Урок української мови для 3 класу на тему:" Узагальнення за темою "Слово.Будова слова""

Про матеріал

Формування мовної особистості молодшого школяра має здійснюватися з урахуванням компетентнісного підходу, який передбачає готовність використовувати засвоєні знання, навчальні уміння й навички, способи діяльності для розв'язання практичних, пізнавальних, комунікативних завдань. Мета уроку - систематизувати та узагальнити навчальний матеріал з теми «Слово. Значення слова. Будова слова». Матеріал уроку сприяє формуванню мовної компетенції учнів і передбачає володіння доступним і необхідним обсягом мовних знань, здатністю застосовувати мовні засоби у власному мовленні відповідно до орфоепічних, лексичних, граматичних, орфографічних, синтаксичних, стилістичних норм літературної мови. А також сприяє розвитку критичного мислення школярів, формуванню потреби вільно висловлювати власні думки, сприймати й аналізувати різноманітну інформацію; вихованню любові до мови, прагненню знати її і користуватися нею в житті. Матеріал уроку допомагає змінити акценти вчителя з інформаційного на проблемно – діяльнісний тип навчального процесу, працювати в умовах особистісно орієнтованої системи навчання і виховання.

Перегляд файлу

 

 

УПРАВЛІННЯ    ОСВІТИ   КРАМАТОРСЬКОЇ   МІСЬКОЇ   РАДИ

КРАМАТОРСЬКА   ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ   ШКОЛА   І – ІІІ   СТУПЕНІВ  № 16

 

 

Узагальнення знань за темою

«Слово. Будова слова»

 

1 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               Вчитель початкових класів

                                                           Макаренко Олена Володимирівна

 

 

м .Краматорськ

2011 рік

 

Мета :   систематизувати  та узагальнити навчальний матеріал  з теми «Слово. 

               Значення слова. Будова слова»; закріпити знання учнів про пряме і

               переносне значення слів, роль синонімів та антонімів у мовленні ;

               розвивати критичне мислення школярів, формувати потребу вільно

               висловлювати свої думки, сприймати й аналізувати різноманітну

               інформацію; віру у власні сили ; сприяти розвитку та збагаченню

               словникового запасу учнів, вмінню довільно використовувати в

               мовленні стійкі словосполучення слів ;

               виховувати любов до мови, прагнення знати її і користуватися нею в

               житті.              

Обладнання : малюнок сонечка з хмарками, картки для роботи в групах,

               кубик, різнокольорові капелюшки, таблиці, презентація за темою

               уроку, картки для оцінювання

Тип уроку :  узагальнення та систематизації знань

ХІД  УРОКУ :

 І. Мотивація навчальної діяльності

     1. Розминка, створення доброзичливої атмосфери.  Вправа «Сонечко»

   Слухання вірша .    Послухай, як струмок дзвенить,

                                     Як гомонить ліщина.

                                     З тобою всюди, кожну мить,

                                     Говорить Україна.

  -  Що таке Україна ? ( Україна - наша держава)

  -  Без чого нема України ? ( Без верби і калини нема України.)

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Сьогодні до нас на урок завітало Сонечко на імя Слово.  Простягніть свої  долоньки  до нього. Уявіть, що воно торкається вас своїми промінчиками. Що ви відчуваєте ? (Сонечко наші долоні зігріває теплом)

-  Який настрій у вас від цього тепла з’являється ? (Стало радісно , добре, тепло)

-  Що ще, крім тепла, може дарувати сонечко ? (Сонечко може дарувати любов, доброту, щедрість, радість, щастя )

-  З якою людиною можна порівняти сонечко ? (З доброю людиною)

-   Доброта – це слово, що зігріває, огортає теплом душу, робить життя світлим і радісним. Спасибі тобі, сонечко, що ти нам подарувало гарний настрій !

 

  1. Загадка. -  А ще без чого не може існувати Україна ?

                   Без неї жити неможливо,

                                  Для всіх людей вона важлива,

                                  Без неї пісні не співати –

                                  Без неї й слова не сказати .

    -   Хто, діти, цей незвичний помічник ? Так, це мова.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Асоціативний кущ.

                                  

  1. Сенкан 
  1. Мова.                                                
  2. Багата,  мелодійна.                           
  3. Відроджується,  лунає,  вчить.         
  4. Рідна  мова  дорога  людині, як  саме  житття.                       
  5. Душа  народу.

 

   1.  Мова.

  1. Співуча, калинова
  2. Бринить,  надихає,  хвилює.    

          4.  Мово моя  українська – батьківська,  материнська…

          5.   Диво  калинове.

      -  Наша мова – це безмежний океан. Чи замислювались ви над тим, скільки слів створив наш народ ? Чи можна їх порахувати ? Це особливо цікавить словникарів. Саме завдяки їм, невтомним трудівникам, ми можемо дізнатися про значення невідомого слова, його вимову і правопис та ще багато цікавого з життя слова. ( Виставка словників ). Саме цим ми і будемо займатися на уроці, а допомагати нам буде Сонечко. Але що це…

  • Сонце  вкрилося  хмарками… Хтось  невидимий  в  імлі

Небо  сірими  нитками  пришиває  до  землі.

 

  1.  Метод «Мікрофону»
  • Згадайте  все, що ви знаєте про слово.

       

 

  ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  1. Вправа «Очікування»  
  • Ми ознайомились із завданнями, які нас очікують. Прошу вас висловити свої очікування від уроку.
  • Я очікую… нових знань ;
  • Правильно, точно, красиво висловлювати свої думки.
  • Фантазувати.
  • Уявляти.
  • Збагачувати мовлення образними словами й виразами.
  • Злагоджено працювати в групі.
  • Дізнатись щось нове.
  1. Вправа «Шифрограма – кругограма »      

-   Прочитайте  зашифровану  тему  уроку, читаючи  через одну  букву за рухом годинникової   стрілки : «Наше диво калинове, українська рідна мова».

                                                  -     Оцінювати себе на уроці ви будете самостійно.  Результати оцінювання слід

 

заносити в картку  з пелюсткати.

           ІV. Закріплення, узагальнення навчального матеріалу

  •  Після  відгадування  слова  кожна  група  отримує  своє  завдання. Порядок роботи такий : ви починаєте працювати одночасно, обговорюєте і записуєте виконані завдання протягом 4 хвилин. Один учень з групи доповідає.  За  правильно виконане завдання  ви отримуєте  – 3 бали, за умови                                                                наявності 1 помилки - 2 бали, 2 і більше помилок– 1 бал.   
  1. Стратегія  «Міркування»

               Якщо мама – вода,

               Якщо папа – вітер,

               Намагайся відгадати :

               Хто у них дитинка ?  ( Дощик )

  • 1 група :
  • Яка із звуко – буквених моделей слова вірна ?
  • Скласти речення  із словом «Дощик».

           

  •         ІІ група :
  • Яка модель будови слова дійсна ?
  • Дібрати спільнокореневі слова до слова «дощик» ?

                    

 

 

  •         ІІІ група :  стратегія «Кубування» ( піраміда)

    

    1.    Дощик.

    2.   Теплий,  рясний,   весняний,  холодний.

    3.    На душ, на сльози, на спагеті.

    4.    Від снігу,  від льоду.

    5.    Гарний  урожай,  спека,  веселка,   гриби,  парасолька.

    6.    З   хмари.

    7.   Для поливання, миття, гасіння  пожежі.

    8.   Дощ – це добре, адже буде гарний   урожай,   зменшиться  спека.

    9.   Дощ – це погано, тому  що  багнюка,  застуда,  поганий настрій

 

  •       ІV група :
  • Яка схема розбору за будовою слова правильна ?
  • Дібрати групу слів, які мають таку ж саму будову слова, що і слово «дощик».                         

            

 

  • V група : стратегія  «Ключові слова»
  • Префікс від слова ( проїзд ) ; корінь від слова ( лісник ) ; суфікс від слова  ( шматок ). Ключове слово : пролісок.
  • Корінь від слова ( зима ) ; суфікс від слова ( веснонька ) ; закінчення від слова ( річка ) . Ключове слово : зимонька.

 

             

  • V група : творче завдання

- Скласти лист – звертання до дощика. 

 

      

  - Перевірка  та оцінювання  роботи в групах.                           

  1.         Стратегія  «Метод  прес»
  • Відгадайте загадки.  Підкресліть у реченнях слова, вжиті у переносному значенні. Доведіть свою думку :« Я вважаю, що…».

Робота оцінюється 1 балом.

 

  •  Розстелений кожушок, на нім посіяний горошок.  ( Небо і зорі)

 

  •  Махнула птиця крилом – накрила півсвіту чорним рядном.  ( Ніч )

 

 

  •   Вийшла звідкись гарна дівка,

   На ній стрічка – семицвітна ;

   А де з річки воду брала,

   Там коромисло зламала.  ( Веселка )

 

  •   Стою стрункий, високий, в зелених шатах я,і золотом оздоблена голівонька моя. ( Сонячник )
  •   Зоря – зірниця, красна дівиця,

          По небу гуляла, плакала – ридала,

          Місяць побачив – не підняв,

          Сонце встало і забрало. ( Роса )

 

  •  По синьому морю золота тарілка плаває.  ( Небо і сонце )
  • Перевірка та оцінювання роботи в групах. Які слова мають переносне значення ?
  1.      Стратегія  «Розумне перо»
  • Прочитайте прислівя, знайдіть і підкресліть у них слова , які мають протилежне значення. Робота оцінюється 1 балом.
  1. Де мало слів, там більше правди.
  2.  Лагідні слова роблять приятелів, а гострі ворогів.
  3. Добрим словом  мур пробєш, а лихим і в двері не ввійдеш.
  4. На ласкаве слово не кидайся, а за грубе не гнівайся.
  5. Слово може врятувати людину, слово може і вбити.
  6. Хто багато обіцяє, той рідко слова дотримується.

 

  1. Стратегія  «Дерево рішень». 
  • У кожної групи – слова – краплинки. Скласти синонімічні ряди за даним словом.  Правильно виконане завдання ви оцінюєте 2 балами.
  • Азбука – абетка, алфавіт.
  • Ліс – гай, бір, діброва, пуща, праліс.
  • Обрій – горизонт, небозвід, небосхил, крайнебо,небокрай, круговид, виднокруг, виднокрай.
  • Лелека – бусел, чорногуз, бузько, боцюн, гайстр.
  • Сміливість – відважність, мужність, хоробрість, відчайдушність, зухвалість.
  • Добре – гарно, хороше, гаразд, гоже, славно, як слід, як по маслу, як по писаному, як по нотах.
  • Перевірка та оцінювання робіт.
  • Молодці ! Багато слів «виростили». Які слова називаються синонімами?

    

 

  5.  Стратегія  «Синтез думок»

-  А хто з вас мрійник ? Перед вами текст, закресліть   в  кожному  рядку вірша  зайві  синоніми  і залиште  тільки ті, які допоможуть  розказати  про свою  мрію  у  віршованій  формі. За виконану роботу ви отримуєте

 3 бали.

Мрія

          Як виросту – збудую  ( дім, хату, оселю ),

          на хаті  колесо ( приладнаю, приб’ю, прикріплю ),

          а там я поселю ( крилату, летючу, літаючу )

          лелечу клекітну ( родину, сімю, пару ).

          Нехай розводяться ( селяться, гніздяться )

          по всіх деревах і ( будинках, хатах, оселях ).

          Нехай мені щоночі ( здається, сниться, вважається ),

          що я літаю, наче ( пташка, птиця, птах )

                  

 

             

 

6.  Передбачення   за   ключовими     виразами

       -     Замінити речення фразеологізмами. Поясніть, як розумієте вислови ?         (За ілюстраціями ). Правильну відповідь ви оцінюєте 2 балами.

  • Зима прийшла несподівано. -   Як сніг на голову.

 

  • Збираючись у подорож, не беріть зайвих речей, вони вам будуть заважати. - Як пяте колесо до воза.  

 

  •  Іванко з Петриком  вже майже годину ділилися спогадами про футбольний матч по телефону.  -  Висіти на телефоні.

 

  • Сашко та Іванко – найкращі друзі в класі . - Водою не розлити.

 

  • На площі зібралася велика кількість людей. - Яблуку ніде впасти.

 

  • Ми обійшли втретє весь майданчик, але мячика так і не знайшли.-  Як крізь землю провалився.

 

  • Дідусь  зустрічає онука після школи і несе додому  його портфель. -  Сидіти на шиї.

 

  • Грибів зібрали ми дуже мало. - Як кіт наплакав.

 

  • Яка багата у нашої бабусі мова – вся прислівями та приказками пересипана.  - Маслом каші не зіпсуєш.
  • Які слова та сполучення слів називаються фразеологізмами ?
  • Оцінювання роботи.
  •  

 

  1.   Метод «Різнокольорові капелюшки».  Робота над текстом
  • Діти, ми назвали сьогодні багато слів. А як ви гадаєте, яке слово в українській  мові найважливіше та найкраще ?

Великеє найкращеє слово.

   Слово «мама» росте разом з нами тихо, як тихо ростуть дерева, сходить сонце, розцвітає квітка, як гладить дитину по голівці рідна рука.

    І так же тихо воно приходить на уста – промінцем маминої усмішки і ласкавістю її очей, листочком вишні і світлинкою сонця, пелюсткою квітки і радістю веселки, теплою лагідністю руки і вечірньою молитвою.

    І з букви – краплинки та звуку – сльозинки народиться одного дня на світ святе слово «мамо», мовлене устами янголятка, і осяє хатинку, як дар Божий.

    Тільки не дано запам’ятати цю мить, як не згадати того дня, коли над нашою колискою вперше нахилилася мати. Це – мить, і це – вічність, бо

мама завжди з нами, вона живе в нас і в наших дітях та внуках, в усьому нашому роді і береже нас і благословляє на добро.

 

  Виколисане перше слово немовляти постає із-за завіси літ ангелом – хранителем в образі матері, слово з любові Тараса Шевченка :

                 Слово  «мамо».  Великеє   Найкращеє   слово.

 

 

  • Згадайте оповідання, яке ми опрацьовували на уроці українського читання і прошу висловити  свої думки відповідно до запитання капелюшка :
  • Білий капелюшок ( збір інформації)
  • Що відомо вам про слово «мама»?
  • Червоний капелюшок ( активні емоції людини )
  • Які почуття ви відчули після того, як прочитали оповідання ?
  • Що вас найбільше вразило, здивувало ?
  • Синій капелюшок ( знання , роздуми)
  • Як приходить це слово до нас ?
  • Зелений капелюшок ( дослідники )

-    Як народжується слово ?.

V.  Рефлексія.

  1. Наш урок збігає кінця.  Прошу  висловити свої думки з приводу урока.

        Білий капелюшок ( збір інформації)

  •  Я знаю… ( що слова складаються із звуків, діляться на склади,

називають предмет, ознаку і дію, можуть мати пряме і переносне значення;  що є слова омоніми, синоніми, антоніми і фразеологізми ; що кожне слово має свою будову.

 

 

 

  • Синій капелюшок ( знання, роздуми )
  • Я вмію… ( добирати спільнокореневі слова ; розрізняти слова, вжиті у прямому і переносному значенні ; добирати слова синоніми і слова антоніми, використовувати у мовленні  вивчені фразеологізми.
  • Зелений капелюшок ( дослідники )

-   Ми досліджували  мовні явища, роль синонімів та антонімів у мовленні людини ; доцільність вживання стійких словосполучень.

-    Ми досягли успіху, тому що … були уважними на уроках з вивчення цієї теми, були дружніми і допомагали один одному… 

  • Червоний капелюшок ( активні  емоції )
  • Розкажіть про свій настрій під час уроку, вибравши відповідний смайлик.
  1. Есе
  •  А тепер, діти, наприкінці уроку протягом 2-3 хвилин напишіть невеличкий твір – есе ( 2-3 речення) на тему « Як слово допомагає в житті ?

Як слово допомагає мені в житті ?

  • Перевірка робіт учнів :

 

  • Ми живемо на чудовій мальовничій землі, - в нашій славній Україні. Тут жили наші предки, живуть наші батьки, живемо і ми, діти. Я із задоволенням вслухаюсь у чарівні мелодії пісень, вбираю  у себе ніжні звуки українського слова.

 

  • Мова – це схованка мудрості народу. Щоденно ми використовуємо її для спілкування, відтворюємо в пам’ті відомі слова і фрази. Світ ми також пізнаємо через мову. І саме ми, діти, повинні любити, берегти і шанувати, плекати і збагачувати рідну мову.

 

  • Мова – це скарбниця життєвого досвіду українського народу. Без мови бідніє душа. Мова зберігається в піснях і легендах, казках і приказках, думах і переказах. Я вважаю, що шлях до істини, добра і краси лежить через слово :

                        Ти постаєш в ясній обнові,

                        Як пісня линеш, рідне слово.

                        Ти наше диво калинове,

                         Кохана материнська мово!

 

  1. Оцінювання учнів  ( різнокольорові картки )
  2. Домашнє завдання : скласти сенкан за темою «Слово».
  3. Слово вчителя :
  • Завершується наш урок. Я сподіваюся, що ваших сердець торкнулися слова про багатство,красу і мелодійність української мови – нашої гордості, мови, якою ми розмовляємо, думаємо, без якої не мислимо свого існування. Сподіваюся, що ви відчули, що мову потрібно не лише любити, а й берегти.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Дорошенко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Смокотіна Наталія Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Рабчевська Катя
    Чудовий урок, дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Gulenko T
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
doc
Додано
7 лютого 2018
Переглядів
9447
Оцінка розробки
4.9 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку