Формування мовної особистості молодшого школяра має здійснюватися з урахуванням компетентнісного підходу, який передбачає готовність використовувати засвоєні знання, навчальні уміння й навички, способи діяльності для розв'язання практичних, пізнавальних, комунікативних завдань. Мета уроку - систематизувати та узагальнити навчальний матеріал з теми «Слово. Значення слова. Будова слова». Матеріал уроку сприяє формуванню мовної компетенції учнів і передбачає володіння доступним і необхідним обсягом мовних знань, здатністю застосовувати мовні засоби у власному мовленні відповідно до орфоепічних, лексичних, граматичних, орфографічних, синтаксичних, стилістичних норм літературної мови. А також сприяє розвитку критичного мислення школярів, формуванню потреби вільно висловлювати власні думки, сприймати й аналізувати різноманітну інформацію; вихованню любові до мови, прагненню знати її і користуватися нею в житті. Матеріал уроку допомагає змінити акценти вчителя з інформаційного на проблемно – діяльнісний тип навчального процесу, працювати в умовах особистісно орієнтованої системи навчання і виховання.
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ КРАМАТОРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
КРАМАТОРСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ № 16
Узагальнення знань за темою
«Слово. Будова слова»
Вчитель початкових класів
Макаренко Олена Володимирівна
м .Краматорськ
2011 рік
Мета : систематизувати та узагальнити навчальний матеріал з теми «Слово.
Значення слова. Будова слова»; закріпити знання учнів про пряме і
переносне значення слів, роль синонімів та антонімів у мовленні ;
розвивати критичне мислення школярів, формувати потребу вільно
висловлювати свої думки, сприймати й аналізувати різноманітну
інформацію; віру у власні сили ; сприяти розвитку та збагаченню
словникового запасу учнів, вмінню довільно використовувати в
мовленні стійкі словосполучення слів ;
виховувати любов до мови, прагнення знати її і користуватися нею в
житті.
Обладнання : малюнок сонечка з хмарками, картки для роботи в групах,
кубик, різнокольорові капелюшки, таблиці, презентація за темою
уроку, картки для оцінювання
Тип уроку : узагальнення та систематизації знань
ХІД УРОКУ :
І. Мотивація навчальної діяльності
1. Розминка, створення доброзичливої атмосфери. Вправа «Сонечко»
Слухання вірша . Послухай, як струмок дзвенить,
Як гомонить ліщина.
З тобою всюди, кожну мить,
Говорить Україна.
- Що таке Україна ? ( Україна - наша держава)
- Без чого нема України ? ( Без верби і калини нема України.)
- Сьогодні до нас на урок завітало Сонечко на ім’я Слово. Простягніть свої долоньки до нього. Уявіть, що воно торкається вас своїми промінчиками. Що ви відчуваєте ? (Сонечко наші долоні зігріває теплом)
- Який настрій у вас від цього тепла з’являється ? (Стало радісно , добре, тепло)
- Що ще, крім тепла, може дарувати сонечко ? (Сонечко може дарувати любов, доброту, щедрість, радість, щастя )
- З якою людиною можна порівняти сонечко ? (З доброю людиною)
- Доброта – це слово, що зігріває, огортає теплом душу, робить життя світлим і радісним. Спасибі тобі, сонечко, що ти нам подарувало гарний настрій !
Без неї жити неможливо,
Для всіх людей вона важлива,
Без неї пісні не співати –
Без неї й слова не сказати .
- Хто, діти, цей незвичний помічник ? Так, це мова.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Мова.
4. Мово моя українська – батьківська, материнська…
5. Диво калинове.
- Наша мова – це безмежний океан. Чи замислювались ви над тим, скільки слів створив наш народ ? Чи можна їх порахувати ? Це особливо цікавить словникарів. Саме завдяки їм, невтомним трудівникам, ми можемо дізнатися про значення невідомого слова, його вимову і правопис та ще багато цікавого з життя слова. ( Виставка словників ). Саме цим ми і будемо займатися на уроці, а допомагати нам буде Сонечко. Але що це…
Небо сірими нитками пришиває до землі.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Прочитайте зашифровану тему уроку, читаючи через одну букву за рухом годинникової стрілки : «Наше диво калинове, українська рідна мова».
- Оцінювати себе на уроці ви будете самостійно. Результати оцінювання слід
заносити в картку з пелюсткати.
ІV. Закріплення, узагальнення навчального матеріалу
Якщо мама – вода,
Якщо папа – вітер,
Намагайся відгадати :
Хто у них дитинка ? ( Дощик )
1. Дощик.
2. Теплий, рясний, весняний, холодний.
3. На душ, на сльози, на спагеті.
4. Від снігу, від льоду.
5. Гарний урожай, спека, веселка, гриби, парасолька.
6. З хмари.
7. Для поливання, миття, гасіння пожежі.
8. Дощ – це добре, адже буде гарний урожай, зменшиться спека.
9. Дощ – це погано, тому що багнюка, застуда, поганий настрій
- Скласти лист – звертання до дощика.
- Перевірка та оцінювання роботи в групах.
Робота оцінюється 1 балом.
На ній стрічка – семицвітна ;
А де з річки воду брала,
Там коромисло зламала. ( Веселка )
По небу гуляла, плакала – ридала,
Місяць побачив – не підняв,
Сонце встало і забрало. ( Роса )
5. Стратегія «Синтез думок»
- А хто з вас мрійник ? Перед вами текст, закресліть в кожному рядку вірша зайві синоніми і залиште тільки ті, які допоможуть розказати про свою мрію у віршованій формі. За виконану роботу ви отримуєте
3 бали.
Мрія
Як виросту – збудую ( дім, хату, оселю ),
на хаті колесо ( приладнаю, приб’ю, прикріплю ),
а там я поселю ( крилату, летючу, літаючу )
лелечу клекітну ( родину, сім’ю, пару ).
Нехай розводяться ( селяться, гніздяться )
по всіх деревах і ( будинках, хатах, оселях ).
Нехай мені щоночі ( здається, сниться, вважається ),
що я літаю, наче ( пташка, птиця, птах )
6. Передбачення за ключовими виразами
- Замінити речення фразеологізмами. Поясніть, як розумієте вислови ? (За ілюстраціями ). Правильну відповідь ви оцінюєте 2 балами.
Великеє найкращеє слово.
Слово «мама» росте разом з нами тихо, як тихо ростуть дерева, сходить сонце, розцвітає квітка, як гладить дитину по голівці рідна рука.
І так же тихо воно приходить на уста – промінцем маминої усмішки і ласкавістю її очей, листочком вишні і світлинкою сонця, пелюсткою квітки і радістю веселки, теплою лагідністю руки і вечірньою молитвою.
І з букви – краплинки та звуку – сльозинки народиться одного дня на світ святе слово «мамо», мовлене устами янголятка, і осяє хатинку, як дар Божий.
Тільки не дано запам’ятати цю мить, як не згадати того дня, коли над нашою колискою вперше нахилилася мати. Це – мить, і це – вічність, бо
мама завжди з нами, вона живе в нас і в наших дітях та внуках, в усьому нашому роді і береже нас і благословляє на добро.
Виколисане перше слово немовляти постає із-за завіси літ ангелом – хранителем в образі матері, слово з любові Тараса Шевченка :
Слово «мамо». Великеє Найкращеє слово.
- Як народжується слово ?.
V. Рефлексія.
• Білий капелюшок ( збір інформації)
називають предмет, ознаку і дію, можуть мати пряме і переносне значення; що є слова омоніми, синоніми, антоніми і фразеологізми ; що кожне слово має свою будову.
- Ми досліджували … мовні явища, роль синонімів та антонімів у мовленні людини ; доцільність вживання стійких словосполучень.
- Ми досягли успіху, тому що … були уважними на уроках з вивчення цієї теми, були дружніми і допомагали один одному…
Як слово допомагає мені в житті ?
Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня линеш, рідне слово.
Ти наше диво калинове,
Кохана материнська мово!