Дуже важливо формувати в учнів креативну компетентність – здатність до розв'язання будь-якої навчальної задачі творчо; бажання і вміння діяти не за зразком, а оригінально, передбачати новизну під час розв'язання навчальних завдань тощо; інтелектуальну компетентність, яка передбачає здатність школярів працювати з різноманітною інформацією, уміння застосовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях тощо. Важливу роль у цьому відіграють різнорівневі завдання з комунікативною метою, якими має бути передбачене диференційоване навчання української літератури, яке сприяє розвиткові індивідуальних нахилів, здібностей учнів, розширенню їхніх пізнавальних і креативних можливостей.
Тема: Іван Франко. Казка «Фарбований Лис». Головні та другорядні персонажі казки. Образ Лиса, його риси характеру
Мета: ознайомити учнів з головними та другорядними персонажами казки, образом Лиса Микити, з випробуваннями, які йому довелося подолати; дати характеристику Лиса як головного героя, формувати в учнів вміння і навички аналізу героя;
розвивати творчість, мислення, вміння давати характеристику персонажам твору, визначати мову автора і персонажів; культуру мовлення; вміння працювати в групах;
виховувати милосердя, чесність, порядність, шляхетність, нетерпимість до підлості, обману, допомогти учням усвідомити повчальний зміст казки, прищеплювати бажання ставати краще, займатися самовихованням.
Обладнання: ілюстрації до казки, портрет І.Франка; виставка учнівських малюнків до твору; картки із завданнями для груп; «квітка-семиквітка»; фотокартки лис із зображенням тварин під час відпочинку, полювання.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань
І. Організаційний момент:
ІІ. Активізація та мотивація навчальної діяльності
1. Слово вчителя
- На минулому уроці ми з вами познайомилися з літературною казкою Івана Франка. Хто є головним героєм цього твору? А хто другорядними ?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми ознайомимось з образом Лиса Микити з казки Івана Франка «Фарбований Лис», рисами його характеру,спробуємо дати характеристику головним і другорядним персонажам казки. У творах художньої літератури діють герої. Їх може бути більше або менше, але про одного-двох героїв, розповідається докладніше.
5.Давайте заповнимо таблицю: ( слайд №3 )
Головні герої казки |
Другорядні герої казки |
|
|
6.Характеристика головного героя – Лиса. ( слайд №4 )
Назвіть позитивні та негативні риси Лиса, які з них переважають, доведіть свої думки прикладами з тексту.
Лис Микита
ІV.Засвоєння та закріплення знань, умінь, навичок. (слайд №5 )
Група №1.
В отриманих цитатах про Лиса Микиту наявні помилки. Знайдіть, виправіть їх:
Група №2. Скласти питання для інших учнів щодо образу Лиса. Питання повинні будуватися в хронологічному порядку(відповідно до сюжетної лінії казки) й розкривати характер героя.
Група №3. Створити ідеальний пам’ятник Лису, дібрати напис-присвяту (для роботи учням надаються: папір, олівці; пластилін; аркуш для вірша)
План дій:
Група №4. (слайд №6 )
Охарактеризуйте Лиса Микиту за планом:
1.Хто цей персонаж?
2.Роль портрета (портрет - зовнішній вигляд героя в художнього твору) в розкритті його характеру.
3.Який це образ, судячи з його вчинків та поведінки?
4.Як автор ставиться до героя? Ваше ставлення до героя.
5.Над чим змусив замислитись і чого навчив цей образ?
Заповнити таблицю «Риси характеру Лиса Микити» (слайд №7 )
позитивні |
негативні |
|
|
Група №5.
Розв’язати алгоритм: ( слайд №8 )
Чи міг Лис Микита назавжди залишитися звіром Остромислом?
так ні
чому?
Повна відповідь учнів
Доведіть свою точку зору!!!
Група №6.
Уявіть, що ви дивовижним способом потрапили до казки І.Франка, а у вас є квітка-семиквітка. Подаруйте Лису Микиті квітку-семиквітку із записаними на пелюстках бажаннями, які допоможуть змінити його характер, поведінку. Які бажання ви б обрали? Що саме треба змінити Микиті в собі?
4) Проблемна ситуація:
- Чи можемо ми з вами змінити казку І.Франка й створити власний кінець?
5) Перебудова класу (розсаджування учнів по місцях).
V. Узагальнення.
1. Назвати якомога більше епітетів-характеристик лиса. Учні дають відповіді почергово, за кожну правильну відповідь отримають квітку (різнокольорові айстри) у вазу.
2. Учитель збирає квітки в один букет:
- Подивіться, який яскравий образ Лиса Микити створив Іван Франко!
3. Опитування-підсумок:
- Що сьогодні на уроці було головним?
- Що сьогодні на уроці було цікавим?
- Що сьогодні на уроці дізналися нового?
VIІ. Домашнє завдання
І рівень – самостійно прочитати казку В.Короліва-Старого «Хуха – Моховинка»;
ІІ рівень – підготувати «поетичну хвилинку»;
ІІІ рівень – підготувати повідомлення на тему: «Народні уявлення про нечисту силу».