Урок української літератури у 8 класі за оповіданням О.П. Довженка "Ніч перед боєм"

Про матеріал
У ході уроку ви продовжите роботу над ідейно-художнім аналізом змісту оповідання О.Довженка «Ніч перед боєм», навчите характеризувати образи діда Платона та діда Савки, коментувати той важливий моральний урок, який продемонстрували ці герої власним самовідданим учинком; розвиватимете вміння вдумливо читати твір, висловлювати власну думку про поняття патріотизму у воєнний та мирний часи; виховуватимете почуття патріотизму, поваги до героїв Другої світової війни зокрема і війни за Батьківщину загалом.
Перегляд файлу

 

1

 

Тема: Моральний урок діда Платона й діда Савки для солдатів у повісті Олександра Довженка “Ніч перед боєм”

Мета:

навчальна: продовжувати роботу над ідейно-художнім аналізом змісту оповідання О.Довженка «Ніч перед боєм», навчати характеризувати образи діда Платона та діда Савки, коментувати той важливий моральний урок, який продемонстрували ці герої власним самовідданим учинком;

розвивальна: розвивати вміння вдумливо читати твір, висловлювати власну думку про поняття патріотизму у воєнний та мирний часи;

виховна: виховувати почуття патріотизму, поваги до героїв Другої світової війни зокрема і війни за Батьківщину загалом.

Обладнання: підручник, презентація, картки.

 Як добре те, що смерті не боюсь я

і не питаю, чи тяжкий мій хрест.

                                                                                                                         В.Стус

 

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й завдань уроку (слайд)

1) Робота з епіграфом до уроку (слайд) – записати у зошит

Вступне слово вчителя.

 Коли вороги прийшли на землю твоїх батьків, то обов’язок кожного — стати на її захист, зробити все можливе, щоб захистити рідних, близьких, увесь народ від нападників. Найважчий тягар лягає на плечі чоловіків та юнаків, яким ще важко знайти в собі силу духу й мужність, щоб іти безоглядно в бій на смерть. І ці молоді люди звертаються за порадою до бувалих воїнів, до своїх командирів, які власним прикладом показували зразки патріотизму та героїзму.

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про  моральний урок діда Платона й діда Савки для солдатів.

 Отже, продовжуємо роботу над оповіданням О. Довженка "Ніч перед боєм".

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1) Міні-тест (Слайд-завдання, слайд-самоперевірка та оцінювання)

1. О.Довженко народився в селі:

     а) В’юнище;

     б) Василькове;

     в)  Піски.

2.  Якою діяльністю займався О.Довженко в1921 – 1923 р.р., побувавши в Польщі та Німеччині?

     А) комерційною;

     Б)  дипломатичною;

     В) режисерською.

3.  Як називався кінофільм, який світова організація ЮНЕСКО внесла  до списку шедеврів світового кінематографу?

    А)  «Звенигора»;

    Б)   «Щоденник»;

    В)   «Земля» .

4.Твір «Ніч перед боєм» за жанром –

    А)  оповідання;

    Б)  новела;

    В)  повість.

5.  Кому належать слова: «Жаль підточує людину, мов та шашіль. Перемагають горді, а не жалісливі!»

    А)  дід Савка;

    Б)   дід Платон;

    В)  Борис Троянда.

6.   Ким доводився Іван Дробот діду Савці?

    А)  сином;

     Б) онуком;

     В)  близьким знайомим.

2) Самоперевірка міні-тесту

3) "Мозковий штурм"

  •                               Що означає слово «героїзм»?
  •                               Яку людину можна назвати героєм, патріотом?
  •                               Якими рисами характеру наділений герой?
  •                               Що означає слово «подвиг»

(слайд-перевірка)

4) Сенкан до слова "герой"

III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

5) Проблемне запитання: Яким ви уявляєте героя? (слайд)

  • Що ви думаєте про війну взагалі? Чи буває вона справедливою або несправедливою?

Коментар учителя

(«Ніч перед боєм» — це розповідь про дідів, із якими зустрічався сам О.Довженко. Уперше у 1942 р. твір було надруковано як нарис, як документ. Жанрове визначення «оповідання» з’явилося в пізніших передруках. О. Довженко з ретельністю літописця фіксував випадки, які ставали йому відомими як військовому кореспонденту, щоб підтримати дух інших, які таких зразків перед собою не мали. Герої твору є носіями кращих рис характеру людини — захисника Вітчизни. Їм властива твердість духу, нескореність ворогові; любов до батьківщини, волелюбність. Подвиги на фронті, реальні трагічні факти, події в тилу ворога одразу ж ставали для О. Довженка предметом глибокого осмислення, аналізу, узагальнення. Так народилась ідея оповідання «Ніч перед боєм», в основу якого ліг реальний епізод. Два діди — Платон і Савка — ціною свого життя топлять у Десні човен із гітлерівцями. Сюжети творів воєнної тематики письменник будує на трагедійних конфліктах, відносинах, у яких характери розкриваються глибинно та несподівано.)

- Кого , на вашу думку, можна назвати героєм у оповіданні «Ніч перед боєм»?

- Чи відповідають діди Платон і Савка вашим уявленням про героїв? (слайд)

  •             Чому Олександр Довженко обрав героями людей простих, зовсім не героїчної зовнішності?
  •             Чи можемо ми побачити героїв із боку, очима інших персонажів?
  •             Який образ викликав у вас особливу симпатію? Чому?
  •             Який образ, навпаки, викликав у вас антипатію? Чому?
  •             Чи можна вважати діда Платона та діда Савку патріотами?
  •             Чи можна вважати патріотом Петра Колодуба? Відповідь аргументуйте.
  •             Чи були патріотами солдати, які відступали?

3.  Характеристика головних образів твору -дідів Платона і Савки

  • Що робить їх мудрими й красивими? Чому їх названо «добрими річними духами»?

 Робота в парах.

 1 – знайти і зачитати портрети діда Платона та діда Савки, а також слова та словосполучення, за допомогою яких автор висловлює ставлення дідів до відступу радянських військ

 2 - знайти і зачитати ставлення Платона і Савки до війни

 3  - знайти і зачитати ставлення Платона і Савки до смерті

4 - знайти і зачитати ставлення Платона і Савки до відступу військ

Колективно:

- поради солдатам від дідів

(слайди)

 - То який же моральний урок від дідів отримав Петро Колодуб?

Дід Платон

Красивим і суворим малює автор і діда Платона: «Він стояв на кормі з веслом, суворий і красивий, і дивився вперед поверх нас».

*Тікаєте, бісові сини?                                                                         

* Чого вони так тієї смерті бояться?

* Треба перевезти, нехай вже тікають.  

*  Раз уже війна, так її нічого боятися. Уже якщо судилася вона кому, то не втечеш       од неї нікуди.                                                                                   

* А це — казна-що, не люди.      

 *Не вміли шануватися, так уж повезем, тікайте, чорт вашу душу бери…

* Страшний суд, чи що,  починається?

* Шутка сказать, скільки землі доведеться одбирати назад. А це ж усе кров!

* ..коли цілиш у ворога, возненавидь ціль.

 

Дід Савка

Портретна характеристики: «Савка вийшов із своєї хатки і дивився на нас як намальований. Було йому літ сімдесят чи, може, й більше. Він був маленький, з підстриженою борідкою. Був би він сильно схожий на святого Миколу- угодника, коли б величезна, мов коров’ячий кізяк, стара кепка не лежала у нього на ушах та землистого, так би мовити, кольору светр не висів на ньому, як на хлопчику батьків піджак».

Петро Колодуб? (зачитати)

  •              Капітан Колодуб:

 *…дід-рибалка перевернув мені тоді всю душу;

 * …діди, мов добрі річні духи;

 *…вони були сміливі, діди оті, сердиті і не боялися смерті;

 * Мені здалося, що мене перевозять на той світ. Сором, і розпач, і невимовний 

   жаль, і безліч інших гострих почувань.

 *Він продовжував з Савкою свою розмову, образливу і гірку для нас.

 *Я дивився на діда Платона і з насолодою слухав кожне його слово. Дід   вірив у  нашу перемогу. Він був для мене живим грізним голосом нашого мужнього народу.            

 *Я не витримав далі дідових розмов, — так важко було мені його слухати. В цю мить він здався мені жорстоким і несправедливим дідом.

 *Це була його правда. Він стояв на кормі з веслом, суворий і красивий, і дивився

  вперед поверх нас.              

*Я вийшов із човна на берег абсолютно спустошений і разом з тим якийсь неначе зовсім інший, новий.

* По сухому темному його лицю текли сльози і падали в Десну.

*А все ж таки нічого в світі я б так не хотів, як після війни поїхати на Десну до діда Платона.

* І поклонитися діду Платону в ноги за науку.

ІV. ПІДСУМОК УРОКУ

  1. Вправа «Займи позицію»

Яка  думка твору О. Довженка «Ніч перед боєм» — героїка війни, тема людських страждань чи уславлення людини-творця й захисника Вітчизни — є, на вашу думку, провідною? ( це твір про любов до рідного краю, вміння виконувати власний обов’язок перед Батьківщиною та про науку ненависті до ворогів)

- Які моральні уроки засвоїли ви після вивчення цього твору?

(Через роки, десятиліття слід нести пам’ять про страшну війну, яка принесла горе майже в кожну домівку.  Ми  не повинні забувати тих, хто захищав нашу Батьківщину від фашистської навали. Тих сивочолих ветеранів, у яких до цієї пори не загоїлися рани. Берегти спогади про тих, хто недолюбив, у кого так і не здійснилися мрії, хто поліг у боях, визволяючи міста і села України.)

2. Рефлексія (слайд)

Я знаю…

Я вмію…

Я можу…

V.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  

 Знати зміст,уміти виділяти основні епізоди, аналізувати,висловлювати власні міркування оповідання О. Довженка «Ніч перед боєм».

 

Картка контролю

Клющник А.

 

 

 

 

 

Ковальчук Ю.

 

 

 

 

 

Козинець А.

 

 

 

 

 

Лудін К.

 

 

 

 

 

 

Сухорук С.

 

 

 

 

 

 

Верхуша М.

 

 

 

 

 

Козюля О.

 

 

 

 

 

 

Рубець А.

 

 

 

 

 

 

 

тест

сенкан (група)

роб. в парах

Займи позицію

загальна активність та ерудиція

 

 

docx
Додано
27 травня 2019
Переглядів
2150
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку