Урок української літератури в 5 класі на тему "Народна казка. Узагальнення. Складання казки (твір-оповідь у художньому стилі) ."

Про матеріал

Українська література – предмет особливий. Головним у навчальному процесі стає переорієнтація з пасивних форм навчання на активну творчу працю. Основною характеристикою активних методів навчання є відповідність природи людського сприйняття, націленість на розкриття особистого ”Я” як учня, так і вчителя через їхню творчу взаємодію. Серед таких активних методів виділяються: евристичне спостереження, порівняння, конструювання, моделювання, смислове бачення, символічне бачення, метод творчої реалізації тощо.

Перегляд файлу

Тема: Народна казка. Узагальнення. Складання казки (твір-оповідь у художньому стилі) (Слайд 1)

 

Мета:  узагальнити та систематизувати знання дітей про народну казку, їх жанрові особливості, виявити закономірності побудови казок і на цій основі вчити складати свої власні, удосконалювати навички слухання та виразного читання; розвивати комунікативні уміння, креативне мислення, творчу фантазію, уяву; виховувати почуття прекрасного, інтерес до казок, прагнення робити добро.

 

Тип уроку: інтегрований, бінарний (української мови (розвиток зв'язного мовлення), роботи з художнім текстом).

 

Хід уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, визначення завдань уроку.

 

Сьогодні на уроці ми маємо підсумувати свої знання про народну казку, її характерні риси, закони, за якими вона будується, щоб самим виступити у ролі письменників, скласти казку на вільно обрану тему. Тому завдання уроку буду формулювати не я, це зробите ви самі. Так які завдання ми ставимо перед уроком? (Відповіді учнів).

За результатами цієї цікавої роботи ми створимо збірку казок і назвемо її "Казки нашого ... класу", де в нагоді стануть нам ті ілюстрації, що ви раніше малювали до казок (народних та літературних), кросворди, які ви самостійно складали за змістом прочитаних творів.

 

II. Актуалізація опорних знань (узагальнення знань про народну казку). (Цей структурний елемент уроку проводиться у вигляді конкурсу- вікторини).

— Наш шлях до самостійного написання казки складається з декількох кроків, які мають привести нас до успіху.

(Слайд 2)   Крок перший має на меті визначення того, як добре ви пам'ятаєте зміст прочитаних казок, чи були уважними читачами, звертали увагу на деталі, на художнє слово.

 

«Аж ось прийшла чутка, що так і так: прилетів такий царський указ, щоб зібралися до царя на обід, і хто змайструє такий корабель, щоб літав, і приїде на тім кораблі, за того цар дочку віддає»

"Баба дала йому торбу, наклала туди чорного черствого хліба, пляшку води дала й випровадила його з дому. Він і пішов.

Іде та йде, коли зустрічає на дорозі діда: такий сивий дідуган, борода зовсім біла аж до пояса.".

 

— З якої казки уривок? ("Летючий корабель").

— Хто є автором казки? (Це народна казка).

— Кому дала баба чорного черствого хліба?

— Хто зустрічає на дорозі сивого діда?

— Що означає слово чутка?

 

Сів та й заснув. Люди вже обід кінчають, а його нема. Дурень сидить ні живий ні мертвий. «Пропав!» — думає.  (Слайд 3)

 

— Яка казка?

— Хто автор?

— Яке нещастя трапилося?

— Хто допоміг уникнути трагедії?

— Назвіть персонажів, які беруть участь у цьому епізоді казки.

 

"Колись дуже давно, а де саме — невідомо, трапилася велика посуха."  (Слайд 4)

— Про яку посуху йде мова? (Легенда про сузіря ківш)

— З якої легенди це речення?

— Хто автор?

— Яка головна думка?

— Назвіть головних дійових осіб.

— Які фантастичні герої з'являються у цій казці? Яку роль вони відіграють у розкритті сюжету?

 

"Жили колись-то два брати: один багатий, а другий бідний, що й не сказати." (Слайд 5)

 

— З якої казки початок речення? (Українська казка «Про правду і кривду»)

— Хто автор?

— Чим відрізняється від попередніх уривків казок?

— Що хотів сказати автор своєю казкою? Про що вона? (визначення теми й ідеї твору).

 

Крок другий — "Відкрий секрети народної казки" має на меті узагальнення знань про змістові та структурні особливості казок різних видів, специфіку кожного різновиду. Проводиться у вигляді змагання між рядами — який ряд швидше дасть відповідь на більшу кількість запитань.

 

Ваші відповіді на запитання і виконання завдань довели, що тексти казок ви знаєте, залишився останній крок — найскладніший. Нам потрібно визначити особливості народних казок, розкрити секрети їх створення.

 

— Що таке казка?

— Що таке народна казка? Чим вона відрізняється від літературної?

— Що таке мова автора? А що таке мова персонажа? (Мова дійових осіб).

— Що складає основний зміст більшості казок?

— Боротьба яких двох протилежних сил відбувається у казці?

— Яка сила при цьому перемагає?

— На які дві групи можна поділити дійових осіб в казках? За якими ознаками?

— Які художні засоби використовували автори казок?

— Які незвичайні події в них відбуваються?

— Які різновиди казок ви знаєте?

— Назвіть казки про тварин. У чому полягає їх особливість?

— Назвіть героїко-фантастичні казки. Хто виступає їх героями? Які події відбуваються? Що лежить в основі таких казок?

— Що складає специфіку побутових казок? Назвіть приклади таких казок та їх персонажів.

— Які народні казки (українські, зарубіжні) ви знаєте? Назвіть їх.

— Які з них сподобалися? Чому? Чим?

 

Отже, ми зробили останній третій крок, який відділяв нас від світу справжньої, нової, поки що не існуючої казки.

— А що потрібно, щоб вона з'явилася? Правильно — уява, фантазія, мрія, бажання.

(Слайд 6)    Стрибок уяви: уявіть, що ми стоїмо перед стрічкою, на якій написано: "Казка — це чудова мрія", а вдалині знаходиться будинок, у вікнах якого світяться слова:

Заглядає в шибку казка

Сивими очима,

 Материнська добра ласка

 В неї за плечима.

(В.Симоненко).

Завдання:  (Слайд 7)

А) Дати відповідь на питання:

— Якою уявляється вам казка, яка заглядає в шибку? Може, і в вікна нашого класу вона теж заглядає, але кожен бачить її по-різному.

— Хіба можуть у казки бути сиві очі?

— Як ви розумієте цю метафору?

— На що вказує епітет "сиві"?

Яка найбільш характерна ознака казки передається словами "добра ласка"?

— Що привносить у вірш епітет "материнська"?

— Які казки вам читала чи розповідала матуся у дитинстві?

 

Б) Усне висловлювання учнів про те, якою вони бачать (уявляють) свою майбутню казку.

 

Ш. Підготовка до складання казки.

 

1.  Робота над побудовою технологічної картки майбутньої казки

 

Ми з вами пригадали особливості народних казок. Ви вже не раз писали на уроках мови казки. Але цього разу завдання в нас особливе, оскільки казки будуть опубліковані в альманасі. Тому ми повинні дотримуватися усіх вимог до цього літературного жанру. Для успішної творчої роботи складемо технологічну карту.

 

Технологічна картка до складання казки  (Слайд 8)

 

ЗАГОЛОВОК

Казка про ...

Тема (про кого, що? йдеться мова)

Боротьба добра і зла (конкретизувати)

Основна  думка (що я

хочу сказати своєю казкою)

Добро завжди перемагає зло (треба робити висновки з прочитаного)

Дійові особи (герої, персонажі) 2-3, які уособлюють гарні чи погані риси характеру

Люди, рослини, тварини, міфічні істоти, явища природи, предмети, планети тощо

Структура:

— зачин;

— розвиток подій;

— кінцівка

В одному царстві... Жили-були... Перший раз... Другий раз... Третього разу... Жили вони довго й щасливо...

Вид казки:

— про тварин;

— фантастична;

— соціально-побутова

Тварини, що уособлюють людські риси; яскравий нереальний сюжет з вигаданими героями, протиставлення добрих і поганих вчинків, наявність багатих і бідних героїв             

Мовні засоби:

наявність слів з переносним значенням, епітетів, антонімів, синонімів, повторів, фразеологізмів.             

Сонце запитує дівчину, Вовк каже...

Говорили-говорили та й.. Добрі люди, розумний брат, убогий-багатий Золота видимо-невидимо Як кіт наплакав...

 

2. Обгрунтування вибору виду казки, теми, дійових осіб. Висловлювання учнів щодо свого вибору. Наприклад:

 

"Я вибрала фантастичну казку, тому що з дитинства люблю все незвичне, чарівне. Люблю мріяти, вигадувати різних істот, тому в моїй казці будуть жити русалочки, летючі риби, морські пірати. Русалонька буде молодою, мрійливою, довірливою. В моїй казці на долю головної героїні випаде серйозне випробування — їй завдадуть болю друзі, які її зрадять, але вона витримає і врешті-решт порозуміється, пробачить летючим рибкам, які її кинуть, щоб полетіти за багатим кораблем..."

 

3. Прослуховування зразків казки, їх аналіз.

 

Жив на Сонечку світлий Дивопромінець. Він був дуже допитливим і жвавим, завжди про все хотів дізнатися. І ось одного разу йому пощастило вийти на поверхню Сонечка. Те, що він побачив, вразило і зачарувало його до глибини душі. У чорному Космосі плавали зорі, комети, планети, і всі мали свій колір, співали свою пісню. А от планета Земля сумно зітхала, бо її вкрили важкі і мокрі сірі хмари.

Дивопромінець одразу зрозумів, що треба зробити, аби Земля стала голубою, світлою, веселою. Він швидко полетів на Землю і вступив у нерівний двобій з чорними хмарами. І хоч був зовсім тоненький і малий, та сміливо кинувся у бій і переміг. Він розбив полчища хмар і пропустив тепло і світло, яке випромінювало Сонце. Земля зраділа, але хмари не здавалися, вони жбурляли в Дивопромінця градом і дощем, і раптом він несподівано переломився...

Але не може загинути відважне серце! Дивопромінець засяяв сімома чарівними кольорами і перекинувся веселим місточком через усе небо. З того часу його назвали веселкою, бо від неї стає всім весело, бо знають люди, що в природі незабаром відбудуться зміни на краще.

 

Казка

    Жили собі хлопчик і дівчинка. Цілий рік вони допомагали батькам по господарству, старанно вчилися.

     Далеко-далеко,у чарівній країні,жив добрий дідусь. Він дуже любив дітей. Кожного року,на свято Миколая,він дарував  подарунки вихованим і працьовитим. Ледащі і невиховані отримували різочку.

     Настала чарівна ніч. Діти лягли спати. Кожен з них сподівався на подарунок.

     Вранці їх розбудив лагідний промінець святкового сонця. Під подушками лежали подарунки. Хлопчик отримав яскравий літак,а дівчинка гарну ляльку. Дітлахи були дуже раді!

Півники-хвальки

 

На величезному хазяйському подвір'ї мирно дзьобали зерно курочки. А серед них повагом походжали два півники: один білий, як молоко, з помідорового кольору чубчиком, а другий - зозулястий. Стали біля плоту, спогорда поглядають на курей та голосно горланять:

- Подивись, друже, які ми з тобою красені! Міцні пір'ясті крила, високі ноги, великий гребінець! Як шкода мені отих обскубаних курочок, метушливих, боязких. Я навіть їсти з ними поруч не хочу.

Аж раптом білий півник відчув, як щось вгризлось йому у хвіст. Це хитра лисичка давно підстерігала м'ясистих півників. Зозулястий півень замахав крилами і - навтьоки, полишивши друга.

Так і пропав би півник, якби курочки дружно не почали відбивати його, дзьобаючи лисицю з усіх боків.

Руда злодійка втекла. Курочки лягли погрітись на сонці, а півник з жалем подумав про товариша, який його не виручив, і про свій обідраний хвіст.

 

Казка про Андрійкові зошити

 

Було це під час уроків. Лежать на парті учнівські зошити. Миколчині зошити - чистенькі, акуратні, одягнуті в нові обкладинки, Андрійкові - у плямах, із загнутими кутиками, пошарпані, про обкладинку - годі й думати. Жаліється, нарікає на свою долю обтріпаний зошит з української мови:

- Як тобі, друже, добре, що ти служиш такому гарному хлопчику. Подивись: ми з тобою одного року народження, ти - молодий, свіжий, а я вже поношений, старий. Тебе господар оберігає, кривди тобі не чинить та ще й після використання складе акуратно на поличку і милуватиметься тобою все життя. А мене потовче, наставить плям, розмалює закарлючками та й викине, щоб мучити інший.

- Та ви тікайте від такого господаря! Не варто йому служити.

Зібрались усі Андрійкові зошити та й вилетіли у вікно, мов птахи. Потомились і попадали у скверику біля лавки. У той час ішов хлопчик. Побачив купку зошитів та й зітхнув:

- Хто ж так познущався над вами? Бідні ви мої!

Узяв їх, поскладав. Принісши додому, дав їм лад. Випрасував зім'яті обкладинки, обгорнув, повитирав плями, вклав нові листки і почав писати рівно й акуратно. Ви спитаєте: а як же Андрійко? Та ж придивіться у своєму класі. Він сидить недалеко від вас без зошита і виправдовується перед вчителем, що забув його вдома...

 

Добір заголовка. Визначення героїв твору, основного сюжету, конфлікту між силами Добра і Зла.

 

Розв'язання проблемної ситуації: чи можна вважати Марійчин твір казкою? Якщо так, то чому? Якщо ні, то що треба зробити, щоб Марійка отримала гарну оцінку за домашнє завдання з української лутератури.

 

Словничок. (Слайд 9)

Для початку: Були собі... Давним-давно... Якось... Ще в сиву давнину... Колись давно... Жив собі на світі...

Для середини: Іде собі, іде і бачить... І питає... Знову просить... та давай бігти... Очам не може повірити... Коби ж то стільки біди... Ой лишенько!... Швидко казка мовиться, та не швидко діло робиться...

Для кінцівки: Казці кінець, а вам бубликів вінець. І стали вони жити-поживати і добра наживати. Поблагословила мати під вінець, тут і казці кінець.

Слайд 10

4. Ситуативне завдання до створення казки. Клас за вибором поділяється на групи: (Слайд 11)

 

1) Літератори-фантасти складають казку самостійно, дотримуючись основних вимог до змісту і мовного оформлення, але не стримуючи фантазію і уяву.

 

2) Літератори-фольклористи складають казку за ситуацією: уявіть, що до вас звернулися з фольклорного журналу із замовленням про переробку (осучаснення) відомої народної української казки для дітей молодшого віку, оскільки в цьому поважному часописі відкривається сторіночка для сімейного відпочинку. Адресант — письменник, що добре знається на фольклорі, любить дитячі казки; адресат — наймолодші читачі журналу; мета висловлювання — показати красу і велич української народної казки, її мудрість та актуальність для будь-якого покоління; стиль — художній; тип мовлення — розповідь (можна брати казки для наймолодших — "Ріпка", "Колобок", "Рукавичка" тощо).

 

3) Літератори-мовознавці складають казку, в якій героями виступають основні поняття розділу "Синтаксис і пунктуація" або "Текст" чи будь-якого іншого. Адресант — чарівник, який дотиком палички може оживити будь-які предмети чи поняття (помилки, оцінки, однорідні члени речення, абзац), надати їм різні риси характеру. Єдине, чого не може чарівник, — це порушувати правила та закони мови, хоча може припустити наявність помилок, непередбачуваних ситуацій, які обов'язкого виправлять помилки.

 

або

Творча робота учнів   (Слайд 12)

А тепер ви покажете свої вміння і спробуєте скласти свою казку за схемою. У вас буде три групи (по рядам ). Кожна група за допомогою жеребкування отримає схему і за десять хвилин спробує скласти казку.

 

  • СНІЖИНКА - ДІВЧИНКА - КРАПЛИНКА
  • КОШЕНЯ - ЦУЦЕНЯ – ЛІС - ЗАЙЧИК
  • ДІВЧИНКА - ЧАРІВНА ПАЛИЧКА - ДОБРО

 

IV. Самостійне складання казки обраного жанру.

 

1) Робота з чернеткою.

2) Перевірка і редагування тексту.

 

V. Підсумок уроку.

 

Конкурс «Інсценізація».

 

Відбувається інсценізація української народної казки або уривка з казки. Оцінюється артистичність, оригінальність оформлення (костюми, декорації, шумові та зорові ефекти).

 

  1. Домашнє завдання. Завершити редагування казки. Переписати на окремі аркуші паперу, намалювати ілюстрації.  

                         (Слайд 13)

 

 

Додаток до уроку 10

Термінологічний словничок

 

Зачин — вступ, початок у епічних фольклорних творах. Він має традиційну форму, вказує на місце або час події, знайомить з головними героями, готує слухачів до сприйняття дальшої розповіді.

 

Змістові особливості тексту: наявність теми, основної думки, можливість дібрати відповідний заголовок, зв'язок між складовими частинами.

 

Ідея художнього твору — основна думка про зображені у творі життєві явища, висвітленню якої підпорядкований весь текст.

 

Казка — один з найпоширеніших жанрів усної народнооповідальної творчості. Це епічне оповідання чарівно-фантастичного, алегоричного і соціально-побутового характеру із своєрідною системою художніх засобів, підпорядкованих героїзації позитивних образів, сатиричному викриттю негативних. Найвизначальнішою рисою казки є вигадка, творча мрія, фантазія, якою забарвлено кожну оповідку.Казки поділяються на такі основні групи: казки про тварин, героїчно- фантастичні, побутові (соціально-побутові), пригодницькі.

 

Казки про тварин — найдавніший вид казки, в якій вчинки звірів уподібнюються людським. Найчастіше в них діють хитра лисичка-сестричка, вовчик-братик, ведмідь, заєць, собака, кіт та інші свійські і дикі тварини.

 

Героїко-фантастичні казки — мали в давні часи магічне значення, яке з часом втратилось. Основною особливістю цього виду казок є втілення своїх мрій, торжество добра над злом.Герої цих казок — сміливі, кмітливі богатирі, що перемагають фантастичних сил зла — відьом, зміїв-людожерів, допомагають знедоленим, захищають їхні інтереси, використовуючи чарівні предмети і сили.

 

Побутові казки — відображають класове розшарування суспільства. Бідняки, наймити, бурлаки борються проти гнобителів. Часто в цих казках виступають персоніфіковані образи Долі, Горя, Щастя, Правди і Кривди. Казки звеличують працьовитість, щирість, розсудливість, а висміюють ледарство, егоїзм, зазнайство, скупість, брехливість.

 

Кінцівка — заключна частина художнього твору (казки). Як правило, в кінцівках казок міститься висновок, повчальний зміст всієї розповіді.

 

Реальне — яке існує в об'єктивній дійсності, дійсне, протилежне до уявного, вигаданого, фантастичного.

 

Структурні особливості казки: наявність зачину, розвитку подій, кінцівки, послідовність викладу змісту, використання мовних засобів зв'язку між складовими частинами, можливість скласти план тощо.

 

Тема — це предмет мовлення, те, про що йдеться (говориться) у творі; питання, що потребує відповіді, розкриття у висловленні.

 

Фантазія — творча уява, здібність людини створювати нові образи, часто дуже відмінні від реальних.

 

Фантастичне — щось химерне, вигадане, малоймовірне, створене уявою.

 

 

 

 

Завантаження...
docx
Додано
19 листопада 2018
Переглядів
10717
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку