Урок "У гості до префіксів пре-, при-, прі-" (конспект уроку для 5 класу)

Про матеріал

пояснити особливості написання префіксів; формувати вміння визначати орфограму, прищеплювати вміння правильно писати слова із префіксами пре-, при-, прі-; розвивати спостережливість, навички творчої співпраці; виховувати інтерес до українських традицій і звичаїв, зокрема гостинності.

Перегляд файлу

Тема уроку. У гості до префіксів пре-, при-, прі-( написання і вимова префіксів).

Мета: пояснити особливості написання префіксів; формувати вміння визначати орфограму, прищеплювати вміння правильно писати слова із префіксами пре-, при-, прі-; розвивати спостережливість, навички творчої співпраці; виховувати інтерес до українських традицій і звичаїв, зокрема гостинності.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу .

Форма уроку: урок- погостини.

Обладнання: підручник, будиночки - розмальовки, ілюстративний матеріал.

Методи і прийоми: психологічна вправа «Наш настрій», гра «Щасливий білетик», робота в групі,  «Мікрофон», «Злови помилку».

                                                                                 «Над усе шануйте гостя, відкіля б він не пр..йшов:

                                                                          чи простолюдин він, чи знатний, чи посол».

                                                                                                      (київський князь Володимир Мономах)

                                                                            Хід уроку

І. Організація класу

Психологічна вправа «Наш настрій»

Діти, подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, усміхніться і до вас прийде радісний настрій. І з цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми розпочнемо урок. Тим паче, що посмішка–це головна умова успіху, коли йдеш у гості або зустрічаєш гостей. Отже, ви готові розпочати роботу?

ІІ. Повідомлення теми, завдань уроку.  Мотивація навчальної діяльності

1. Робота з текстом

Прочитайте текст. (Слайд)

Гостинність у звичаях українців

Слово «гість» - давнє,праслов‘янське. Первісне значення його – чужинець, чужоземець. Справді, чужинцями, гостями були в нас купці. Дороги, якими вони прибували, називалися «гостинець», та й привозили чужоземці теж гостинці.

Стародавні звичаї веліли, щоб гість, зайшовши на подвір’я , бодай на хвилинку вступив до хати. Гостя садовили на найкращому місці, запрошували до столу. Сидячи за столом, гості повинні були чекати запрошення до страви. Коли гостина була святкова, то дітей за стол не садили, господарі теж не сідали  :господиня подавала їсти і припрошувала жінок, а господар – припрошував чоловіків. Нечемним вважалося, коли гість брав зі столу страви сам, без припрошення. Кожного гостя, який уже прощався ,господарі проводжали аж на двір або за ворота ( За митрополитом Іларіоном).

Бесіда:

-Яке первісне значення слова «гість»?

- Які звичаї вам запам'яталися?

-Що означає слово «припрошувати»? Який префікс у ньому вживається?

-Чи любите ви ходити в гості?

Сьогодні нас запросили до себе в гості три «гостинних» префікси пре-, при-, прі-.

Тож темою уроку є «Вимова та правопис префіксів пре-, при-, прі-.»

Запис у зошити теми уроку.

2. Бесіда

- Згадайте, що називається префіксом?

-Для чого служать префікси у словах?

-Як ви гадаєте, що можна подарувати префіксам, бо в гості не ходять з порожніми руками? Майте на увазі, що в Україні кажуть: «Не дорогий твій подарунок – дорога твоя пам'ять», - тому  справа не в ціні подарунка, а в щирості твоїх почуттів.

(відповіді учнів)

Учитель.  Перед вами будиночки, які ви зможете подарувати братам- префіксам. Подивіться, які вони похмурі, непривітні. А стануть яскравими і привабливими, коли ви будете виконувати завдання і розфарбовувати їх у відповідні кольори. Якщо із завданням не справитесь, то і відповідний колір буде відсутній на вашому будиночку, або його буде зовсім мало, коли завдання буде виконано з помилками.

Тож після кожного завдання не забувайте себе оцінювати, розфарбовуючи будиночки. (додається малюнок).

Отже, діти, щоб допомогти «гостинним» префіксам, ми з вами мусимо зрозуміти правила їх написання.

ІІІ. Вивчення нової теми.

1). Спостереження.

- Яке загальне значення слів прийшов, приїхав, пришив, приєднав?

Загальне значення слів – «наближення, приєднання до чогось» (надруковане значення прикріплюємо до дошки).

Завдання. Запишіть одним словом.

А) наближення птаха(прилетіти), коня (прискакати), риби (припливти), автомобіля (приїхати), круглого предмета (прикотитися).

Б) приєднати за допомогою клею (приклеїти), булавки (приколоти).

2). Спостереження.

- Яке загальне значення  слів приморський, придорожній, пришкільний?

Загальне значення слів – «перебування біля чогось» (на дошку).

Завдання. Запишіть одним словом:

перебувати біля міста (приміський), Чорного моря (причорноморський), кордону (прикордонний).

3). Спостереження.

- Яке загальне значення слів пригорів, присів, приліг?

Загальне значення слів – неповнота, незакінченість дії (на дошку).

Завдання. Запишіть одним словом:

неповністю вкрити (прикрити), закрити (призакрити), зачинити (при зачинити).

4). Спостереження.

- Яке  загальне значення слів предобрий, прегарний, пречудовий?

Загальне значення слів – перебільшення (до дошки).

Завдання. Запишіть одним словом:

дуже милий, дуже суворий, дуже високий.

5).  – У останній кімнаті живе префікс прі-, що вживається лише з трьома словами: прірва, прізвище, прізвисько.

• Звернемося до підручника. Самостійно опрацюйте теоретичний матеріал, що знаходиться у підручнику на сторінці 190.

А зараз перевіримо як ви засвоїли матеріал.

• Пограємо у гру «Щасливий білетик»

(Бажаючі витягають білетик із запитанням і дають на нього відповідь)

  Якому слову за значенням відповідає префікс пре-?

  Який префікс вказує на неповну дію або ознаку?

  В яких словах (частинах мови) пишемо префікс пре-?

  Які слова пишуться з префіксом прі-?

ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи,

1. «Орфографічний тренажер» (вправа 431).

2. Лексичне дослідження (вправа 435).

3. «Злови помилку»

Знайти слова ,щомістять помилки, записати їх правильно, пояснити правопис.

На березі моря жив-був дім. Дах перекосило. Пічка розвалилась. Труби переїхали на бік. Вікна не відкриваються, двері не зачиняються. Долівка в щілинах. Колись давно в цьому будинку жили люди. Тоді він був новенький і гарний. А потім люди виїхали і будинок вийшов із ладу. Став сумувати і старіти. І сад біля будинку сумував і навіть здичавів від самотності. Яблука стали прикислими, а вишні – придрібними. Замість квітів привисока трава, кропива та будяки виросли. От і жив старий запущений будинок в пристарому запущеному саду.

Та одного дня листоноша преніс йому телеграму: "Преготуйся зустрічати гостей, які преїдуть здалеку. На приготування у тебе є два тижні." Зрадів будинок, що до нього повертаються люди і відчув себе знову молодим і повним сили. Недарма українська приказка говорить: «Гість в дім – радість в нім».

-Як цей текст пов’язаний з темою нашого уроку?

4. «Мистецтво красномовства» (розвиток мовлення).

-За допомогою словосполучень опишіть наше гостювання в префіксів пре-, при-, прі-. Прекрасні господарі, прибути на місце, привітати гостей, прецікаве правило, подивитися уважно, превелике задоволення.

V. Підсумок уроку

1.«Мікрофон».

-Для чого необхідні знання про написання префіксів?

-Давайте повернемося до епіграфа нашого уроку. Яку ж літеру слід написати у слові прийшов?Чому?

2.Оцінювання роботи учнів під час уроку, мотивація оцінок.

Погляньмо на ваші будиночки. Якими вони вийшли? Чи сподобаються вони братам-префіксам?

• Чи є такі будиночки, які повністю розфарбовані?

• Чи є будиночки не розфарбовані?

Молодці, ваші будиночки вийшли яскравими, привабливими. Це значить, що ви були на уроці старанними, активними тому і стали найкращими.

Оцініть тепер кожен себе. Ці будиночки з оцінкою вкладіть у зошити і здайте мені.

3. Учитель.  Ми з вами стільки зробили подарунків префіксам, що вони вирішили не відпускати нас із порожніми руками та подарували кожному з вас ці чудові закладки, на яких ви можете побачити прислівя з правилами поведінки в гостях.

VІ. Домашнє завдання

Обов‘язкове – П. 53 , впр. 436 ;

додаткове – скласти казку про пригоди префіксів пре-, при-, прі-.

 

                                                Рибаківський  ЗЗСО І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

   У гості до префіксів пре-, при-, прі-

    ( написання і вимова префіксів)

 

 

 

 

 

                                                                Розробка уроку

                                                                                                      з української мови

                                                                                                у 5 класі

                                                                                        Вчитель: Мелашенко М. С.

                                                     2017 р.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кос Людмила Миколаївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мелашенко Марія Сергіївна
    Форма уроку: урок- погостини.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 січня 2018
Переглядів
9556
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку