Урок української мови

Про матеріал
Урок української мови для 3 класу. Можна провести перед діагностичною роботою.
Перегляд файлу

Тема. Закріплення знань по темі «Слово. Значення слова» 

Мета: закріпити знання учнів про слово як номінативну одиницю; поглибити знання про слова з прямим та переносним значенням, багатозначні слова, слово–омоніми, синоніми, антоніми;

розвивати інтерес до слова, творче мислення, мовлення дітей; формувати громадянську, навчально – пізнавальну, здоров’язбережувальну компетентності;

виховувати любов до рідного краю, гордість за рідну українську мову, повагу до творчості  Великого Кобзаря – Т. Г. Шевченко.

Обладнання:  роздатковий  матеріал, ілюстрації, технічні засоби.

 

Хід уроку

І. Організація класу. Створення емоційного настрою

1. Настрій ( картинка із сонечком)

- Сьогодні видався погожий день. Сонечко усміхається нам . Усміхнемося ж і ми до нього та один до одного. Хай це додасть нам гарного настрою, бо від цього залежатиме продуктивність роботи на уроці. Сонечко ж буде вам дарувати свою посмішку ( наклейки ).

2. Девіз уроку

- Для того , щоб упоратися із усіма завданнями, ми будемо слухати, мислити, писати охайно.

- Отже, девіз нашого уроку

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності . Оголошення теми й мети уроку .

  1. Запис дати
  2. Каліграфічна хвилинка

Шш  Шев енк  поет  Кобзар  Шевченко

  1.     Мозковий штурм
  • Про кого мова: поет, кобзар, кріпак, Шевченко?
  • Що спільного в цих словах? Якими за значенням ще можуть бути слова?
  1.     Оголошення теми й мети уроку
  • Отже, сьогодні ми будемо узагальнювати знання про значення слова.
  • Чого ви очікуєте від уроку? Прорекламуйте його.

Урок буде:

  •    цікавим
  •    науковим              ( слайд)
  •    творчим
  •    розвивальним
  • Я теж хочу висловити свої очікування. Ви маєте:  ( слайд)
  • закріпити знання і вміння з теми «Слово. Значення слова»;
  • правильно та чітко висловлювати свої думки;
  • дотримуватись культури писемного мовлення;
  • переконати, що ви любите і знаєте рідну мову.

ІІІ. Використання практичних вправ на повторення і закріплення основних умінь та навичок

  1. Бесіда з дітьми
  • Діти,  про кого ми згадували, коли писали каліграфічну хвилинку? Як ви думаєте, чому саме про нього?
  • В 2014 році вся Україна буде святкувати 200 - річчя з дня народження Великого Кобзаря. ( слайд)
  • Чому саме для нас, черкащан, це прізвище таке близьке ? Що ви знаєте про життя

Т. Г. Шевченка?

  1. Диференційоване завдання «Перлинки Шевченка»
  • Які вірші Кобзаря ви знаєте – ми зараз перевірим. Поки ми будемо працювати разом деякі діти попрацюють самостійно.

Фронтально

Загадки "Чи знаєте ви твори Т. Шевченка?"


1. Дивлюсь, аж світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце...   (зустрічає)

 

 

2. Не називаю її раєм,

Тії хатиночки… (гаї)

 

  1.  Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона … (калина)

 

4. Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають, ідучи… (дівчата)


 

2 учні біля дошки – підкреслити слова в переносному значенні

  1. Тихо осінь ходить гаєм,            2) Поплив човен в синє море

Ліс довкола аж горить.                     А воно заграло -

Ясен листя опадає,                           Погралися гори - хвилі

Дуб нахмурений стоїть.                    і скіпок не стало.

             4 учні – картки

  1. Скласти речення, підкреслити багатозначні слова

По, іде, старенький, вулиці, дідусь, а, нього, коло, внук

  1. Дібрати синоніми до поданих слів

чесний –

мудрі –

ненька –

родина –

  1. Записати речення, змінивши виділені слова на антоніми

Повіває холодний вологий вітер. Ось випливає бліде сонце.

 

  1. Записати речення, змінивши виділені слова на антоніми

Прийшла пізня осінь. Часто снують важкі хмари і йдуть холодні дощі.

  1.     Вправа «Слова - дивина»
  •         Т. Г. Шевченко писав:

Ну що б, здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого,

А серце б’ється, ожива,

Як їх почує …

  •         Ми чуємо і вживаємо у мовленні велику кількість слів. Слова можуть вживатися у прямому та переносному значенні. Як це?
  •         Спишіть уривки віршів та підкресліть слова в переносному значенні.

І в.                                                               ІІ в. Вітре буйний, вітре буйний,

Встала й весна, чорну землю  ти з морем говориш,

Сонну розбудила.  Збуди його, заграй ти з ним,

Уквітчала її рястом,  Спитай синє море.

Барвінком укрила.

  1. Словниковий диктант
  • Що таке багатозначні слова? Наведіть приклади. У віршах Т.Г. Шевченка багато таких слів.

Став, річечка, блискавка, герой, садок, мати, коло , соловей , шлях , село, дід, грубий , Україна.

  • Підкреслити слова, які мають кілька значень.

Фізхвилинка

Встаньте, діти, потягніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться,

Веретенцем покрутіться,

Відпочили ? Все гаразд.

  1. Робота в парах
  • Українська мова багата на фразеологізми, ми називаємо їх ще крилатими висловами.
  • Поясніть значення фразеологізмів. Замініть їх одним словом.

( картки)


Зарубай на носі  

Світ за очі

Пекти раків

Байдики бити

Замилювати очі

Мозолити очі

Робити з мухи слона

Прикусити язика

  Набрати в рот води

Взяти ноги на плечі

Водити за ніс

Очі на мокрому місці

Пасти задніх

Побити глечики

Держати слово

Варити воду


 

  • Молодці! Ви чудово справилися із завданням.
  1. Віночок слів – синонімів
  • Зацвіла у лузі

Червона калина,

Ніби засміялась,

Дівчина – дитина …

  • Що таке калина для українців? Які ще рослинні символи України ви знаєте? Їх дівчата вплітали у вінок на знак щасливої долі. Ми теж сплетемо віночок, але буде він зі слів – синонімів. Я називатиму слово, а ви по черзі – синонім до нього. Якщо хтось не знає, то називає наступний.

батько

мати

будинок

буква

варити

учень

спритний

сміливий

недалеко

бігти

горе

брама

спокійний

боятися

сказати

веселитися

щебетати

хуртовина

спурхнули

говорить

дорога

дітвора

старанно

побачити

працювати

міркувати

іти

прибрати

автомобіль

дивний

кошлатий

стрімко


 

  • Ось який гарний віночок у нас вийшов! ( слайд)
  1. Робота з прислів’ями
  • Записуємо в зошити прислів’я( один біля дошки)

Чорна земля білий хліб родить.

Легко сказати, але важко зробити.

  • Поясніть значення цих висловів. Які цікаві пари слів ви тут помітили? Що таке антоніми?
  1. Гра « Знайди брата»
  • У вас на грудях слова. Об’єднайтеся в групи по 4 особи, подивіться уважно на слова, знайдіть серед вас слова – антоніми. Хто знайшов пару – береться за руки і виходить до дошки.

радість – горе

сміється – плаче

іти – стояти

голосно – тихо

високий – низький

старий – новий

загадка – відгадка

небо – земля

глибоко – мілко

далеко – близько

важкий – легкий

білий – чорний

босий – взутий

день – ніч

весна – осінь

початок – кінець

холод - тепло


 

  1.  Творча робота (по рядах)
  • Тепер ми з вами спробуємо себе у ролі письменників. Спробуйте замінити слова на антоніми. Запишіть утворені речення в зошити.

1 ряд - З другом легко і сумно, бо він злий і щедрий.

2 ряд - Землі кланяйся високо, до хліба буде далеко.

3 ряд - Колос пустий до землі гнеться, а повний – догори пнеться.

  • Чудово ви справилися із завданням!

 Фізхвилинка (релаксаційна пауза)

  1.  Гра « Поетичні перлинки»
  • На дошці картки зі словами. Ви повинні розташувати їх у певному порядку. Я називаю слово – ви знаходите антонім і ставите по черзі.
  • А тепер прочитайте перші літери кожного слова. Що вийшло?

вийти

брехливий

день

стояти

боязкий

кінець

чужий

лимон

сумний

чоловік

високо

неправда

глибоко

весна

важко

багато

дорогий

нудний

експорт


 

ІV. Підсумок уроку

  • Давайте утворимо асоціативний кущ до цього слова.

 

                                            пряме та переносне

                значення                                                         багатозначність

        

                        синоніми                                                              антоніми                      

                                                        Слово  

  • Чи справдилися ваші очікування? Мої – так. Ви працювали дружно, злагоджено, впевнено відповідали на запитання.

Оцінювання

  • Які ваші враження від уроку? Що найбільше сподобалося?
  • Чим більше людина використовує в своєму мовленні слів з різним значенням, тим мова стає милозвучнішою. Адже нашу мову називають солов’їною.
  • А Т.Г. Шевченко писав:

«Учітеся, брати мої, думайте, читайте, і чужому

научайтесь, й свого не цурайтесь!»

  • Тому давайте виконувати заповіт Великого Кобзаря.
docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
25 листопада 2021
Переглядів
150
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку