Урок розвитку зв'язного мовлення "Ділові папери. Лист. Адреса" (конспект уроку для 5 класу)

Про матеріал

Ознайомити учнів з видами листів, правилами їх написання; пояснити особливості складання тексту листа; формувати вміння складати лист відповідно до усталених традицій, вживаючи звертання, вставні слова, етикетні формули; розвивати культуру писемного мовлення, збагачувати словниковий запас; сприяти вихованню патріотичних почуттів, шанобливого ставлення до людей.

Перегляд файлу

Тема: Розвиток мовлення. Ділові папери. Лист рідним, друзям. Адреса.

Мета: Ознайомити учнів з видами листів, правилами їх написання; пояснити особливості складання тексту листа; формувати вміння складати лист відповідно до усталених традицій, вживаючи звертання, вставні слова, етикетні формули; розвивати культуру писемного мовлення, збагачувати словниковий запас; сприяти вихованню патріотичних почуттів, шанобливого ставлення до людей.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Обладнання: «Тематичний словник школяра», навчальні посібники Баран Г.В. «Українська мова. Розвиток мовлення 5 клас», підручники О.В. Заболотного, В.В. Заболотного «Українська мова 5 клас», таблиця «Лист. Адреса», таблиці-схеми, дидактичний матеріал «Лист батька», вітальні листівки, конверти.

Хід уроку

  1. Організація класу

Продзвенів уже дзвінок –

починається урок.

Він незвичний і цікавий,

Гостей зібрав чимало.

Поверніться обличчям до гостей

І лагідно промовте «Добрий день!»

 

Дітям щирим своїм і гостям нашим побажаю добра

В добрих справах вам зичу удачі,

нескінченних чорнил,

золотого пера

у любові, як сонце, гарячій!

Хай здоровими будуть чутливі серця!

Хай радіють життю світлі душі!

  1. Мотивація навчальної діяльності.

 Обираючи тему показового уроку, я випадково відкрила для себе нову поезію Василя Симоненка, українського поета, який прожив лише 28 років.

Знов листа мені прислала мати.

Невеличкий лист – на кілька слів.

Пише рідна, що навколо хати

Наш садок вишневий забілів.

Наче вчора бігав я до школи

І садив ті вишеньки малі.

А тепер гудуть над ними бджоли

І поважні пустуни-джемелі.

Слів таких і треба небагато,

Та вони, як весняні пісні,

Принесли в гуртожиток в кімнату

Теплі-теплі спогади мені.

          Якою ніжністю, радістю повіває від цього вірша! Саме він і спонукав мене погортати і перечитати старі пожовклі листи від рідних і близьких мені людей…

Учениця.

Пишіть листи і надсилайте вчасно,

коли їх ждуть далекі адресати,

коли є час, коли немає часу,

і коли навіть ні про що писати.

Пишіть про те, що ви живі-здорові,

не говоріть, чого ви так мовчали.

                                                 Л. Костенко

Вчитель

          Отже, сьогоднішній наш урок дійсно незвичайний і цікавий, бо на вас, мої любі п’ятикласники, чекає урок-мандрівка в чудову Країну Творчості, де ми познайомимося із Поштариком який нам підготував цікаві завдання-перешкоди на так званих аванпостах.

  • А що означає слово «аванпост»?

(див. підручник О.В. Заболотного «Українська мова 5 клас», ст. 112)

  1. Сприймання і засвоєння навчального матеріалу.

Отже, сміливіше у словесний бій вирушаймо,

Всі перешкоди успішно долаймо!

Запис дати і теми уроку у зошити

А розпочнемо ми мандрівку із аванпосту «Історичного»

      (Робота із посібником Баран Г.В. «Українська мова. Розвиток мовлення», ст. 91 – опрацювання статті «Листи – застарілий спосіб спілкування»)

  Спостереження над мовним матеріалом.

  Читаю вголос «Лист батька», звертаю увагу на високу культуру мовлення, вживання слів, виразів, що передають почуття любові, поваги тощо.

  • Яка головна думка батькового листа?
  • Поясніть, чому в тексті багато звертань? Як це звязано з його змістом?
  • Яким хоче бачити батько сина, коли той виросте, стане повнолітнім?

(див. збірник О.М.Машнабей «Навчальні перекази з української мови в 4-8 класах», ст. 174-175)

Від аванпосту «Історичного» мандруємо відразу до «Лексичного»,

Нічого не обминаємо – до Поштарика поспішаємо!

Усі слова щоб пояснити, « Тематичний словник школяра» на ст. 46 потрібно відкрити.

Тлумачить він такі слова:

адреса, адрес, адресант.

 

Словникова робота:

За словником зясуйте значення слів: адреса, адресант, адресат, адрес, листівка, приватні та офіційні листи.

  • Так що таке лист?

(див. підручник, ст.234)

Основне призначення листів – повідомити про щось адресата. Але не всі листи мають однакове оформлення. Воно залежить від того, ким є адресат і адресант. Тому розрізняють листи приватні (особисті) та офіційні (службові).

Робота з таблицею «Лист. Адреса»

  • У якому стилі пишуться ділові листи? (В офіційно-діловому)
  • Які ознаки характерні для офіційно-ділового стилю? (Стислість, точність…)
  • У якому стилі ми спілкуємося між собою? (У розмовному)
  • Які особливості розмовного стилю? (див. підручник, ст.222)

Робота з посібниками «Українська мова. Розвиток мовлення», ст.91 – читання та аналіз листів за впр.1

  • Що ж, давайте вирушати,

До Країни Творчості поспішати.

Але що це? Знову аванпост?

Та це ж «Хвилинка-веселинка»

 

  • Маринко, що ти робиш?
  • Пишу листа Наталочці.
  • Але ж ти не вмієш писати!
  • Це нічого. Наталочка не вміє читати.

Робота з підручниками

Читання в особах гуморески Г.Бойка «Як Василько «Відпочився» за впр.518

  • Який висновок ми можемо зробити для себе із цього твору?

Слідкуйте за мовленнєвим оформленням і грамотністю. Памятайте: по тому, як ви пишете, судять про вас.

  • Нас чекає Поштарик

Та, щоб  до нього завітати

Крізь хащі Орфографії та Пунктуації

Доведеться дорогу прокладати.

Зупинімося біля аванпосту «Орфографічно-пунктуаційний».

 

 

Гра «Ділове мовлення»

Уявіть собі, що всі ми – співробітники газети для дітей і дорослих «Журавлик». На сторінках нашої газети було надруковано пізнавальний матеріал на тему «Пошта». До нас звернувся наш постійний читач Усатенко Артем із проханням уточнити, чи є правильними такі вислови за вправою «Я – коректор».

(індивідуальна робота за картками)

Перевірка завдання

(один учень читає, а інші вносять свої поправки)

Лист – відповідь

Дата 22 грудня 2014 року

Адреса отримувача: Миколаївська обл.

                                       Березанський р-н

                                       с. Рибаківка

                                       школа, 5 клас

                                       Усатенко Артему

Нам дуже приємно, що ти, Артемку, цікавишся матеріалами, які ми друкуємо. Подаємо відповіді на твої запитання:

«зверніться, будь ласка, у будь-яке поштове відділення», «вкажіть правильну адресу»,

«я не отримую газети уже 2 тижні»,

«передплата на газети», «ми листуємося»,

«поштова скринька», «листівка»,

Звертання: дорога бабусю, шановна Тетяна Василівно, Віталію, Оксано.

    Дякую за увагу.

              Кореспондент відділу листів Фік А.В.

Опрацювання «Памятки щодо написання листів» (див. посібник Баран Г.В., 1т..92)

Учитель

З хащів вибрались незвичних,

Молодці, не розгубились.

На аванпосту «В листоноші»

Враз ми, друзі, опинились.

 

Лист – це особливий вид творчості. Уміння написати листа – означає визначити його зміст і композицію, вибрати потрібні слова й словосполучення, правильно написати адресу на конверті.

Робота із підручником (ст.234)

Ознайомлення із структурою листа.

Аналіз таблиці «Опорна схема листа»

(таблиці є на парті в кожного учня)

Опорні слова та речення для написання листів.

Рідні наші солдати, повертайтесь додому живими і з перемогою. Бійці 79 аеромобільної бригади, наші земляки.

 

  1. Підсумок уроку.

Пошта завжди обєднувала  людей. Кажуть, що лише листи, написані власноруч, - справжні. Надішліть частинку своєї любові нашим бійцям у зону АТО куточки України з побажаннями миру та єдності. Їм, нашим захисникам, як ніколи,  потрібна увага, добре  слово, повага та любов небайдужих  людей.

Тому для підтримки бойового духу солдатів та формування у них відчуття підтримки з боку народу України 5 грудня національний оператор поштового зв’язку «Укрпошта та Міністерство оборони України оголосили Всеукраїнську акцію «Привітай солдата з Новим роком».

 

  1. Домашнє завдання: оформити конверт і лист-привітання воїнам-землякам.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мелашенко Марія Сергіївна
    Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. Обладнання: «Тематичний словник школяра», навчальні посібники Баран Г.В. «Українська мова. Розвиток мовлення 5 клас», підручники О.В. Заболотного, В.В. Заболотного «Українська мова 5 клас», таблиця «Лист. Адреса», таблиці-схеми, дидактичний матеріал «Лист батька», вітальні листівки, конверти.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
10 січня
Переглядів
722
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку