група: Встановіть послідовність подій.
2)група: Встановити послідовність подій.
3)група: Встановіть послідовність подій.
4)група: Встановіть послідовність подій.
5) група: З’єднайте частини прислів’я.
6)група: З’єднайте частини прислів’я.
9. Робота з прислівями. Визначення головної думки казки.
• Руки малі,та до роботи вдалі.
• Добре роби – добре і буде.
• За добро добром платять.
• Швидкої роботи ніхто не хвалить.
10.Характеристика головних героїв за допомогою сигнальних карток.
Зачитую слова, а діти сигналізують картками.
Старенькі, хитрість, підступність, добра, працьовита, довірлива, спалили гніздечко, уміла прибрати, уміла приготувати їжу.
VI.Узагальнення і систематизація знань
1. «Почесний гість»
Діти уявіть собі, що Кривенька качечка завітала до нас у гості. Уявили? А тепер подумайте про що ви б хотіли її спитати, що дізнатись нового, про те чого немає у казці. Кожен зараз подумає і підготує запитання, бо сьогодні до нас у гості завітала головна героїня казки – Кривенька качечка. ( виходить дівчина)
Крив. качечка: Доброго дня! Як у вас тут тепло та затишно. Мені дуже приємно що мене запросили на цей урок!
Вчитель: Кривенька качечка, а чи не могла б ти трохи поспілкуватися з нами. Наші дітки підготували тобі цікаві запитання.
Крив. качечка: Звичайно, я згодна. Я з задоволенням вислухаю та відповім на усі ваші питання.
Вчитель: Дуже добре! Діти, хто перший хоче задати своє питання?
(питання учнів:)
1.Що ти бачила, перебуваючи у інших країнах?
2.Що з тобою трапилось, як ти пошкодила лапку?
3.Чому ти зосталась одна у лісі?
4.Чому ти залишилась жити у діда з бабою?
5.Чому потім ти вирішила від них полетіти?
Вчитель: молодці, діти ! Ви зрозуміли текст прочитаного і задавали досить цікаві питання. Я дуже вдячна вам за прояв творчості та активність.
Крив. качечка: Дякую вам за таку приємну бесіду! До зустрічі!
Діти: На все добре Кривенька качечка! Було приємно з тобою познайомитись.
2.Гра « Крісло автора».
- Як би ви змінили казку, якби були автором? Дякую!
3.Перегляд мультфільму.
VІІ. Підсумок уроку.
VIII. Домашнє завдання.
Оцінки за урок.
Дякую за роботу.