Урок української мови 3 клас Тема: "Правопис слів з ненаголошеними голосними [е],[и]. Закріплення вивченого"

Про матеріал
Урок-квест з української мови в 3-му класі для закріплення теми: "Правопис слів з ненаголошеними голосними [е],[и]". Сюжет уроку створено за мотивами мультфільму-казки "Микита Кожум'яка", що передбачає його попередній перегляд.
Перегляд файлу

Урок  української мови

3 клас

Тема: Правопис слів з ненаголошеними голосними [е],[и]. Закріплення вивченого

Мета уроку:  формувати в учнів уміння правильно вимовляти та грамотно писати слова з ненаголошеними голосними [е], [и] в корені, закріплювати вміння застосовувати на практиці правила написання таких слів; закріплювати знання про «орфограму» та вміння знаходити слова з орфограмами; закріплювати вміння користуватися орфографічним словником; розвивати вміння зіставляти мовні явища, порівнювати їх, робити висновки; розвивати увагу, логічне мислення,орфографічну пильність, звязне мовлення; збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати любов до рідного слова, інтерес до вивчення рідної мови, культуру мовлення; зосередженість і охайність під час виконання завдань, допитливість, повагу до думки іншої людини; критичність і доказовість мислення; взаємоповагу в спільній діяльності; спостережливість, самостійність мислення; само- і взаємоповагу під час спільної діяльності .

Тип уроку: закріплення набутих знань.

Форма проведення: урок – квест.

Обладнання: ІКТ-презентація, екран, картки із завданнями, ілюстративний матеріал, опорні схеми.

 

                                         Хід уроку

І. Організаційний момент.

--  Діти, сьогодні до нас на урок завітали гості.  Привітаймося.

   Є у нас предмет чудовий –

   Рідна українська мова.

   Ласкаво просимо всіх Вас

   Сьогодні на урок до нас!

 ІІ. Оголошення теми та мети уроку.    (СЛАЙД  1)

  • Сьогодні ми з вами поринемо у світ казки, щоб допомогти добру перемогти зло, щоб першими віднайти ЖАР-КВІТКУ. Її також шукає герой казки, назву якої ви маєте відгадати, прочитавши в правильному порядку букви

И Л К Р О И       А О У К Я Ж М’К          (СЛАЙД  2)

2  5  1  3 6  4        8  2  4  1  6  3  5  7

« КИРИЛО КОЖУМ’ЯКА»                 (СЛАЙД  3)

  • Назва казки підказує нам ім’я головного героя. Хто він? Ми  в зошиті каліграфічно запишемо його ім’я. Так багато залежить від початку. Тож, щоб у нас все вийшло добре, запишімо назву красиво, каліграфічно. А перед цим пропишемо поєднання букв, які зустрічаються в цих словах.

  Ки ил ло ож ум м’я як

  • Яке правило нам треба пригадати, щоб назву казки записати правильно? (Велика буква в іменах, прізвищах).

  Кирило Кожум’яка

  • Поставте  наголос у словах; назвіть слово, у якому звуків і букв неоднакова кількість (Чому?).
  • Назвіть орфограми, які помітили під час написання цих слів

 ( «ненаголошений голосний звук [и] в корені слова», «написання слів з апострофом»).

  • Хто є автором казки «Кирило Кожум’яка»? (Народ. Це українська народна казка).  (СЛАЙД 4)
  • Хто такий Кирило Кожум’яка?(Чоловік, наділений незвичайною силою, що подолав змія).
  • Добро перемогло зло. Так закінчується народна казка. Але, на жаль, змій хоче відродитися. Яким чином?(СЛАЙД 5)
  • Саме він шукає ЖАР-КВІТ. Звідки ми про це дізналися?
  •  Перед канікулами наш клас відвідав кінотеатр «Космос». Ми дивилися мультфільм-казку,   дізналися  продовження історії про Кирила Кожум’яку, а саме про його сина. Як його звали ? ( СЛАЙД  6) Така назва мультфільму. Чи можна цю історію назвати народною казкою?
  •    Микита ще маленький хлопчик, але дуже хоче подолати змія. Завдяки яким рисам характеру йому це вдасться?

( Сміливість та кмітливість).

  • Змієві дуже потрібна ЖАР-КВІТКА, бо вона має магічну силу. Наше завдання -  його випередити. Для цього необхідно подолати всі перешкоди, які  траплятимуться на нашому шляху. А нам у цьому допоможуть знання, які ви отримали на попередніх уроках української мови з теми «Будова слова».

-         Діти, ми сьогодні працюватимемо в групах. (СЛАЙД  7) Пригадаймо

правила роботи в групах :

         Говорити по черзі, а не всім водночас.

         Не перебивати того, хто говорить.

         Дотримуватись “правила піднятої руки”.

         Пропонувати власні варіанти.

         Поважати всі висловлені думки.

  • Кожна група виконуватиме  своє завдання, але ключові слова для продовження пошуку ми отримаємо за умови правильного виконання завдань усіма групами. Таких слів(фраз) буде три,  на дошці умовно вони позначені аркушами паперу, які будуть відкриватися після того, як ви виконаєте завдання.

ІІІ. Актуалізація знань.

  • Що нам потрібно зробити, щоб пройти всі випробування успішно?

 ( Повторити правила).

  • У цьому нам допоможуть ось такі намальовані камінчики, на яких з іншого боку написані питання. Правильно відповідаючи на питання, ви чіпляєте камінчик на дошку. Таким чином, ми прокладемо доріжку, яка приведе нас до ЖАР-КВІТКИ.   ( СЛАЙД  8)

Кожна група отримала по 3 питання. До дошки виходять діти, у кого на парті лежать камінчики з питаннями.

  • З яких частин складається слово?
  • Як визначити в слові закінчення?
  • Що таке основа слова?
  • Що називається коренем слова? Як його знайти?
  • За допомогою чого утворюються нові слова?
  • Чим суфікс відрізняється від префікса?
  • Що таке « орфограма»?
  • Пригадайте, як вимовляються наголошені звуки в українській мові? А ненаголошений [е]? [и]?
  • Які правила треба пам’ятати при написанні слів з ненаголошеними голосними звуками [е], [и]?
  • А як саме ви вмієте застосовувати знання на практиці, дізнаємося після виконання вами завдань.

ІV. Закріплення знань з  правопису слів з ненаголошеними голосними [е], [и] в корені слів. Робота в групах.  ( СЛАЙД  9)

  1. Закріплення вмінь аналізувати слова за будовою.

І група  Розгадує кросворд, вписуючи відповіді у картці:  (СЛАЙД  10)

Запишіть в зошит слово, яке отримали у виділених клітинках. Розберіть його за будовою. Назвіть голосні звуки, які ми чуємо в цьому слові. Визначте наголошений голосний. Доберіть перевірне слово.

1. Змінна частина слова.  Закінчення

2. Словотворча частина слова, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів.    Префікс

3. Слова, близькі за значенням.   Синоніми  

4. Звуки, при утворенні яких в ротовій порожнині не виникає перешкод.            Голосні

 5. Слова, об’єднані за змістом, і виражають закінчену думку.   Речення 

 

ІІ група Розгадайте шараду «Утвори слово»     ( СЛАЙД 10+)

  1. Корінь від слова грибочки.
  2. Суфікс від слова хмарне.
  3. Закінчення від слова зимовий.

                           ГРИБНИЙ (гриб)

 Запишіть утворені слова, визначте, на який звук падає наголос, позначте його.  Доберіть перевірне слово до утвореного.

ІІІ група  Випишіть слова, що відповідають схемі. (Корінь, суфікс, закінчення). Поставте в них наголос. Якщо серед цих слів є слова з ненаголошеними [e], [и], доберіть  до них перевірні.(СЛАЙД 10++)

Пролісок, медовий, зазеленіли, листок, вигадка, розмова, квітка.

Перевірка виконання завдань у групах.

      І гр.   ( СЛАЙД  11)

- Яке слово отримали у виділених клітинках? (Земля).  З яких частин складається це слово?  1 учень біля дошки розбирає слово за будовою, 2 учень – називає голосні звуки в цьому слові, які потребують перевірки. Добір перевірного слова (усно). 

- Назвіть звуки, які ми чуємо в слові «земля»?

- Який звук вимовляється наголошено? Що можна сказати про ненаголошений звук?

- Як перевірити правильність написання слова «земля»? ( СЛАЙД 12 букви)

    ІІ гр.  (СЛАЙД 13) Зачитують утворене слово, пояснюють написання букв на місці ненаголошеного голосного. (СЛАЙД  14 букви)

   ІІІ гр. (СЛАЙД  15) Зачитують слова, які виписали. Називають, які серед них з ненаголошеним голосним у корені слова.

  •  Як їх перевірити?(СЛАЙД) (СЛАЙД  16 слово без букви)
  • Діти, у слові не вистачає однієї букви. Як ви думаєте, що це за буква? Доведіть свою думку.( Місяць називається червень, бо у цьому місяці ягоди червоніють. Ще одна версія — найкрасивіший місяць року — все цвіте, яскраве, соковите, красиве, «червоне». Звідси й назва «найкрасивішого» — «червоного» місяця — Червень).

Підсумок: Молодці, усі групи добре попрацювали. Нам відкрилася перша підказка, яка допоможе  у пошуках ЖАР-КВІТКИ.  (СЛАЙД 17 слово №1із зображенням комети)

  • Червона комета попередила героїв казки про небезпеку, а нам   підкаже,  куди слід рухатися далі, бо принесла для вас нові завдання.

-------------------------------------------------------------------------------------------

  1.  Вправи на закріплення вмінь добирати перевірні слова до слів з ненаголошеними голосними  [е], [и] в корені слів.

Продовжуємо  роботу в групах.

І гр. (СЛАЙД  18) Виписати з речень слова з ненаголошеними голосними  [е] , [и] в корені слова. До цих слів дібрати перевірні :

  Надворі сонячний деньок. Легенький подих вітру доносить здалеку степові пахощі. 

ІІ гр. ( СЛАЙД  18) Виписати з речень  слова  з ненаголошеними голосними  [е] , [и] в корені слова. Перевірити написання цих слів, дібравши перевірне:

 Гнучка верба сумує біля річки. Дерево мріє про зустріч з весною. А люта зима не хоче поступатися місцем.

ІІІ гр. (СЛАЙД  18) Знайти й виписати з поданих слів спільнокореневі. Яку орфограму ви помітили ? Яке із запропонованих слів буде перевірним до цих слів?: Веселий, веселитися, життєрадісний, весело, жартівливий , веселка, звеселити, дотепний.

Перевірка виконання завдань у групах.

І гр. (СЛАЙД  19)Читають виписані слова разом із перевірним словом Деньок – день, легенький – легко, подих – дихати, здалеку – далекий, степові - степ.

  • Яким способом перевіряли?( Добір споріднених слів)

( СЛАЙД  20 букви)

ІІ гр. (СЛАЙД 21)  Верба - верби, дерево – дерева, весною - весни, зима- зими.

  • Яким способом перевіряли? ( Змінювання слова за зразком «один – багато»).

(СЛАЙД 22 букви)

ІІІ гр. (СЛАЙД  23) Веселий, веселитися, весело,веселка, звеселити .

  • Яку орфограму ви помітили в цих словах? Яким словом із запропонованих можна перевірити написання букви на місці ненаголошеного звука [е]? Зачитайте слова, які ви не виписали?(Жартівливий, радісний, дотепний) Що це за слова?

Підсумок роботи: як можна перевірити слова з ненаголошеними голосними [е], [и] в корені слова?  (СЛАЙД  24 слово без букви)

  • Здогадалися, у яку країну нам необхідно потрапити, щоб знайти ЖАР-КВІТКУ? Якої не вистачає в слові букви? Доведіть свою думку. (СЛАЙД 25 слово + зображення країни Дивинарії). Вхід до країни Дивинарії нам відкриється тільки після того, як ми виконаємо наступні завдання.  А щоб нам краще працювалося, зробимо невеличку перерву на зарядку.

ФІКУЛЬТХВИЛИНКА ( Чергові показують рухи, діти повторюють під музику)( СЛАЙД 26)

  1. Робота зі словниковими словами.
  • Діти, а чи всі слова з ненаголошеними звуками [е], [и] можна перевірити наголосом? Яким чином їх перевірити? Як називається словник, за яким перевіряють  написання слів?(Орфографічний, або правописний). Вони можуть бути надруковані та електронні.
  • Продовжуємо роботу в групах. Пригадаймо словникові слова, з якими ми познайомились під час вивчення теми «Ненаголошені звуки [е], [и] в корені слова»

І гр. (СЛАЙД 27)  Записати слова, заховані в ребусах. Перевірити правильність написання за словником.

ІІ гр. (СЛАЙД 27)  Записати з пам’яті 3словникових слова. Перевірити правильність написання за словником.

ІІІ гр. (СЛАЙД 27)  Виписати зі словника 3 слова з ненаголошеними  голосними  [е], [и] в корені слів, які неможливо перевірити наголосом.

Перевірка виконання завдань у групах.

І гр. (СЛАЙД 28)  Криниця, хвилина.

        (СЛАЙД 29 букви)

ІІ гр. (СЛАЙД 30 букви)  

ІІІ гр.  (СЛАЙД  31 слово без букви)

  • Діти, ви здогадалися, де знаходиться ЖАР-КВІТКА? Яких букв не вистачає в словах? Як перевірити ненаголошений звук [и] в слові «кришталеве»? Я пропоную вам перевірити написання цього слова за електронним словником. (СЛАЙД 32слово + зображення озера).
  • Це була остання підказка. Саме тут, на Кришталевому озері, росте ЖАР-КВІТКА. Щоб її віднайти, виконаємо останнє завдання. Кожен з вас отримає картку, у якій записані слова з пропущеними буквами. (СЛАЙД 33) Ваше завдання: вставити пропущені літери в словах.

  Ст..жина, кр..ло, гр..міти, Д..винарія,Ч..рвона комета, Кр..шталеве оз..ро, вес..ло, хв…лина.

Взаємоперевірка в парах. (СЛАЙД 34)

На екрані з’являється палаюча ЖАР-КВІТКА(СЛАЙД 35під музику).

  • Скласти й записати в зошиті невеличку розповідь « У пошуках ЖАР-КВІТУ» (3-4 речення) про нашу сьогоднішню пригоду, використавши ці слова і слова, з якими ми працювали протягом уроку. (СЛАЙД 36 комета, Кришталеве озеро, Дивинарія, жар-квітка).

Написання розповідей. Читання дітьми ( за бажанням) своїх творчих робіт.

  • Діти, ви успішно подолали всі перешкоди. Ми знайшли з вами ЖАР-КВІТКУ. А  значить -  перемогли Змія, а також ми довели свої знання з української мови, а саме з теми «Ненаголошені голосні

[е], [и] в корені слів».

V.  Рефлексія.(СЛАЙД 37)

Учитель тримає в руках ЖАР-КВІТКУ, яка складається з кількох маленьких квіточок.

- Поділіться, будь ласка, своїми враженнями щодо сьогоднішнього уроку, вибираючи початок фрази з екрану:

   Було цікаво … .

   Було важко … .

   Я зрозумів, що тепер  можу … .

   Я набув … .

   У мене вийшло … .

   Я спробую … .

Учитель кожному, хто висловився дарує жар-квіточку.

  • Хай ця квітка додасть вам сил, наснаги в пошуках нових знань!

VI. Домашнє завдання. (СЛАЙД 38)

1. Картка для сусіда (5-6 слів з пропущеними буквами на місці ненаголошених звуків [е] ,[и]).

2. «Що б я попросив у ЖАР-КВІТКИ…» (скласти й записати 3 речення, підкреслити букви, що позначають ненаголошені звуки [е], [и]).

Долаймо перешкоди разом.

І будьмо в школі кращим класом

 

 

docx
Додано
18 лютого 2022
Переглядів
1501
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку