Урок розвитку зв'язного мовлення "Ділові папери. Лист. Адреса" (конспект уроку для 5 класу)

Про матеріал

Ознайомити учнів з видами листів, правилами їх написання; пояснити особливості складання тексту листа; формувати вміння складати лист відповідно до усталених традицій, вживаючи звертання, вставні слова, етикетні формули; розвивати культуру писемного мовлення, збагачувати словниковий запас; сприяти вихованню патріотичних почуттів, шанобливого ставлення до людей.

Перегляд файлу

Тема: Розвиток мовлення. Ділові папери. Лист рідним, друзям. Адреса.

Мета: Ознайомити учнів з видами листів, правилами їх написання; пояснити особливості складання тексту листа; формувати вміння складати лист відповідно до усталених традицій, вживаючи звертання, вставні слова, етикетні формули; розвивати культуру писемного мовлення, збагачувати словниковий запас; сприяти вихованню патріотичних почуттів, шанобливого ставлення до людей.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Обладнання: «Тематичний словник школяра», навчальні посібники Баран Г.В. «Українська мова. Розвиток мовлення 5 клас», підручники О.В. Заболотного, В.В. Заболотного «Українська мова 5 клас», таблиця «Лист. Адреса», таблиці-схеми, дидактичний матеріал «Лист батька», вітальні листівки, конверти.

Хід уроку

  1. Організація класу

Продзвенів уже дзвінок –

починається урок.

Він незвичний і цікавий,

Гостей зібрав чимало.

Поверніться обличчям до гостей

І лагідно промовте «Добрий день!»

 

Дітям щирим своїм і гостям нашим побажаю добра

В добрих справах вам зичу удачі,

нескінченних чорнил,

золотого пера

у любові, як сонце, гарячій!

Хай здоровими будуть чутливі серця!

Хай радіють життю світлі душі!

  1. Мотивація навчальної діяльності.

 Обираючи тему показового уроку, я випадково відкрила для себе нову поезію Василя Симоненка, українського поета, який прожив лише 28 років.

Знов листа мені прислала мати.

Невеличкий лист – на кілька слів.

Пише рідна, що навколо хати

Наш садок вишневий забілів.

Наче вчора бігав я до школи

І садив ті вишеньки малі.

А тепер гудуть над ними бджоли

І поважні пустуни-джемелі.

Слів таких і треба небагато,

Та вони, як весняні пісні,

Принесли в гуртожиток в кімнату

Теплі-теплі спогади мені.

          Якою ніжністю, радістю повіває від цього вірша! Саме він і спонукав мене погортати і перечитати старі пожовклі листи від рідних і близьких мені людей…

Учениця.

Пишіть листи і надсилайте вчасно,

коли їх ждуть далекі адресати,

коли є час, коли немає часу,

і коли навіть ні про що писати.

Пишіть про те, що ви живі-здорові,

не говоріть, чого ви так мовчали.

                                                 Л. Костенко

Вчитель

          Отже, сьогоднішній наш урок дійсно незвичайний і цікавий, бо на вас, мої любі п’ятикласники, чекає урок-мандрівка в чудову Країну Творчості, де ми познайомимося із Поштариком який нам підготував цікаві завдання-перешкоди на так званих аванпостах.

  • А що означає слово «аванпост»?

(див. підручник О.В. Заболотного «Українська мова 5 клас», ст. 112)

  1. Сприймання і засвоєння навчального матеріалу.

Отже, сміливіше у словесний бій вирушаймо,

Всі перешкоди успішно долаймо!

Запис дати і теми уроку у зошити

А розпочнемо ми мандрівку із аванпосту «Історичного»

      (Робота із посібником Баран Г.В. «Українська мова. Розвиток мовлення», ст. 91 – опрацювання статті «Листи – застарілий спосіб спілкування»)

  Спостереження над мовним матеріалом.

  Читаю вголос «Лист батька», звертаю увагу на високу культуру мовлення, вживання слів, виразів, що передають почуття любові, поваги тощо.

  • Яка головна думка батькового листа?
  • Поясніть, чому в тексті багато звертань? Як це звязано з його змістом?
  • Яким хоче бачити батько сина, коли той виросте, стане повнолітнім?

(див. збірник О.М.Машнабей «Навчальні перекази з української мови в 4-8 класах», ст. 174-175)

Від аванпосту «Історичного» мандруємо відразу до «Лексичного»,

Нічого не обминаємо – до Поштарика поспішаємо!

Усі слова щоб пояснити, « Тематичний словник школяра» на ст. 46 потрібно відкрити.

Тлумачить він такі слова:

адреса, адрес, адресант.

 

Словникова робота:

За словником зясуйте значення слів: адреса, адресант, адресат, адрес, листівка, приватні та офіційні листи.

  • Так що таке лист?

(див. підручник, ст.234)

Основне призначення листів – повідомити про щось адресата. Але не всі листи мають однакове оформлення. Воно залежить від того, ким є адресат і адресант. Тому розрізняють листи приватні (особисті) та офіційні (службові).

Робота з таблицею «Лист. Адреса»

  • У якому стилі пишуться ділові листи? (В офіційно-діловому)
  • Які ознаки характерні для офіційно-ділового стилю? (Стислість, точність…)
  • У якому стилі ми спілкуємося між собою? (У розмовному)
  • Які особливості розмовного стилю? (див. підручник, ст.222)

Робота з посібниками «Українська мова. Розвиток мовлення», ст.91 – читання та аналіз листів за впр.1

  • Що ж, давайте вирушати,

До Країни Творчості поспішати.

Але що це? Знову аванпост?

Та це ж «Хвилинка-веселинка»

 

  • Маринко, що ти робиш?
  • Пишу листа Наталочці.
  • Але ж ти не вмієш писати!
  • Це нічого. Наталочка не вміє читати.

Робота з підручниками

Читання в особах гуморески Г.Бойка «Як Василько «Відпочився» за впр.518

  • Який висновок ми можемо зробити для себе із цього твору?

Слідкуйте за мовленнєвим оформленням і грамотністю. Памятайте: по тому, як ви пишете, судять про вас.

  • Нас чекає Поштарик

Та, щоб  до нього завітати

Крізь хащі Орфографії та Пунктуації

Доведеться дорогу прокладати.

Зупинімося біля аванпосту «Орфографічно-пунктуаційний».

 

 

Гра «Ділове мовлення»

Уявіть собі, що всі ми – співробітники газети для дітей і дорослих «Журавлик». На сторінках нашої газети було надруковано пізнавальний матеріал на тему «Пошта». До нас звернувся наш постійний читач Усатенко Артем із проханням уточнити, чи є правильними такі вислови за вправою «Я – коректор».

(індивідуальна робота за картками)

Перевірка завдання

(один учень читає, а інші вносять свої поправки)

Лист – відповідь

Дата 22 грудня 2014 року

Адреса отримувача: Миколаївська обл.

                                       Березанський р-н

                                       с. Рибаківка

                                       школа, 5 клас

                                       Усатенко Артему

Нам дуже приємно, що ти, Артемку, цікавишся матеріалами, які ми друкуємо. Подаємо відповіді на твої запитання:

«зверніться, будь ласка, у будь-яке поштове відділення», «вкажіть правильну адресу»,

«я не отримую газети уже 2 тижні»,

«передплата на газети», «ми листуємося»,

«поштова скринька», «листівка»,

Звертання: дорога бабусю, шановна Тетяна Василівно, Віталію, Оксано.

    Дякую за увагу.

              Кореспондент відділу листів Фік А.В.

Опрацювання «Памятки щодо написання листів» (див. посібник Баран Г.В., 1т..92)

Учитель

З хащів вибрались незвичних,

Молодці, не розгубились.

На аванпосту «В листоноші»

Враз ми, друзі, опинились.

 

Лист – це особливий вид творчості. Уміння написати листа – означає визначити його зміст і композицію, вибрати потрібні слова й словосполучення, правильно написати адресу на конверті.

Робота із підручником (ст.234)

Ознайомлення із структурою листа.

Аналіз таблиці «Опорна схема листа»

(таблиці є на парті в кожного учня)

Опорні слова та речення для написання листів.

Рідні наші солдати, повертайтесь додому живими і з перемогою. Бійці 79 аеромобільної бригади, наші земляки.

 

  1. Підсумок уроку.

Пошта завжди обєднувала  людей. Кажуть, що лише листи, написані власноруч, - справжні. Надішліть частинку своєї любові нашим бійцям у зону АТО куточки України з побажаннями миру та єдності. Їм, нашим захисникам, як ніколи,  потрібна увага, добре  слово, повага та любов небайдужих  людей.

Тому для підтримки бойового духу солдатів та формування у них відчуття підтримки з боку народу України 5 грудня національний оператор поштового зв’язку «Укрпошта та Міністерство оборони України оголосили Всеукраїнську акцію «Привітай солдата з Новим роком».

 

  1. Домашнє завдання: оформити конверт і лист-привітання воїнам-землякам.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мелашенко Марія Сергіївна
    Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. Обладнання: «Тематичний словник школяра», навчальні посібники Баран Г.В. «Українська мова. Розвиток мовлення 5 клас», підручники О.В. Заболотного, В.В. Заболотного «Українська мова 5 клас», таблиця «Лист. Адреса», таблиці-схеми, дидактичний матеріал «Лист батька», вітальні листівки, конверти.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 січня 2018
Переглядів
4009
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку