Дуже важливо формувати в учнів креативну компетентність – здатність до розв'язання будь-якої навчальної задачі творчо; бажання і вміння діяти не за зразком, а оригінально, передбачати новизну під час розв'язання навчальних завдань тощо; інтелектуальну компетентність, яка передбачає здатність школярів працювати з різноманітною інформацією, уміння застосовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях тощо. Важливу роль у цьому відіграють різнорівневі завдання з комунікативною метою, якими має бути передбачене диференційоване навчання української літератури, яке сприяє розвиткові індивідуальних нахилів, здібностей учнів, розширенню їхніх пізнавальних і креативних можливостей.
Тема: Україна часів Т. Шевченка. Картини довколишнього світу, природи в поезіях Т. Шевченка – інша художня реальність, створена уявою митця.
Мета: поглибити знання школярів про життя Т. Шевченка, звертаючи увагу на дитинство поета; вчити відтворювати настрої пейзажних поезій; розвивати навички аналізу художніх творів, уміння висловлювати власні відчуття, емоції; виховувати почуття прекрасного, усвідомлення естетичної насолоди від твору мистецтва як потужної спонуки до оптимістичного, життєствердного погляду на світ.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, виставка книжок, малюнки поета, малюнки дітей, дидактичний матеріал (тести, картки).
Міжпредметні зв’язки: українська мова, природознавство.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань.
1. Розгадавши кросворд, ви прочитаєте вислів великого українського письменника і вченого І. Франка. Чи згодні ви з цією думкою? Доповніть її своїми роздумами
2. Тестова перевірка домашнього завдання.
1. Село, в якому народився Тарас:
а) Моринці;
б) Зозуленці;
в) Піски;
г) Кирилівка.
2. Ім’я старшої сестри поета:
а) Ганна;
б) Марія;
в) Оксана;
г) Катерина.
3. Село, в якому минуло дитинство Тараса:
а) Кирилівка;
б) Моринці;
в) Вовківці;
г) Зозуленці.
4. Ім’я та прізвище подружки Тараса:
а) Оксана Іваненко;
б) Оксана Коваленко;
в) Оксана Петренко;
г) Оксана Микитенко.
5. Прізвище пана, кріпаками якого були Шевченки:
а) Енгельгардт;
б) Рубан;
в) Богорський;
г) Потоцький.
6. Ім’я улюбленого Тарасового діда:
а) Микита;
б) Іван;
в) Василь;
г) Степан.
7. Як називався сад, у якому Тарас перемальовував скульптури?
а) Петербурзький;
б) Зимній;
в) Літній;
г) Осінній.
8. Художник, земляк Шевченка, який став його другом; розпочав справу викупу його з кріпацтва:
а) І. Сошенко;
б) В. Жуковський;
в) Є. Гребінка;
г) М. Максимович.
9. Прізвище художника, який намалював портрет для викупу Шевченка:
а) К. Брюллов;
б) В. Ширяєв;
в) І. Сошенко;
г) О. Венеціанов.
10. Чий портрет було розіграно в лотерею у царській родині?
а) В. Рєпніної;
б) В. Жуковського;
в) Г. Закревської;
г) І. Сошенко.
11. Коли Т. Шевченко став вільним?
а) 22 квітня 1838 р.;
б) 1 травня 1839 р.;
в) 25 червня 1840 р.;
г) 22 квітня 1841 р.
12. Перша відома книга Шевченка:
а) «Садок вишневий коло хати»;
б) «Гайдамаки»;
в) «Кобзар»;
г) «Думи мої, думи мої…»
II. Оголошення теми, мети уроку.
1. Гра «прочитай і пригадай».
Учні по рядах читають зашифровані рядки з вірша і пригадують, як називаються поезії і хто їх автор.
(Це рядки з віршів Т. Шевченка: 1) «Садок вишневий коло хати…», 2) «За сонцем хмаронька пливе…», 3) «Зацвіла в долині червона калина…».)
2. Експрес-опитування.
− Які художні засоби ви знаєте? Для чого митці слова їх застосовують, складаючи власні твори?
− Що вам відомо про пейзаж?
− З якою метою пейзаж використовується в художній літературі?
3. Робота в групах.
Кросворд для першої групи:
1. |
|
|
|
|
|
||||||
|
2. |
|
|
|
|
|
|
||||
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
||||
5. |
|
|
|
|
|||||||
По вертикалі: 1. Образ поезії, який кличе ліричного героя до відпочинку. (Сонце).
По горизонталі: 1. Характеризуючи туман, поет зазначає, що він… (Сивий). 2. Колір, який переважає у змісті твору. (Рожевий). 3. Художній засіб, використаний у змісті вірша: слово або вираз, через які одні предмети, явища, дії зіставляються з іншими на основі спільності певних ознак. (Порівняння). 4. Чийсь дослівний письмовий чи усний вислів, що наводиться для підтвердження певної думки. (Цитата). 5. Що закриває туман у творі? (Море).
Кросворд для другої групи:
1. |
|
|
|
||||||||||
2. |
|
|
|
|
|
||||||||
3. |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
5. |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
По вертикалі: 1. Образ твору, який порівнюється з ворогом. (Туман).
По горизонталі: 1.Німою у вірші є… (Тьма). 2. Ліричний герой перебуває в очікуванні… (Світу). 3. Художній засіб виразу «Хмаронька пливе» (Метафора). 4. Сонце кличе ліричного героя… (Спатоньки). 5. За жанром ця лірика… (Пейзажна).
4. Написати невеликий твір-роздум на тему: «Читаючи вірш Т. Шевченка».
5. Міні-конкурс «Інтелектуал». Встановіть відповідність між образами вірша та їх особливостями:
1) «Садок вишневий коло хати»; а) Зоровий і дотиковий образи;
2) «А матері вечерять ждуть»; б) Слуховий і зоровий образи;
3) «Плугатарі з плугами йдуть»; в) Слуховий образ;
4) «Співають ідучи дівчата». г) Зоровий образ;
д) Слуховий і дотиковий образи.
Ключ: 1 – г, 2 – а, 3 – д, 4 – б.
III. Підсумок уроку.
IV. Оголошення результатів навчальної діяльності.
V. Домашнє завдання.