Захід до Дня української писемності та мови
Конкурс мовознавців «Своя гра» для учнів 3 класів
Мета: Навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати логічне і творче мислення. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Обладнання. Вишивані рушники, калина, портрет Т.Г. Шевченка, плакати «Мово українська, гордосте моя!», «Пісня - душа народу», ілюстрації, виставка словників, картки з завданнями, відео пісні Т. Кароль «Моє ім'я Батьківщина», уривок з мультфільма «Солом'яний бичок», аудіо запис пісні
І. Римар «Українська мова»
І. Вступна частина
1.Виступ бібліотекаря школи про історію виникнення Дня української писемності та мови
2. Ведучий
- Мова – це великий дар природи, який людина розвиває і вдосконалює протягом тисячоліть. А мова, в свою чергу, розвиває і вдосконалює людину. Українська мова за своєю милозвучністю посідає одне з перших місць між європейськими. Її красу та співучість визнає весь світ. Немає народу, байдужого до рідної мови, до своєї землі, тієї, на якій ти народився і живеш.
3. Виступ дітей
1 учень Мова кожного народу
Неповторна і - своя.
В ній гримлять громи в негоду,
В житі – трелі солов’я.
На своїй природній мові
І потоки гомонять.
Зелен-клени у діброві
По-кленовому шумлять.
2 учень Солов’їну, барвінкову,
Колосисту - на віки –
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
Берегти її, плекати
Будем всюди й повсякчас,
Бо ж єдина – так, як мати –
Мова в кожного із нас.
ІІ. Основна частина
класів. Змагаються 2 команди ( 3-А , 3-Б класи) по 7 учнів. Для вас запропоновано три теми (номінації), в кожній з них по 6 завдань різної складності. За кожну правильну відповідь ви отримаєте зазначену кількість балів, але якщо відповісте не правильно – бали віднімаються. Серед завдань зустрічаються і приємні сюрпризи. Команди по черзі вибирають номінацію і вартість запитання, після короткого обговорення відповідають.
Для глядачів окремі питання й завдання.
Сподіваюся, що всім буде цікаво.
І номінація «Звуки і букви»
10 балів – Скільки букв в українському алфавіті?
20 балів – Скільки голосних звуків в українській мові?
30 балів – Які букви в українській мові завжди позначають 2 звуки?
40 балів – Скільки звуків в слові дзвонять?
50 балів – Які букви позначають м'якість приголосних звуків?
60 балів – Як називається водойма, де купається Марічка?
ІІ номінація «Казки»
10 балів – Хто Журавлика вітав,
Ще й кашкою пригощав?
Пригадайте-но, будь ласка,
Із якої герой казки? («Лисичка та Журавель»)
20 балів – Ця брехуха – і рогата,
І баньката й бородата.
Обдурила свого діда,
Принесла в родину біди,
Хату в зайчика украла,
Жити в домі цьому стала.
Добрий рак її прогнав
І зайчика врятував.
Як же звати цю рогату
Вередуху бородату? (Коза-Дереза)
30 балів – Двоє сірих мишенят
Працювати не хотять.
Все пустують, все танцюють,
Півника прохань не чують.
До роботи - геть не годні,
То ж лишилися голодні.
Як же звати мишенят?
Хто ж бо знає із малят? (Круть і Верть)
40 балів – У лисички розкошує
Спить у ліжку і жирує.
Цей котюра ну й доскоцький!
А назвав себе… (Пан Коцький)
50 балів – Це маленька горошина
Принесла в родину сина.
Мав таку цей хлопець силу,
Що зміюку підкорила.
Визволив сестру, братів,
Простить зради не схотів,
То ж пішов у світ блукати,
Долі кращої шукати.
Відгадайте без підказки,
Із якої герой казки? («Котигорошко»)
60 балів – Відгадайте казку. (Уривок з мультфільма «Солом'яний бичок»)
ІІІ номінація «Фразеологізми»
10 балів – Вибери правильну відповідь. Водити за носа – це:
а) ходити по колу; б) обманювати; в) насміхатися
20 балів – Поясніть значення фразеологізму: п’ятачками накивати.
30 балів – Складіть речення з фразеологізмом відкладати у довгий ящик, щоб розкрити його значення
40 балів – Доповни фразеологізми словами. Поясніть значення одного на вибір.
Ні кола, ні … . Тримати язик за … . За три дев'ять …. .
50 балів – (Музичний подарунок: відео пісні Т. Кароль «Моє ім'я Батьківщина». Бали зараховуються)
60 балів – Поясніть значення фразеологізмів: зарубати на носі, точити теревені, ведмежа послуга, глечик розбити.
Питання та завдання для глядачів
1.«Мовний калейдоскоп»
Горох у городі виріс небувалий
Горобці город пограбували.
Миші в шафі шаруділи
Шість шарфів шерстяних з`їли.
Їхала Хима до Максима
Візком-тарадайкою;
Тарадайка торохкоче,
Сива кобила везти не хоче.
Що маєш казати -… (наперед обміркуй).
Говори мало, слухай багато, а… (думай ще більше).
Не хочеш почути поганих слів, … (не кажи їх сам).
Умій вчасно сказати і вчасно… (змовчати).
Краще мовчати, аніж… (брехати).
Дав слово - … (дотримай його).
Шабля ранить голову, а слово -… (душу).
Від теплого слова і… (крига скресне).
Більше діла - … (менше слів).
ІV. Підведення підсумків
Ведучий - Поки журі підводить підсумки гри і визначає переможців і самих активних глядачів, заспіваємо пісню «Українська мова».
Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі, володарі, раби… на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… гори перетворюються на купи каміння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!
1 учень. Мова наша, мова –
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
2 учень. Мова наша, мова –
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
3 учень. Ми без тебе, мово,
Без зерна полова,
Соняшник без сонця,
Без птахів діброва.
4 учень. Як вогонь у серці,
Ви несіть в майбутнє
Невгасиму мову,
Слово незабутнє!