Конспект уроку української мови для учнів 4 класу на тему "Уживання займенників із прийменниками. Побудова сполучень слів і речень із займенниками в різних формах".
Українська мова
4 клас
Урок №80.
Тема. Уживання займенників із прийменниками. Побудова сполучень слів і речень із займенниками в різних формах.
Мета: вчити учнів дотримувати правила вживання займенників із прийменниками; будувати словосполучення і речення з особовими займенниками; використовувати займенники для зв’язку речень у тексті з метою уникнення лексичних повторів; формувати правильні правописні вміння і навички; розвивати логічне мислення; підвищувати культуру усного та писемного мовлення; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання. Картки для опитування, наочний матеріал, підручник.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 288)
2. Каліграфічна хвилинка
Дд До оч ча єн ня ння до побачення
— Доберіть до виділеного словосполучення антоніми. Зробіть звуко-буквений аналіз слова побачення.
3. Робота над загадкою
Ти без друзів не існуєш,
Поважаєш та цінуєш,
І як треба заміняєш,
І в біді не залишаєш.
Не прикметник, не іменник —
Звуть тебе усі... (займенник).
— Які займенники зустрічалися у загадці? (Ти, тебе)
— Що ви про них можете розповісти?
4. Словникова робота.
Учні отримують картки із завданням, виконують самостійно, потім – взаємоперевірка.
1. Яке із слів записано правильно?
а) Восини;
б) посередині;
в) телифон.
2. У якому слові замість пропуску необхідно вставити букву?
а) Завдан..я;
б) шіст..надцять;
в) фут..бол.
3. Які слова слід писати разом?
а) (В) осени;
б) (до) завтра;
в) (будь) ласка.
4. У якому слові є подвоєння приголосних?
а) Щогодин..и;
б) щоден..о;
в) мільйон..
Правильні відповіді: 1б, 2а, 3а, 4б.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як пишуться займенники з прийменниками та будувати із ними словосполучення.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом
Робота в парах
— Визначте особу і число займенників.
Йому мені з нами тебе
тобі у вас нам його
з тобою вам нас з ними
— Які частини мови використані в цих записах?
Висновок. Займенники з прийменниками пишуться окремо: зі мною, на мені, з нами, у нас, серед нас. Після прийменників у займенниках 3-ї особи пишеться буква н: після нього, біля неї, на них. В орудному відмінку займенники 3-ї особи пишуться з буквою н і без прийменників: ним, нею, ними.
2. Робота за підручником (вправи 289–290, с. 127–128)
а) Вправа 289 (Усно)
- Прочитати казку, переказати. Знайти в тексті сполучення особових займенників і слів, від яких вони залежать, визначити особу, число й відмінок займенників.
Сказав (кому?) їй – 3-тя особа, Д.в., однина.
Несила (кому?) мені – 1-ша особа, Д.в., однина.
Питає (кого?) його - 3-тя особа, Р.в., однина.
Не подобається (кому?) тобі – 2-га особа, Д.в., однина.
Добре (кому?)мені - 1-ша особа, Д.в., однина.
Бачиш (хто?) ти - 2-га особа, Н.в., однина.
Ставляться (до кого?) до мене - 1-ша особа, Р.в., однина.
Винен (хто?) я - 1-ша особа, Н.в., однина.
Немає спокою (кому?) мені - 1-ша особа, Д.в., однина.
- Допишіть золоте правило «Стався до людей так, як би ти хотів, щоб вони ставилися до ….. (тебе). Підкресліть займенники.
б) Вправа 290 та 294 . (Письмово, по варіантах)
Утворити словосполучення, розкриваючи дужки, визначити відмінок займенників.
Спитав у нього, неї, них - Р.в.; прийшли з ними, нами, тобою – Ор.в.; згадала про мене, тебе, нього, нас, них – З.в.; приготував для неї, них, нас – Р.в.; зустрівся з нею, нами, ними, тобою – Ор.в.
(впр. 294 – аналогічна).
3. Фізкультхвилинка
4. Робота за підручником (вправи 293–295, с. 129–131)
а) Вправа 293.
Прочитати казку, розкриваючи дужки. Назвати особові займенники, їх особу, число, рід.
Її (3 –тя ос., одн., З.в.), нею (3 –тя ос., одн., Ор.в.), його (3 –тя ос., одн., З.в.), її (3 –тя ос., одн., З.в.),її (3 –тя ос., одн., З.в.), його (3 –тя ос., одн., З.в.), йому (3 –тя ос., одн., Д.в.)
б) Вправа 295
- Прочитати текст, уставляючи потрібні особові займенники. Визначити тему.
- Спишіть перший абзац тексту, уставляючи потрібні за змістом особові займенники. Підкресліть їх та визначте відмінок.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Прочитайте, поясніть зміст. Поясніть правопис прийменників із займенниками. Визначте число і відмінок займенників.
Що (без) нас було — чули, що (при) нас буде — побачимо.
Не будь зарозумілим — і друзі (від) тебе не відвернуться.
Рідне місце за семи землями (до) себе кличе.
Всяк по собі й (про) інших судить.
Цвіркун вогник бачить та (до) нього скаче.
2. Запитання-жарти
до слова війна. (Ми +р)
(У нього, у ньому, його, йому)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового дізналися на уроці?
— Що особливо сподобалося?
— Як пишуться займенник з прийменниками?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 296 (с. 131).
Словникова робота.
Учні отримують картки із завданням, виконують самостійно, потім – взаємоперевірка.
1. Яке із слів записано правильно?
а) Восини;
б) посередині;
в) телифон.
2. У якому слові замість пропуску необхідно вставити букву?
а) Завдан..я;
б) шіст..надцять;
в) фут..бол.
3. Які слова слід писати разом?
а) (В) осени;
б) (до) завтра;
в) (будь) ласка.
4. У якому слові є подвоєння приголосних?
а) Щогодин..и;
б) щоден..о;
в) мільйон..
Словникова робота.
Учні отримують картки із завданням, виконують самостійно, потім – взаємоперевірка.
1. Яке із слів записано правильно?
а) Восини;
б) посередині;
в) телифон.
2. У якому слові замість пропуску необхідно вставити букву?
а) Завдан..я;
б) шіст..надцять;
в) фут..бол.
3. Які слова слід писати разом?
а) (В) осени;
б) (до) завтра;
в) (будь) ласка.
4. У якому слові є подвоєння приголосних?
а) Щогодин..и;
б) щоден..о;
в) мільйон..
Що (без) нас було — чули, що (при) нас буде — побачимо.
Не будь зарозумілим — і друзі (від) тебе не відвернуться
Рідне місце за семи землями (до) себе кличе.
Всяк по собі й (про) інших судить.
Цвіркун вогник бачить та (до) нього скаче.
Йому мені з нами тебе
тобі у вас нам його
вам нас
з тобою
з ними
1