Ознайомлення учнів з етапами життєвого і творчого шляху І.Я.Франка; розкриття жанрового й тематичного розмаїття його творчості; виховування інтересу до творчості письменника
конспект уроку української літератури в 10 класі
Іван Якович Франко (Джеджалик, Мирон). Життєвий і творчий шлях
Мета: ознайомити учнів з етапами життєвого і творчого шляху І.Я.Франка, розкрити жанрове й тематичне розмаїття його творчості; формувати власне ставлення до видатної особистості; виховувати інтерес до творчості письменника
Тип уроку: ознайомлення з особистістю письменника
Обладнання: портрет І.Я.Франка, викладка творів письменника, відео «Обличчя української історії. І.Франко», «Фільм про І.Франка»
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. Позитивна установка на урок
ІІ. Оголошення теми та завдань уроку. Мотивація.
Епіграф уроку:
Свідомо чи несвідомо, з власного
пересвідчення чи з чужого голосу,
але кожен, почувши ім'я Франка,
здіймає шапку незалежно від свого
місця народження. Тут є інстинкт
величі.
Є.Маланюк
Вступне слово вчителя. Іван Франко – особистість з шаленою працездатності, талановита індивідуальність, яка думала про свою землю і український народ, справжній громадянин, який віддав усі свої сили на те, щоб життя українців стало кращим і повноціннішим.
Іван Франко є письменником усіх пір року і пір життя людського, усіх етапів історичної долі народу – минувшини, сьогодення й майбуття.
Івана Франка ми називаємо Каменярем за його завзятість у боротьбі з перешкодами на шляху прогресу, універсальним генієм – за всеосяжність охоплення життя, розмаїття поставлених проблем; нашим національним пророком, бо він звершував безнастанний подвиг – вів свій народ до щасливої долі. Титаном праці теж величаємо Франка.
«Сорок літ я трудився, навчав», - каже у Франковій поемі «Мойсей» пророк і вождь. Так мав право сказати і про себе Франко, котрий із сорока літ праці не змарнував жодного дня. Він написав близько шести тисяч творів. Їх найповніше видання – 50 томів, але ще багато творів не увійшли до 50-томника.
Вправа «Цілевизначення»
Із деякими творами видатного письменника ви вже знайомі, частково знаєте його біографію. Як ви гадаєте чи варто продовжувати знайомитися із творчістю І.Я.Франка? Де ви зможете застосувати набуті на уроках знання?
(відповіді учнів)
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
3.1. Висловлювання діячів культури про І.Я.Франка
Вчитель. Щоб переконатися у величі та геніальності письменника, зачитаймо вислови видатних людей про І.Франка
«… Після Шевченка не було в нас такої постаті. Отже, не буде в нас перебільшення сказати, що Шевченко і Франко – це насправді ті два могутні крила, які винесли українське слово, українську культуру на простори світові. Франко стоїть серед тих великих порадників, мислителів-гуманістів, до яких людство завжди буде звертатись…» (О.Гончар)
«…Невеликий, хоч сильний мужчина. Велике чоло, сірі, трохи холодні очі, в лініях бороди щось енергійне, уперте... А заговорить – і вже здивує, як ця невисока фігура росте й росте перед вами, мов у казці. Вам стане тепло й ясно від світла його очей, а його мова здається не слово, а сталлю, що б'є об кремінь і сипле іскри. Сильна, уперта натура, яка цілою вийшла з житейського бою!...» (М.Коцюбинський)
«Іван Франко – це розум і серце нашого народу. Це боротьба, мука і передчуття щастя України. України і людськості…франко живе в народній пам'яті як великий Каменяр…» (М.Рильський)
«Франко був дуже старанною людиною. Коли вже щось обіцяв, то виконував сумлінно і вчасно. Працював він багато і плідно, не любив витрачати сам на пусті балачки. Якщо брався за якусь роботу, то поринав у неї з головою. У вільний час був ласкавим порадником, привітним господарем» (Тарас Франко – син Івана Яковича)
3.2. Перегляд відеофільму
Вчитель. Запрошую вас до перегляду відеофільму про І.Я.Франка. (під час перегляду учні складають хронологічну таблицю життя і творчості письменника)
3.3 Виступ учня-літературознавця (випереджуюче завдання)
«Літературно-художня спадщина І.Я. Франка»
(конспектування)
Усебічно обдарований, енциклопедично освічений, надзвичайно працьовитий, І.Франко виявив себе на багатьох ділянках української культури. Був поетом, прозаїком, драматургом, критиком й істориком літератури, перекладачем, видавцем. Сюжети для творів Іван Якович черпав з життя і боротьби рідного народу, з першоджерел людської культури – зі Сходу, античної доби, Ренесансу. Був «золотим мостом» між українською і світовими літературами.
Поетичні збірки: «Баляди і розкази» (1876), «З вершин і низин» (1887, 1893), «Зівяле листя» (1896), «Мій Ізмарагд» (1898), «З днів журби» (1990), «Semper tiro» (1906), «Давнє і нове» (1911), «Вірші на громадські теми» (1913), «Із літ моєї молодості» (1914)
35 лише завершених поем: «Ботокуди», «Панські жарти», «Рубач», «Святий Валентій», «Смерть Каїна», «Іван Вишенський», «Мойсей» та ін.
Епос: 18 збірок прози, 125 різножанрових творів, з поміж них – оповідання («Ліси і пасовиська», «Грицева шкільна наука», «Добрий заробок», «На дні»), повісті («Boa constrictor», «Борислав сміється», «Захар Беркут», «Перехресні стежки», «Основи суспільства») та ін.
Драми: «Украдене щастя», «Рябина», «Учитель», «Майстер Чирняк», «Сон князя Святослава»
ІV. Узагальнення й систематизація вивченого
Слово вчителя. «Сильна, уперта натура, яка цілою вийшла з житейського бою, — писав про зустріч з І. Франком у 1905 році Михайло Коцюбинський. — В своїй убогій хаті сидів він за столом босий і плів рибацькі сіті, як бідний апостол. Плів сіті й писав поему «Мойсей». Не знаю, чи попалася риба у його сіті, але душу мою він полонив своєю поемою».
Радянське літературознавство розглядало творчість письменника з позицій соціалістичного реалізму, уникало оцінок його поглядів щодо суверенності України. У той час ніхто інший, як Франко, писав: «Все, що йде поза рами нації, се або фарисейство людей, що інтернаціональними ідеалами раді би прикрити свої змагання до панування одної нації над другою, або хворобливий сентименталізм фанатів, що раді би широкими і вселюдськими фразами покрити своє духовне відчуження від рідної нації». І донині актуальні його слова про те, що «ми мусимо навчитися чути себе українцями — не галицькими, не буковинськими українцями, а українцями без офіціальних кордонів».
4.1. Робота в парах. «Інтер'ю з письменником»
4.2. Створення грона «Іван Франко – неординарна особистість»
4.3. Прослухавши інформацію про І.Я. Франка, поверніться до епіграфа уроку і поясніть: як ви розумієте слова Є.Маланюка.
V. Рефлексія
1. Що вас вразило в біографії митця?
2. Які риси, на вашу думку, повинна мати людина, щоб витримати те, що судилося І.Я.Франку, і не зламатися?
3. Чи виникло у вас бажання прочитати один з тих творів, що обговорювали на уроці?
Закінчіть речення:
Мені відомо … Я дізналась … Мене зацікавило …
VІ. Домашнє завдання
1. Виписати цікаві факти із життя І.Я.Франка (Інтернет джерела)
2. Опрацювати теоретичний матеріал підручника ст.101-109 (Авраменко О.М., Пахаренко В.І. Українська література: Підручник для 10кл. – К.: Грамота, 2010. – 280 с.)
3. Високий рівень. Скласти тестові завдання «Життя і творчість І.Я.Франка»