18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Розробка уроку української літератури для 5 класу на тему "С.Васильченко «В бур’янах» - один з найкращих творів про дитинство Т. Шевченка"

Про матеріал

Пропоную власну розробку уроку української літератури для 5 класу на тему: "С. Васильченко «В бур'янах» - один з найкращих творів про дитинство Т. Шевченка".

Зміст архіву
Перегляд файлу

Тема.  С. Васильченко «В бур’янах» - один з найкращих творів  про дитинство Т. Шевченка

 

Мета: ознайомити учнів з фрагментами із біографічної повісті  С.Васильченка «Широкий шлях», поглибити знання дітей про Україну часів Т.Шевченка, розглянути дитинство як період формування «легендарного поета» та «великого борця за волю свого краю»; розвивати критичне мислення, зв’язне мовлення,  вміння опрацьовувати тексти біографічних творів; виховувати любов до України, шанобливе ставлення до життя та творчості Т.Г.Шевченка

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: портрет Т.Шевченка, книжкова виставка творів поета, учнівські ілюстрації до творів Т. Шевченка, комп’ютер, відеопроектор, підручник.

Епіграф до уроку:

 

                                                 Всі на кутку кажуть, що з вашого Тараса,             

                                                 мабуть, щось  добряще  вийде,    промовив

                                                 сусід

                                                                                                       С. Васильченко

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вчитель:                                                                          

Нумо, діти, всі зберіться,

Тихо сядьте, посміхніться,

Продзвенів  уже дзвінок,

Починається урок.

 

 

ІІ. Мотивація 

На екрані слайди природи України, спроектовані через  проектор. Звучить тиха лірична українська мелодія. (Слайди. Природа рідного краю)

 

Вчитель.

Який чарівний світ природи! Скільки незбагненного у величній красі рідного краю! Немає жодного письменника, який би у творах не розповідав про свою Батьківщину, про красу природи рідного краю. Ми розпочинаємо нову тему «Рідна Україна. Світ природи», яку будемо вивчати впродовж 18 уроків. Ви перегорнете поетичні сторінки майстрів слова, відкриєте для себе красу, розмаїття української природи та багато інших таємниць у навколишньому світі, відчуєте особливу чарівність образного слова.

Звучить пісня про  Тараса Григоровича Шевченка.

 

Вчитель.

Діти! Ви, мабуть, зрозуміли про кого сьогодні ми будемо говорити…

Так, мова піде про Великого генія, сина українського народу, захисника прав знедолених, мужню людину Т.Г. Шевченка. В історії назавжди залишаються імена, які з гордістю вимовляє, пам’ятає і шанує людство. До них належить й ім’я великого українського поета Т.Г.Шевченка. Весь свій могутній талант він присвятив служінню народу. У цьому році ми відзначаємо 200-річницю від дня народження Кобзаря. Тому цей урок ми присвячуємо велету нашого народу Т.Г. Шевченку. Сьогодні я пропоную пройти життєвими шляхами поета.

 

 ІІІ.Актуалізація опорних знань.

Мозковий штурм

 - Де народився Т. Шевченко?

- Де пройшло дитинство поета?

 - Х то були батьки?

-  Як називалась перша збірка письменника?

 - Скільки дітей було в сім ї Шевченків?

 - Як звали батька Тараса?

 - Як звали  матір Тараса?

 

Творча група.

Рубрика. Це цікаво.

Повідомлення учнів про цікаві сторінки з біографії поета.

 

Вчитель.

В молодших класах ви знайомилися з творами Т.Г. Шевченка. Давайте пригадаємо їх.

Учні читають вірші «Мені тринадцятий минало», «Садок вишневий коло хати», демонструють малюнки до віршів.

 

IV. Оголошення теми та мети уроку

Вчитель.

Про Тараса Шевченка  написано багато творів, складено вірші (виставка літератури). Тема нашого уроку:  Васильченко « В бур’янах» - один з найкращих творів  про дитинство Т. Шевченка.

(Слайд. Тема уроку. Епіграф. Книга С. Васильченка «У бур’янах»)

Сьогодні ми поглибимо наші знання про Україну часів Т.Г.Шевченка, продовжимо знайомство з дитячими роками великого поета. Багато нового і цікавого дізнаємося про життя Тараса Шевченка з біографічної повісті  С.Васильченка «Широкий шлях».

Перед вами питання на які ви  повинні дати відповідь в кінці уроку (вчитель роздає питання ). Зверніть увагу на епіграф твору. В кінці уроку спробуємо пояснити його.

Діти записують тему уроку в зошити. (Слайд)

V. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель (Слайд. С. Васильченко)

«Життя нашого поета таке дивне, що, слухаючи про нього, можна було б сказати, що це  легенда, коли б усе діялось не перед нашими очима…

За широкими морями, за лісами дрімучими ще за горами кам'яними в не нашій, далекій стороні  був  колись веселий край, розкішний і багатий, заворожений злими людьми, заневолений двома неволями. Одна  неволя панська, а друга - царська. І жили там рабами в тяжкій чужій роботі заворожені в неволю люди…» Так почав свою розповідь про життя поета український письменник  С. Васильченко у повісті «Широкий шлях», присвяченій його улюбленому поетові Т.Г. Шевченку Уже будучи письменником, Степан Васильович задумав написати повість про свого улюбленця. Може, тому, що в нього, як і в Шевченка, дитинство було напіводягненим і бездоглядним, він рано пізнав горе та кривду, став на захист пригноблених. Назва твору «Широкий шлях». В основі його – справжні  факти з життя Кобзаря, документальні дані.

Але, на жаль, з п'яти запланованих частин він встиг завершити тільки першу – «В бур'янах», яка побачила світ уже після смерті автора  – в 1938 році. Читаючи цю книгу, ми уявляємо страшні картини життя простого народу в поневоленій панами Україні, усім серцем сприймаємо горе і страждання, через які довелося пройти маленькому кріпаку, майбутньому  видатному сину свого народу – всесвітньо відомому поету Т.Г.Шевченко.

Тож перегорнемо окремі сторінки біографічної повісті С.Васильченка «Широкий шлях», помандруємо стежками босоногого дитинства нашого поета, прочитаємо та обговоримо деякі фрагменти книги, щоб уявити, якою була Україна в першій половині ХІХ століття за життя Т.Г.Шевченка.

 

1. Виразне читання початку твору вчителем.  (На екрані слайди «Україна за часів кріпацтва».)

 

2. Аналіз змісту:

- Яке враження справив на вас уривок?

 Словникова робота (перед учнями лежать словнички, виготовлені учнями творчої групи)

Панщина обов’язкова праця на панів за часів кріпацтва.

Свавілляуседозволеність, безкарність панів.

Рута чар-зілля, трава.

 (На екрані портрет письменника)

- Як  описує  письменник Україну за часів Т.Г.Шевченка

- Які картини ви побачили на екрані під час читання?

- Знайдіть в тексті опис України часів  за часів кріпаччини?

- А що таке кріпаччина? Кого називали кріпаками?

- Як ви розумієте останнє речення?

«Світ їм було зав’язано, говорити – заказано, ходили німі…»? (Безправні раби-кріпаки, позбавлені рідної української мови  - «говорити – заказано, ходили німі…»)

 - На якому прийомі побудований опис України? (на протиставленні, антонімах, на нагромадженні синонімів).

- Знайдіть у текcті ці слова і поясніть їх значення в тексті (Україна – країна смутку і краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше мають її, країна гарячої любові до народу і чорної йому зради, довгої, вікової, героїчної боротьби за волю, в результаті якої – велетенське кладовище: високі в степу могили, руїна та прекрасна на весь світ, безіменна, невідомо коли і ким складена пісня...)

3. Вчитель

Ось так образно, сильно й страшно показує C. Васильченко Україну часів народження свого генія – Тараса Шевченка, так в образній формі творить Україну такою, якою він її уявляв у час народження генія України,: прекрасною і водночас нещасною, бо була в ярмі кріпацтва. Саме в такий час і народився Тарас.

- Не на шовкових пелюшках,

Не у величному палаці —

В хатині бідній він родився

Серед неволі, тьми і праці.

Нещасна мати сповила

Його малого й зажурилась...

І цілу ніченьку вона

За сина-кріпака молилась.

4. Учень читає текст підручника ст. 195

Словникова робота

Десятник – людина, яка служить у пана та зганяє кріпаків на панщину.

Породілля – жінка, яка народила дитину.

Талан – доля людини.

Талант – обдарування, здібності людини

5. Аналіз змісту:

  • Які думки виникли у вас під час читання?
  • Хто був свідком народження Тараса? (Сестра Катерина).
  • Як ви розумієте слова «народилась нова панові кріпацька душа»?
  • Як ви ставитесь до того факту, що в день народження сина батька женуть на панщину? Як ця сцена характеризує тодішній устрій життя селян?
  • Чому баба-повитуха не захотіла загадати долю народженому?
  • Що вона побачила, заглянувши знадвору у вікно?  (учні шукають у тексті)

Перегляд відеофрагменту («Край, де народився Тарас»)

https://www.youtube.com/watch?v=itOCrbeU8tI

6. Робота над ІІ розділом твору.

Розповідь учениці від І особи (Катря няньчить Тараса)

(Слайди про дитячі роки поета)

7. Робота з текстом:

- Хто доглядав маленького Тарасика в дитинстві? Чому цього не могли робити батьки?

- Як поводила себе Катря, коли згадала про Тараса?  (читання останнього абзацу в особах).

 Розгляд ілюстрації до твору  (підручник, стор. 199).

Вчитель

До якого епізоду з оповідання «У бур’янах» , на вашу думку, підходить репродукція картини Ф. Краицького «Селянська дівчина біля тину»

Пригадайте в якому вірші тарас описує малого хлопчика в селі?

(Слайд. Учень читає уривок з вірша « І золотої й дорогої»)

Вчитель

Розділ ІІІ ви опрацьовували дома. Давайте коротко пригадаємо його зміст.

(Переказ учнів змісту ІІІ розділу)

Перегляд фрагмент фільму «Батьків заповіт»

https://www.youtube.com/watch?v=PAsoWxEkR0M

Вчитель

Які епізоди з ІІІ розділу зображені на малюнках? (Слайди-ілюстрацію до твору «У бур’янах) Розповідь 2-3 учнів.

 

VІ. Закріплення вивченого на уроці.

1.Скласти асоціативне гроно «Дитинство Тараса» - робота в групах.

2. Закінчи речення:

- майбутнє маленькому Тарасикові пророкує баба повитуха;

 - маленького Тарасика в дитинстві доглядала сестра Катерина;

- невесела у Шевченка зимою та восени хата - стоїть край села, як примара: кривобока, стара, стіни повигинались, солома на покрівлі потемніла;

- Тарас розповідав, що ходив туди, де сонце заходить, де залізні стовпи підпирають небо;

- С. Васильченко зображує краї ну як країну смутку ї печалі, краси і радості.

 

3. Гра «Знайди відповідь»  - робота в групах (учні творчої групи).

Учні отримують картки  питання - відповідь

4. Гра «Правда  - неправда»

- мати Тараса  називала його волоцюгою;

- Тарас подорожував з чумаками;

- Катря годувала Тараса куклою з житнього хліба;

- Тарас не любив подорожувати;

- В Україні, коли жив Т.Шевченко існувало кріпосне право.

 

VІІ.  Перевірка набутих знань

Вчитель пропонує  учням  комп’ютерний тест.

 

VІІІ. Підсумок уроку.

Рефлексія (на фоні пісні про Т. Шевченка).

Прийом «мікрофон»

 На уроці я дізнався…

Мені сподобалася розповідь про…

Тепер я знаю….

 

ІХ. Оцінювання учнів.

 

Х. Домашнє завдання: дочитати  розділи повісті, скласти план.

                                      Творчій група: підготувати інсценізацію уривку твору.

                                       Художникам намалювати ілюстрації до твору.

