Урок з української літератури для 5 класу з теми "Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту й форми загадок. "

Про матеріал

Урок для 5 класу за темою "Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту й форми загадок." Містить багато різних видів загадок. Під час проведення цього уроку діти були зацікавлені і захоплені. З цікавістю відгадували загадки, ребуси, пробували складати власні загадки.

Перегляд файлу

Українська література 5 - Б   клас                                                                  учитель 

 Урок №                                                                                                                Дата  

 

Тема: Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту й форми загадок.

Мета:   детальніше ознайомити учнів із загадкою як жанром усної народної   творчості, її різновидами, тематикою та особливостями; дати поняття про народну загадку, роль метафори в ній; розвивати логічне мислення, кмітливість, уяву, увагу;  виховувати допитливість, інтерес до фольклору,  зокрема до народних загадок.

 

         Обладнання: підручник, пелюстковий кросворд, ребуси.

         Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу                              

                                                                                                               

                                                                                                                Епіграф до уроку:            

 

Така поетична, весела, смілива, 

як схованка мудрості вічно живе.

А ще дуже стисла, лукаво-кмітлива,

Веселкою  в небі грайливо пливе.

(Загадка)

Хід уроку

 

 І Організаційний момент

З’ясування емоційної готовності учнів до уроку

 (діти малюють в зошитах смайлики)

 ІІ  Перевірка домашнього завдання

 ІІІ  Мотивація навчальної діяльності

  Пропоную вам розвязати пелюстковий кросворд. Необхідно правильно вписати відповіді, щоб у виділених кружечках прочитати тему уроку, над якою ми будемо сьогодні працювати.

 1. Як називається фольклорний розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події? (Казка)

 2. Який синонім можна добрати до слова коштовність? (Скарб)

 3. Антонім слова важко. (Легко)

 4. Як записати слово робота пятьма буквами? (Праця)

 5. Як називали дівчину в казці, що відгадала всі загадки пана? (Мудра)

  6. Група речень, обєднаних спільним змістом, головною думкою і граматично, - це   (Текст)

 7. Не кущ, а з листочками, не людина, а навчить. (Книга)

http://2.bp.blogspot.com/-fYbksUGw_1I/VFjLRetjxrI/AAAAAAAAAFc/HrK_AB_5hl4/s1600/10.bmp

ІV.  Повідомлення теми, мети уроку

   Отже, сьогодні на уроці піде мова про загадку, про цю схованку народної  мудрості.  

         Ми з вами детально ознайомимося із загадкою як  видом усної народної 

 творчості,  її різновидами, тематикою та особливостями;  зясуємо поняття 

«народна загадка» та  роль метафори в ній; а також навчимося визначати

види  загадок  та  відгадувати  їх.

V. Вивчення нового матеріалу

 

  • Бесіда за питаннями

  - Як ви гадаєте, чому цей жанр має таку назву? Від якого слова вона вона

   походить?     (Від слова «гадати» -  думати, здогадуватися)  

      Загадка  є свідченням гостроти розуму, яскравого, образного  сприйняття  й розуміння  ними світу. Саме слово загадка вказує на те, що цей вид  фольклору  апелює до людської думки – гадки.  Умінню відгадувати загадки   колись  надавали  великого значення. Воно було мірилом мудрості й розуму. 

    Від цього  вміння залежала подальша доля людини. 

- Пригадайте прочитані народні казки, де персонажі рятують когось або себе    від   лиха, відгадуючи   поставлені їм загадки. («Мудра дівчина», «Котигорошко», «Летючий корабель»)

  •      Робота за підручником

  - Що сказано про загадки у підручнику?

  •      «Ти – мені, я - тобі»

(Учні ставлять один одному питання за змістом прочитаного)

- Загадкою називаються короткі стислі поетичні твори, в основі яких лежить  метафоричне запитання.        

-         А що ж таке метафора?

 

Метафора перенесення рис живої істоти на предмет чи явище. Наприклад: перешіптуються листочки, сміється сонце, стогне буря. Цей художній засіб робить нашу мову образною, поетичною.

Метафора (від грецького  — переміщення, віддалення) перенесення рис одного предмета на інший на основі подібності.

       Про  історію загадок  нам розкаже______________

           Загадки  виникли  дуже давно, коли людина  ще не розуміла  багатьох  явищ  природи, боялася й обожнювала їх. Щоб  пристосуватися  о  диких тварин, до небесних явищ (грому, блискавки), до  різноманітних духів та дивовижних істот, в яких тоді вірили, їм   давали умовні імена, назви, щоб не прогнівити їх.

     Дуже цікаво відбивають загадки народний світогляд, наприклад,  про день і ніч, які ворогували між собою: "Сестра до брата в гості  йде, а брат від сестри втікає".

     Потім загадки використовувались у дипломатичній справі. Це було  ще в ті часи, коли держав було мало, а землю в – основному  населяли племена чи   нечисленні народи. Посланці тоді говорили  "таємничою мовою", щоб  перевірити  кмітливість супротивника, а  також з метою приховати свої наміри.

Цей малий фольклорний жанр збирали й вивчали І. Франко,  П. Чубинський, Б. Грінченко.   Загадки продовжують  створювати і сьогодні.

VІ.  Визначення видів загадок 

  • Асоціативний кущ

Схема "Види загадок"

http://1.bp.blogspot.com/-BRTTePg6vdY/VFjMY9NHStI/AAAAAAAAAFo/FZwX6VkBILo/s1600/11.bmp

  • Метод «Мозковий штурм»

            - Які, на вашу думку, загадки називаються народними?

             - А які це – літературні?

Часто літературні загадки закінчуються відгадкою. Поети люблять  створювати загадки так, щоб у римуванні ховалася відгадка. Ось,наприклад, загадка Д.Білоуса:

                           А відгадайте-но: що я таке?

                           Всі хочуть, як народиться дитина,

                           Щоб я було красиве і дзвінке,

                            Бо носить все життя мене людина.

(Імя)

              Є загадки особливі. Це – акровіші. Про них ви дізнаєтеся із наступного вірша.

              Учень.                         Що таке акростих?

-         Ти, Максимку, щось притих.

                                             -   Я читаю акростих!

-         Що ж воно таке за штука? –

                                                          Запитав дідусь онука.

-         Перші літери рядків

Зверху вниз я разом звів,

Ось і вийшло слово з них,

Це, дідусю, акростих!

 

То що ж таке акростих?

Учні. Щоб відгадати актовірш, треба прочитати перші літери кожного рядка вниз.

         Акровірш (акростих) – це вірш, написаний так, що початкові букви рядів, прочитані згори вниз, утворюють словосполучення-відгадку.

Наприклад, Чим хата багата?

Хата мною багата.

Людям брат я і друг.

І коли вже я у хаті –

Буде й пісня навкруг!

 

   А тепер повідгадуємо загадки-новотвори. Виникли ці загадки нещодавно, але одразу стали популярними. До загадок-новотворів відносяться ребуси, головоломки, жартівливі запитання, кросворди.

  • Зверніть увагу.  Що ви бачите? Правильно, картинку, проте вона не проста.                                                    Це картинка-загадка

 

29-04-04.jpg29-04-02.jpg

 

  • Розгадування ребусів

Підказка - і в лева є своя...

 

http://zagadki.org.ua/pictures/rebuses/word/ua/003_queen.png

 

Підказка - чи то страва, чи то риба або, навіть, чуприна.

http://zagadki.org.ua/pictures/rebuses/word/ua/011_herring.png

 

  •              Вправа «Я знаю!» (Пригадування або складання загадки ).
        Оскільки ви діти творчі, давайте спробуємо ласти або пригадати загадки.

  На основі поданих слів скласти загадки:

  1.      Крейда – білий зайчик, дошка – чорне поле, пише – скаче;

 2.      Місяць – золотий серп або мідна підкова, нічне небо – темний луг, перебуває у певному місці –   загублено.

 

  Зразок. Білий зайчик чорним полем скаче.

 VІІ. Підсумок уроку

-Діти, яка ж була мета нашого уроку. Чого ви навчилися, що пізнали?

  • Гра «Продовж речення…»

- Загадка – це…

- Хто збирав і вивчав загадки?

- Загадки бувають таких видів…

 

      Сьогодні на уроці ви доторкнулися до мовної скарбниці нашого народу, до його чарівного світу мудрості.

 

VІІІ.  Домашнє завдання 

1. Вивчити напамять 5 загадок.

2. Намалювати ілюстрації до них (2-3)

Послухайте варіант мною складеної загадки-віршика.

І сміється, і регоче,

Скаче, плаче, як захоче.

Все підкаже, все розкаже.

Поки спати він не ляже.

Хто він – швидко розгадай,

Руку вгору підіймай.(телевізор)

 

docx
Додано
21 березня 2018
Переглядів
3488
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку