Урок на тему: «Василь Симоненко. Проблематика казки «Цар Плаксій та Лоскотон»

Про матеріал

Урок допоможе повторити відомості про життєвий та творчий шлях Василя Симоненка, проаналізувати казку «Цар Плаксій та Лоскотон», визначити проблематику твору; розвивати увагу, мислення, уяву, мовлення, акторські здібності; виховувати оптимістичне ставлення до життя.

Перегляд файлу

 

 

 

 

План-конспект уроку з української літератури

 для учнів 5 класу

на тему:

«Василь Симоненко. Проблематика казки «Цар Плаксій та Лоскотон»

Результат пошуку зображень за запитом "В СИМОНЕНКО"

      Підготувала:

            вчитель української мови

та літератури

Дорошенко Яна Артурівна

 

 

                                                        м. Полтава – 2018

 

 

 

 

 

 

21.11.2018

5 клас

20 урок

Тема: Василь Симоненко. Проблематика казки «Цар Плаксій та Лоскотон».

Мета: повторити відомості про життєвий та творчий шлях Василя Симоненка, проаналізувати казку «Цар Плаксій та Лоскотон», визначити проблематику твору письменниці; розвивати увагу, мислення, уяву, мовлення, акторські здібності; виховувати оптимістичне ставлення до життя.

Тип уроку: урок формування практичних знань, умінь і навичок.

Обладнання: підручники, зошити, епіграфи, мультимедійна презентація, малюнки учнів.

Епіграфи:

Заглядає в шибку казка сивими очима,

Материнська добра ласка

в неї за плечима…

                               В. Симоненко

Казка … велить бути у житті

сміливим і мудрим,

долати перешкоди й біди

 і не забувати добра святого…

В. Шевчук

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку

Слово вчителя

«У його простоті ви відчуваєте людину високої інтелектуальної культури — масштабний розум, який уміє відсівати дрібниці й оголювати суть», - так сказав Євген Сверстюк про Василя Симоненка,  про відомого українського поета та журналіста, про життя та творчість якого ми поговоримо на уроці.

Але урок у нас сьогодні незвичний. Уявіть, що ми прийшли до Галереї мистецтв. Тож заходимо!

І перше що ми бачимо? (портрет В. Симоненка) Походимо далі й звертаємо увагу, що виставка має назву: «Василь Симоненко. Проблематика казки «Цар Плаксій та Лоскотон». Щоб не забути, запишіть число, класна робота та її назву.

III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Слово вчителя

Проходимо далі й бачимо фотографії з різних періодів життя Василя Симоненка. І тут без екскурсоводів не обійтися. Пригадати життєвий та творчий шлях поета нам допоможуть екскурсоводи-літературознавці.

Презентація 2

Екскурсоводи-літературознавці

Батьківщиною В. Симоненка було село Біївці на Полтавщині, де Василь Андрійович народився 8 січня 1935 року в селянській родині.

Найближчою і найріднішою людиною була мати – Ганна Федорівна – добра, чесна, розумна, яка знала багато пісень і навіть записувала народні прислів'я.

Батько рано залишив родину, тому виховував хлопчика дідусь Федір Трохимович Щербань, якого Василь ревно любив. Йому він присвятить вірші й чудове оповідання «Дума про діда»; «Безсмертячко ти моє кирпате, - шепотів дід, коли я засинав під музику його слів. То були дуже гарні слова, бо поганих дід не говорив», - читаємо у цій новелі.

Дід навчив хлопця читати, любити рідну землю, поважати односельців і їхню працю, навчав бути Людиною.

Пізніше В. Симоненко напише вірш «Ти знаєш, що ти – людина», - в ньому суть дідової народної мудрості. Через 50 років лине до нас живий голос Василя Симоненка

Василеве дитинство схоже на дитинство багатьох «дітей війни»: голод і холод, щоденний страх під хрестатим, розстріляним небом, окопчик під хатою і нужденна школа, чорнило з бузини, нестача паперу і книжок, довгождана Перемога і сльози матерів і дітей.

Тільки-но прогнали ворогів з рідної землі, пішов Василько в школу. 5 класів закінчив у рідному селі. Потім – у сусідніх селах. В. Симоненко писав: «Я ходив тоді у 8 клас. 9 км було до школи. Як на мої 14 років, то це не так уже й мало».

Учителька Уляна Миколаївна Демченко згадувала:

«Якось зарядила хуртовина. В такі дні школа затихала, бо підвозу не було. І раптом на шкільному порозі з'явилася снігова баба. Це з усіх чужосельців прийшов до школи лише Василь».

Ще в школі почав писати вірші.

1952 р. Симоненко закінчує школу з золотою медаллю, вступає на факультет журналістики Київського університету імені Шевченка

Після закінчення університету В. Симоненко їде до Черкас, де працює у видавництві газети «Черкаська правда». Одружується.

1952 р. виходить перша збірка «Тиша і грім».

Згодом сім'я Симоненків поповнюється Симоном-меншим – Олесем. Саме Олесик став першим слухачем і критиком батькових казок «Подорож у країну Навпаки», «Цар Плаксій і Лоскотон».

У середині 1962р. на залізничному вокзалі в Черкасах між буфетницею тамтешнього ресторану і Симоненком випадково спалахнула щонайбанальніша суперечка: за кільканадцять хвилин до обідньої перерви самоправна господиня прилавка відмовилася продати Василеві коробку цигарок. Той, звичайно, обурився. На шум-гам нагодилося двоє чергових міліціонерів і, ясна річ, зажадали в Симоненка документи. Не передбачаючи нічого лихого, Василь пред'явив редакційне посвідчення, побачивши перед собою відомого поета, правоохоронці раптом ніби показилися - вони безцеремонне скрутили Василеві руки й на очах здивованого натовпу потягли силоміць до вокзальної кімнати міліції і жорстоко побили. У зв'язку з тим, що влада всiляко боролась з Василем Симоненком, можна зробити висновок, що це побиття не було випадковим..

13-го грудня 1963р. поет помер у черкаській лікарні (за офіційною версією, від раку), похований у Черкасах.

Дорога життя Василя Симоненка обірвалася дуже рано (у 28 років). Але він залишив чудові поезії, провідною темою яких є любов до рідної землі, відповідальність за її долю, новели, пробував створити кіносценарій зі студентського життя, став автором численних статей, театральних і літературних рецензій.

Василевi Симоненковi посмертно присуджено Державну премiю Украïни iменi Т. Шевченка у 1995 р.

IV. Формування практичних знань, умінь і навичок

Слово вчителя

Ми прямуємо далі й бачимо малюнки до казки «Цар Плаксій та Лоскотон» Анатолія Базилевича, і тут ми починаємо пригадувати сюжет, а допоможуть нам у цьому наші екскурсоводи-актори.

Інсценізація уривка з казки

Слово вчителя

Йдемо далі Галереєю мистецтв. І бачимо малюнки дітей до цього твору. І серед нас виявилися ті, які хочуть, щоб їхні ілюстрації також висіли в Галереї. Продемонструйте свої малюнки.

Художники

Представлення малюнків художників

Слово вчителя

Переглянувши казку, пригадалась  народна легенда.

 Якось у глечик з молоком потрапили дві жабки. Вони були зовсім молоді, і все життя у них було попереду. Та дуже непросто виявилося вибратися із такої жахливої пастки, адже стінки у глечика були дуже слизькими, а шийка його надто високою. І ось одна жабка, зовсім вибившись із сил, зрозуміла, що усі зусилля врятуватися марні.

- Ах, - сказала вона, - ми ніколи не зможемо звідси вибратись і все одно загинемо, то навіщо ж боротися. Сівши на дно глечика, ця жабка жалісно зітхнула - і померла.

- Ні, я не можу померти! Я хочу жити, я буду жити! Адже життя таке прекрасне! А я ще така молода! - закричала її подруга.

Вона зовсім не уявляла, як можна врятуватися. Знала тільки одно -врятуватися необхідно, і вона зможе це зробити. Вона не тямила себе від відчаю, але все ж таки продовжувала боротися, іще й ще намагаючись дістатися до верха посудини. Та раптом друга жабка зрозуміла, що ніякого молока в глечику вже немає. А стоїть вона на шматочку вершкового масла, завдяки чому тепер можна без зайвих зусиль вибратися з глечика.

Бесіда

  • Які людські риси характеру несе в собі кожна жабка?
  • На яких героїв схожа перша і друга жабка?
  •     Яка людина є оптимістом, а яка - песимістом? (Оптимісти і песимісти. Люди, які все життя плачуть і стогнуть, самостійно створюючи собі проблеми, та люди, які всі життєві негаразди сприймають з посмішкою, тим самим рятуючи себе і своїх близьких.)
  • А хто ви оптимісти чи песимісти?
  • Вам сподобався твір? Чим?
  • Що здалося дивним?
  •     Назвіть головних героїв казки. Які між ними стосунки? (Цар Плаксій та Лоскотон, їх образи протиставляються).
  •      Кого уособлює Плаксій?
  •      Що відбулося з ним?
  •      Чому ж так важливо було для царя, щоб день при дні плакали в країні діти?
  •      То чи думав він про них?
  •      А чи є у наш час такі люди, які думають тільки про себе?
  •      А кого уособлює Лоскотон?
  •      Що сталося з ним?
  •      Чи можемо підтвердити, що Лоскотона любили?
  •      А чи прийшли б вони на допомогу цареві? Чому?

Слово вчителя

Крокуємо вперед. І що ми бачимо? (Столи з людьми). А це значить, що зараз у нас буде робота в групах. Сядьте разом хлопці й разом дівчата.

Сенкан

Складіть сенкан до образу Лоскотона та Плаксія

Лоскотон

Щирий, привітний.

Лоскоче, смішить, веселиться.

Лоскотон має гарний настрій.

Оптиміст.

Плаксій

Сумний, злий.

Плаче, знущається, кривдить.

Цар п’є сльози дітей.

Песиміст.

Робота в групах

Визначте тему та основну думку твору.

Тема твору: зображення казкового царства, де панує сум, сльози, жорстокість, і тієї сили, яка протистоїть поганому.

Основна думка: любити життя, виховувати в собі уважне ставлення до людей, позитивний погляд на світ, бути оптимістом.

Які ж проблеми порушені у творі?

Проблематика:

  • добро і зло;
  • песимізм і оптимізм;
  • повага і неповага.

Гра «Створи казку»

Писати вірші ви навчилися, а чи вдасться казку, ми зараз перевіримо. Ваше завдання по черзі відповідати на питання, які я буду задавати, але при цьому ви не повинні бачити, що пише ваш сусід. Спочатку ви напишете груповий твір, а потім міжгруповий.

Питання:

  1. Хто це був?
  2. Яким був на вигляд?
  3. Куди пішов?
  4. Кого зустрів?
  5. Яка була його реакція?
  6. Чим усе це закінчилось?
  7. Висновок.

Творча робота

Дайте поради Плаксію, як стати оптимістом.

V. Підбиття підсумків

Гра «Мікрофон»

Мене ця казка навчила …

Твір-асоціація за допомогою хмарних технологій

Опишіть, як для вас пройшов урок.

Бесіда

  • Кого, на вашу думку, більше серед людей: плаксіїв чи лоскотонів? Чому?

Слово вчителя

На завершення мені хочеться побажати: робіть добро, посміхайтеся найдобрішою усмішкою, яка перетворить ваше життя і життя оточуючих на казку. Життя – це казка, тож будьте добрими героями у ній.

Ніколи зла нікому не творіть,

Бо зло вертатися погану звичку має.

Добро творіть, усім добро робіть

І втоми серденько нехай не знає.

З любов′ю в серці, з радістю ростіть,

Учіться людям сонечком світити.

І доброту в своїй душі носіть,

У мирі й злагоді учіться, діти, жити.

Оцінювання

VI. Домашнє завдання

«Ти – творча особистість» с. 94. Напиши казку про царя Плаксія та Лоскотона прозовою мовою.

Дякую за урок!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
5440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку