Урок української мови 7 клас Тема: Безособові дієслова

Про матеріал

Урок дасть учням поняття про безособові дієслова, пояснити їх будову, значення,синтаксичну роль; сформує вміння розпізнавати особові дієслова й правильно вживати їх у власному мовленні; розвивати мовлення, мислення; виховувати любов до прекрасного.

Перегляд файлу

 

                                     Шестобуз С.В., учитель української,

                                                                      російської мови та літератури,

                                                                        спеціаліст  вищої категорії

                                                                     Дем’янівської ЗОШ І-ІІ ступенів

                                                                      Нижньосірогозької райради Херсонської області

 

 

                                                        7 клас

                                               Українська  мова

Тема:  Безособові дієслова

 

Мета:  дати учням поняття про безособові дієслова, пояснити їх будову, значення,

            синтаксичну роль; сформувати вміння розпізнавати особові дієслова й

             правильно вживати їх у власному мовленні; розвивати мовлення,

             мислення; виховувати любов до прекрасного.

 

 Обладнання:  підручник, дидактичний матеріал, ілюстрації

 

Інтерактивні методи: «Незакінчене речення», «Мікрофон», робота у групах.

 

Тип уроку:  комбінований.

 

                                                 ХІД  УРОКУ:

І. Організація класу. Аутотренінг.

    Я учень. Я особистість творча. Я думаю, замислююся. Я хочу знати.

ІІ. Актуалізація опорних знань

     Перевірка домашнього завдання.

  1. Метод «Незакінчене речення»

Дієслово – це самостійна …

Способи дієслів є…

Дійсний спосіб виражає…

Умовний спосіб виражає…

Дієслова наказового способу відповідають на запитання…

Дієслова умовного способу творяться за…

  1. Робота за індивідуальними картками.

                          Картка № 1

Записати речення, утворивши від дієслів, що в дужках, форми (умовного, наказового) способу.

  1. Я (пригадати) і дні відплати, які святив віршем співець. (М. Нагнибіда).
  2. І того б я (не віддати), якими б сльозами і мольбами (не вимолити) волю твою, Україно.

                      Картка № 2

Прочитати речення, знайти і виписати дієслова наказового способу, що передають наказ, заклик, прохання, пораду.

  1. Зоря моя вечірняя, зійди над горою. (Т.Шевченко).
  2. Тішся, дитино, поки ще маленька. (Л.Українка).
  3. Всім своїм серцем любіть українську мову!

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

         В.О.Сухомлинський переконував: «Людина, яка не любить мови рідної матері, якій нічого не промовляє рідне слово, - це людина без роду і племені».

      Отож, будемо навчатись мови золотої…»

ІV. Оголошення теми і мети уроку.

  1. Учні зачитують твір-міркування  « Чи можуть дієслова означати дію, яка відбувається сама по собі, безвідносно до особи чи предмета?»
  2. Пояснення вчителем нового матеріалу.
  3. Робота учнів за підручником.

    Самостійне ознайомлювання із змістом нового матеріалу  §15.

  1. Фронтальне опитування. Рефлексія.
  2. Виконання вправи за підручником.
  3. Робота у групах.
  • З даного тексту випишіть у дві колонки особові й безособові дієслова. Яку стилістичну роль виконують безособові дієслова?

      Цю історію хочеться казати найдорожчими словами, що даються людині в рідкі, неповторні години.

      Хочеться кожне слово помити в українській криниці, де дівчина воду брала, і поставити слова чистими рядами, щоб незабутнє вигравало в них, як сонце на Великдень, і радувало людські серця у великі й важкі часи.

      Хотілося би вишити слова, мов червоні квіти на холодних рушниках, і розвішати рушники в кожній хатині.

 v. Закріплення нового матеріалу.                                            ( О.Довженко)

        1. Творча колективна робота. Лінгвістичне конструювання.

       З кожним поданим дієсловом скласти й записати по два речення так, щоб це дієслово в одному реченні було особовим, а в другому – безособовим.

        Наприклад.           1. Маленьке дитинча пахло молоком. 2. Зранку вже пахло дощем.

         Трясе, гуде, червоніє, прибило.

2.Пояснювальний диктант.

        Розкрити дужки, поставити інфінітив у безособовій формі.

         У хаті ( не сидіти). На землі ( вечоріти). Однак мене (морозити). Під цим високим зоряним небом ( думати) про все одразу.

3.Взаємоперевірна робота.

Лінгвістичне реконструювання.

    Перебудувати речення так, щоб у кожному було безособове дієслово. З’ясувати  синтаксичну роль безособових дієслів.

     Теплий весняний дощ покропив землю. У лісі пахне сосна. Вода залила луки. Туман вкрив степ.

  1. Робота в парах. Творча робота.

      Скласти речення з безособовими дієсловами, які б виражали:

1)явища природи;  2) психічний стан людини;  3) фізичний стан людини;  

4) стихійні явища. 

VІ.  Підбиття підсумків уроку.

1.Метод «Мікрофон»

-Яку тему розглядали на уроці, що найбільше запам’яталося із нового матеріалу?

2.Складіть систему запитань до теми «Безособові дієслова». 

 

   VІІ. Оцінювання праці учнів на уроці ( з коментуванням).

   VІІІ. Домашнє завдання.

  1. Вивчити §15.  Вправа 148 або 149 ( на вибір)

    За бажанням:

  1. Скласти кросворд, використавши безособові дієслова.
  2. Виписати із художніх текстів речення з безособовими дієсловами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         5 клас

                                 Українська література

 

  Тема:  І.Я. Франко «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру.

 

  Мета:  вчити учнів давати власну оцінку вчинкам і поведінці дійових осіб,

              відрізняти головних персонажів від другорядних, удосконалювати вміння

              виразно і правильно читати казку в дійових особах, пояснювати

              особливості літературної казки; виховувати осмислення негативної суті

              лицемірства, зазнайства і хвалькуватості в житті людини. 

 

 Тип уроку: комбінований.

 

 Обладнання: підручник, портрет І.Я.Франка, ілюстрації учнів до казки.

 

                                                              ХІД  УРОКУ:

І. Організація класу. Рефлексія.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Фронтальне опитування.
  • Що таке казка? Які казки називаються народними, літературними?
  • Наведіть приклади народних та літературних казок?
  • Чому діти та дорослі люблять казки?
  1. Виразне читання уривків казки «Фарбований Лис» в дійових особах.
  2. Переказ частини казки, яка сподобалась найбільше. Обґрунтувати свій вибір.
  3. Презентація-захист ілюстрацій до казки. Створення ситуації успіху.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

  1. Слово вчителя про персонажів твору, наділення їх автором позитивних та негативних рис характеру.
  2. Теорія літератури. Характеристика.
  3. Ознайомлення із «Пам’яткою»  для характеристики образів твору.
  4. Бесіда про образи казки « Фарбований Лис».
  • Хто головний герой твору ? Назвіть другорядні дійові особи казки.
  • Визначте основні риси вдачі Лиса.
  • Як жилося звірам за Лисового царювання?
  • Як І.Франко ставиться до Лиса?
  • Яка мова героя?
  • Яке ваше ставлення до героя казки? Чому?
  1. Творча письмова робота учнів. «Лист0порада Лисові».
  2. Презентація творчої роботи.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

        Тестові завдання

  1. «Фарбований Лис» належить до казок:

а) побутових;  б) про тварин;  в) фантастичних.

      2.   «Фарбований Лис» - це:

           а) легенда;  б) оповідання; в) казка.

      3.   Лис Микита назвався перед звірами:

           а) царем Остромислом;  б) царем Левом;  в) Лисом Микитою.

      4.  Лис Микита видав себе перед звірами:

            а) заспівавши по-лисячому;  б) змивши синю фарбу;  в) затанцювавши.

  V. Підсумок уроку.

     Метод «Мікрофон»

  1. – які почуття, думки пробуджує у вас казка «Фарбований Лис»?
  • Який образ викликав особливі емоції?
  1. Проблемне запитання: «У чому значення твору?»

   V І. Оцінювання роботи учнів на уроці. Використовується аркуш самооцінювання.

  VІІ. Домашнє завдання

  1. Підготуватися до уроку виразного читання казки «Фарбований Лис»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гулак Антоніна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 січня 2018
Переглядів
13867
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку