Тема: Визначаю корінь слова.
Мета: навчитися визначати корінь слова; удосконалювати навички звуко-буквеного аналізу; розвивати критичне мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, усне і писемне мовлення; удосконалювати навички письма; формувати компетентність спілкуватися рідною мовою, соціальну, громадянську компетентності; виховувати повагу до рідної мови, до традицій своєї країни.
Обладнання: мультимедійний комплект, підручник, роздатковий матеріал.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організація класу.
Те, що знаємо - розкажемо,
Те, що вміємо – покажемо!
«Думати творчо!
Працювати уважно!
Відповідати чітко!
Писати каліграфічно!»
З яким настроєм ви починаєте урок? Які у вас очікування від уроку?
II. Мотивація навчальної діяльності.
В кожної людини , є своя родина.
Є батьки,і тітка й дядько
Може сестри є й брати.
Ця родина є щаслива,
Бо всі разом - вони сила!
Це - підтримка й розуміння,
Це-повага , це-коріння.
Дерево міцне своїм корінням, а людина – родиною.
Робота у зошиті. Запис числа.
Каліграфічна хвилинка.
Пропишемо букву велику і маленьку, К к К к ко кл
Звуко-буквенний аналіз слів корінь ( 6б. 5 зв. 2 скл.) коріння ( 7б. 6 зв. 3 скл)
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Актуалізація опорних знань.
Корінь – це багатозначне слово.
Корінь – орган рослини, зуб також має корінь, корінь рівняння, корінь – початок, джерело чого-небудь.
Тема нашого уроку: « Визначаю корінь слова».
Наша мета: навчитися визначати корінь слова, визначати та добирати спільнокореневі слова.
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.
Вправа 1. Спиши слова. Знайди в них спільну частину і виділи їх дужкою за зразком.
Мандрувати, мандрівка, мандрівники.
Проведення дослідження. Опрацювання правила.
Фізкультхвилинка ( Ментаніум «Нейрохвилинка КАПІТАН»).
V. Узагальнення та систематизація отриманих знань.
1.Робота на платформі «Розумники»
№ 9 Розфарбуй квітку ( по черзі)
Повторення правила. Щоб визначити корінь слова потрібно дібрати до нього спільнокореневі слова.
№ 10 Опрацювання правила про спільнокореневі слова ( будівельник і будильник)
№ 11 Розклади фломастери, закріплення правила про слова зі спільним коренем.
2.Гра «Чарівники»
Від поданих слів необхідно утворити спільнокореневі слова. Один учень добирає слово, що позначає ознаку предмета (прикметник). Інший учень – слова, що позначають дію предмета (дієслово)
Старість – старий – старіти.
Розум – розумний – розуміти.
Мова – мовний – мовити.
Риба – рибний – рибалити.
Молодість – молодий – молодіти.
Спів – співучий – співати.
3.Гра «Садівники».
Спробуємо зростити цілий сад словотворчих дерев, тож сьогодні спробуємо себе в ролі садівників, бо в народі кажуть:
«Посадив дерево – себе прославив, посадив сад – рід прославив».
Багато тисяч років тому жив-був собі корінь "сад". Знайшли його люди і почали думати, що з ними робити. А корінь і каже:
« Посадіть мене, і я розростусь у велике красиве дерево.»
Посадили люди корінь "сад" і став він рости. Спочатку один паросток пустив, потім другий, третій... Багато паростків з'явилось від кореня "сад".
Всі вони на корінь подібні і своє щось у кожному є. Ось яке дерево виросло. (сад, садочок, садовий, садівник, садити).
Робота в групах.
Кожна група пише на кроні словотворчого дерева слова з поданим коренем.
Презентація роботи, доповнення відповідей інших груп. Оберіть одне зі слів на своєму дереві і складіть з ним речення у групі. Запишіть на звороті аркуша.
Перевірка. Запишіть слова у зошит.
1 група: запишіть слова з коренем – тепл -
2 група: запишіть слова з коренем - мал -
3 група: запишіть слова з коренем – мов -
VIІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Нашу працю підсумуємо. Де ж знання ми застосуємо?
1. Метод «Мікрофон». Продовжіть речення: «Тепер я знаю: …»
- Що корінь – це (спільна частина споріднених слів)
- Споріднені слова ще називають … ( спільнокореневими )
- Щоб правильно виділити корінь, треба … (дібрати споріднені слова)
2. Рефлексія.
- Чи справдилися ваші очікування від уроку? (Настрій)
- Які нові знання ви здобули?
- Які завдання були для вас складними у виконанні?- Які завдання ви б виконали наступного уроку?
VII. Домашнє завдання: с. 35, впр. 7, вивчити правила.
Знайти серед поданих слів спільнокореневі. Записати їх групами, Позначити у них дужкою корінь.