Урок української мови. 3 клас. "Тренувальні вправи на визначення роду іменників. Спостереження за родовими закінченнями слів."

Про матеріал

Тема уроку. Тренувальні вправи на визначення роду іменників. Спостереження за родовими закінченнями слів. Мета уроку закріплювати поняття «рід іменників». Формувати вміння визначити роди іменників. Розвивати увагу, мовлення, спостережливість, кмітливість. Виховувати самостійність, каліграфічність письма. Сприяти вихованню бережного ставлення до хліба.

Перегляд файлу

Українська мова

3 клас

Розділ «Іменник»

 

Тема уроку.  Тренувальні вправи на визначення роду іменників. Спостереження за родовими закінченнями слів.

Мета уроку. Закріплювати поняття «рід іменників». Формувати вміння визначити роди іменників. Розвивати увагу, мовлення, спостережливість, кмітливість. Виховувати самостійність, каліграфічність письма. Сприяти вихованню бережного ставлення до хліба.

Обладнання: колоски пшениці, «чарівна паличка», сигнальні картки, перфокартки, будиночок, вишитий рушник, підручник.

Тип уроку: урок закріплення вивченого матеріалу.

                                       Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Слово вчителя

– Щоб дізнатися про що ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці,                 я пропоную вам відгадати загадку:

Хата мною багата,

Людям брат я і друг.

І коли вже я в хаті –

Буде й пісня навкруг (Хліб).

– Отже, сьогодні будемо вести розмову про хліб, який завжди був і є багатством  людини. Але головне завдання нашого уроку – вправлятися у визначенні роду іменників, спостереження за родовими закінченнями слів,  а разом з тим ми спробуємо виростити хліб.

2. Побудова асоціативного куща

– Які слова пов’язані зі словом хліб ? (Буханка, борошно, зерно, пшеничний лан, колосок).

                                    Хліб

 

борошно     буханка    зерно    колосок    пшеничний лан

– Чи багато треба зусиль, щоб виростити ось такий колосок? (Демонструю).

– Давайте сьогодні спробуємо виростити колосок. Адже недаремно народна мудрість говорить : „Людину пізнають по колосу пшениці, яку вона посіяла і виростила “. У кожного із вас на партах лежать зернинки. Наш колос буде важкий і зернистий, якщо ми будемо правильно визначати роди іменників, їх родові закінчення, будемо активно працювати, правильно відповідати,  старанно писати. Тому наш урок пройде під девізом :

                      Мову рідну я вивчаю,

                      ЇЇ люблю, не забуваю,

                      Рідну мову буду знати,

                     Берегти і поважати.

– Починаємо.

  ІІІ. Перевірка домашнього завдання

       В Україні говорили: „Поможи, Боже, рано почати й рано закінчити – хай легко почнеться і ще легше скінчиться “.

         Почнемо з підготовки „ґрунту“. Щоб це зробити, треба перевірити домашнє завдання ( впр. 51 ).

– Прочитайте іменники чоловічого роду (зір, слух, скарб).

– Прочитайте іменники жіночого роду (можливість, людина).                  Доведіть, що це іменники  жіночого роду( до них можна підставити слова моя, вона).

– Які ви визначили іменники середнього роду? Прочитайте їх.   

(Середовище, спілкування).

 

 

 

ІV. Закріплення навчального матеріалу

1. Гра-естафета

– Ви добре справилися з домашнім завданням, тому „ґрунт“  готовий. Знайти шлях до поля допоможе „чарівна паличка“. Якщо ми виконаємо її завдання, враз опинимося на полі.

(Учні передають „чарівну паличку“ один одному, називаючи ланцюжком іменники: 1 ряд – чоловічого роду, 2 ряд – жіночого роду, 3 ряд – середнього роду).

– Ось і поле. У народі кажуть: „Посієш вчасно – збереш рясно“. Час

настав посіяти зернину в землю.

2. Робота  з сигнальними картками . Гра „Визнач рід“

       Щоб зернина проросла, треба  правильно визначити рід іменників. Я буду  називати слова, а ви повинні визначити рід іменників і підняти відповідні картки.

 (Хліб, пшениця, поле, зерно, колос, земля, жито, сонце, дощ, врожай,

нива).

3.Індивідуальна робота з сигнальними картками

(під час роботи з сигнальними картками 3 учні працюють індивідуально)

Завдання: визначити рід іменників.

– Молодці, ви добре працювали, і наша зернина проросла, дала свої сходи: „Де кожний вміло робить, там і пшениця родить”.  Для перевірки вашої працьовитості пропоную виконати наступне завдання.

(Учні відкривають зошити, повторюють правила правильної посадки за допомогою лічилки).

Зошит свій я відкриваю

І під нахилом кладу.

Ручку я ось так тримаю,

Сяду так і не зігнусь.

Якщо сяду я  рівненько,

Напишу усе гарненько!

Чисто, правильно, красиво

Всім товаришам на диво.

  1. Розподільний диктант

– Я буду загадувати загадки, а ви будете записувати відгадки у                        3 колонки:

ж.р.                 ч.р.              с.р.

1.Сторожем не служить, а всіх рано будить.  (Півник).

2. А я пташка зозуляста,

Поряд з півником живу.

Діточкам маленьким гарним

Яйця я завжди несу. (Курка).  

3.  „Ме – ме – ме” – співаю я

   Звуть мене всі…  (козеня).

  1. Ой, яка ж вона гарненька

     Пишнохвоста і руденька

     Вгору, вниз, на гілку, з гілки

     Хто це буде діти? (Білка).

   5. Я на сонечку лежу, умиваюсь і мурчу. (Кіт).

   6. Попищало, попищало,

       Швидко просо поклювало,

        І до матері стрибочком

       Покотивсь жовтий клубочок. ( Курча).

7. Біле як сніг, надуте як міх,

Лопатами ходить, рогом їсть. (Гусак).

ч.р. : півник, кіт, гусак;

ж.р. : курка, білка;

с.р. : козеня, курча.

(Оцінюються 6 учнів, які за правильні відповіді виставляють зернини в колосок).

  1.  Робота з підручником. Виконання вправи 52 ( самостійно)

а) вступна бесіда

– Оскільки ми сьогодні частково відчуваємо себе хліборобами, то давайте  помандруємо на поле. Але на поле незвичайне, яке допомагає нам вивчити українську мову. Відкрийте підручник і знайдіть вправу 52.

„Колоски у полі дозрівають

Хліборобів в поле закликають”.

     б) робота з текстом вправи

– Виразно прочитайте текст поезії.

– Чому вірш має таку назву?(Тому що у поезії розповідається про рушник, який вишила дівчинка).

                в) слово вчителя про рушник

– Рушник – це символ українського народу. У народі кажуть: „Дім без рушників, як сім’я без дітей”. Він був неодмінним атрибутом обрядів. Без рушника, як і без пісні, не обходяться сьогодні жодні свята, урочисті події. Що ви про це знаєте ?

(Відповіді учнів:

І учень. З рушником зустрічають дорогих гостей.

ІІ учень. З рушником раніше виходили в поле, справляли обжинки.

ІІІ учень. Молоді стають на рушник під час шлюбу.

ІV учень. З рушником проводжали в останню путь).

г) виконання завдання до вправи (самостійно)

– А тепер давайте виконаємо завдання до вправи: випишіть виділені іменники і визначте рід. (Веселка – ж. р., рушник – ч.р., жито – с.р., льон – ч.р., дзвінок – ч.р.).

(Під час виконання вправи 3 учні працюють біля дошки. Оцінюється                            6 учнів. Зернятка прикріплюють до колоска).

– Мандрівка полем продовжується.

  1. Виконання вправи 55

 а) самостійне читання завдань вправи

– Що треба зробити у вправі?(Виписати виділені іменники, визначити їх рід, позначити закінчення).

      б) читання тексту вправи вголос

                                       Пшеничний колосок

      Сергійків брат Максим пішов служити в армію. Незабаром він надіслав додому лист. Писав, що служить далеко-далеко, біля самого моря.

  «Сергійку, - писав брат,- піди в поле, зірви колосок, поклади в конверт і надішли мені.»

 – Навіщо йому колосок? – здивувався Сергійко.

   Поклав хлопчик колосок у конверт і написав: «Я зірвав колосок на ниві, що починається за нашою хатою.»

    І як тільки написав ці слова, зразу ж здогадався, навіщо братові колосок.

                                                                               За В. Сухомлинським.

      в) аналіз тексту

– Яка головна думка тексту ? (Туга за рідною домівкою).

– Навіщо Максимові колосок ? (Він засумував за рідною домівкою, колосок нагадуватиме йому про рідне село, про широке поле, про  рідну хату).

      г) колективне виконання завдання 2

– Випишіть виділені іменники, позначте їх рід і закінчення (1 учень біля дошки).

Море, поле, колосок, конверт , нива, хата.

– Що ви помітили? Яке закінчення мають іменники ч.р., ж.р., с.р.? (Іменники ч.р. мають нульове закінчення, ж.р.– -а, -я; с.р. – е).

 ( 3 зошити – на перевірку. Оцінюються 4 учні).

 Колосок поповнюється зернинками.

          Фізкультхвилинка

А ми зерно сіяли, сіяли

У земельку свіжую-свіжую.

І з’явились перші листочки,

А з них повні, гарні колосочки!

До сонечка повернулись

І донечці усміхнулись.

Вітер колоски хитає,

До зерняток промовляє:

         «Ви і повні, і хороші, –

Буде урожай хороший».

7. Гра „Знайдіть  домівку”

 ( У грі беруть участь діти, які пасивно працювали на уроці).

Завдання : поселіть слова у будиночки за родами.

У першому будиночку живуть – лише ім. чол. р., у ІІ – ж. р., у ІІІ –  с. р. (Місто, річка, ржищівчанин, ліс, вулиця, поле, міст, школа, небо).

8. Розвиток мовлення. Усне складання розповіді «Поле за моїм селом»

   – Молодці, ви добре справилися із завданнями. Тож наше поле забуяло золотим колоссям. Але ви не раз бували на справжньому полі, яке розкинулося за нашим селом. Тож закрийте очі і пригадайте, що ви бачили, що відчували, перебуваючи там. Побудуйте розповідь «Поле за моїм селом» за опорними словами, які записані на дошці: розкинулося поле, море колосків пшениці, гуляє вітерець, нахиляють голівки. Пам’ятайте, що ваше мовлення повинне бути образним, точним.

Прослуховування розповідей учнів.

(Варіант виконання роботи. За моїм селом розкинулося колгоспне поле. Підійдеш до нього ближче – і побачиш море колосків пшениці. По ньому гуляє легенький вітерець. Від його подиху колоски нахиляють свої голівки до землі. Вони дякують їй за щедрість).

  1. Робота з картками

Завдання І. Знайдіть помилку

             А                              Б                               В

            ж. р.                        с. р.                            с.р.

          калина                      вінок                        колосся

Завдання 2.    Знайдіть іменник середнього роду

           учениця                    життя                      тато

Завдання 3.    Знайдіть іменник жін. роду

            життя                        калина                    край

 

У кого доріжка пряма, підійдіть до мене.

Ви виконали все правильно, тому можете поповнити колосок зернятками.

ІV. Підсумок уроку

Погляньте на плоди своєї праці. Колосок виріс на ваших очах. Але ви розумієте, що справжні колоски так швидко не ростуть. Для цього потрібна довга, важка і клопітка праця хліборобів, бо трудяться вони над вирощуванням хліба протягом цілого року. Недарма в народі кажуть: „Хлібові ціни немає”. Спасибі, вам, любі діти, за роботу, шануйте хліб, бережіть його !

        Що найбільше запам’яталося вам на уроці?

        Що сподобалося?

V. Домашнє завдання

– Виконати вправу 56, відгадати загадки, записати іменники-відгадки і визначити їх рід, подібну роботу ми з вами сьогодні виконували.

 

 

docx
Додано
25 серпня 2018
Переглядів
5939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку