Дуже важливо формувати в учнів креативну компетентність – здатність до розв'язання будь-якої навчальної задачі творчо; бажання і вміння діяти не за зразком, а оригінально, передбачати новизну під час розв'язання навчальних завдань тощо; інтелектуальну компетентність, яка передбачає здатність школярів працювати з різноманітною інформацією, уміння застосовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях тощо. Важливу роль у цьому відіграють різнорівневі завдання з комунікативною метою, якими має бути передбачене диференційоване навчання української літератури, яке сприяє розвиткові індивідуальних нахилів, здібностей учнів, розширенню їхніх пізнавальних і креативних можливостей.
Тема : Літературні казки. Іван Франко – казкар ( збірка « Коли ще звірі говорили» ). Дитинство письменника . Зміст казки «Фарбований Лис»
МЕТА: ознайомити учнів із поняттям «літературна казка», з життям та творчістю І. Франка; розвивати навики аналізу прозового твору, вміння висловлювати та доводити власну думку; виховувати прагнення до знань, прищеплювати любов до читання.
Обладнання: портрет письменника, підручник, казка «Фарбований Лис».
Тип уроку: засвоєння нових знань
ХІД УРОКУ
1). ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
2).МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Повідомлення теми й мети уроку (записують в зошитах)
І. «Поетична хвилинка»
Казочка ( слайд № 1 )
Читає наша Галочка;
Тихенько будьте, цить,
Хай казочка прочитана
Весь час у нас гостить.
Погляньте: в Галки на плечі
Принишк вже й котик Гриць,
Вслухається у низки слів,
У шепіт таємниць.
Тихесенько, не гомоніть,
Щоб казка чарівна
Сполоханим метеликом
Не пурхнула з вікна.
А казочка закликує
В невидані світи
Веселками устелені…
Ходім мерщій туди.
Казковий світ – чарівний і неповторний. Мандрувати його стежками завжди цікаво й повчально. Казка вимагає особливої атмосфери, тому вона – символ домашнього затишку, родинної злагоди. Ці почуття добре втілені в поетичних рядках, і в цьому їх привабливість. Зараз ми з вами потрапимо у чарівний світ казки. Але щоб не заблукати, потрібно дещо пригадати.
3). Актуалізація опорних знань
- Бесіда з учнями : ( слайд № 2 )
1. Що називається казкою?
2. Які її ознаки ?
3. Які види казок ви знаєте ?
- Слово вчителя
Добре , діти. А як ви гадаєте, чим народна казка відрізняється від літературної ? Молодці ! Отже, літературна казка – це……( слайд № 3 ).
4). Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Сьогодні ми починаємо вивчення творчості відомого українського письменника І.Я.Франка. Народився він у селі Нагуєвичі в родині коваля. З тієї батькової кузні та казок і легенд, які розповідала мати , зародилася любов до рідного слова. Хлопчик зростав допитливою і дуже розумною дитиною, охоче навчався в школі та гімназії. Він рано починає писати свої твори, особливу увагу приділяв саме творам для дітей. З одним із них ми ознайомимося на сьогоднішньому уроці. Це казка, яка увійшла до збірки « Коли ще звірі говорили» - « Фарбований Лис».
Тема – зображення історії хитрого Лиса, який постраждав через свій обман.
Ідея – засудження користолюбства, нечесності, висміювання пихатості та зарозумілості людей, схожих на Лиса Микиту .
2.Слово вчителя
Молодці , діти , ви гарно попрацювали. А зараз пропоную вам трішки відпочити та помріяти. ( Хвилинка мрій та відпочинку , слайд №5 ).
( Колективно, слайд №6 )
Знайдіть у тексті вислів « Е, я давно знав ! Я на тім пізнався, як на фарбованому Лисі», поясніть його зміст.
4. Робота в групах « Творча майстерня» ( слайд №7 ).
1 група – переробити початок казки
5). Підведення підсумків уроку
Гра « Займи позицію» ( слайд № 10 )
6). Домашнє завдання
Виразно читати та аналізувати казку, намалювати ілюстрації до казки ( на вибір, слайд № 11 )