Розробка уроку розвитку зв'язного мовлення у 5 класі "Складання легенди за поданим початком" (українська література) має на меті:
- навчити учнів самостійно складати легенди на основі поданого початку;
Обладнання: мультимедійна презентація, ілюстрації, підручник.
Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Складання легенди за поданим початком (українська література, 5 клас)
Мета:
- навчити учнів самостійно складати легенди на основі поданого початку;
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Обладнання: мультимедійна презентація, ілюстрації, підручник.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку. Організація класу.
2. Актуалізація опорних знань.
Учитель читає текст легенди про рідне село(метод сторітеллінгу).
Колись давно, ще у язичницькі часи, поселились на території, де ми з вами живемо, давні люди. А місцевість ця була розташована поміж трьох ярів, тож і стало називатись поселення Трьох’яркою. З часом назва змінилася на сучасну, більш зручну для вимови, – Троянка. Але старожили ще пам’ятають історію походження назви, а село наше й дотепер обрамлене трьома глибокими ярами.
Бесіда з учнями.
Який за жанром текст, прочитаний мною? (Легенда)
Чи знали ви історію походження назви села?
Як ви гадаєте, чи потрібно нам знати ось такі легенди?
Пригадайте (скористайтесь підручником), які твори УНТ називаються легендами, які їх особливості і різновиди.
Ви знаєте, що і легенди, і міфи створювали прості люди. А чи могли б створити таку ж легенду ви?
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Учитель. Сьогодні урок у нас буде дещо незвичний. Ми будемо складати теж легенду. Для початку пропоную вам подивитись на зображення ось цієї рослини (ілюстрація із зображенням мальви).
Що це за рослина?
Де вам доводилося її бачити?
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Учитель.
1. Отже, що ж ми називаємо легендою? Легенда — це оповите казковістю і фантастичністю усне народне оповідання про якусь одну визначну історичну подію чи улюблений народом персонаж (здебільшого реальний).
Давайте пригадаємо, про що розповідається у легендах: про природу та рослини; про міфічних істот; про людей, наділених надзвичайною силою та про відомих історичних осіб чи події; про походження географічних назв (як у нашій легенді); про скарби; про родинне й суспільне життя.
2. Будова легенди, її характерні ознаки.
Легенди в певній мірі схожі з міфами та казками, оскільки мають елементи фантастики. Але у них немає традиційних для казки формул (зачин та кінцівка). Лише подеколи у них є спільне з казками: початкові формули — «було це давно», «колись давно-давно»; фантастичний зміст, але такий, що трактується як диво, творене незвичайними людьми. Легенди починаються з викладу змісту і закінчуються висновком, повчальним підсумком. Вони описують лише один якийсь епізод (історію), мають вільну будову, тому часто розповідь імпровізована.
Тож спробуймо і ми сьогодні поімпровізувати і скласти легенду за поданим початком і опорними фразами, ілюстраціями.
3. Отже, ми з вами пригадали все, що знаємо про легенди, а зараз нам треба запам’ятати, які етапи у написанні легенди ми маємо пройти. (Використовуємо мультимедійну презентацію).
4. Самостійна робота. Діти працюють, керуючись підказками (мультимедійна презентація, або для зручності можуть бути роздруковані і прикріплені на дошці)
5. Зачитування дитячих варіантів легенди.
6. Учитель зачитує свій варіант, який був підготовлений раніше, для порівняння.
ІV. Підбиття підсумків уроку
Учитель може запитати дітей, який повчальний зміст цієї легенди. При цьому врахувати ті висновки, до яких дійшли діти, пишучи кожен свою історію.
Можна запропонувати дібрати прислів’я чи приказки, які б відповідали змісту створеної легенди.
V. Домашнє завдання.
Відредагувати власну історію, записати. Намалювати ілюстрацію до створеної легенди.
Використані джерела:
Додаток до уроку.
Легенда про мальву
Давно те діялось. Важко жилося людям на нашій славній Україні. Багато ворогів зазіхало на її багаті землі. То кримчаки налітали, то поляки, то турки. Грабували, забирали в рабство, полювали за красунями, котрих згодом продавали. Люди боронилися, чим могли, хто вилами, хто сокирою. А сотник Грицько Хмара шаблею захищав свою сім’ю. Та сили були нерівні.
Порубали його вороги, накинули аркан на шию дружині і потягли за собою. Тільки доньці Мальві вдалося сховатися. Люди шанували дівчинку за те, що зналася на усякому зіллі і лікувала травами. Ту науку перейняла від матері, і не одному односельцю допомогла побороти недугу.А ще завжди брала до рук зброю, коли на село нападали вороги. Батько її ще змалечку навчив вояцькому ремеслу. Не один бусурман зазнав смерті від дівочої руки. Вродлива, горда Мальва наводила жах на ворогів. Вони хотіли позбутися дівчини будь-якою ціною.
І от якийсь запроданець виказав дівчину. Впіймали її вороги і вбили, а краплини крові покрапали на землю. І на тому місці, де вони впали, розрослося чудове зілля, яке односельці називали Мальвою на честь сміливої дівчини.
Біля кожної української хати тепер ростуть мальви. Це пам’ять про сміливу і безстрашну дівчину, яка любила свій рідний край, свій народ і віддала за нього своє життя.
Вступ «Давно те діялось. Важко жилося людям на нашій славній Україні. Багато ворогів зазіхало на її багаті землі…
Хто міг колись давно нападати на Україну? З якою метою?
Як люди захищались?
Хто з родини сотника загинув?
Хто зміг врятуватись?
Якою була дівчина? Що вона уміла робити?
Чому її боялись і ненавиділи вороги?
Хто видав дівчину ворогам?
Що з нею сталося?
Який висновок ви можете зробити з цієї історії?