Урок "Українська народна казка «Яйце-райце». Фантастичне та реальне у творі. Символіка казки, відображення у ній морально-етичних принципів українців"

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для 5 класу на тему "Українська народна казка «Яйце-райце». Фантастичне та реальне у творі. Символіка казки, відображення у ній морально-етичних принципів українців". Матеріали розраховані на 2 год. вивчення теми.
Перегляд файлу

Українська народна казка «Яйце-райце». Фантастичне та реальне у творі. Символіка казки, відображення у ній морально-етичних принципів українців

(2 год.)

Мета: опрацювати зміст казки «Яйце-райце», узагальнити та поглибити знання про особливості казки як жанру фольклору загалом і фантастичної казки зокрема, ознайомити з поняттям символу і дослідити символіку казки, а також з поняттям «фантастичне» і  розглянути поєднання фантастичного та реального у творі; проаналізувати відтворення морально-етичних принципів українців у казці; розвивати комунікативні навички, зокрема вміння висловлювати і обстоювати власну думку, критичне мислення, зокрема вміння аналізувати проблемну ситуацію, шукати вихід й оцінювати можливі наслідки, уміння оцінювати вчинки казкових героїв з позицій гуманізму, розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, розуміння повчальності казки; удосконалювати навички виразного читання в ролях, усного вибіркового переказу казки; виховувати любов і повагу до народу – творця невичерпного джерела мудрості, морально-етичних цінностей українців, активну життєву позицію та відповідальність за власні вчинки чи рішення.

Обладнання: ілюстрації до казки, текст казки, роздатковий матеріал (хмара слів), плакат «Дерево рішень».

 

Перебіг уроку

І. Актуалізація опорних знань.

Робота з хмарою слів (тегів). Завдання для учнів - із запропонованих слів ( словосполучень) обрати ті, які характеризують народну казку як жанр фольклору. Пояснити свій вибір. ( Фольклор, фантастичне, щасливий кінець, незвичайні події, чарівні предмети, магічні числа).

Додати ті ознаки, які не були зазначені.

Word Art 1.jpeg

ІІ. Повідомлення теми уроку. Цілепостановка.

Учитель повідомляє тему. Учні самостійно чи з допомогою учителя визначають цілі уроку.

ІІІ. Засвоєння нових знань.

Робота з текстом ( частина «Війна Миші та Жайворонка»).

  • Перекажіть легенду, якою починається казка.
  • Як ви розцінюєте рішення Миші та Жайворонка розпочати війну?
  • Яка була причина такого рішення, чи була вона вагомою?

Робота в групах. / Дерево рішень.

Поділити клас на групи. Завдання для кожної групи- знайти і описати усі можливі шляхи вирішення конфліктної ситуації та визначити результат кожного з них. ( Наприклад, зайве зерно залишити для посіву на наступний рік, результат – збільшення майбутнього врожаю; Жайворонок пробачає Миші, результат – птахи мають лише на одне зернятко менше, але це дозволить уникнути ще більших втрат тощо). Кожна з груп по черзі пропонує 1 рішення, яке на дошці оформлюється як гілка дерева рішень, а результат- як плід. Пропозиції щодо вирішення конфлікту не повинні повторюватися. Вправа завершується, коли всі пропозиції вичерпано.

png-transparent-drawing-root-tree-leaf-branch-logo.png

Рефлексія вправи. / Займи позицію.

 – Який, на вашу думку, шлях вирішення конфлікту найбільш прийнятний. Обґрунтуйте свою позицію.

Робота з текстом ( частина «Стрілець та Орел»).

  • Серед запропонованих ілюстрацій до казки оберіть ту, яка передає зміст наступних подій ( зустріч Орла та Стрільця). (Учитель демонструє кілька ілюстрацій до казки, виконаних художницею В. Мельниченко).
  • Коротко перекажіть / прочитайте в ролях початок  цього епізоду ( Стрілець тричі цілиться в Орла).
  • Скільки разів повторюються схожі події у цьому епізоді?
  • Як було покарано Стрільця за те, що він тричі цілив у беззахисного птаха? А яку винагороду отримав за те, що не пожалів для порятунку Орла своєї худоби? Зробіть висновок про морально-етичні принципи українців.
  • Пригадайте, як Стрілець відвідував родичів Орла. Поясніть, чому лише батько погодився віддати яйце? Чому вчить цей епізод?
  • А що ж символізує яйце в народній міфології? (Варіанти роботи – учні самостійно опрацьовують матеріал з інтернет-джерел за підготовленими учителем QR-кодами й обговорюють інформацію/ заслуховують заздалегідь підготоване повідомлення учня).

 

Теоретичні поняття.

Символ- умовне позначення якогось предмета, поняття або явища.

Робота з текстом ( частина «Завдання Змії»).

  • Дайте назву наступній частині казки. (Учні оцінюють назви, запропоновані однокласниками, обирають найкращий варіант, обґрунтовують свій вибір).
  • Розташуйте послідовно завдання, які повинен був виконати хлопець. (На екрані висвітлено завдання Змії в неправильній послідовності).
  • Хто допоміг хлопцю виконати завдання, чому?
  • Прочитайте в ролях один із епізодів втечі Хлопця та Зміївни ( за вибором учнів чи вчителя).
  • Чи могли ці події статися у реальності?

Теоретичні поняття.

Фантастичне у творі- це те, чого немає насправді, щось вигадане уявою людини (неймовірні події, магічні предмети, перетворення тощо).

- Визначте реалістичні та фантастичні моменти в казці.

-Коротко перекажіть фінал казки. Які фантастичні елементи використані у цій частині?

 

IV. Узагальнення та систематизація знань.

-Чого навчає казка «Яйце-райце»?

- Розгляньте схему « Ознаки народної казки». Проілюструйте кожну з ознак прикладом з казки «Яйце-райце».

V. Підсумки уроку.

Рефлексія. Чи вдалося досягти цілей уроку? Оцініть за шкалою від 4 до 1, де 4- вдалося, 3- переважно вдалося, 2- переважно не вдалося, 1 – не вдалося. Якщо ваша відповідь 4/3 – визначте, що допомогло вам досягти поставлених цілей; якщо 2/1 – визначте, що завадило досягти поставлених цілей.

Д/з читати казку «Мудра дівчина».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бєляєва Вікторія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Олійник Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Базар Тетяна
Додано
25 січня 2022
Переглядів
11667
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку