26 січня о 18:00Вебінар: Співпраця вчителя з батьками дитини з особливими освітніми потребами

Урок української мови 7 клас "Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль."

Про матеріал

У формі усного журналу діти поглиблюють поняття про прислівник як частину мови, формують уміння розпізнавати прислівники в реченнях, визначати їхнє загальне значення та граматичні ознаки, правильно використовувати прислівники в мовленні; при цьому виховується повагу до загальнолюдських моральних цінностей; розвивається увагу, пам'ять, творче і логічне мислення.

Перегляд файлу

Урок української мови у 7 класі

Тема: Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

 

Мета: поглибити поняття про прислівник як частину мови, формувати вміння розпізнавати прислівники в реченнях, визначати їхнє загальне значення та граматичні ознаки, правильно використовувати прислівники в мовленні; виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей; розвивати увагу, пам’ять, творче і логічне мислення.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. «Усний журнал»

Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, підручник, картки з індивідуальними завданнями,  сторінки усного журналу.

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Результати контрольної роботи (коментар).

 

Любі діти, погляньте один на одного, посміхніться, побажайте один одному творчості і наснаги на сьогоднішньому уроці.

 (Слайд №1)

 

ІІ.   Актуалізація опорних знань учнів.

Щоб дізнатись тему нашого уроку, уважно послухайте і відгадайте загадку:

              Чим від інших я відмінний,

              Тим, що є я сам незмінний. 

               Розібратись як детально,

               Моє значення загальне —

               Це найперш ознака дії:

               Швидко їде, тихо мріє.

               Чи ознака ще ознаки:

               Дуже м’яко, надто м’яко.  

               А чи ознака предмета:

               Це по-київськи котлета. 

               Я скажу вам тут дослівно —

               Називаюсь я … (прислівник)

  • Тож якою, на вашу думку, буде тема уроку?
  • Так, ви правильно відповіли.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчання

Тема нашого уроку – «Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль» (Слайд №2)

Прислівник як частина мови.

Цю тему будемо вивчати.

Вслухайтесь в кожне моє слово,

Щоб досконало все пізнати.

Ми навчимося вирізняти

Прислівник  з-поміж інших слів,

Та правильно користуватись

Цим словом кожен щоб умів.

Діти, а що ви знаєте про прислівник? Що хочете дізнатися?

 

Слайд №3 Іншими словами, мета нашого уроку – дати поняття про прислівник як частину мови, формувати вміння розпізнавати прислівники в реченнях, визначати їхнє загальне значення та граматичні ознаки, правильно використовувати прислівники в мовленні.

 

У зошит тему запишіте

І будьте всі уважні, діти!

 

Отже, відкриваємо зошити і записуємо дату і тему уроку. А епіграфом нашого уроку будуть слова М.Рильського: (Слайд №4)

 

 Як парость виноградної лози плекайте мову. Пильно й ненастанно політь бур’ян. Чистіша від сльози вона хай буде. Вірно і слухняно нехай вона щоразу служить вам, хоч і живе своїм життям.   

 

Який розділ мовознавства вивчає частини мови? (Слайд №5)

 

Я  сьогодні покликала до нас  на допомогу Пані  Морфологію, вона залишила нам своє послання і ось цей журнал «На гостину до Прислівника». (Зачитують)

 

 «Любі семикласники! Щиро вітаю вас, допитливих, винахідливих, кмітливих.! У вас сьогодні є прекрасна нагода завітати на гостину до Його Незмінності Прислівника! Скористайтеся цією можливістю, щоб потоваришувати із ним. Нехай на шляху пізнання таємниць Морфології допоможе вам мій «Усний журнал». Бажаю успіхів!                                                                             Пані Морфологія»

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Учитель.  Починаємо? Отже, сторінка перша. (Слайд №6)

 

Сторінка перша «Теоретична» (використовується прийом «Мікрофон»)

  • Що таке прислівник?
  • На які питання відповідають прислівники?
  • Що прислівники означають?
  • Наведіть приклади прислівників.
  • Хто був уважний, подивіться на епіграф уроку і скажіть, які прислівники використав М.Рильський?   (пильно, ненастанно,вірно,слухняно, щоразу)

 

Молодці, діти, ви дуже уважні.

 

Наша друга сторінка має назву «Історична» - (Слайд №7)

 

Визначити у слові ПРИСЛІВНИК корінь,  з’ясувати, хто першим ужив цю назву

 

Довідка. Назву «Прислівник» першим ужив мовознавець О.Партицький у 1873 році. У його граматиці разом із прислівником народилися іменник і прикметник. Давні римляни називали цю частину мови ADVERBIUN, що в перекладі означає «Придієслівник». У російській мові – наречие, тобто таке, що накладається на РЕЧЬ (глагол-дієслово)

 

Учитель. Дякую за інформацію.

            Сторінка третя «Мовознавча» (Слайд №8)

Завдання: записати словосполучення у стовпчик, визначити, з якими частинами мови вжиті тут прислівники, поставити питання (Один учень біля дошки)

Пожовкнути   дієслово  ( як? )       раптово…(ознака  дії) 

падаючи    дієприслівник     ( куди? )   додолу  (ознака дії)   

 приємний    прикметник ( наскільки? )   дуже (ознака  ознаки)      

добре    прислівник  ( як? )    дуже ознака  ознаки 

забарвлений   дієприкметник  ( якою  мірою? )    занадто  ознака  ознаки

читання    іменник  ( яке? )    вголос ознака  предмета

 

  • З якими частинами мови прислівники утворюють словосполучення?

       Відповідь учня.

Ми бачимо, що прислівники утворюють словосполучення з різними частинами мови: з дієсловом, дієприслівником, дієприкметником, прикметником, іменником. Прислівник у словосполученні виступає залежним словом і виконує найчастіше роль обставини, рідше - означення. Це залежить від питання, яке ми ставимо до прислівника.

            Пояснення - висновок вчителя.

  •    Прислівники, що вказують на ознаку дії, поєднуються з дієсловом або дієприслівником.
  •    Прислівники, що вказують на ознаку іншої ознаки, поєднуються з прикметником, дієприкметником або іншим прислівником.
  •    Прислівники, що вказують на ознаку предмета, поєднуються з іменниками. Яка ж частина мови називається прислівником?

 

Учитель.

Тепер читаємо підручник,

Який нас мудрості навчає,

Сторінка в нім 110

Прислівника нам представляє.

(Робота з підручником - с.110 – правила, с.111 – таблиця. Виконання вправи 198 – утворити від поданих слів прислівники)

 

Сторінка четверта «Лінгвістична» (Слайд №9)

Для виконання цього завдання необхідно поділитися на три групи (завдання на картках)

 

І група:  Із поданих груп слів необхідно виписати прислівники

 

Близький, приблизити, близько, наближений.

Далеч, далекий, далеко, віддалений.

Доброта, добрий, подобріти, по-доброму.

Сон, спросоння, сонний, соня.

Голос, голосити, голосно, відголоски.

 

ІІ група: «Одним словом» (команда на швидкість добирає за змістом відповідний прислівник)  наприклад: Догори обличчям (горілиць)

1. Охоче, із задоволенням  (залюбки)

2. Дійсно, відповідно до фактів  (фактично)

3. Без бажання, мляво, повільно  (нехотя)

4. У гніві, дуже розсердившись (спересердя)

5. Услід за тим, хто віддалявся  (навздогін)

ІІІ група «П’яте - зайве»

Прочитати й визначити, який прислівник у кожній групі слів є зайвим. Свій вибір обґрунтувати

1. Неуважно, спокійно, чудно, уночі.

2. Щойно, сьогодні, давно, надворі.

3.Угору, нашвидкуруч, далеко, ліворуч.

4.Напамять, згарячу, по-дружньому, уголос.

 

**Кожній команді, яка впоралася, – бонусне завдання

Дібрати антоніми, записати парами: швидко, далеко, вперед, вдень.

Дібрати антоніми, записати парами: зранку, добре, голосно, по-новому.

 Дібрати антоніми, записати парами: по-нашому, знизу, влітку, весело.

 

Сторінка п’ята  «Спортивна».  Фізкультхвилинка  (Слайд №10 )

       Встаньте, діти, посміхніться,

       Вліво, вправо поверніться.

       Нахиліться, розігніться. (2 р.)

       Руки вгору піднімайте,

       Піднімайте, опускайте, (2 р.)

       Дуже добре, всі сідайте.

 

  • Хто уважний із вас? Які прислівники ми використали у цій фізкультхвилинці? (вліво, вправо, вгору, добре)

 

 

Шоста сторінка «Синтаксична» (слайд №11)

  • Вправа 201 – перегляд  речень, визначення синтаксичної ролі прислівників
  • Дослідження-зіставлення. Кожна команда отримує завдання знайти і визначити прислівники. Зробити висновок, якими членами речення вони виступають.

1 ком. А) Справи в мене пішли добре. Мені було добре.

                   Б) Скласти подібні речення з парами слів: поверх – поверх.

 

2 ком. А) Дівчата  весело захитали головами. У класі весело.

                   Б) Скласти подібні речення з парами слів: верхи – верхи

 

                                             Як?                                                                                                    Який?

       3 ком. А) Сріблясто мерехтить Чумацький шлях. Місяць уповні сів на підвіконня.

                  Б) Скласти подібні речення з парами слів: убік – у бік.

 

Висновок: чим можуть виступати у реченні прислівники?

  •  прислівники найчастіше виступають у реченнях обставинами, рідше виступають означенням, іноді виступають присудком в односкладних реченнях.

 

V.  Закріплення вивченого матеріалу.

 

Сьома сторінка «Криниця народної мудрості» (слайд №12 ) 

(робота в парах + взаємоперевірка)

 

Кожній парі даються картки і вони повинні вписати потрібні за змістом прислівники, пояснити їх значення.

Де …  слів, там …діла.  (багато, мало)

  скрізь,  а   … краще.  (добре,  вдома)

 … дров не припасеш — мерзнутимеш   … .(влітку, взимку)

Як слів …, той розуму  … . (небагато, малувато)

    й кінь  … біжить.  (додому,  жвавіше)

Скупий    платить, а ледачий    робить. (двічі, двічі)

 

Де …  слів, там …діла.  

  скрізь,  а   … краще. 

 … дров не припасеш — мерзнутимеш  

Як слів …, той розуму  … .

    й кінь  … біжить. 

Скупий    платить, а ледачий    робить.

Довідка: (багато, мало); (добре,  вдома); (влітку, взимку); (небагато, малувато); (додому,  жвавіше); (двічі, двічі).

Сторінка восьма «Бліц-турнір» (слайд №13) 

  1. Порахувати прислівники в уривку «Стріли щастя»

      Колись дуже давно на узбережжі Чорного моря жили люди. Вони орали землю, випасали худобу, рибалили. Восени, коли закінчувались польові роботи, люди виходили на берег моря, співали, танцювали, влаштовували веселі ігри, які закінчувалися пусканням стріл щастя. Дивитися на ці ігри виходив із морських глибин цар морів та океанів Нептун. Це був надзвичайно страшний і сердитий володар морської стихії.

  1. Назвіть 5 днів тижня, не згадуючи при цьому ні числа, ні назв днів. Які прислівники ви будете при цьому використовувати? (Позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра)
  2. Який синонім прислівника ТЕПЕР не змінить свого значення, коли його прочитати справа наліво (ЗараЗ)

 

Якщо буде час – вправа 202 (усно)

 

Сторінка дев’ята  «Вузлики на пам'ять» (слайд №14 ) 

 

VІ.  Підсумок уроку, виставлення та коментування оцінок, домашнє завдання

Учитель.

Отже, прислівник ми з вами вивчали,

Загальне значення пізнали,

Його ознаки граматичні

Та його ролі синтаксичні.

А бесіда нам допоможе

Зробити підсумок уроку.

Питання слухайте уважно,

Активно руки піднімайте.

 

Питання для бесіди: (завязуємо вузлик на пам'ять – прикріплюємо на дошці пелюстки колом, посередині - Прислівник)

  1. Прислівник – самостійна чи службова частина мови?
  2. Прислівник – змінна чи незмінна частина мови?
  3. Що виражає прислівник?
  4. Яку роль у реченні він виконує найчастіше?
  5. На які питання відповідає?
  6. Назвіть для прикладу декілька прислівників.

 

http://notatka.at.ua/_pu/20/68528530.jpg

Вчитель.

 Багато з вами віршували,

Та прози більше у житті.

Ті учні, що відповідали,

Оцінки маєте такі.

Слайд №15   (Оголошення оцінок, коментування, подяка дітям).

 

Вам вдячна, діти, за увагу,

За вашу щирість, доброту.

Я зичу всім умінь, наснаги,

Знання хапайте на льоту.

А оці вузлики, що ми маємо,

Напевно, поєднали нас…

Бажаю щастя всім без краю

Й сердечними бути повсякчас!

 

Домашнє завдання.

Вивчити п.24, правила.

Завдання на вибір – вправа 199, або творче завдання: Скласти зв'язний текст про стан рослинного і тваринного світу навесні і взимку, використовуючи прислівники. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
19 серпня 2018
Переглядів
5125
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку