1
Тема: Моральний урок діда Платона й діда Савки для солдатів у повісті Олександра Довженка “Ніч перед боєм”
Мета:
навчальна: продовжувати роботу над ідейно-художнім аналізом змісту оповідання О.Довженка «Ніч перед боєм», навчати характеризувати образи діда Платона та діда Савки, коментувати той важливий моральний урок, який продемонстрували ці герої власним самовідданим учинком;
розвивальна: розвивати вміння вдумливо читати твір, висловлювати власну думку про поняття патріотизму у воєнний та мирний часи;
виховна: виховувати почуття патріотизму, поваги до героїв Другої світової війни зокрема і війни за Батьківщину загалом.
Обладнання: підручник, презентація, картки.
Як добре те, що смерті не боюсь я
і не питаю, чи тяжкий мій хрест.
В.Стус
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й завдань уроку (слайд)
1) Робота з епіграфом до уроку (слайд) – записати у зошит
Вступне слово вчителя.
Коли вороги прийшли на землю твоїх батьків, то обов’язок кожного — стати на її захист, зробити все можливе, щоб захистити рідних, близьких, увесь народ від нападників. Найважчий тягар лягає на плечі чоловіків та юнаків, яким ще важко знайти в собі силу духу й мужність, щоб іти безоглядно в бій на смерть. І ці молоді люди звертаються за порадою до бувалих воїнів, до своїх командирів, які власним прикладом показували зразки патріотизму та героїзму.
Сьогодні на уроці ми будемо говорити про моральний урок діда Платона й діда Савки для солдатів.
Отже, продовжуємо роботу над оповіданням О. Довженка "Ніч перед боєм".
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1) Міні-тест (Слайд-завдання, слайд-самоперевірка та оцінювання)
1. О.Довженко народився в селі:
а) В’юнище;
б) Василькове;
в) Піски.
2. Якою діяльністю займався О.Довженко в1921 – 1923 р.р., побувавши в Польщі та Німеччині?
А) комерційною;
Б) дипломатичною;
В) режисерською.
3. Як називався кінофільм, який світова організація ЮНЕСКО внесла до списку шедеврів світового кінематографу?
А) «Звенигора»;
Б) «Щоденник»;
В) «Земля» .
4.Твір «Ніч перед боєм» за жанром –
А) оповідання;
Б) новела;
В) повість.
5. Кому належать слова: «Жаль підточує людину, мов та шашіль. Перемагають горді, а не жалісливі!»
А) дід Савка;
Б) дід Платон;
В) Борис Троянда.
6. Ким доводився Іван Дробот діду Савці?
А) сином;
Б) онуком;
В) близьким знайомим.
2) Самоперевірка міні-тесту
3) "Мозковий штурм"
(слайд-перевірка)
4) Сенкан до слова "герой"
III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
5) Проблемне запитання: Яким ви уявляєте героя? (слайд)
Коментар учителя
(«Ніч перед боєм» — це розповідь про дідів, із якими зустрічався сам О.Довженко. Уперше у 1942 р. твір було надруковано як нарис, як документ. Жанрове визначення «оповідання» з’явилося в пізніших передруках. О. Довженко з ретельністю літописця фіксував випадки, які ставали йому відомими як військовому кореспонденту, щоб підтримати дух інших, які таких зразків перед собою не мали. Герої твору є носіями кращих рис характеру людини — захисника Вітчизни. Їм властива твердість духу, нескореність ворогові; любов до батьківщини, волелюбність. Подвиги на фронті, реальні трагічні факти, події в тилу ворога одразу ж ставали для О. Довженка предметом глибокого осмислення, аналізу, узагальнення. Так народилась ідея оповідання «Ніч перед боєм», в основу якого ліг реальний епізод. Два діди — Платон і Савка — ціною свого життя топлять у Десні човен із гітлерівцями. Сюжети творів воєнної тематики письменник будує на трагедійних конфліктах, відносинах, у яких характери розкриваються глибинно та несподівано.)
- Кого , на вашу думку, можна назвати героєм у оповіданні «Ніч перед боєм»?
- Чи відповідають діди Платон і Савка вашим уявленням про героїв? (слайд)
3. Характеристика головних образів твору -дідів Платона і Савки
Робота в парах.
1 – знайти і зачитати портрети діда Платона та діда Савки, а також слова та словосполучення, за допомогою яких автор висловлює ставлення дідів до відступу радянських військ
2 - знайти і зачитати ставлення Платона і Савки до війни
3 - знайти і зачитати ставлення Платона і Савки до смерті
4 - знайти і зачитати ставлення Платона і Савки до відступу військ
Колективно:
- поради солдатам від дідів
(слайди)
- То який же моральний урок від дідів отримав Петро Колодуб?
Дід Платон
Красивим і суворим малює автор і діда Платона: «Він стояв на кормі з веслом, суворий і красивий, і дивився вперед поверх нас».
*Тікаєте, бісові сини?
* Чого вони так тієї смерті бояться?
* Треба перевезти, нехай вже тікають.
* Раз уже війна, так її нічого боятися. Уже якщо судилася вона кому, то не втечеш од неї нікуди.
* А це — казна-що, не люди.
*Не вміли шануватися, так уж повезем, тікайте, чорт вашу душу бери…
* Страшний суд, чи що, починається?
* Шутка сказать, скільки землі доведеться одбирати назад. А це ж усе кров!
* ..коли цілиш у ворога, возненавидь ціль.
Дід Савка
Портретна характеристики: «Савка вийшов із своєї хатки і дивився на нас як намальований. Було йому літ сімдесят чи, може, й більше. Він був маленький, з підстриженою борідкою. Був би він сильно схожий на святого Миколу- угодника, коли б величезна, мов коров’ячий кізяк, стара кепка не лежала у нього на ушах та землистого, так би мовити, кольору светр не висів на ньому, як на хлопчику батьків піджак».
Петро Колодуб? (зачитати)
*…дід-рибалка перевернув мені тоді всю душу;
* …діди, мов добрі річні духи;
*…вони були сміливі, діди оті, сердиті і не боялися смерті;
* Мені здалося, що мене перевозять на той світ. Сором, і розпач, і невимовний
жаль, і безліч інших гострих почувань.
*Він продовжував з Савкою свою розмову, образливу і гірку для нас.
*Я дивився на діда Платона і з насолодою слухав кожне його слово. Дід вірив у нашу перемогу. Він був для мене живим грізним голосом нашого мужнього народу.
*Я не витримав далі дідових розмов, — так важко було мені його слухати. В цю мить він здався мені жорстоким і несправедливим дідом.
*Це була його правда. Він стояв на кормі з веслом, суворий і красивий, і дивився
вперед поверх нас.
*Я вийшов із човна на берег абсолютно спустошений і разом з тим якийсь неначе зовсім інший, новий.
* По сухому темному його лицю текли сльози і падали в Десну.
*А все ж таки нічого в світі я б так не хотів, як після війни поїхати на Десну до діда Платона.
* І поклонитися діду Платону в ноги за науку.
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ
— Яка думка твору О. Довженка «Ніч перед боєм» — героїка війни, тема людських страждань чи уславлення людини-творця й захисника Вітчизни — є, на вашу думку, провідною? ( це твір про любов до рідного краю, вміння виконувати власний обов’язок перед Батьківщиною та про науку ненависті до ворогів)
- Які моральні уроки засвоїли ви після вивчення цього твору?
(Через роки, десятиліття слід нести пам’ять про страшну війну, яка принесла горе майже в кожну домівку. Ми не повинні забувати тих, хто захищав нашу Батьківщину від фашистської навали. Тих сивочолих ветеранів, у яких до цієї пори не загоїлися рани. Берегти спогади про тих, хто недолюбив, у кого так і не здійснилися мрії, хто поліг у боях, визволяючи міста і села України.)
2. Рефлексія (слайд)
Я знаю…
Я вмію…
Я можу…
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Знати зміст,уміти виділяти основні епізоди, аналізувати,висловлювати власні міркування оповідання О. Довженка «Ніч перед боєм».
Картка контролю
Клющник А. |
|
|
|
|
|
Ковальчук Ю. |
|
|
|
|
|
Козинець А. |
|
|
|
|
|
Лудін К.
|
|
|
|
|
|
Сухорук С.
|
|
|
|
|
|
Верхуша М. |
|
|
|
|
|
Козюля О.
|
|
|
|
|
|
Рубець А.
|
|
|
|
|
|
|
тест |
сенкан (група) |
роб. в парах |
Займи позицію |
загальна активність та ерудиція |