Урок української літератури в 5 класі на тему ": Іван Франко. Казка «Фарбований Лис». Головні та другорядні персонажі казки. "

Про матеріал

Дуже важливо формувати в учнів креативну компетентність – здатність до розв'язання будь-якої навчальної задачі творчо; бажання і вміння діяти не за зразком, а оригінально, передбачати новизну під час розв'язання навчальних завдань тощо; інтелектуальну компетентність, яка передбачає здатність школярів працювати з різноманітною інформацією, уміння застосовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях тощо. Важливу роль у цьому відіграють різнорівневі завдання з комунікативною метою, якими має бути передбачене диференційоване навчання української літератури, яке сприяє розвиткові індивідуальних нахилів, здібностей учнів, розширенню їхніх пізнавальних і креативних можливостей.

Перегляд файлу

Тема: Іван Франко. Казка «Фарбований Лис». Головні та другорядні персонажі казки.  Образ Лиса, його риси характеру

 

Мета: ознайомити учнів  з головними та другорядними персонажами казки, образом Лиса Микити, з випробуваннями, які йому довелося подолати; дати характеристику Лиса як головного героя,  формувати в учнів вміння і навички аналізу героя;

           розвивати творчість,  мислення, вміння давати характеристику персонажам твору, визначати мову автора і персонажів; культуру мовлення; вміння працювати в групах;

          виховувати  милосердя, чесність, порядність, шляхетність, нетерпимість до підлості, обману, допомогти  учням усвідомити повчальний зміст казки, прищеплювати бажання ставати краще, займатися самовихованням.

Обладнання:  ілюстрації до казки, портрет І.Франка;  виставка учнівських малюнків до твору; картки із завданнями для груп; «квітка-семиквітка»;  фотокартки лис із зображенням тварин під час  відпочинку, полювання.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань

 

                             Хід  уроку

 

І. Організаційний момент:

  •             вітання;
  •             психологічний настрій учнів на роботу.

 

ІІ. Активізація та мотивація навчальної діяльності

1. Слово вчителя

- На минулому уроці ми з вами познайомилися з літературною казкою  Івана Франка. Хто є головним героєм цього твору? А хто другорядними ?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Слово вчителя.  Сьогодні на уроці ми ознайомимось з образом Лиса Микити з казки Івана Франка «Фарбований Лис»,  рисами його характеру,спробуємо дати характеристику головним і другорядним персонажам казки. У творах художньої літератури діють герої. Їх може бути більше або менше, але про одного-двох героїв, розповідається докладніше.

5.Давайте заповнимо таблицю: ( слайд №3 )

Головні герої казки

Другорядні герої казки

 

 

 

6.Характеристика головного героя – Лиса. ( слайд №4 )

Назвіть позитивні та негативні риси Лиса, які з них переважають, доведіть свої думки прикладами з тексту.

 

 

 

 

                                                   Лис Микита

 

ІV.Засвоєння  та закріплення знань, умінь, навичок. (слайд №5 )

  1.               Робота в групах  

Група №1.

В отриманих цитатах про Лиса Микиту  наявні помилки. Знайдіть, виправіть  їх:

  1. «- Що ви собі думаєте? – величався він перед своїми товаришами. - Досі я ходив по селах, а завтра  в білий день  піду до міста і мені просто з торговиці  курку подарують, бо я такий розумний і хитрий.»
  2. «Радий, що йому вдалося сховатися, бідний Лис Микита мусив сидіти в фарбі аж до вечора…»
  3. « - Слухайте, любі мої,- говорив Лис Микита, - і бійтеся! Сьогодні вранці святий Миколай уліпив мене з небесної глини –придивиться, яка вона блакитна!...»
  4.  «Микита був злим, хитрим  царем, але справедливим і м’якосердним, тим більше, що тепер не потребував сам ходити на лови, засідати, мордувати»м’якосердним, тим більше, що тепер не потребував сам ходити на лови, засідати, мордувати»

 

Група №2. Скласти  питання для інших учнів щодо образу Лиса. Питання повинні будуватися в хронологічному порядку(відповідно до сюжетної лінії казки) й розкривати  характер героя.

        Група №3. Створити ідеальний пам’ятник Лису, дібрати напис-присвяту (для роботи учням надаються: папір, олівці; пластилін; аркуш для вірша)

План дій:

  1.      Обговорити у групі: яким має бути Лис (зовнішність, риси його характеру, спосіб передачі внутрішнього світу зовнішніми рисами).
  2.      Обрати спосіб створення «пам’ятника»: «картина» (малюнок) або «пам’ятник» (скульптура).

 

 

 Група №4.  (слайд №6 )

Охарактеризуйте Лиса Микиту за планом:

1.Хто цей персонаж?

2.Роль портрета (портрет - зовнішній вигляд героя в художнього твору)  в розкритті його характеру.

3.Який це образ, судячи з його вчинків та поведінки?

4.Як автор ставиться до героя? Ваше ставлення до героя.

5.Над чим змусив  замислитись і чого навчив  цей образ?

 

Заповнити  таблицю «Риси характеру Лиса Микити» (слайд №7 )

позитивні

негативні

 

 

 

 

Група №5.

Розв’язати алгоритм: ( слайд №8 )

Чи міг Лис Микита  назавжди залишитися  звіром Остромислом?

 

                  так                ні

                                           

                           чому?

 

                 Повна відповідь учнів

 

         Доведіть свою точку зору!!!

                                             Група №6.

      Уявіть, що ви дивовижним способом потрапили до казки І.Франка, а у вас є квітка-семиквітка. Подаруйте Лису Микиті квітку-семиквітку із записаними на пелюстках бажаннями, які допоможуть змінити його характер, поведінку. Які бажання ви б  обрали? Що саме треба змінити Микиті в собі?

4) Проблемна ситуація:

- Чи можемо ми з вами змінити казку І.Франка й створити власний кінець?

  5) Перебудова  класу (розсаджування учнів по місцях).

     V. Узагальнення.

1.   Назвати  якомога більше епітетів-характеристик лиса. Учні  дають відповіді почергово, за кожну правильну  відповідь отримають квітку (різнокольорові айстри) у вазу.

2. Учитель збирає квітки в один букет:

-  Подивіться,  який яскравий образ Лиса Микити створив Іван Франко!

3. Опитування-підсумок:

-  Що сьогодні на уроці було головним?

 

-  Що сьогодні на уроці було цікавим?

 

-  Що сьогодні на уроці дізналися нового?

 

  1.          Підсумок урок
  •                   оцінки;подяка за роботу.

   VIІ.   Домашнє завдання

І рівень – самостійно прочитати казку В.Короліва-Старого «Хуха – Моховинка»;

ІІ рівень – підготувати «поетичну хвилинку»;

ІІІ рівень – підготувати повідомлення на тему: «Народні уявлення про нечисту силу».

 

docx
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
1386
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку