Мета уроку: висвітлити найзначніші сторінки життя, творчості, ідеї, шукання та прагнення одного з найвидатніших синів українського народу; вміти сформулювати власне розуміння і актуальність для сьогоднішнього життя положень філософії Г.Сковороди; домогтися осмислення важливості для становлення і реалізації себе як особистості гуманістичних ідей філософа; прищепити риси людяності, гуманізму, доброти; сприяти усвідомленню високої людської місії на Землі .
Слайд 1.
Слайд 2.
Слайд 3.
Слайд 4.
Слайд 5.
Слайд 6.
Слайд 7.
Слайд 8.
Слайд 9.
Слайд 10.
Тема: Григорій Сковорода – гуманіст, просвітитель , філософ.
Мета уроку: висвітлити найзначніші сторінки життя, творчості, ідеї, шукання та прагнення одного з найвидатніших синів українського народу; вміти сформулювати власне розуміння і актуальність для сьогоднішнього життя положень філософії Г.Сковороди; домогтися осмислення важливості для становлення і реалізації себе як особистості гуманістичних ідей філософа; прищепити риси людяності, гуманізму, доброти; сприяти усвідомленню високої людської місії на Землі .
Етапи формування гуманістичних цінностей |
|
Методи та прийоми роботи на уроці
|
І.Накопичення системи знань про гуманістичні цінності, усвідомлення їх значущості. |
Донести до учнів розуміння важливості гуманістичних цінностей, сприяти їх осмисленню. |
Прийом «Коло думок»
|
ІІ. Розвиток емоційної сфери учнів, морально-етичні переживання гуманістичних цінностей. |
|
Перегляд та обговорення фрагменту відеофільму «Григорій Сковорода»
Метод «Твоя думка – цінна»
Перегляд презентації «Григорій Сковорода – філософ-гуманіст».
пріоритетними для людей? Чому? |
ІІІ. Формування гуманістичного світогляду на основі ціннісних орієнтирів, розвиток мотивації до гуманних вчинків. |
Сприяти розвитку навичок ввічливого міжособистісного спілкування.
Домогтися усвідомлення того, що любов, добро – вічні загальнолюдські цінності; виховувати кращі гуманістичні цінності: милосердя, людяність, доброту, любов до ближнього, уміння співчувати та прощати.
Сприяти розвиткові чітких життєвих орієнтирів.
На основі розкриття символів твору виховувати розуміння зв’язку християнських істин та гуманістичних цінностей.
Домогтися усвідомлення учнями неприйняття зла, жорстокості, байдужості в стосунках людей та переваги співчуття, доброзичливості, любові до ближнього як найвищих цінностей моралі й етики.
Розкрити співзвучність філософських думок Сковороди із нашим часом, суть його переконань.
|
Робота над афоризмами Григорія Сковороди Метод «Шість капелюшків» Робота в групах.
Під час аналізу запропонованої ситуації оголошуються основні факти, відомості, не оголошується особисте ставлення до ситуації. Яка у нас є інформація? Яка нам потрібна інформація?
Емоції. Інтуїція, почуття, передчуття. Не потрібно давати обґрунтування почуттям. Які у мене з цього приводу виникають почуття?
Творчість (відображення ситуації у вигляді вірша, пантоміми тощо),почуття гумору. Різноманітні ідеї . Нові ідеї. Пропозиції. Яка альтернатива?
Критика, негативні сторони ситуації. Обережність. Чи правда це? Чи спрацює? Які недоліки? Що тут неправильно? Що б я змінив? Що було зайвим?
Переваги. Чому це потрібно зробити? Які переваги? Чому це можна зробити? Чому це спрацює?
Життєвий урок, який можна винести із ситуації. На етапі підбиття підсумків « синій капелюх» може орієнтуватись на запитання:
3. Де, в яких ситуаціях Ви можете використовувати набутий досвід?
- Оберіть капелюшок, з яким ви хотіли б досліджувати афоризми Г.Сковороди.
Афоризми висвітлюються на слайдах
Прийом « Поміркуй» Які загальнолюдські цінності висвітлював філософ Сковорода у своїх афоризмах?
Метод «Гронування» - Які образи-символи зустрічаються в трактатах Г. Сковороди, в його поезії? Складіть гроно «Образи-символи » /На основі творчості Сковороди»
Прийом «Уявне інтерв’ю з філософом Сковородою»
Група дослідників готує уявне інтерв'ю з письменником,намагаючись знайти відповіді на ті запитання, що постають перед сучасною молоддю.
- Що ви в людях найбільше цінуєте, а чого не терпите? Прийом « Сократівська бесіда» ● Чи можна виміряти людське життя одиницями виміру, які ми знаємо? ● Від кого залежить зміст життя? ● Що треба для того, щоб тебе помітили в житті? ● Чи має вплив спосіб життя на формування світогляду? ● Хочеш бути багатим – віддай”. Висловіть свої міркування з цього приводу. Чи відповідає ця думка ментальності українців? ●Г. Сковорода вчив жити згідно з вимогами душі. Чи може такий підхід допомогти людині досягти успіху? ●“Треба” і “хочу”. Ці поняття важко поєднати. Але чи варто це робити? Як це зробити сьогодні? ●“ Яке позачергове завдання, відповідно до філософії Г.С.Сковороди, повинна поставити перед собою кожна людина? ● Якою, на думку Григорія Сковороди, повинна бути людина? ● Визначити, які філософські погляди Григорія Сковороди, співзвучні з проблемами сьогодення?
●Зробіть висновок, чому ідеї філософа актуальні у наш час.
|
ІV. Моделювання соціокультурної поведінки з орієнтацією на загальнолюдські гуманістичні ідеали.
|
Усвідомлення необхідності дотримання гуманістичних цінностей для становлення й самореалізації особистості.
|
Домашнє завдання / на вибір/ 1.Створити модель ідеалу сковородинівського героя. 2. Філософський роздум «Якби я мав можливість зустрітися із Сковородою, про що б я його запитав?»
|