Урок дасть учням поняття про безособові дієслова, пояснити їх будову, значення,синтаксичну роль; сформує вміння розпізнавати особові дієслова й правильно вживати їх у власному мовленні; розвивати мовлення, мислення; виховувати любов до прекрасного.
Шестобуз С.В., учитель української,
російської мови та літератури,
спеціаліст вищої категорії
Дем’янівської ЗОШ І-ІІ ступенів
Нижньосірогозької райради Херсонської області
7 клас
Українська мова
Тема: Безособові дієслова
Мета: дати учням поняття про безособові дієслова, пояснити їх будову, значення,
синтаксичну роль; сформувати вміння розпізнавати особові дієслова й
правильно вживати їх у власному мовленні; розвивати мовлення,
мислення; виховувати любов до прекрасного.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, ілюстрації
Інтерактивні методи: «Незакінчене речення», «Мікрофон», робота у групах.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ:
І. Організація класу. Аутотренінг.
Я учень. Я особистість творча. Я думаю, замислююся. Я хочу знати.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання.
Дієслово – це самостійна …
Способи дієслів є…
Дійсний спосіб виражає…
Умовний спосіб виражає…
Дієслова наказового способу відповідають на запитання…
Дієслова умовного способу творяться за…
Картка № 1
Записати речення, утворивши від дієслів, що в дужках, форми (умовного, наказового) способу.
Картка № 2
Прочитати речення, знайти і виписати дієслова наказового способу, що передають наказ, заклик, прохання, пораду.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
В.О.Сухомлинський переконував: «Людина, яка не любить мови рідної матері, якій нічого не промовляє рідне слово, - це людина без роду і племені».
Отож, будемо навчатись мови золотої…»
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
Самостійне ознайомлювання із змістом нового матеріалу §15.
Цю історію хочеться казати найдорожчими словами, що даються людині в рідкі, неповторні години.
Хочеться кожне слово помити в українській криниці, де дівчина воду брала, і поставити слова чистими рядами, щоб незабутнє вигравало в них, як сонце на Великдень, і радувало людські серця у великі й важкі часи.
Хотілося би вишити слова, мов червоні квіти на холодних рушниках, і розвішати рушники в кожній хатині.
v. Закріплення нового матеріалу. ( О.Довженко)
1. Творча колективна робота. Лінгвістичне конструювання.
З кожним поданим дієсловом скласти й записати по два речення так, щоб це дієслово в одному реченні було особовим, а в другому – безособовим.
Наприклад. 1. Маленьке дитинча пахло молоком. 2. Зранку вже пахло дощем.
Трясе, гуде, червоніє, прибило.
2.Пояснювальний диктант.
Розкрити дужки, поставити інфінітив у безособовій формі.
У хаті ( не сидіти). На землі ( вечоріти). Однак мене (морозити). Під цим високим зоряним небом ( думати) про все одразу.
3.Взаємоперевірна робота.
Лінгвістичне реконструювання.
Перебудувати речення так, щоб у кожному було безособове дієслово. З’ясувати синтаксичну роль безособових дієслів.
Теплий весняний дощ покропив землю. У лісі пахне сосна. Вода залила луки. Туман вкрив степ.
Скласти речення з безособовими дієсловами, які б виражали:
1)явища природи; 2) психічний стан людини; 3) фізичний стан людини;
4) стихійні явища.
VІ. Підбиття підсумків уроку.
1.Метод «Мікрофон»
-Яку тему розглядали на уроці, що найбільше запам’яталося із нового матеріалу?
2.Складіть систему запитань до теми «Безособові дієслова».
VІІ. Оцінювання праці учнів на уроці ( з коментуванням).
VІІІ. Домашнє завдання.
За бажанням:
5 клас
Українська література
Тема: І.Я. Франко «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру.
Мета: вчити учнів давати власну оцінку вчинкам і поведінці дійових осіб,
відрізняти головних персонажів від другорядних, удосконалювати вміння
виразно і правильно читати казку в дійових особах, пояснювати
особливості літературної казки; виховувати осмислення негативної суті
лицемірства, зазнайства і хвалькуватості в житті людини.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, портрет І.Я.Франка, ілюстрації учнів до казки.
ХІД УРОКУ:
І. Організація класу. Рефлексія.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Тестові завдання
а) побутових; б) про тварин; в) фантастичних.
2. «Фарбований Лис» - це:
а) легенда; б) оповідання; в) казка.
3. Лис Микита назвався перед звірами:
а) царем Остромислом; б) царем Левом; в) Лисом Микитою.
4. Лис Микита видав себе перед звірами:
а) заспівавши по-лисячому; б) змивши синю фарбу; в) затанцювавши.
V. Підсумок уроку.
Метод «Мікрофон»
V І. Оцінювання роботи учнів на уроці. Використовується аркуш самооцінювання.
VІІ. Домашнє завдання