Урок української літератури. клас.Григорій Сковорода – гуманіст, просвітитель , філософ.

Про матеріал

Мета уроку: висвітлити найзначніші сторінки життя, творчості, ідеї, шукання та прагнення одного з найвидатніших синів українського народу; вміти сформулювати власне розуміння і актуальність для сьогоднішнього життя положень філософії Г.Сковороди; домогтися осмислення важливості для становлення і реалізації себе як особистості гуманістичних ідей філософа; прищепити риси людяності, гуманізму, доброти; сприяти усвідомленню високої людської місії на Землі .

Перегляд файлу

    

Слайд 1.

Слайд 2.

Слайд 3.

 

 

Слайд 4.

 

Слайд 5.

 

Слайд 6.

Слайд 7.

 

Слайд 8.

 

Слайд 9.

 

 

Слайд 10.

Тема:  Григорій Сковорода – гуманіст, просвітитель , філософ.

Мета уроку: висвітлити найзначніші сторінки життя, творчості, ідеї, шукання та прагнення одного з найвидатніших синів українського народу; вміти сформулювати власне розуміння і актуальність для сьогоднішнього життя положень філософії Г.Сковороди; домогтися осмислення важливості для становлення і реалізації себе як особистості гуманістичних ідей філософа; прищепити риси людяності, гуманізму, доброти; сприяти усвідомленню високої людської місії на Землі .

 

Етапи формування гуманістичних цінностей

 

 

Методи та прийоми роботи на уроці

 

 

 

І.Накопичення системи знань   про гуманістичні цінності, усвідомлення їх значущості.

 

 

Донести до учнів розуміння важливості гуманістичних цінностей, сприяти їх осмисленню.

 

               Прийом «Коло думок»

  • Що таке гуманізм?
  • Коли він виник?
  • Хто із відомих людей проповідував ідеї гуманізму?
  • Які риси гуманізму вам відомі?
  • Які міжнародні організації проповідують сьогодні ідеї гуманізму?
  • Назвіть основні гуманістичні цінності. Зясуйте їх значення за тлумачним, соціологічним словником.
  • Чому Григорія Сковороду можна назвати великим людинолюбом, гуманістом?
  • Як називали Сковороду? /«українським Сократом», «українським Горацієм», «українським Езопом»/ Чому?
  • То хто ж він був? Чому за життя його вважали святим?
  • Чому його портрети висіли в хатах простих українських селян поряд з іконами?
  • Чому за життя не вийшло жодного його твору, а останній його ювілей відзначався в 126 країнах світу? Чим пояснити такий великий інтерес і попит на його твори нині?

 

 

ІІ. Розвиток емоційної сфери учнів, морально-етичні переживання гуманістичних цінностей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд та обговорення фрагменту відеофільму «Григорій Сковорода»

 

                 Метод «Твоя думка – цінна»

  • Що вас найбільше вразило у фільмі? 
  • Чому не згасає інтерес до творчості філософа?
  • Що Сковорода вважав найголовнішим у житті?

 

Перегляд презентації «Григорій Сковорода – філософ-гуманіст».

  • Які гуманістичні цінності вважав філософ

пріоритетними для людей? Чому?

 

ІІІ. Формування гуманістичного світогляду на основі ціннісних орієнтирів, розвиток мотивації до гуманних вчинків.

 

 

Сприяти розвитку навичок ввічливого міжособистісного спілкування.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домогтися усвідомлення того, що любов, добро – вічні загальнолюдські цінності;

виховувати кращі гуманістичні цінності: милосердя, людяність, доброту, любов до ближнього, уміння співчувати та прощати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сприяти розвиткові чітких життєвих орієнтирів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На основі розкриття символів твору виховувати розуміння зв’язку християнських істин та гуманістичних цінностей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домогтися усвідомлення учнями неприйняття зла, жорстокості, байдужості в стосунках людей та переваги співчуття, доброзичливості, любові до ближнього як найвищих цінностей моралі й етики.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розкрити співзвучність

філософських думок Сковороди із нашим часом, суть його переконань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота над афоризмами Григорія Сковороди

Метод «Шість капелюшків»   Робота в групах.

 

 

 Під час аналізу запропонованої ситуації оголошуються основні факти, відомості, не оголошується особисте ставлення до ситуації. Яка у нас є інформація? Яка нам потрібна інформація?

 

Емоції. Інтуїція, почуття, передчуття. Не потрібно давати  обґрунтування почуттям. Які у мене з цього приводу  виникають почуття?

 

Творчість (відображення ситуації у вигляді вірша, пантоміми тощо),почуття гумору. Різноманітні ідеї . Нові ідеї. Пропозиції. Яка альтернатива?

 

Критика, негативні сторони ситуації. Обережність.  Чи правда це? Чи спрацює? Які недоліки? Що тут  неправильно? Що б я змінив?    Що було зайвим?

yellowhat

Переваги. Чому це потрібно зробити?

 Які переваги? Чому це можна зробити? Чому це спрацює?

 

bluehatwhitehatblackhatgreenhatredhatЖиттєвий урок, який можна винести із ситуації. На етапі підбиття підсумків

« синій капелюх» може орієнтуватись на запитання:

  1. Що корисного винесли ви із роботи?
  2.  Чому ви можете сказати, що ця інформація  важлива для вас?

3. Де, в яких ситуаціях Ви можете використовувати набутий досвід?

D:\Школа\Формування гуманістичних цінностей\VevY4n_Hk88.jpg

- Оберіть капелюшок, з яким ви хотіли б    досліджувати афоризми Г.Сковороди.

 

          Афоризми висвітлюються на слайдах

  1. Людське серце і розум аж ніяк не можуть бажати зла людям.
  2. I нiхто не може вбити в собi зло, коли не втямить спершу, що таке те зло, а що добро. А не взнавши того в себе, як можна взнати й вигнати у iнших.
  3. В усякому разi будьмо незлобивi.
  4. Добра, тобто справжня людина, завжди виносить добре із доброго скарбу серця.
  5. Коли в тебе людське серце – спiвчувай, та уникай ворогування і злобної зарозумiлостi з ядучою насмiшкою.
  6. Любов виникає з любовi; коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю.
  7. Не знайдеш дня без темряви і свiтла, а року без зими і тепла...Не знайдеш і стану, щоб iз гiркого та солодкого не був змiшаним... Так весь світ складається... Протилежнe протилежному сприяє.
  8. Не за обличчя судіть, а за серце.
  9. О солодкий шлях життя, коли совiсть чистa!
  10. О, якби у мене був духовний меч! Я б знищив у скупість, убив розкiш і дух нетверезості, вразив би честолюбство, розтрощив би марнолюбство.
  11. Похибки друзів ми повинні вміти виправляти або зносити, коли вони несерйозні.
  12. Над головою літає седмиця божих птахів: дух смаку, дух віри, дух надії, дух милосердя, дух поради, дух прозріння, дух чистосердя.
  13. Що може бути солодше за те, коли любить і прагне до тебе добра душа? 
  14. Хіба не любов усе єднає, будує, творить, подібно до того, як ворожість руйнує?

 

                   Прийом « Поміркуй»

C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Bullets\BD10263_.gif Які загальнолюдські цінності висвітлював  філософ Сковорода у своїх афоризмах?

  • Які істини, на ваш погляд, може почерпнути для себе сучасна людина? (Загальнолюдські цінності, любов до ближнього, уникнення злих вчинків, порушення Божих заповідей.)
  • Що треба робити, щоб почувати себе щасливим? (Щастя, сенс нашого існування в наближенні до Бога. Тільки стаючи духовною людиною, такою, що пізнала себе, подивилася на себе «оком віри», людина здобуває свободу й щастя.
  • У чому суть ідеї «спорідненої праці»?
  • Яку з філософських ідей підтверджують слова: «Бажаєш бути щасливим?.. Для цього не треба їздити за моря, колінкувати перед сильними світу сього, щастя завжди і всюди з тобою, його треба пізнати»?

 

           Метод «Гронування»

- Які образи-символи зустрічаються в трактатах

 Г. Сковороди, в його поезії?

Складіть гроно «Образи-символи » /На основі творчості Сковороди»

 

 

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSDY-ZXnMS70ch63t7Je9gv5-CfgHno13ALMaJfPOvhld3eytEp              https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTqD7kJlATM1RzebFz8ax1bA-1lfxsSr3cPhMeZHFOE5PP67HLCIA

 

 

                                        

 

 

                         https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSdLJARBbbgcvyC9DFI4xsR8RrCC_KGUZhLwFYAeADVmJ0gT_Gf     https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSL7pdR2_l9Ty-H6CL8NAdt5o9DioBp4ZNQ89AwPAVgNjVpI-L4        https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRBeEZ__rTPoBSx1Z2LxgrxzMrtQW40IYCqgphhoNJTEaZmJLGwaA     

 

 

  • Чому Сковорода використав саме ці символи? Що вони означають?/ Храм, церква — людська душа; Сонце — світло людської душі, віра, внутрішній світ; Добро і Зло; Біблія — добро, «ліхтар»; Змій — втілення як добра і мудрості, так і зла, підступності/
  • Як образи-символи пов’язані з гуманістичними цінностями?

 

Прийом «Уявне інтерв’ю з філософом

                               Сковородою»

  Група дослідників готує уявне інтерв'ю з письменником,намагаючись знайти відповіді на ті запитання, що постають перед сучасною молоддю.

Григорію Савичу, як стати щасливим?
- Шлях до щастя — любов. Любов виникає з любові, коли я хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю. Бо все минає, а тільки любов залишиться.
— Як облаштувати гідне життя, аби воно тебе і людей  влаштовувало?
-  Збери всередині себе думки і в самому собі шукай справжніх благ. Шляхи до щастя різні: прямий і кривий, справжній і оманливий. Ганяючись за щастям за морями, людина наче губить себе, забуваючи про власний розум і власне сумління. Шлях до щастя — споріднена з душею праця. Тільки така праця принесе щастя і тоді потрібне буде неважким, а важке непотрібним.
— Як долати життєві труднощі, як не стати жорстоким у жорстокому світі?
- Чим більше у житті перешкод, тим більше воно вабить. На зразок шляхетнішого і найтвердішого металу, який чим більше треться, тим прекрасніше виблискує».
— Що б ви хотіли донести нащадкам, які житимуть через 300 років?
- Людина усе життя має шукати свої стежки до знань, до прозріння духовного, інакше її чекає смуток , нудьга. Один із шляхів до щастя — це самопізнання, розрізнення добра і зла в самому собі.
— А які перспективи в нашої держави? І що ви побажаєте нам, підліткам?
- Я ще 300 років тому писав, що ми створимо світ кращий. В Горній Русі (тобто в Україні) бачу все нове: нових людей, нове творіння і нову славу.

-  Що ви в людях найбільше цінуєте, а чого не терпите?
-  В людях я цінував високу моральність, правдивість, гуманність, справжню любов, безкорисливу дружбу, повагу та вдячність дітей до батьків. А найбільше не терпів розумову обмеженість, чванство, самодурство, паразитизм.
 

                        Прийом « Сократівська бесіда»

Чи можна виміряти людське життя одиницями виміру, які ми знаємо?

Від кого залежить зміст життя?

Що треба для того, щоб тебе помітили в житті?

Чи має вплив спосіб життя на формування світогляду?

Хочеш бути багатим – віддай”.

         Висловіть свої міркування з цього приводу. Чи відповідає ця думка ментальності українців?

Г. Сковорода вчив жити згідно з вимогами душі.   Чи може такий підхід допомогти людині досягти успіху?

       “Треба” і “хочу”. Ці поняття важко поєднати. Але  чи варто це робити? Як це  зробити сьогодні?

      Яке позачергове завдання, відповідно до          філософії Г.С.Сковороди, повинна поставити перед собою кожна людина?

Якою, на думку Григорія Сковороди, повинна бути людина?

      ● Визначити,  які філософські погляди Григорія Сковороди, співзвучні з проблемами сьогодення?

      ●Зробіть висновок, чому ідеї філософа актуальні у наш час.
       Де ви зможете застосувати результати наших спільних роздумів?

 

 

 

ІV. Моделювання соціокультурної поведінки з орієнтацією на загальнолюдські гуманістичні ідеали.

 

 

 

 

Усвідомлення

необхідності дотримання гуманістичних цінностей для становлення й самореалізації особистості.

 

 

 

Домашнє завдання / на вибір/

1.Створити модель ідеалу сковородинівського героя.

2. Філософський роздум «Якби я  мав можливість  зустрітися із Сковородою, про що б я  його запитав?»


 

 

 

 

 

 

http://ua.convdocs.org/pars_docs/refs/223/222187/222187_html_m34dd4e52.gif

 

 

 

docx
Додано
11 липня 2018
Переглядів
1530
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку