Підсумковий урок-доспут "Пошуки людського щастя у філософських роздумах Григорія Сковороди" наблизить учнів на один крок до розвязання одвічного питання "Що є щастям для людини?". Людина – істота не тільки біологічна, соціальна, а ще й духовна. І хвала тим, хто противиться буденності, хто намагається достукатися до людської душі, до людської гідності. Час прислухатися до себе, знайти в собі те, що б відгукувалося на добро і само починало творити добро для інших. Тому ми пропонуємо учням 9 класів знову повернутися до творчості Григорія Сковороди, щоб не просто узагальнити і поглибити знання про цю надзвичайну людину, а щоб глибоко усвідомити його вчення і нести це розуміння в життя, творити світ навколо себе.
Мета уроку: розкрити співзвучність філософських думок Григорія Сковороди з нашим часом; оцінити внесок письменника в розвиток світової філософської думки; прищеплювати вміння висловлювати власне ставлення до прочитаного; сприяти осмисленню учнями своєї ролі в суспільстві; вивести формулу щастя; стимулювати творчість і активність учнів шляхом впровадження інформаційно – комунікаційних технологій у навчальний процес. Закора Н.В. Бердянська ЗОШ № 13
Просвітитель - гуманіст , «український Сократ», прагнув віднайти формулу щастя, яка б допомогла людству в його пошуку. У світі, за твердженням Сковороди, немає нічого випадкового, надприродного, все взаємопов`язане. Щастя - це висока мета, ідеал, вершина, до якої людина прагне. Шлях до щастя нелегкий, він прокладений крізь перепони, долаючи які, людина досягає жаданої мети. Закора Н.В. Бердянська ЗОШ № 13
Байки Необхідною передумовою щастя, на тверде переконання філософа , є “сродна праця”. Цією ідеєю пройняті байки “Дві курки”, ”Орел і Cорока”. Однією з найкращих байок є “Бджола та Шершень”. У моралі автор вчить людей жити щасливо. Філософ відстоює думку, що кожна людина може бути щасливою, якщо йтиме шляхом добра. Закора Н.В. Бердянська ЗОШ № 13
Збірка “Сад божественних пісень” До збірки ввійшло 30 творів. За жанром це духовна лірика, але в основу кожної пісні поет поклав “зерно” зі Святого Письма, тільки по-своєму обробив. Різні вірші збірки обєднуються в цикли. Однією з умов щастя є дружба, симпатія та доброзичливість людей один до одного. Пошуки відповіді на питання “У чому щастя?” відбилися у 21-й та 28-й піснях збірки. Закора Н.В. Бердянська ЗОШ № 13
Поет підкреслює, що головне в житті – серце; воно є “корень, солнце, глава и цар человеку”; сердечне задоволення, “веселість серця” є характерною ознакою щастя, до якого прагнуть люди. “О сколь дорога ты, радость сердечная!” “Глянь краще в печери свого серця … Що тобі найпотрібніше, Те ти знайдеш у самому собі…” Закора Н.В. Бердянська ЗОШ № 13
Тренінг “Заговори, щоб я тебе побачив” (Сократ) Чи знайшов Сковорода, на вашу думку, відповідь на запитання “Що є щастя?”. Доведіть. Чи можна роздуми Григорія Сковороди про щастя вважати зараз, понад два століття, aктуальними? Чому? Яка ідея митця вам особисто ближча? Чи згодні ви з усіма постулатами поета? Розкажіть, що для вас сьогодні означає щастя? Чи вдалося нам вивести формулу щастя? Чи перекликаються слова Олександра Підсухи з висновками Григорія Сковороди про щастя? Чому? Закора Н.В. Бердянська ЗОШ № 13
Сковородою написано 17 філософських трактатів, 30 віршів-пісень, більше як два десятки байок. Всі ці твори єднає думка: мета людського життя – щастя, але люди обирають різні шляхи до нього. Й у Сковороди був свій шлях. В підrрунті щастя, на його думку, лежать душевність, сердечність, простота, скромність, але не приниженість. “ Шукаємо щастя по країнах, століттях, а воно скрізь і завжди з нами; - писав він, - як риба в воді, так і ми у ньому, і воно біля нас шукає нас самих. Нема його ніде від того, що воно скрізь. Воно схоже до сонячного сяйва – відхили лише вхід у душу свою ” Закора Н.В. Бердянська ЗОШ № 13
Минуло понад два століття, як філософ Сковорода ходив по землі, але його твори вивчаються і сьогодні. А філософські погляди дуже актуальні, особливо для вас, бо ви стоїте саме зараз перед вибором подальшого шляху і дуже хотілося б, щоб ви вибрали собі, як говорив Сковорода, «сродну працю». Закора Н.В. Бердянська ЗОШ № 13