Урок української мови
3 клас
Тема: Правопис слів з ненаголошеними голосними [е],[и]. Закріплення вивченого
Мета уроку: формувати в учнів уміння правильно вимовляти та грамотно писати слова з ненаголошеними голосними [е], [и] в корені, закріплювати вміння застосовувати на практиці правила написання таких слів; закріплювати знання про «орфограму» та вміння знаходити слова з орфограмами; закріплювати вміння користуватися орфографічним словником; розвивати вміння зіставляти мовні явища, порівнювати їх, робити висновки; розвивати увагу, логічне мислення,орфографічну пильність, зв’язне мовлення; збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати любов до рідного слова, інтерес до вивчення рідної мови, культуру мовлення; зосередженість і охайність під час виконання завдань, допитливість, повагу до думки іншої людини; критичність і доказовість мислення; взаємоповагу в спільній діяльності; спостережливість, самостійність мислення; само- і взаємоповагу під час спільної діяльності .
Тип уроку: закріплення набутих знань.
Форма проведення: урок – квест.
Обладнання: ІКТ-презентація, екран, картки із завданнями, ілюстративний матеріал, опорні схеми.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
-- Діти, сьогодні до нас на урок завітали гості. Привітаймося.
Є у нас предмет чудовий –
Рідна українська мова.
Ласкаво просимо всіх Вас
Сьогодні на урок до нас!
ІІ. Оголошення теми та мети уроку. (СЛАЙД 1)
И Л К Р О И А О У К Я Ж М’К (СЛАЙД 2)
2 5 1 3 6 4 8 2 4 1 6 3 5 7
« КИРИЛО КОЖУМ’ЯКА» (СЛАЙД 3)
Ки ил ло ож ум м’я як
Кирило Кожум’яка
( «ненаголошений голосний звук [и] в корені слова», «написання слів з апострофом»).
( Сміливість та кмітливість).
ІІІ. Актуалізація знань.
( Повторити правила).
Кожна група отримала по 3 питання. До дошки виходять діти, у кого на парті лежать камінчики з питаннями.
ІV. Закріплення знань з правопису слів з ненаголошеними голосними [е], [и] в корені слів. Робота в групах. ( СЛАЙД 9)
І група Розгадує кросворд, вписуючи відповіді у картці: (СЛАЙД 10)
Запишіть в зошит слово, яке отримали у виділених клітинках. Розберіть його за будовою. Назвіть голосні звуки, які ми чуємо в цьому слові. Визначте наголошений голосний. Доберіть перевірне слово.
1. Змінна частина слова. Закінчення
2. Словотворча частина слова, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів. Префікс
3. Слова, близькі за значенням. Синоніми
4. Звуки, при утворенні яких в ротовій порожнині не виникає перешкод. Голосні
5. Слова, об’єднані за змістом, і виражають закінчену думку. Речення
ІІ група Розгадайте шараду «Утвори слово» ( СЛАЙД 10+)
ГРИБНИЙ (гриб)
Запишіть утворені слова, визначте, на який звук падає наголос, позначте його. Доберіть перевірне слово до утвореного.
ІІІ група Випишіть слова, що відповідають схемі. (Корінь, суфікс, закінчення). Поставте в них наголос. Якщо серед цих слів є слова з ненаголошеними [e], [и], доберіть до них перевірні.(СЛАЙД 10++)
Пролісок, медовий, зазеленіли, листок, вигадка, розмова, квітка.
Перевірка виконання завдань у групах.
І гр. ( СЛАЙД 11)
- Яке слово отримали у виділених клітинках? (Земля). З яких частин складається це слово? 1 учень біля дошки розбирає слово за будовою, 2 учень – називає голосні звуки в цьому слові, які потребують перевірки. Добір перевірного слова (усно).
- Назвіть звуки, які ми чуємо в слові «земля»?
- Який звук вимовляється наголошено? Що можна сказати про ненаголошений звук?
- Як перевірити правильність написання слова «земля»? ( СЛАЙД 12 букви)
ІІ гр. (СЛАЙД 13) Зачитують утворене слово, пояснюють написання букв на місці ненаголошеного голосного. (СЛАЙД 14 букви)
ІІІ гр. (СЛАЙД 15) Зачитують слова, які виписали. Називають, які серед них з ненаголошеним голосним у корені слова.
Підсумок: Молодці, усі групи добре попрацювали. Нам відкрилася перша підказка, яка допоможе у пошуках ЖАР-КВІТКИ. (СЛАЙД 17 слово №1із зображенням комети)
-------------------------------------------------------------------------------------------
Продовжуємо роботу в групах.
І гр. (СЛАЙД 18) Виписати з речень слова з ненаголошеними голосними [е] , [и] в корені слова. До цих слів дібрати перевірні :
Надворі сонячний деньок. Легенький подих вітру доносить здалеку степові пахощі.
ІІ гр. ( СЛАЙД 18) Виписати з речень слова з ненаголошеними голосними [е] , [и] в корені слова. Перевірити написання цих слів, дібравши перевірне:
Гнучка верба сумує біля річки. Дерево мріє про зустріч з весною. А люта зима не хоче поступатися місцем.
ІІІ гр. (СЛАЙД 18) Знайти й виписати з поданих слів спільнокореневі. Яку орфограму ви помітили ? Яке із запропонованих слів буде перевірним до цих слів?: Веселий, веселитися, життєрадісний, весело, жартівливий , веселка, звеселити, дотепний.
Перевірка виконання завдань у групах.
І гр. (СЛАЙД 19)Читають виписані слова разом із перевірним словом Деньок – день, легенький – легко, подих – дихати, здалеку – далекий, степові - степ.
( СЛАЙД 20 букви)
ІІ гр. (СЛАЙД 21) Верба - верби, дерево – дерева, весною - весни, зима- зими.
(СЛАЙД 22 букви)
ІІІ гр. (СЛАЙД 23) Веселий, веселитися, весело,веселка, звеселити .
Підсумок роботи: як можна перевірити слова з ненаголошеними голосними [е], [и] в корені слова? (СЛАЙД 24 слово без букви)
ФІКУЛЬТХВИЛИНКА ( Чергові показують рухи, діти повторюють під музику)( СЛАЙД 26)
І гр. (СЛАЙД 27) Записати слова, заховані в ребусах. Перевірити правильність написання за словником.
ІІ гр. (СЛАЙД 27) Записати з пам’яті 3словникових слова. Перевірити правильність написання за словником.
ІІІ гр. (СЛАЙД 27) Виписати зі словника 3 слова з ненаголошеними голосними [е], [и] в корені слів, які неможливо перевірити наголосом.
Перевірка виконання завдань у групах.
І гр. (СЛАЙД 28) Криниця, хвилина.
(СЛАЙД 29 букви)
ІІ гр. (СЛАЙД 30 букви)
ІІІ гр. (СЛАЙД 31 слово без букви)
Ст..жина, кр..ло, гр..міти, Д..винарія,Ч..рвона комета, Кр..шталеве оз..ро, вес..ло, хв…лина.
Взаємоперевірка в парах. (СЛАЙД 34)
На екрані з’являється палаюча ЖАР-КВІТКА(СЛАЙД 35під музику).
Написання розповідей. Читання дітьми ( за бажанням) своїх творчих робіт.
[е], [и] в корені слів».
V. Рефлексія.(СЛАЙД 37)
Учитель тримає в руках ЖАР-КВІТКУ, яка складається з кількох маленьких квіточок.
- Поділіться, будь ласка, своїми враженнями щодо сьогоднішнього уроку, вибираючи початок фрази з екрану:
Було цікаво … .
Було важко … .
Я зрозумів, що тепер можу … .
Я набув … .
У мене вийшло … .
Я спробую … .
Учитель кожному, хто висловився дарує жар-квіточку.
VI. Домашнє завдання. (СЛАЙД 38)
1. Картка для сусіда (5-6 слів з пропущеними буквами на місці ненаголошених звуків [е] ,[и]).
2. «Що б я попросив у ЖАР-КВІТКИ…» (скласти й записати 3 речення, підкреслити букви, що позначають ненаголошені звуки [е], [и]).
Долаймо перешкоди разом.
І будьмо в школі кращим класом