Урок української мови 3 клас «Споріднені (спільнокореневі) слова. Корінь слова»

Про матеріал
Формувати в учнів поняття про спільнокореневі слова на основі спорідненості слів, про спільну частину споріднених слів - корінь. Вчити дітей розрізняти таке поняття, як «споріднені слова» і «форми одного й того ж слова». Розвивати в дітей увагу до лексичного значення слів, мовне чуття. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати любов і живий інтерес до рідної мови, повагу і шану до історії своєї держави, бережне ставлення до природи.
Перегляд файлу

Урок «Споріднені (спільнокореневі) слова. Корінь слова»

Мета. 1.Формувати в учнів поняття про спільнокореневі слова на основі спорідненості слів, про спільну частину споріднених слів - корінь.

Вчити дітей розрізняти таке поняття, як «споріднені слова» і «форми одного й того ж слова».

Розвивати в дітей увагу до лексичного значення слів, мовне чуття.

Збагачувати словниковий запас учнів.

Виховувати любов і живий інтерес до рідної мови, повагу і шану до історії своєї держави, бережне ставлення до природи.


Обладнання. Малюнки листків з різних видів дерев, орфографічні словники, довідничок гарних висловів, підручники.

І. Організація класу до урок.

Сьогодні на уроці на нас чекає різноманітна і дуже цікава робота. Тому ви повинні бути уважні, працювати активно.

А розпочнемо наш урок фонетичною хвилинкою, уривком з вірша.

Листочки-парашутики,

Як стомлені пташки,

Летять і опускаються .

На трави і стежки.

Листочків-парашутиків

У лісі не злічить —

То осінь опускається,

Бо хоче відпочить.

—Про яку пору року йдеться в даному вірші?

—З чим автор порівнює листочки?

 —Слово «лист» має одне значення?

Звернемося до словника.

Лист — писемне повідомлення, що надсилається якійсь особі...

Лист — конкретно якогось дерева, куща...

Лист — тонкий шар якого-небудь матеріалу, тобто лист паперу, картону...

—Які можна підібрати слова-синоніми до цього слова?

(Листя, листочок, листяний, листячко, листопад...)

  •      З яких дерев вітерець заніс до нас на урок ці листочки? (зразки листочків)
  •      про цей листочок здогадаєтесь, коли відгадаєте загадку.. Вій сьогодні на уроці — іменинник

    Так, вірно, з дуба.

Це дерево дуже шанували герої, які завітали до нас на свято.

А хто вони, вам підкаже метаграма...

(Метаграма — текст, в змісті якого обов'язково вказані букви, заміна яких змінює значення та зміст слова).

Чи можна з «кози» зробити «козака»? коза + к = козак

Отже, це українські козаки, улюблені герої мультфільму.

Вони подорожують до міста Запоріжжя, на острів Хортиця, шоб побачити, де росте знаменитий, могутній дуб, якому понад 800 років.

Сьогодні козаки завітали до нас, бо довідались, що ми з вами почали вивчати цікаву тему.

Приїхали вони з листом від головного отамана. А прибули вони до нас по Дніпру-Славутичу на своїх чудових «чайках».

Козаки поставили перед нами ряд завдань, які ми повинні виконати.

Перш за все, козаки хотіли б знати і побачити, як ми вміємо писати.

II.Хвилинка калграфії

КККО ЦЬКИЙ ЗАК

Козак козацький рід козацька слава Козацькому роду — нема переводу.

  1.                        Робота з перфокартками:

Ч__ РЕШНЯ

Л__ МОН

С__ СТРИЧКО

ДО ПОБАЧ __ ННЯ

В__ СЕЛКА

Ч__ РВОНІЄ

Л ТИТЬ

Ч___ РГОВИЙ

ПР_ ДМЕТ

САНТИМ__ ТР

П__ РІГ

Д___ РЕКТОР

  1.       Орфографічна скринька
  2. Перший варіант


стебло

село

крило

вишневий

весняний

намисто

тепло

гриміти

земля

герой

зернятко

диван

 

Другий варіант


медовии

мисливська

сестра

кермо

верба

тривога

пеньки

телефон

гриби

криниця

кленочок

сигнал

 

Завдання. Скласти (усно) речення з одним із поданих слів.

  1. Повідомлення теми уроку.

Сьогодні ми продовжимо бесіду про те, як будуються слова.

—Давайте пригадаємо, з чого складається слово? (Із закінчення і основи) —Як визначити основу? Що треба визначити спочатку? (Частина слова закінчення КОЗАК и)

  •              Як визначити закінчення? Наприклад: в слові ДУБ [и] (дуба, дубами)
  •    А як називається незмінна частина слова? (Правильно, основа)

—Давайте знайдемо складові частини основи:

image27


 

(на картках умовні позначки)

—Без чого не буде рости рослина? (Без світла, тепла, води) Візьмемо слова:

вода водичка підводний

Запишемо слова в зошитах. (Робота в зошитах).

—Яка з частин основи є головною? (Правильно, корінь).

Наше завдання уроку:

—навчитися визначати спільну частину споріднених слів в словах — корінь, знаходити слова-«родичі» і форми одного й того ж слова;

—правильно позначити корінь у спільнокореневих словах.

  1. Повідомлення теми уроку.
  1.    Слова-«родичі».

До нас на урок прибули з країни Граматики слова-«родичі», або споріднені слова. їх ще називають спільнокореневі. Усі родичі — це сім'я. А сім’я живе в одному домі.

Розгляння малюнків листок дуба і дерево дуб.

 


-Що є спільного між предметами? (Дубок —є маленький дуб, дубовий листок — частіна дуба)

Отже, ці предмети — «родичі», вони споріднені між собою. Слова, які визначають назви цих предметів (дуб, дубок) або виражають їх ознаку (дубовий)

  • теж споріднені.
  1.    Робота з підручником.

Нащо дубам листя взимку?

Завдання:

дівчатка хлопчики

споріднені слово«зима» з різними

слова до закінченнями

слова «зима»

зима

зима зиму

взимку на зимовій

Списати речення.

Тільки дуби, лісові велетні, стоять усю зиму брунатні.

Довідничок.

Два види дуба:

ранній — у квітні листки розпускаються і на зиму опадають; пізній — листки розпускаються на 2—3 тижні пізніше і на молодих рослинах залишаються на зиму.

а) Виписати з орфографічного словника спільнокореневі слова до слів:

дощ дерево гай

дошик деревце гайок

дощовий дерев'яний гайочок

б) Літо, літня, улітку, літечка  підкреслити

споріднені слова.

Вже минуло тепле літо. Літня спека часто змінювалася на грозові зливи. Улітку ми добре відпочили. Шкода славного літечка?

в)Визначити закінчення,

основу, корінь у словах.

Лісовий, жолуді.

4. Творча робота. (групова робота)

Чарівний Олівець прийшов разом з козаками.

Він хоче запропонувати вам завдання: відредагувати текст.

Дописати оповідання, вставити замість крапок слова.

СОЙКА

Цікаво... в лісі!

Ось... сойка і сіла на....

Вона принесла в... жолудь. Почала... його під коріння.

Слова для довідок: пролетіла, восени, ховати, дзьобі.

ЖОЛУДІ

... ліс ожив.

Скрізь дзвеніли дитячі веселі голоси. Це школярі прийшли збирати жолуді. У дітей були кошики і... торбинки. Зібрані жолуді засипали з мішки.

Слова для довідок: полотняні, веселі дитячі, осінній.

  1.           Узагальнення знань за запитаннями..( вправа «мікрофон»)

—Що нового ви дізналися про слова?

(У мові є споріднені слова, вони мають спільну частину — корінь)

—Які слова називаються спорідненими?

—Чарівний олівець записав якесь слово, і хоче, щоб ви його відгадали: РІКОНЬ.

—Що називається коренем слова?

—Що треба зробити, щоб знайти корінь слова?

—Без чого не може існувати слово? (Правильно, без кореня)

—А без чого не може існувати людина, що їй допомагає створити красиве і корисне? (Вірно діти, без праці)

  1.         Підсумок уроку.

Ви добре впоралися з усіма завданнями. Діти, козаки дуже дякують вам за роботу і хочуть висловити свої побажання.

Мандрівку свою ми вже закінчили Все з вами і вивчили, і повторили.

Всі дружні й активні були ви весь час.

Хороші сюрпризи чекають на вас,

Від нас, Козаків!

VПІ. Домашнє завдання.

Скласти казку «Розмова зі старим дубом», вживаючи в розповіді споріднені слова.


 

docx
Додано
12 квітня 2019
Переглядів
16376
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку