ознайомити з особливостями розвитком українських міст і торгівлею в ХІХ столітті. Опрацювати поняття гільдія, контракт. Розвивати в учнів уміння працювати з таблицею, аналізувати матеріал, робити висновки, висловлювати свою точку зору. Виховувати в учнів почуття патріотизму, наполегливості, відданості своїй справі.
Розробка уроку з історії України на тему:
Українські міста і торгівля в першій половині ХІХ століття
Автор: Сидоренко І.В.
Мета: ознайомити з особливостями розвитком українських міст і торгівлею в ХІХ столітті. Опрацювати поняття гільдія, контракт. Розвивати в учнів уміння працювати з таблицею, аналізувати матеріал, робити висновки, висловлювати свою точку зору. Виховувати в учнів почуття патріотизму, наполегливості, відданості своїй справі.
Обладнання: підручник «Історія України» О.К. Струкевич, 2009 рік, видавництво «Грамота»; ілюстрації до теми (додаток); атлас «Історія України. 9 клас»
Тип уроку: комбінований.
Поняття: гільдія, контракт
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
• розповідати про особливості розвитку міст та торгівля у ХІХ столітті;
• використовувати поняття та терміни вивчені на уроці.
Хід уроку
І. Організаційний момент 3 хв.
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань 5 хв.
1. Пригадайте, на виробництві якої продукції спеціалізувалися ті чи інші регіони України.
2. Як спеціалізація регіонів може сприяти розвитку торгівлі?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності 2 хв.
Розвиток промислів і сільського господарства, розширення торгівлі позначилися на становищі міст. До середини 40-х років XIX ст. майже 3/4 підприємств належали поміщикам і споруджувалися в селах і містечках, ближче до джерел сировини та підневільної робочої сили. Із початком і розгортанням промислової революції розпочався промисловий розвиток міст. Нові підприємці (купці, багаті міщани й селяни) прагнули розміщувати свої підприємства безпосередньо в містах, які були ринками збуту їхньої продукції і одночасно місцями зосередження найманої робочої сили.
ІV. Вивчення нового матеріалу
І етап Поділ класу на групи 5 хв.
Вчитель. Діти на столі лежать папірці з виразами. Вам потрібно визначити до якої групи належить ваш вираз. Коли з'ясуєте займайте місце в своїй групі.
Група «Місто»
1. Місця зосередження найманої робочої сили.
2. Осередки адміністративного управління.
3. Центри промисловості і торгівлі.
4. Збільшення числа мешканців.
5. Навчальні і культурні осередки.
6. Скасування магдебурзького права.
Група «Повсякденне життя»
Група «Внутрішня політика»
1. Розгортання товарно-грошових відносин.
2. Спеціалізація районів.
3. Зростання місць постійної торгівлі.
4. Ярмаркова торгівля.
5. Чумацький промисел.
Група «Зовнішня торгівля»
1. Азовсько-чорноморські порти.
2. експортування зернових культур.
3. обсяг імпорту товарів менший за експорт.
4. надходження техніки.
5. Митна служба.
ІІ етап – виконання завдань 10 хв.
Завдання № 1: кожній групі підготувати доповідь стосовно їхній темі – назві групи (5-7 хв.)
Вчитель. Діти, я прошу представників від кожної групи виступити з доповіддю.
Доповіді учнів до 2 хв.
Завдання № 2 - 3 хв.
групі «Місто»
Пригадавши національну політику російського уряду, подумайте, за рахунок яких національностей зростало міське населення в Україні?
групі « Повсякденне життя»
Які нові риси повсякденного життя спостерігалися в містах у першій половині ХІХ ст..?
групі «Внутрішня політика»
Визначте роль, яку відігравала торгівля в розвитку українського міста.
групі «Зовнішня торгівля»
Визначте місце України в зовнішній торгівлі Російської імперії окремо розглянувши імпорт і експорт.
V. Закріплення знань учнів. 5 хв.
1. Охарактеризуйте етнічний склад українських міст. Чим він зумовлювався?
2. Назвіть причини розвитку внутрішньої торгівлі.
3. Назвіть і охарактеризуйте різні форми тогочасної української торгівлі.
4. Якими історичними обставинами пояснювався швидкий розвиток українських портових міст?
5. Визначте місце України в зовнішній торгівлі Російської імперії, окремо розглянувши імпорт і експорт.
6. Чим був зумовлений промисловий розвиток міст у першій половині XIX ст.?
7. Які нові риси повсякденного життя спостерігалися в містах у першій половині XIX ст.?
8. Яке місце в українському національному ринку посідало чумацтво?
9. Проаналізувавши особливості української торгівлі, доведіть, що Україна знаходилася в колоніальній залежності від Росії.
10. Які вигоди мала Російська імперія від розвитку експорту з України?
VІ. Домашнє завдання Опрацювати матеріал § 11, повторити § 10