Піднесено - героїчний образ головного героя. Зображення в повісті М. В. Гоголя «Та¬рас Бульба» любові до України, героїзму, мужності й ратної звитяги українського народу в боротьбі

Про матеріал

формувати в учнів уміння узагальнювати матеріал з теми, охарактеризувати стиль життя запорожців, їхні звичаї, побут, порівняти бачення козацької доби різними митцями; розкрити взаємозв'язок природи та людини, показати виразність гоголівських описів природи, співзвучність із подіями повісті та думками героїв.

Перегляд файлу

Тема. Піднесено - героїчний образ головного героя. Зображення в повісті М. В. Гоголя «Та­рас Бульба» любові до України, героїзму, мужності й ратної звитяги українського народу в боротьбі за рідну землю.

Мета:Навчальна: формувати в учнів уміння узагальнювати матеріал з теми, охарактеризувати стиль життя запорожців, їхні звичаї, побут, порівняти бачення козацької доби різними митцями; розкрити взаємозв’язок природи та людини, показати виразність гоголівських описів природи, співзвучність із подіями повісті та думками героїв.

Розвивальна: розвивати навички порівняльної характеристики персонажів, переказу, виразного читання,усне зв’язне мовлення, усне словесне малювання; розвивати мовлення учнів, творчу уяву; формувати пізнавальну і соціальну компетент­ності, уміння робити аналіз прозового твору; розвивати уміння викладати свої думки аргументовано і лаконічно; розвивати вміння слухати й аналі­зувати музичний твір, ілюстрації художників до твору, співставляти, досліджувати, узагальнювати.

Виховна: формува­ти почуття гордості за волелюбний український народ зі славними традиціями; виховувати любов до своєї батьківщини та почуття прекрасного.

Обладнання: портрет М. В. Гоголя, виставка ілю­страцій художників Є. Кібріка,

Тип уроку: комбінований з елементами компаративістики.(

Форма уроку: урок-відкриття.  порівняльне вивчення фольклору, національних літератур, процесів їх взаємозв'язку, взаємодії, взаємовпливів на основі порівняльно-історичного підходу )

Епіграф

Можна все на світі вибирати сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
В. Симоненко

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Привітання, створення позитивного емоційного настрою.

(Відеоролик про Україну)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Слово вчителя.

Україна… Безмежні її простори, багаті землі, величні, хоробрі і доблесні народні герої.
Ми бережемо пам’ять про подвиги, починаючи з билинних богатирів Київської Русі, всіх героїв-захисників нашої матінки-землі.

Де Дніпро наш котить хвилі,
Де стрімкі пороги,
Там країна, вся зелена,
Славний край розлогий.
Там козацтво виростало,
Славу всім нам здобувало.
Україно, Україно,
Славний край козачий.

2. Робота з епіграфом.

- Епіграфом нашого сьогоднішнього уроку будуть слова Василя Симоненка із поезії «Лебеді материнства»,

-Як ви розумієте епіграф?

  • Що таке Батьківщина?
  • Де вона починається?
  • Яку роль відіграє в житті людини і як впливає на її долю?

Відповіді учнів

1. На це питання у кожної людини своя відповідь. Для одного Батьківщина — це зруйнований дім та спогади про страшні дні війни, яка прийшла так несподівано, замінивши ясні сонячні дні і спів пташок на гуркіт снарядів. Для іншого Батьківщина — це дитинство серед сільської природи, соняшників, кульбаб та дзюркотливого струмочка. Але для всіх людей Батьківщина — це, перш за все, країна, яка дала їм життя.

2. Одним людям рідна земля дала все, іншим — нічого, але не від цього залежить любов до неї, а від самої людини, від її патріотизму, доброти, людяності, вірності.

3. У кожної людини одна Батьківщина. Це те місце на її великій території, де вона народилася, виросла, яке не раз проміряла своїми ногами.
Я щаслива з того, що народилася і живу саме в Україні. Я люблю її за безмежні, красиві, неосяжні простори. Вийди в поле — і ти залюбуєшся полями високого жита, яке стоїть неначе дві високі стіни. Увійди в нього — і тебе сховають його колоски. Тільки синє небо є твоїм дороговказом. Милує душу така краса. Здається йшов би вічність цією стежкою, аби вона не кінчалася.

4. Головне, що повинні пам'ятати всі, — не можна забувати своєї Батьківщини і відрікатися від неї або ігнорувати те, що ми живемо в Україні, що вона дала нам найдорожче — життя.

Люби свій край. Всю душу солов'їну
І серця жар йому віддай в піснях.
Це так як дихати — любити Батьківщину.
(В. Сосюра)

ІІІ. Оголошення теми уроку.

- Сьогодні ми продовжимо працювати над повістю «Тарас Бульба» , де Гоголь відтворює дух епохи, коли Україна була охоп­лена полум'ям боротьби з поневолювачами.А також поговоримо про волелюбного , мужнього козака Тараса Бульбу.

ІV. Робота над темою уроку.

1. Актуалізація опорних знань:

- Що ж слугує відтворенню в повісті духу й колориту епохи? ( Звичайно, події та герої. ) Пригадаємо їх, розташовуючи події повісті по  порядку.

  • Облога Дубна
  • Повернення синів додому                     НАПИСАТИ  НА ДОШЦІ
  • Вибір Андрія
  • Поїздка на Січ
  • Помста батька
  • Мужність і витримка Остапа під час катування
  • Життя на Січі
  • Друга зустріч Андрія з дочкою польського воєводи
  • Загибель Тараса Бульби
  • Жорстокий бій
  • Смерть Андрія
  • Спогади братів про навчання в академії

 Ключі:

  1. Повернення синів додому
  2. Поїздка на Січ
  3. Спогади братів про навчання в академії
  4. Життя на Січі
  5. Облога Дубна
  6. Друга зустріч Андрія з дочкою польського воєводи
  7. Вибір Андрія
  8. Жорстокий бій
  9. Смерть Андрія
  10. Мужність і витримка Остапа під час катування
  11. Помста батька
  12. Загибель Тараса Бульби

3. Презентації учнів та їх захист.

- На сьогоднішній урок ви заздалегідь поділилися на пари, для того , щоб підготувати презентації на відповідну тематику та їхній захист.

1-ша пара: тема вашої презентації ?

Тема: Військове козацьке товариство

Епіграф.

Та от вона, Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають
усі ті горді і дужі, як леви! Ось звідки
розливається воля й козацтво на всю Україну!
М. В. Гоголь

Захист.

Є в історії українського народу могутній і прекрасний період: це - запорозьке козацтво. Про нього написано чимало цікавих творів, і один з найкращих - повість М. В. Гоголя "Тарас Бульба", над якою письменник працював майже десять років. Це були кращі люди свого часу і вірні сини України, міцні духом, багаті розумом і глибоким патріотичним почуттям.

Запорозька Січ... Це не тільки місце. Це втілення мрії українського народу про вільне життя, про бойові подвиги. Це царство волі й рівності. Це вільна республіка, у якій живуть люди широкого розмаху душі, абсолютно вільні й рівні. Тут виховуються вільні, мужні характери, для яких немає нічого вищого за інтереси народу, за волю й незалежність Вітчизни.

«За стрімкими дніпровськими порогами у Запорозькій Січі вирувало легендарне козацьке життя.

Козаки — то волелюбні лицарі українського народу, захисники рідної землі. Свята правда, непорушна дружба і відвага керували ними. Душа цих відважних лицарів боліла за неньку-Україну, поневолений народ, і вони захищали рідну землю і свою віру, героїчно й майстерно б'ючись як на суходолі, так і на морі.

У військовому, повному небезпек і несподіванок житті козак потребував вірного побратима, який вчасно допоможе, захистить від біди. Заради Батьківщини, вірного побратима козаки ладні були загинути, але козацької честі не зганьбити.

Щодо опису побуту і звичаїв запорожців письменник намагався наслідувати дійсність. Все, що відбувалося на Січі, читач бачив очима Остапа та Андрія. Разом з ними милувався величезним козаком, який спав прямо посеред дороги, розкинувши вільно руки й ноги. Вражає читача, як і молодих козаків, сцена покарання вбивці. Життя козаків було дуже суворим, вони звикли до походів, не любили розкошувати.

Найбільшу цінність для всіх становило бойове товариство. Вкарбовуються у пам’ять слова головного героя: «Немає зв’язку, святішого від товариства!», «поріднитися рідністю по душі може тільки людина».

Великого значення надавали Тарас Бульба та його бойові побратими цьому поняттю - товариство. Все могли віддати, забути про власну користь, про рідних, а товариство не могли зрадити ніколи. Тому й перемагає їхній дух, тим вони й сильні. Такими героями й пишалася українська земля.

Романтика героїчних подвигів козаків приваблювала багатьох митців. Серед них був і прославлений художник І.Рєпін. Він написав відому картину «Запорожці пишуть листа турецькому султану».

Запитання. Вчителя.

- Хто з персонажів картини нагадує вам героїв повісті Гоголя?

(Запорожці Рєпіна дуже схожі на епічно величних, ро­мантично яскравих героїв повісті. Художнику, як і пи­сьменникові, Запорозька Січ уявлялася вільною козачою республікою, що породжувала людей достойних, сповне­них лицарським духом).

-2-га пара

Тема: Символічний образ степу у повісті.

Епіграф.

Степ що далі, то ставав прекрасніший.
Дідько б вас забрав, степи, які ви хороші!
М.Гоголь

Захист

Степ що далі, то все кращав. Тоді увесь наш південь, увесь той простір аж до самого Чорного моря був неторканою зеленою пустелею. Ніколи плуг не переходив незмірними хвилями диких рослин. Самі лише коні, ховаючись у них, мов у лісі, витолочували їх. Нічого в природі не могло бути кращого за степ. Уся поверхня землі була немов зелено-золотий океан, по якому бризнули мільйони різнобарвних квіток. Крізь тонкі та високі стебла трави пробивалися

Повітря було повне всякого пташиного співу та свисту. В небі нерухомо стояли шуліки, розгорнувши свої крила і втупивши очі в траву. Ґелґіт диких гусей, що сунули стороною, відлунював бозна в якому далекому озері цяткою.  Степи, степи! Які ж бо ви з біса гарні!..

 

Запитання:вчителя

 - Символом чого є степ у повісті?

Степ зв’язує два світи: домівку Бульби і Запорозьку Січ. Степ тут символічний образ батьківщини. Борючись з ворогами, Остап, Андрій і Тарас будуть захищати домівку і оцей широкий, прекрасний степ.

- Що допомагають зрозуміти безкраї степні простори?

Привольні, безкраї степні простори допомагають зрозуміти характер запорожців, витоки їхнього героїзму. В такому степу можуть жити тільки мужні люди, сильні, горді, сміливі, ті, що мають широку душу та щире серце.

Степ – це символ волі та незалежності. Наші герої – люди свободолюбові, горді, сміливі. Вони-сини степу, його захисники.

 

3-тя пара

Тема : Як ми знаємо зміст твору.

 

  • Запитання вчителя
  • - Зачитайте опис світлиці Тараса Бульби. Чому автор так докладно зображає побут Тараса Бульби? Про що «розповідає» обстановка в будинку старого полковника?
  • ( Хоч у світлиці «усе було чисто, вимащено кольоровою глиною», насамперед це житло воїна, тому що воно було прикрашене зброєю, трофеями. Як воїн, Тарас Бульба вимагає від дружини не межовиків, а горшки! І, як воїн, в цій хаті не засиджується надовго: «На що нам хата? До чого нам усе це? На що ці горшки?» сказавши це, він почав бити, шпурляти горщики і фляжки»)

- Чому Тарас Бульба поспішає відправити синів на Січ? Що кортить перевірити Тарасові?

- Розкажіть про життя козаків на Січі. Доведіть, що Запорозька Січ жила за законами рівноправності й братерства.

     - Які закони діяли на Січі? Чи вважаєте ви їх жор­стокими?

4а пара.

Тема. Тарас Бульба - народний герой.     стр критики 213

 

Вчитель :

Робота над темою уроку.

-                     Що вас, діти, схвилювало в образі Тараса Бульби?

-                     Чи всі його вчинки, мотиви поведінки вам зрозумілі?

-                     Про що ви хотіли б його запитати, якби у вас була така можливість?

-                     З якими літературними героями ви могли б його порівняти?( захар Беркут)

-                     Кого ви вважаєте героєм? А народним героєм?

Постановка проблемного питання уроку.

Чи можна назвати Тараса  Бульбу народним героєм?

Бесіда за запитаннями:

-          Що вам стало відомо про Тараса Бульбу на початку повісті? Чим обумовлене формування його характеру?

-         стр 216.    Порівняйте прочитаний текст з ілюстрацією Є. Кибрика „Тарас Бульба”. Чи знайшли своє відображення сила і міць козака, українського характеру в роботі художника?

-              У розкритті характеру мають значення не тільки опис зовнішності героя, його манера говорити, жести, мова, а й обстановка, яка його оточує. Пригадайте опис світлиці Бульби. Як він характеризує її мешканців?

-                     Яким було ставлення козака до дружини, синів? Чому?

-                     Що є визначальним у його вдачі?

-                  Знайдіть у тексті промову Тараса про козацьке товариство. Визначте її основну ідею. Який вплив мала ця промова на козаків?

-      Як промова пов’язана з подальшими подіями й героїчною смертю запорожців?

-       Опишіть духовну міць Тараса. Схарактеризуйте його як козацького ватажка.

       Як помстився Тарас за смерть свого Остапа? Як ви розумієте вислів: „Жорстокість породжує жорстокість”?

Переказ XII розділу близько до тексту  «ланцюжком».Проаналізуйте опис мученицької смерті Тараса. Як автор звеличує свого героя?

  Що в прикінцевій фразі вказує на те, що пам’ять про Тараса  Бульбу житиме у віках?

Робота над епіграфом уроку.  Пояснити, як епіграф пов’язаний з темою уроку.

-                     Які риси характеру Тараса викликають у вас найбільшу повагу?

-                     Які вчинки Тараса Бульби для вас неприйнятні.

Заповнення таблиці. «Риси характеру Тараса Бульби» (Позитивні, негативні)

 

Тарас був із корінних полковників давнього гарту: весь він удався на бойове завзяття і відзначався крицевою щирістю своєї вдачі. За тих часів вплив польщизни пішов уже й проміж українську шляхту. Багато вже було таких, що переймали польські звичаї: заводили розкоші, пишну обслугу, соколів, ловчих, обіди, палаци. Тарасові було це не до шмиги. Він кохався у простому побуті козацькому й пересварився з усіма своїми товаришами, які пнулися до панських звичаїв і прихилялися до варшавської сторони, взиваючи їх підніжками лядських панів. Вічно невгамовний, мав себе за покликаного оборонця віри православної. Досить було йому довідатись, що в якімось селі люди терплять утиски від орендарів, що набавляють податки з диму, — і він самовладне з'являвся там зі своїми козаками й чинив розправу. Він узяв собі за правило, що в трьох випадках завжди треба братися за шаблю, а саме: коли комисари не поважали старшину і стояли перед нею, не скинувши шапки; коли глумилися над православною вірою й не шанували прадідівських звичаїв і, нарешті, коли ворог був бусурмен чи турчин, супроти яких він вважав конче потрібним усяк час уживати зброї на славу християнства.

Тепер він наперед тішився думкою, як він з двома синами з'явиться на Січ і скаже: "Ось дивіться ж, яких я вам хлоп'ят привів!";

Бульба був страшенно впертий. То був один із тих характерів, які могли з'явитися лише тяжкого XV сторіччя в напівкочовому закутку Європи, коли панували праведні й неправедні уявлення про землі, що стали якимись суперечливими й неприкаяними, до яких належала тоді Україна; коли весь прадавній південь, покинутий своїми князями, було спустошено й випалено дощенту ненастанними наскоками монгольських хижаків; коли, втративши все — оселю й покрівлю, зробився тут відчайдушним чоловік; коли на пожарищах, перед лицем хижих сусідів і повсякчасної небезпеки, осідав він на місці й звикав дивитися їм просто у вічі, забувши навіть, чи є на світі щось таке, чого б він злякався; коли бойовим палом укрився здавна лагідний слов'янський дух і завелося козацтво — цей широкий гуляцький заміс української натури, — і коли всі перевози, яри та байраки, всі зручні місця засіялися козаками, що їм і ліку ніхто не знав, і сміливі товариші їхні могли відповісти султанові, охочому знати про їхнє число: "А хто їх знає! У нас їх по всьому степу: що байрак, то й козак".

 

4а пара.

Тема. Тарас Бульба - народний герой.

Епіграф.

«Немає в нас нікого, рівного йому в доблесті!»
М. В. Гоголь

Захист

Тарас Бульба — головний герой однойменної повісті М. Гоголя. Це запорізький полковник, що втілив у собі кращі риси українського козацтва.

Сам Тарас Бульба веде життя, повне негод і небезпек. Ходив він у бойові походи й проти турків, і проти ляхів. Він нещадно карає польських магнатів і захищає пригноблених і знедолених. Це людина величезної волі й великого розуму, тому запорожці обирають його отаманом. Зворушливо й дбайливо ставиться він до своїх товаришів. Перед боєм він захотів висловити все, що було на серці, і звернувся до козаків з промовою, у якій сказав: «Немає уз святіше товариства!» Він мудрий і досвідчений ватажок козачого війська, тому перед боєм хоче зміцнити волю й віру запорожців, щоб міцно вони стояли, захищаючи рідну землю. За Російську землю, за православну віру, за Січ і бойове товариство закликає він стояти до кінця.

Сильним і могутнім був козак Тарас Бульба. Але, коли в останньому бої повисло в нього на руках і ногах майже тридцять чоловік, то «сила здолала силу». І коли його прив'язали до стовпа, цвяхами прибили йому руки й розклали під ногами багаття, Тарас думав не про смерть, а про своїх товаришів, щоб вони утекли від ворога.

Змальовуючи образ великої звитяжної сили, Гоголь, проте, не ідеалізує Тараса. З різних епізодів твору ми дізнаємося, що він буває грубий, різкий, упертий. Але, попри всі ці хиби, Тарас — герой, який викликає захоплення своїм героїзмом, відвагою, відданістю рідній землі і своїм товаришам. Тарас Бульба — невід’ємна частина українського козацтва, історія якого овіяна невмирущою славою.Він цінував у людині насамперед мужність і відданість ідеалам Січі. Тому він невблаганний до зрадників і боягузів. Він не пощадив навіть свого молодшого сина Андрія й сам убив його за зрадництво. Тарас пишався мужністю й стійкістю Остапа і пробрався до місця його страти, щоб підтримати дух сина.

-Проаналізуйте опис мученицької смерті Тараса. Як автор звеличує свого героя?

  Що в прикінцевій фразі вказує на те, що пам’ять про Тараса  Бульбу житиме у віках?

-                Які риси характеру Тараса викликають у вас найбільшу повагу?

-                     Які вчинки Тараса Бульби для вас неприйнятні.

Заповнення таблиці. «Риси характеру Тараса Бульби» (Позитивні, негативні)

 

(- Який найстрашніший злочин для Тараса Бульби?

Зрада Батьківщині і загальній справі визволення.

- У чому сенс останнього подвигу отамана Бульби?

Він думав про товаришів, як їм врятуватися, і вмер, до останнього віривши в перемогу. Герої не гинуть – вони стають безсмертними.)

 

Висновок. У фіналі повісті Тарас Бульба гине, та незламними за­лишилися його воля, любов до товаришів і рідної землі. Вірність Україні, обов'язку в характері запорозького полковника межують із жорстокістю. Бульба вбиває власного сина, якого кохання завело до табору ворогів, випалює дощенту польські містечка з помсти за страченого Остапа. Характер Тараса сформувався у жорстоку добу, він типовий для українських чоловіків того часу. Образ Тараса Бульби є типовим втіленням найкращих рис запорозького козака.

 

(Народний дух, воля, прагнення незалежності — не­переборні: «Та хіба знайдуться в світі такі вогні, муки і така сила, що пересилила б руську силу!»).

 

 

Підсумок. Д.З. Виписати цитатну характеристику синів тараса Бульби

 

 

 

 

docx
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
14650
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку