ознайомити учнів зі змістом сонета «Сикстинська мадонна», поглибити вивчене про сонет; розвивати навички виразного читання; виховувати загальнолюдські цінності: красу материнства й вічної жіночості.
конспект уроку української літератури в 10 класі
«Сикстинська мадонна». Краса материнства й вічної жіночості
Мета: ознайомити учнів зі змістом сонета «Сикстинська мадонна», поглибити вивчене про сонет; розвивати навички виразного читання; виховувати загальнолюдські цінності:красу материнства й вічної жіночості.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: репродукція картини «Сикстинська мадонна» Рафаеля, аудіозапис «Сикстинська мадонна»
Теорія літератури: сонет
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Виразне читання напам'ять вірша «Гімн»
ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку. Мотивація
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Слова вчителя. Картина «Сикстинська Мадонна» чудового італійського художника Рафаеля надихнула на створення сонета українського художника слова Івана Франка.
- Що вам відомо про це полотно та його автора?
4.1. Випереджуюче завдання.
Повідомлення учня «Картина «Сикстинська Мадонна» Рафаеля»
Як відомо, Рафае́ль Са́нті - Великий майстер Високого Відродження. Син художника, поета-гуманіста, про якого ми знаємо небагато. Рафаель Санті рано досяг вищих почестей. Римський папа хотів увінчати його небувалою для живопису нагородою, і тільки передчасна смерть завадила Рафаелю стати кардиналом.
Але головної своєї вершини він досяг в області живопису, ставши Великим майстром Високого Відродження. Картина «Сикстинська Мадо́нна» знаходиться в Галереї старих майстрів у Дрездені, придбана у 1754 році з П'яченци Августом III Фрідріхом за близько 20 000 цехінів (70 кг золота). Величезне за розмірами (256 x 196 см) полотно було створено Рафаелем для вівтаря церкви монастиря Святого Сикста в П'яченці на замовлення папи Юлія II. Існує гіпотеза, що картина була написана в 1512–1513 роках на честь перемоги над французами, що вторглися в Ломбардію в ході Італійських воєн, і подальшого включення П'яченци до складу Папської області.
На картині зображені Мадонна з немовлям в оточенні папи Сікста II і Святої Варвари по сторонах і з двома ангелятами, що дивилися знизу вгору на сходження Бога. Фігури утворюють трикутник. Розкрита по сторонах завісу зайвий раз підкреслює геометричну продуманість композиції. Це один з перших творів, в якому глядач незримо виявляється вписаний в композицію: здається, що Мадонна спускається з небес прямо назустріч глядачеві і дивиться йому в очі. В образі Марії гармонійно поєднані захват релігійного з такими загальнолюдськими переживаннями, як глибока материнська ніжність і окремі ноти тривоги за долю немовляти.
Рафаель зупинив вічний рух матері, що приносить свою жертву, свого сина в ім'я майбутнього – символ вищої краси і жертовної материнської любові.
4.2. Теорія літератури
Іван Франко своє захоплення цим шедевром висловив у сонеті "Сикстинська Мадонна". Давайте згадаємо визначення сонету.
Сонет (від італійського Sonetto — звучати) — ліричний вірш, який складається з 14 рядків п’ятистопного або шестистопного ямба: два чотиривірші (катрени) з перехресним римуванням і два тривірші (терцети).
4.3. Виразне читання поезії
Сикстинська Мадонна
Хто смів сказать, що не богиня ти?
Де той безбожник, що без серця дрожі
В твоє лице небесне глянуть може,
Неткнутий блиском твої красоти?
Так, ти богиня! Мати, райська роже,
О глянь на мене з свої висоти!
Бач, я, що в небесах не міг найти
Богів, перед тобою клонюсь тоже.
О бозі, духах мож ся сумнівати
І небо й пекло казкою вважати,
Та ти й краса твоя - не казка, ні!
І час прийде, коли весь світ покине
Богів і духів, лиш тебе, богине,
Чтить буде вічно - тут, на полотні.
1881 р.
Слово вчителя. Використавши саме таку ліричну віршовану форму поет талановито передав сокровенні відчуття від образу Мадонни, у котрій гармонійно поєднано земне та небесне начало.
В сонеті висловлено думку про те, що сила високого мистецтва має безмежну владу над почуттями людей. Картина Рафаеля змусила Франка ще раз в цьому переконатися.
Ліричний герой сонета зачарований красою Мадонни. Він возвеличує жінку-матір, вражений її чистотою та недоступністю. Використовуючи риторичні запитання, оклики та звертання поет передає піднесений емоційний стан свого героя.
В поезії помітні атеїстичні мотиви, але водночас є натяк на те, що автор розуміє вищі сили як втілення добра і краси, як наприклад, в образі Мадонни – «хоч не знайшов для себе богів на небесах, цій — поклониться, як богині». Свята жінка захоплює поета там, що в ній поєднується небесна чистота і земна щира краса та доброта. Вона водночас недосяжна і зрозуміла поетові.
Мадонна є втіленням жінки-матері і музи, що надихає на творчість. На картині вона зображена босоногою з немовлям на руках. Вражає її сумний тривожний погляд, але відчувається сила духу, доброта та готовність в будь-яку мить спуститися на землю, залишившись недоступною для зла. Такий образ є втіленням вічної ідеальної жіночності і тому не міг не зачарувати чутливого до справжньої краси поета. Іван Франко вірив в силу доброї краси, без якої неможливе мистецтво.
4.4. Аналіз вірша
МАДОННА, и, жін. У католиків — назва матері Христа; Богородиця.
Богиню, «райська рожа» (Рожа, -жі, ж. - Роза, Rosacentifolia, троянда).
Лице небесне (інверсія), райська рожа (епітет), чтить вічно (інверсія).
І час прийде, коли весь світ покине
Богів і духів, лиш тебе, богине,
Чтить буде вічно — тут, на полотні.
(Краса мадонни не казкова, а земна — щира, добра, ніжна. А справжнє мистецтво, яким є картина «Сикстинська мадонна» — вічне).
Ідейно-тематичний аналіз твору (запис в зошити)
Тема: захоплений опис Сикстинської Мадонни з однойменної картини Рафаеля.
Ідея: справжня краса невіддільна від добра; возвеличення матері-жінки; непереборний вплив мистецтва на душу людини.
Художні засоби: риторичні запитання, емоційні оклики, звертання.
(робота з текстом)
Образ ліричного героя: захоплена красою людина, яка перебуває під сильним впливом мистецтва. Але герой не просто захоплюється Мадонною, а готовий боронити світлий образ, що видно з перших рядків сонету: «Хто смів сказать, що не богиня ти? Де той безбожник». Майже гнівно звучить запитання, що тільки підтверджує щирість відчуттів. Герой не розуміє, як можна байдуже дивитися на цю картину, для нього це рівносильно байдужості до мистецтва взагалі.
4.5. Клоуз-тест
1. Літературний напрям останньої третини ХІХ — ХХ століть. Виник у Франції і набув поширення в європейських літературах як заперечення натуралістичного зображення світу…- це (модернізм)
2. Івана Франка та Гомера, Софокла, Овідія, Данте, Шекспіра, Байрона, Ґете, Віктора Гюго, Міцкевича, Пушкіна, Лермонтова поєднує … (перекладацька діяльність)
3. Українська громадськість Відня 26 листопада 1915 року висунула кандидатуру Івана Франка на здобуття премії … (Нобелівська)
4. Ліричний вірш, який складається з 14 рядків п’ятистопного або шестистопного ямба: два чотиривірші (катрени) з перехресним римуванням і два тривірші (терцети) - … (сонет)
5. Символ вищої краси та жертовної материнської любові - … (Діва Марія)
6. Хто смів сказать, що не богиня ти? Де той … (безбожник)
V. Підсумок уроку
Сонет цікавий за формою, глибокий за суттю. Помітно, що Іван Франко пройнявся італійським мистецтвом, адже тема його твору – картина італійського художника, а форма твору – зароджений в Італії сонет. Подібно до Великих Данте та Петрарки Іван Франко прославляв ідеалізовану жіночність.
Метод «Прес»
- Хто з відомих вам письменників прославляв образ жінки у своїх творах?
- Що стало поштовхом до написання твору?
Творче завдання
Одні дослідники сприймають твір «Сикстинська мадонна» як вияв атеїзму молодого Франка-соціаліста. Інші вважають, що в сонеті заперечуються примітивні, наївні, суто людські уявлення про Бога.
- Вдумайтеся в текст сонета. Який із поданих поглядів вам видається вірогіднішим? Чому?
VІ. Оцінювання
VІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати теоретичний матеріал підручника ст.116-117
3. Виразно читати і аналізувати вірш «Сикстинська мадонна»
Високий рівень. Індивідуальне випереджуюче завдання: підготувати повідомлення «Кохані жінки І.Я.Франка»