Перегляд файлу

Словник

 

Кріпацтво – це система правових, які встановлюють залежність селянина від землевласника й право останнього володіти селянином-кріпвком як власністю.

Чумаки  це категорія населення в Україні, що в XVI – XIX ст. займалася торгово-візницьким промислом.

Панщина – обов’язкова праця на панів за часів кріпацтва

Свавілля – уседозволеність, безкарність панів.

Рута – чар-зілля, трава.

Десятник – людина, яка служить у пана та зганяє кріпаків на панщину.

Породілля – жінка, яка народила дитину.

Талан – доля людини.

Талант – обдарування, здібності людини.

 

 

Словник

 

Кріпацтво – це система правових, які встановлюють залежність селянина від землевласника й право останнього володіти селянином-кріпвком як власністю.

Чумаки  це категорія населення в Україні, що в XVI – XIX ст. займалася торгово-візницьким промислом.

Панщина – обов’язкова праця на панів за часів кріпацтва

Свавілля – уседозволеність, безкарність панів.

Рута – чар-зілля, трава.

Десятник – людина, яка служить у пана та зганяє кріпаків на панщину.

Породілля – жінка, яка народила дитину.

Талан – доля людини.

Талант – обдарування, здібності людини.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Тарас Григорович Шевченко народився: а) у Моринцях, 1814 р. б) у Кирилівці, 1814 р. г) у Києві, 1815 р. в) у Черкасах, 1816 р. А Правильна відповідь

Номер слайду 15

В якому віці Шевченко залишився круглим сиротою? а) у 9 років б) в 11 років г) в 10 років в) у 13 років Б Правильна відповідь

Номер слайду 16

Коли видана перша збірка Т.Шевченка? Як вона називалась? а) 1841 р., “Гайдамаки” б) 1840 р., “Твори” г) 1840 р., “Кобзар” в) 1830 р., “Кобзар” Г Правильна відповідь

Номер слайду 17

Скільки творів увійшло до І видання “Кобзаря” ? а) 21 б) 8 г) 6 в) 13 Б Правильна відповідь

Номер слайду 18

Дівоче прізвище матері поета? Катерина Бойко

Номер слайду 19

Скільки у Шевченка було братів і сестер? Шестеро

Номер слайду 20

Захоплення поета в дитинстві? Малювання, співи

Номер слайду 21

Поклала мати коло хати Маленьких діточок своїх; Сама заснула коло їх. Затихло все, тілько дівчата Та соловейко не затих. “Садок вишневийколо хати”

Номер слайду 22

Та недовго сонце гріло, Недовго молилось... Запекло, почервоніло І рай запалило “Мені тринадцятий минало”

Номер слайду 23

Епіграф до уроку: Всі на кутку кажуть, що з вашого Тараса, мабуть, щось добряще вийде, – промовив сусід… С.Васильченко. Тема. Україна часів Тараса Шевченка. С. Васильченко. «В бур’янах» - один з найкращих творів про дитинство Тараса Шевченка

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Україна за часів кріпацтва

Номер слайду 26

Дитинство майбутнього поета пройшло в селі Кирилівці. Батьки зранку до вечора були на панщині .Хлопчика залишали зі старшою сестрою Катериною ,яка сама ще була дитиною.

Номер слайду 27

Про своє дитинство Т.Шевченко пише так: І золотої й дорогої Мені, щоб знали ви, не жаль Моєї долі молодої: А іноді така печаль Оступить душу, аж заплачу. А ще до того як побачу Малого хлопчика в селі. Мов одірвалось од гіллі, Одно-однісіньке під тином Сидить собі в старій ряднині. Мені здається, що се я, Що це ж та молодість моя. Вірш ”І золотої й дорогої”

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Номер слайду 30

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Епіграф до уроку: Всі на кутку кажуть, що з вашого Тараса, мабуть, щось добряще вийде, – промовив сусід… С.Васильченко. Тема. Україна часів Тараса Шевченка. С. Васильченко. «В бур’янах» - один з найкращих творів про дитинство Тараса Шевченка

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
3.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чорна Наталія
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    4.0
zip
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
9183
Оцінка розробки
3.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку