Українська народна казка «Яйце-райце». Фантастичне та реальне у творі. Символіка казки, відображення у ній морально-етичних принципів українців
(2 год.)
Мета: опрацювати зміст казки «Яйце-райце», узагальнити та поглибити знання про особливості казки як жанру фольклору загалом і фантастичної казки зокрема, ознайомити з поняттям символу і дослідити символіку казки, а також з поняттям «фантастичне» і розглянути поєднання фантастичного та реального у творі; проаналізувати відтворення морально-етичних принципів українців у казці; розвивати комунікативні навички, зокрема вміння висловлювати і обстоювати власну думку, критичне мислення, зокрема вміння аналізувати проблемну ситуацію, шукати вихід й оцінювати можливі наслідки, уміння оцінювати вчинки казкових героїв з позицій гуманізму, розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, розуміння повчальності казки; удосконалювати навички виразного читання в ролях, усного вибіркового переказу казки; виховувати любов і повагу до народу – творця невичерпного джерела мудрості, морально-етичних цінностей українців, активну життєву позицію та відповідальність за власні вчинки чи рішення.
Обладнання: ілюстрації до казки, текст казки, роздатковий матеріал (хмара слів), плакат «Дерево рішень».
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань.
Робота з хмарою слів (тегів). Завдання для учнів - із запропонованих слів ( словосполучень) обрати ті, які характеризують народну казку як жанр фольклору. Пояснити свій вибір. ( Фольклор, фантастичне, щасливий кінець, незвичайні події, чарівні предмети, магічні числа).
Додати ті ознаки, які не були зазначені.
ІІ. Повідомлення теми уроку. Цілепостановка.
Учитель повідомляє тему. Учні самостійно чи з допомогою учителя визначають цілі уроку.
ІІІ. Засвоєння нових знань.
Робота з текстом ( частина «Війна Миші та Жайворонка»).
Робота в групах. / Дерево рішень.
Поділити клас на групи. Завдання для кожної групи- знайти і описати усі можливі шляхи вирішення конфліктної ситуації та визначити результат кожного з них. ( Наприклад, зайве зерно залишити для посіву на наступний рік, результат – збільшення майбутнього врожаю; Жайворонок пробачає Миші, результат – птахи мають лише на одне зернятко менше, але це дозволить уникнути ще більших втрат тощо). Кожна з груп по черзі пропонує 1 рішення, яке на дошці оформлюється як гілка дерева рішень, а результат- як плід. Пропозиції щодо вирішення конфлікту не повинні повторюватися. Вправа завершується, коли всі пропозиції вичерпано.
Рефлексія вправи. / Займи позицію.
– Який, на вашу думку, шлях вирішення конфлікту найбільш прийнятний. Обґрунтуйте свою позицію.
Робота з текстом ( частина «Стрілець та Орел»).
Теоретичні поняття.
Символ- умовне позначення якогось предмета, поняття або явища.
Робота з текстом ( частина «Завдання Змії»).
Теоретичні поняття.
Фантастичне у творі- це те, чого немає насправді, щось вигадане уявою людини (неймовірні події, магічні предмети, перетворення тощо).
- Визначте реалістичні та фантастичні моменти в казці.
-Коротко перекажіть фінал казки. Які фантастичні елементи використані у цій частині?
IV. Узагальнення та систематизація знань.
-Чого навчає казка «Яйце-райце»?
- Розгляньте схему « Ознаки народної казки». Проілюструйте кожну з ознак прикладом з казки «Яйце-райце».
V. Підсумки уроку.
Рефлексія. Чи вдалося досягти цілей уроку? Оцініть за шкалою від 4 до 1, де 4- вдалося, 3- переважно вдалося, 2- переважно не вдалося, 1 – не вдалося. Якщо ваша відповідь 4/3 – визначте, що допомогло вам досягти поставлених цілей; якщо 2/1 – визначте, що завадило досягти поставлених цілей.
Д/з читати казку «Мудра дівчина».