Урок української мови у 6 класі
Тема: Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; показати роль прикметників у мовленні; удосконалювати вміння знаходити прикметники в текстах, визначати їх рід, число, відмінок і синтаксичну роль, удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників у мовленні; розвивати навички критичного мислення, уміння навчатися, мовлення, творчі здібності; виховувати почуття прекрасного, бережливе ставлення до природи.
Цілі уроку: учні знатимуть: що таке прикметник як частина мови, які він має морфологічні ознаки та яку синтаксичну роль може виконувати.
Учні вмітимуть: знаходити прикметники в текстах, визначати їх рід, число, відмінок і синтаксичну роль, доречно й правильно використовувати прикметники у мовленні.
Тип уроку: засвоєння нових знань з елементами повторення.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання-побажання
Привітайтесь із учнями та вчителем за такою формулою: «У мене сьогодні…., бажаю тобі ,…, … ». А інший: «У мене сьогодні…, бо мені побажали…, і я бажаю….» і т.д.[4].
2. Вправа «Обери літеру»
На дошці закріплені стікери, на звороті яких написано по одній літері. Кожен учень обирає стікер. На ту літеру, що на ньому записана, потрібно дібрати слова, якими діти можуть самі себе схарактеризувати.
Наприклад:
А – активний;
Б – бережливий;
В – відповідальний;
Г – грамотний;
Д – доброзичливий;
Е – ерудований;
Ж – жвавий і так далі.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Творче спостереження за мовним матеріалом
Прочинайте уривок, який ви бачите на екрані. З якого вірша цей уривок? Знайдіть у ньому прикметники, визначте їхню синтаксичну роль (Текст на слайді)
В час гарячий полудневий
Виглядаю у віконце:
Ясне небо, ясне море,
Ясні хмарки, ясне сонце.
Певне, се країна світла
Та злотистої блакиті,
Певне, тут не чули зроду,
Що бува негода в світі!..
(«Тиша морська» Леся Українка)
2. Лінгвістичний експеримент
Вилучіть з попереднього вірша усі прикметники. Яким став вірш? Зробіть висновок про роль прикметників у мові [5].
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Запис у зошити дати та теми.
ІV. Засвоєння матеріалу уроку. Виконання системи завдань.
1.Читання з маркуванням
Опрацювати теоретичний матеріал підручника на стор. 128, поставивши поруч умовні позначки:
+ - якщо цей матеріал уже був відомий;
! – те, що варто запам’ятати;
Н – те, що виявилося новим.
2. Творча робота
До картинок на екрані доберіть прикметники на позначення кольору, смаку, розміру, матеріалу та запишіть їх у зошити:
кольору – сукня, очі, автомобіль;
смаку – яблуко, перець, мандарин;
розміру – дерево, собака, тарілка;
матеріалу – будинок, блузка, паркан.
3. Гра «Четверте зайве»
Визначити в кожній групі «зайве» слово, обґрунтувати свій вибір. Із «зайвими» словами скласти словосполучення.
Залізний, дерев’яний, широкий, золотий;
Високому, високий, високі, високочолий;
Білий, біленький, білизна, білуватий [5].
4. Практична робота
Випишіть із тексту словосполучення прикметник + іменник. Визначте рід, число та відмінок прикметників. Поясніть, чому прикметники виписували разом з іменниками. Визначте, які прикметники є епітетами.
Ти прийшла до мене, зимова казко, дивовижна, срібляста. Ти завітала до межигірського гаю, а за тобою лягло на землю, на почорнілі кущі пухнасте срібло. Білокорі, пружні іскрилися берези. Вони були схожі на гордовитих царівен. Червоногруді снігурі носилися над білими чагарями [1;85].
5. Творча робота
Доберіть по 2-3 прикметники у прямому та переносному значенні до кожного з поданих іменників. Складіть речення з двома словосполученнями.
Край, «Кобзар», сміх, яблуня, мрія, душа, небо, простори.
6. Дослідження-зіставлення.
Поширте текст прикметниками.
Був ліс. А посеред гущини примостилася поляна. Росли тут кущі ліщини, росла густо горобина з коралами на шиї. Поляна була в такій глушині, що ніхто з людей сюди не заходив. Тільки іноді прибіжить з гущавини зайчик та поскубе травиці, поскаче сарна, пострибає білочка. Прекрасно було на поляні.
Зіставте свій текст з оригіналом. Поміркуйте, чому автор використав саме ці прикметники. (Текст на слайді)
Був темний великий ліс. А посеред непролазної гущини примостилася невеличка затишна поляна. Росли тут кучеряві кущі ліщини, росла густо горобина з червоногарячими коралами на шиї. Поляна була в такій глушині, що ніхто з людей сюди не заходив. Тільки іноді прибіжить з гущавини зайчик та поскубе зеленої травиці, поскаче полохлива сарна, пострибає прудка білочка. Прекрасно було на поляні (За П. Козланюком) [3;212].
Створення візитівки прикметника
[4]
Вправа «Незакінчене речення»
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити матеріал підручника на с. 128.
На вибір:
Виконати вправу 333.
Або
Виписати текст із художньої літератури про зиму, знайти у ньому прикметники, визначити їх граматичні ознаки та синтаксичну роль.
Cписок використаних джерел