Урок української літератури в 5 класі на тему "Україна часів Т. Шевченка. Картини довколишнього світу, природи в поезіях Т. Шевченка ."

Про матеріал

Дуже важливо формувати в учнів креативну компетентність – здатність до розв'язання будь-якої навчальної задачі творчо; бажання і вміння діяти не за зразком, а оригінально, передбачати новизну під час розв'язання навчальних завдань тощо; інтелектуальну компетентність, яка передбачає здатність школярів працювати з різноманітною інформацією, уміння застосовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях тощо. Важливу роль у цьому відіграють різнорівневі завдання з комунікативною метою, якими має бути передбачене диференційоване навчання української літератури, яке сприяє розвиткові індивідуальних нахилів, здібностей учнів, розширенню їхніх пізнавальних і креативних можливостей.

Перегляд файлу

Тема: Україна часів Т. Шевченка. Картини довколишнього світу, природи в поезіях Т. Шевченка – інша художня реальність, створена уявою митця.

Мета: поглибити знання школярів про життя Т. Шевченка, звертаючи увагу на дитинство поета; вчити відтворювати настрої пейзажних поезій; розвивати навички аналізу художніх творів, уміння висловлювати власні відчуття, емоції; виховувати почуття прекрасного, усвідомлення естетичної насолоди від твору мистецтва як потужної спонуки до оптимістичного, життєствердного погляду на світ.

Обладнання: портрет Т. Шевченка, виставка книжок, малюнки поета, малюнки дітей, дидактичний матеріал (тести, картки).

Міжпредметні зв’язки: українська мова, природознавство.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань.

1. Розгадавши кросворд, ви прочитаєте вислів великого українського письменника і вченого І. Франка. Чи згодні ви з цією думкою? Доповніть її своїми роздумами

 

 

 

 

                           

                                                                                                 

 

                                                                                                              

               

 

 

                    

 

 

 

 

 

 

                                       

 

 

 

 

 

2. Тестова перевірка домашнього завдання.

1. Село, в якому народився Тарас:

а) Моринці;

б) Зозуленці;

в) Піски;

г) Кирилівка.

2. Ім’я старшої сестри поета:

а) Ганна;

б) Марія;

в) Оксана;

г) Катерина.

3. Село, в якому минуло дитинство Тараса:

а) Кирилівка;

б) Моринці;

в) Вовківці;

г) Зозуленці.

4. Ім’я та прізвище подружки Тараса:

а) Оксана Іваненко;

б) Оксана Коваленко;

в) Оксана Петренко;

г) Оксана Микитенко.

5. Прізвище пана, кріпаками якого були Шевченки:

а) Енгельгардт;

б) Рубан;

в) Богорський;

г) Потоцький.

6. Ім’я улюбленого Тарасового діда:

а) Микита;

б) Іван;

в) Василь;

г) Степан.

7. Як називався сад, у якому Тарас перемальовував скульптури?

а) Петербурзький;

б) Зимній;

в) Літній;

г) Осінній.

8. Художник, земляк Шевченка, який став його другом; розпочав справу викупу його з кріпацтва:

а) І. Сошенко;

б) В. Жуковський;

в) Є. Гребінка;

г) М. Максимович.

9. Прізвище художника, який намалював портрет для викупу Шевченка:

а) К. Брюллов;

б) В. Ширяєв;

в) І. Сошенко;

г) О. Венеціанов.

10. Чий портрет було розіграно в лотерею у царській родині?

а) В. Рєпніної;

б) В. Жуковського;

в) Г. Закревської;

г) І. Сошенко.

11. Коли Т. Шевченко став вільним?

а) 22 квітня 1838 р.;

б) 1 травня 1839 р.;

в) 25 червня 1840 р.;

г) 22 квітня 1841 р.

12. Перша відома книга Шевченка:

а) «Садок вишневий коло хати»;

б) «Гайдамаки»;

в) «Кобзар»;

г) «Думи мої, думи мої…»

II. Оголошення теми, мети уроку.

1. Гра «прочитай і пригадай».

Учні по рядах читають зашифровані рядки з вірша і пригадують, як називаються поезії і хто їх автор.

 

 

 

 

 

(Це рядки з віршів Т. Шевченка: 1) «Садок вишневий коло хати…», 2) «За сонцем хмаронька пливе…», 3) «Зацвіла в долині червона калина…».) 

2. Експрес-опитування.

− Які художні засоби ви знаєте? Для чого митці слова їх застосовують, складаючи власні твори?

− Що вам відомо про пейзаж?

− З якою метою пейзаж використовується в художній літературі?

3. Робота в групах.

Кросворд для першої групи:

 

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

      По вертикалі: 1. Образ поезії, який кличе ліричного героя до відпочинку. (Сонце).

По горизонталі: 1. Характеризуючи туман, поет зазначає, що він… (Сивий). 2. Колір, який переважає у змісті твору. (Рожевий). 3. Художній засіб, використаний у змісті вірша: слово або вираз, через які одні предмети, явища, дії зіставляються з іншими на основі спільності певних ознак. (Порівняння). 4. Чийсь дослівний письмовий чи усний вислів, що наводиться для підтвердження певної думки. (Цитата). 5. Що закриває туман у творі? (Море).

Кросворд для другої групи:

1.

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

  По вертикалі: 1. Образ твору, який порівнюється з ворогом. (Туман).

  По горизонталі: 1.Німою у вірші є… (Тьма). 2. Ліричний герой перебуває в очікуванні… (Світу). 3. Художній засіб виразу «Хмаронька пливе» (Метафора). 4. Сонце кличе ліричного героя… (Спатоньки). 5. За жанром ця лірика… (Пейзажна).

 

4. Написати невеликий твір-роздум на тему: «Читаючи вірш Т. Шевченка».

5. Міні-конкурс «Інтелектуал». Встановіть відповідність між образами вірша та їх особливостями:

       1) «Садок вишневий коло хати»;   а) Зоровий і дотиковий образи;

       2) «А матері вечерять ждуть»;       б) Слуховий і зоровий образи;

       3) «Плугатарі з плугами йдуть»;    в) Слуховий образ;

       4) «Співають ідучи дівчата».          г) Зоровий образ;

                                                                  д) Слуховий і дотиковий образи.

Ключ: 1 – г, 2 – а, 3 – д, 4 – б.

III. Підсумок уроку.

IV. Оголошення результатів навчальної діяльності.

V. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
636
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку