Урок української літератури в 5 класі на тему "Подорож до Країни Казок ."

Про матеріал

Дуже важливо формувати в учнів креативну компетентність – здатність до розв'язання будь-якої навчальної задачі творчо; бажання і вміння діяти не за зразком, а оригінально, передбачати новизну під час розв'язання навчальних завдань тощо; інтелектуальну компетентність, яка передбачає здатність школярів працювати з різноманітною інформацією, уміння застосовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях тощо. Важливу роль у цьому відіграють різнорівневі завдання з комунікативною метою, якими має бути передбачене диференційоване навчання української літератури, яке сприяє розвиткові індивідуальних нахилів, здібностей учнів, розширенню їхніх пізнавальних і креативних можливостей

Перегляд файлу

Тема: Подорож до Країни казок 

 

Мета: систематизуючи вивчене, провести  підсумок про усну народну творчість і народні казки; вчити п’ятикласників тематично об’єднувати різні види народної творчості; розвивати твор­чу уяву учнів, виробляти навички комунікативної діяльності; вихову­вати любов до рідної мови, почуття прекрасного.

 

Тип уроку: тематична атестація.

 

ХІД УРОКУ

 

У класі стоїть театральна шир­ма, вона святково прикрашена. Зву­чить чарівна мелодія «Вальсу квітів» П. І. Чайковського. З’являється вчи­тель в образі казкової феї.

Фея

Жила собі казка в бабусиній хижі, А в казці віками жили дивовижі І добрі, й недобрі, химерні й лукаві,— Усі страшнуваті, а інші цікаві. Вони полонили й страшили вони ж, Бо казка — не казка без тих дивовиж. Було восени о вечірній порі Нараз домовик загуде в димарі, Або в тиховодді старий водяник Розсічує ніччю кушир на сітник, Або, коли місяць купається в річці, На берег русалки виходять погріться, Або лісовик у глухому бору Тріщить сушняком та страшить дітвору. Або... Та чимало усього бувало Такого, що змалечку нас чарувало! А нині... На думку прийшло казкарю: — Візьму та лиш казку нову сотворю! І буде усяких там сил чарівних, Бо сказано: казка — не казка без них. ...Можливо, комусь без потреби казки,

Та як же ростимуть без них малюки?!

— День добрий, дівчатка і хлопчи­ки. Я бачу ви гарно приготувалися до свята. І я його з нетерпінням чекала. Та й шлях до вас був дуже нелегкий. Ішла я до вас три дні і три ночі, через ліси дрімучі та високі кручі. Мій літаючий килим зламався, а чарівна паличка не чаклує в такий лютий холод. Я лед­ве не захворіла. Ось тільки у вас і відігрілася.

Хлопчик. А хто Ви така? Снігова королева?

Фея. Ні, я казкова добра фея. Я прийшла, щоб провести вас у Країну казок, відкрити до неї двері.

Хлопчик. А я не вірю, що Ви — фея. Килим зламався, паличка у Вас замерзла. З феєю такого ста­тися не могло. І дверей у Країну казок не існує. Ось якби Ви довели нам, що Ви — справжня фея, може, ми б і повірили Вам.

Дівчинка. Не слухайте його, добра феє. Ми і так віримо Вам. А він завжди нічому не вірить.

Фея. Дякую тобі, дівчинко, але я все ж спробую довести хлопчику, що я — справжня фея і що двері до Країни казок існують.

Паличко чарівна, допоможи.

Ти зірками закружи.

Двері Країни покажи.

Путь зірками посвіти,

Щоб дорогу нам знайти.

(Відкривається дошка, прикрашена казковими декораціями, включають­ся вогники.)

Хлопчик. Ой, вибачте мені. Ви — насправді казкова фея. Який же я дурень, що одразу не повірив Вам! Я з радістю піду з Вами до Країни казок.

Фея. Перш ніж туди потрапити, треба відчинити важкі двері, а це може зробити тільки кращий зна­вець казок.

Хлопчик. Так я і є кращий зна­вець казок.

Фея. Зараз ми це перевіримо. Де ж моя квіточка поділася? Невже я її загубила? Ну, нічого. Паличка моя запрацювала, я собі зараз іншу замовлю.

Прилети до мене, чарівний цвіточок

І щоб був у тебе з питаннями листочок.

(З-за ширми вилітає квіточка.)

Дівчинка. Яка гарна квіточка! А які питання вона з собою при­несла?

Фея. На листочках цієї квіточки знаходяться уривки з відомих вам казок. Ви повинні впізнати ці каз­ки. А кращий знавець казок отри­має від мене ключ і відкриє замок на дверях, які нам покажуть шлях у Країну казок.

Хлопчик. Я знаю всі казки.

Дівчинка. Ая більше.

Хлопчик. Моя команда «Чаклу­ни» переможе у цьому змаганні, тому що ми дружні та веселі.

Дівчинка. А в моїй команді «Фан­тазери» зібралися кмітливі та вина­хідливі хлопчики й дівчатка.

Фея. Не сперечайтеся, краще почнемо бліц-конкурс. А ви, капі- І тани команд, відривайте по одному І листочку від квітки і відповідайте ( разом зі своїми товаришами.

(Капітани дають відповіді на питання, що містяться на листочках.)

 

1. «Ото пішов дід-батько по світу... Пішов, а тоді вертається — поди­витися, як-то його сини живуть та з правдою не розминаються». («Названий батько»)

2.  «Пішов батько, купив живого зайця. А Маруся одну ногу вбула в драний черевик, а друга боса. Тоді піймала горобця, взяла ґринджоли, запрягла в них цапа. {«Мудра дівчина»)

3.  «Ь-е-е!... Добрі люди! Де тепер би правду найшли? Нема тепер її ніде на світі. Лучче жити крив­дою, аніж правдою. («Про правду і кривду»)

4.  «Вічною ганьбою вкрилися імена підступного царя Нелюда, зрадника Попихача, різних запроданців і перекинчиків, які правдою служили завойов­никам. («Казка про Хоробрих з Найхоробріших»)

 

Фея. Молодці, тримайте цей ключ і відчиняйте разом двері до Країни казок. Вона з радістю зустріне вас, тому що ви любите казки, свій край, фантазуєте і мрієте про те, щоб ста­ти кращими знавцями казок.

(Діти відчиняють двері до Країни казок.)

Фея. Мешканці казкової краї­ни зустрічають вас. Це Макрофаг і клоун Пузя (герої дитячого жур­налу «Барвінок»), Вони стережуть вхід у Країну казок, але вас вони пропустять, тому що ви прекрасно відповіли на мої питання.

Але є на світі людина мудріша від вас, яка знає багато казок, вміє цікаво їх розповісти своїм малятам перед сном. Хто ця людина?

Діти. Бабуся!

Фея. Правильно, діти, це — бабуся. І в моїй казковій країні живе мудра старенька бабуся, звуть її Орися. І є в неї дід Свирид, він знає багато загадок і гарно розв’язує кросвор­ди. Давайте їх покличемо.

Діти кличуть:

Бабо Орисю і діду Свириде,

Виходьте до нас із своєї хатини.

Фея. Та чи вони поснули там? Зараз піду покличу їх.

(На фоні слів з’являються ляльки діда та баби.)

В хаті, край села,

Баба з дідом жила.

Дід корзиночки плів

І носив на базар,

На хліб-сіль заробляв

Невмирущий трудар...

Баба ткала такі

Рушники й килими,

Що гарніших ніде

Не знайти між людьми.

Пролітали літа,

Наче в річці вода,

А минулі літа

Час назад не верта.

Дуб засох край села,

В бурю впав сухостій,

Ось і прядка стара

Поламалась старій.

Баба Орися

Йди-но, діду, в лісок,

Пошукай, походи —

І міцненький дубок

Там на прядку знайди.

Може, ще поживу —

Треба прядку нову!

А я йду до діток,

Казку їм розкажу.

 

День добрий, малята мої гарненькі.

Діти. І вам доброго здоров’ячка, бабусю.

Баба Орися. Фея сказала мені, що ви гарно знаєте казочки, люби­те їх слухати. Просила, щоб я вам казочку розказала.

Дівчинка. Бабусю, тільки найці­кавішу.

Баба Орися. Добре, слухайте.

Жили собі дід і баба, і не було в них діточок. Ось говорить дід бабі:

-  Спечи мені Колобка.

-  Так борошна ж нема,— відповідає бабуся.

-  А ти пошкреби, помети, у амбрі знайди,— вперся дід.

Нічого бабі робити,— пішла, пошкре­бла, помела і спекла Колобка. А Коло­бок до неї голосно промовляє:

-  Не плач, дід, не плач, бабо, я вам нове яєчко знесу, не просте, а золо­те...

Хлопчик. Яке іще яйце? Бабусю, щось ви не те говорите. Спочатку «Колобок», а потім казка «Про кур­ку Рябу». Оце так дивина.

Баба Орися. Вибачте мене, діточ­ки, останнім часом мене оцей, як його — скліроз замучив. Незабаром не пам’ятатиму, як мене звуть.

Дівчинка. Бабо Орисе, вам би треба чайку попить, щоб пам’ять повернути, краще з м’яти, липи і меліси. Він і нерви заспокоїть, і пам’ять поверне.             

Баба Орися. Зараз я свою внучку покличу вона нам усім чайку принесе. Настусе, дитино моя, іди — бабуся кличе. Принеси нам, будь ласкава, чаю смачного та ще й запашного.

Внучка. Добре, принесу.

Баба Орися. Я нічого не пам’ятаю. Як же тепер з казками бути? Може, ви мені розкажете якусь казочку?

Хлопчик. Ми не тільки розкаже­мо, а ще й покажемо. Ви такого, бабусе, не бачили. Ця вистава нази­вається «Названий батько».

Баба Орися. Ой як гарно. А я тро­хи відпочину, чайку вип’ю. А хто розкаже кращу казку, тому бубликів дам в’язку.

(Діти І групи показують лялькову виставу «Названий батько» (ури­вок).)

Хлопчик. Чи сподобалась вам вистава, бабо Орисе?

Баба Орися. Дуже цікава каз­ка. Молодці. А от якби ви мені ще й заспівали та станцювали, то ціни вам зовсім не було б.

Дівчинка. Ми вам і заспіваємо, і потанцюємо.

(Співають і танцюють «Подоля­ночку».)

Бабуся. А з якої казочки ця пі­сенька?

Дівчинка. З казочки про хлопчи­ка Котигорошка, ми зараз її пока­жемо.

(Діти II групи показують лялькову виставу казки «Котигорошок» (ури­вок).)

Бабуся. Як мені сподобались обид­ві казочки. Не можу визначити переможця. Треба дати вам ще одне завдання. Чи знаєте ви прислів’я та приказки?             

Діти. Знаємо! 

Бабуся. Тоді слухайте уважно. Вам треба буде продовжити мої прислівʼя та приказки, а не продовжи­те — хід перейде іншій команді.

 Трошки гречки, трошки проса, ... трошки взута, трошки боса.

 Не спіши язиком,... а спіши ділом.

 Берись дружно — ... не буде сутужно.

 Зробив діло — ... гуляй сміло.

 Як хочеш багато знати — ... треба мало спати.

 З ким поведешся,... того й набе­решся.

Бабуся. Ну, що ж, обидві коман­ди гарно відповіли на мої питання, тому отримують за казку та приказ­ку бубликів в’язку.

Та де це мій дід так довго ходить? Наказала йому знайти міцного дуба прядку, його тільки за смертю поси­лать. Піду покличу. Свириде, ти де, старий дідуган? Де тебе носить?

Ось він розлігся, кросворд розв’я­зує. (На фоні слів з’являється лялька діда, потім — баби.)

Дід трима в руках газету,

А в газеті тій кросворд.

Бабця лається на нього:

 Тьфу на тебе, бісів чорт!

Там його чекають діти,

А Свирида все нема.

Він розв’язує кросворди,

Діла кращого нема.

 Не кричи на мене, бабо,

Замовчи і схаменись,

Поладнав тобі я прядку,

То прядінням ти займись.

Дід Свирид. Оце так кросворд, ну й складний. Але я його розгадав і зараз буду слухати дітей. А чи зна­єте ви вірші?

Діти. Знаємо.

Дід. Добре, я вас уважно послухаю, може, тоді визначу кращу команду.

(Діти розказують вірш «Іде, іде дід, дід»,— інсценізуючи його як пісню; співають «Пісню про груші».)

Дід. Знов нічия. Що ж ще приду­мати? Може, ви загадки одне одно­му позагадуєте?

Діти. Ми знаємо багато загадок, це завдання для нас не складне.

Дід. Тоді загадуйте.

(Діти загадують загадки.)

Дід. Ну й порадували ж ви мене, малята. Тому кожна група отримує від мене мішечок з горіхами.

Діти. Дякуємо, діду.

Голос баби. Свириде, іди сюди, допомогти треба.

Дід. Діточки, ви почекайте, я неза­баром повернуся, бабі допомога потрібна.

(Звучить тиха мелодія, з’являється мала фея.)

Мала фея. Де ж вона поділась? Я її скрізь шукаю, а знайти не можу.

Дівчинка. Кого ти шукаєш, хто ти така?

Мала фея. Я шукаю казкову Фею, я — її учениця. Я ще не Фея, я про­сто помічниця. Фея загубила свій чарівний килим, а я його знайшла і полагодила. І ще я знайшла квітку, яку вона несла на зустріч з малюка­ми. Чи не ви ці діти?

Хлопчик. Так, це ми, і Фея вже була тут, але пішла давненько від нас.

Мала фея. А що ж тепер робити з цією квіткою. Вона зав’яне, якщо не відповісти на її завдання. Допо­можіть її врятувати.

Дівчинка. Загадуй нам питання, а ми на них відповімо.

Мала фея. Дякую вам за допомогу. Слухайте перше завдання.

Кому належать ці слова:

Гуся, гуся, гусенятко,

Візьми мене на крилятко Та понеси до батенька,

А в батенька — їсти й пити,

Ще й хороше походити? («Івасик- Телесик»)

А тепер відривайте собі 2 пелюстки цієї квітки, і ви отримаєте інди­відуальне завдання, яке повинні виконати і продемонструвати через З хвилини.

 Прочитати ці фрази: з інтонаці­єю окличною, питальною, розгубленою, здивованою, захопле­ною, сумною, радісною.

І група: Я кращий знавець казок.

ІІ група: Я зовсім не читаю казок.

 Колективно по черзі промовити скоромовки.

І група:

Сів шпак на шпаківню,

Заспівав шпак півню:

— Ти не вмієш так, як я,

Так, як ти, не вмію я.

ІІ група:

Хитру сороку спіймати морока,

А на сорок сорок — сорок морок.

• Яка цифра найчастіше зустріча­ється в казках? (З і 7)

Мала фея. Ви виконали всі завдання квітки, тепер вона може виконати будь-яке ваше бажання. Чого ви бажаєте, діти?

(Діти загадують бажання.)

Дівчинка. А я хочу, щоб зараз з’явилася наша вчителька, яка б ду­же зраділа, що на уроці ми без неї гарно впорались із завданням Феї, бабусі Орини, діда Свирида та твої­ми питаннями, маленька Феє.

Мала фея. Ваших бажань багато, яке ж виконати квітці?

Діти. Останнє.

(Беруть усі квітку і промовляють слова.)

Ми просимо цю квіточку З’явити нашу вчительку.

(З-за ширми виходить учитель)

Учитель. Малята мої, дорогенькі діточки. Я щось не розумію, що тут діється таке?

Хлопчик. Ми подорожували до Країни казок.

Дівчинка. Виконали найскладні­ші завдання.

Учитель. Які ви в мене всі розумні та кмітливі!

Мала Фея. Мені треба поверта­тися у свою країну, але спочатку нам слід зачинити двері до казко­вої країни, бо в ній завжди літо, а у вас незабаром почнеться зима, тому квіти і метелики можуть загинути. (Зачиняє двері.) А ключі я залишу вам, щоб ви завжди могли потрапити в чудову Країну казок. До побачення.

Діти. До побачення.

Учитель. Діти, ви гарно впорались з усіма завданнями і дали на них чудові відповіді. Тому заслуговуєте високих балів за цю тему.

 

 

 

docx
Додано
20 листопада 2018
Переглядів
1041
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку