Урок "Узагальнення і систематизація знань за темою Іменник як частина мови" (українські вечорниці)

Про матеріал

Урок української мови проведений у формі українських вечорниць з використанням інтерактивних вправ, цікавих видів роботи, які допоможуть не тільки закріпити знання за темою Іменник, а й мотивують знаходити помилки, бути уважними, формують орфографічну грамотність.

Перегляд файлу

Тема.  Узагальнення та систематизація знань за темою Іменник як      частина мови

Мета:

  • повторити і поглибити, узагальнити, систематизувати, закріпити  знання про іменник як частину мови, його лексичне значення, морфологічні ознаки й синтаксичну роль;
  • формувати вміння розпізнавати іменники серед інших частин мови. Відмінювати іменники, визначати рід, число, ставити іменники у початкову форму.
  • Розвивати вміння слухати і аналізувати пізнавальну інформацію, критичне мислення, асоціативну уяву, пам'ять, зв'язне мовлення.
  • Виховувати старанність, самостійність, взаємодопомогу під час роботи в групах, любов до своєї Батьківщини, плекати бажання вивчати й берегти національну духовну спадщину, зокрема  календарну обрядовість;

Форма проведення -  українські вечорниці

Обладнання:  візерунки до символічного рушника, проект, рушники, хліб пампушки, дидактична наочність, картки.

 

 

 

 Хід уроку

І Організація учнів до уроку

ІІ Мотивація учнів до діяльності

  1. Розвиток мовлення
  • Подивіться на малюнок, скажіть кого зображено на малюнку? (молодих людей, українців, їжа, свічки, рушники)
  • Як ви думаєте, для чого вони зібрались? (Слайд 2)

http://womanway.com.ua/published/publicdata/WOMANWAY/attachments/SC/storage/images/magicway/26cf61053e19934949b20ac0b27b4e9b.jpg

 

 

 

 

 

 

 

  • Сьогодні 13 листопада – останній місяць осені. Вже закінчились всі господарчі роботи. Наближаються зимові свята. Молодь в селах збиралася, щоб порозважатися, поспілкуватися. Вони також вишивали рушники, готували різні страви, випікали калиту. Таке зібрання молоді люди називали вечорниці.
  • Де ж відбувалися вечорниці?
  • Приміщення наймали дівчата, вони і першими сюди приходили.
  • Тепер дізнаємось, що означають ці незнайомі слова калита, вечорниці, рушник, звернувшись до тлумачного словника.
  1. Словникова робота

Калита – круглий корж, змащений медом, що символізує  сонце, щастя, достаток.

Рушник – відрізок полотна, який мати давала  в дорогу. Походить від слова «руш», «вирушати»

Вечорниці – розваги, що припадають на осінньо-зимовий період, зібрання молоді для поєднання роботи і дозвілля. (Слайди №3-5)

  • Тож і ми спробуємо поєднати роботу і дозвілля. Тому я запрошую вас і наших гостей на українські вечорниці. Отже, сьогодні наші хлопці і дівчата спробують  довести, хто найуважніший, хто краще знає українську мову і вміє застосувати свої знання на практиці. Упродовж уроку ви також будете вишивати рушник. Для того, щоб він у нас був гарний, треба добре попрацювати. (Слайд 4)
  • ІІІ Актуалізація опорних знань
  • Про що піде мова на уроці ви дізнаєтеся, коли виправите помилки у словах, які записані на дошці і розшифруєте тему  уроку.
  • Отже, вам потрібно знайти помилку, перекреслити неправильну букву і зверху червоною крейдою написати правильну і пояснити орфограму.

свичка, наммисто, вичорниці, рушик,  реченя, калета, вогзал.

  • Яке слово ми розшифрували?

ІМЕННИК

(учні виходять по одному виправляють помилку, розшифровують тему)

ІV Оголошення теми уроку

  • Отже, сьогодні ми повторимо все, що знаємо про іменник.

V Узагальнення і систематизація знань

Перевіряючи ваші зошити, я звернула увагу на те, що деякі учні роблять помилки при написанні та поєднанні літер, особливо верхнє з’єднання.

Ось ми виконаємо каліграфічну хвилинку і повторимо написання тих елементів, літер, в яких ви допускаєте частіше помилки. (Слайд 7)

У  у Ук ру  Україна   рушник

  • До якої частини мови належать ці слова?( іменник)

Мовна розминка. (В той час індивідуальна робота на карточках)

На мовну розминку готовий наш клас? Отож, починаймо, не гаймо же час.

  1. Інтерактивна вправа «Кубування»
  • Кубик нам допоможе згадати  все про іменник
  1. Іменник – це самостійна…
  2. Іменник має …(рід)
  3. Іменники змінюються за..   (Числами: одн. Мн.;відмінками Н.в.  хто, що?Р.в…..)
  4. Іменники поділяються на..(загальні, власні, істоти, неістоти)..приклади!
  5. Іменники жіночого роду на –а, -я в О.в….(мають закінчення – ею,

ою)

  1. Іменники в реченні..(виступає підметом, присудком, другорядним членом речення)
  • Чому слово Україна пишемо з великої букви?

 (вручення візерунка соняшника

http://zerniatko.files.wordpress.com/2012/10/original1.jpg

  1. Гра «Виший правильно»
  • Зараз перевіримо наскільки ви уважні.

(на дошці два рушнички з надписами загальні і власні назви)

  • Читаючи слово з картки, розмістіть його на відповідний рушничок.

http://library.zntu.edu.ua/virtual_exhibition/images/ornament1.jpg                         http://library.zntu.edu.ua/virtual_exhibition/images/ornament1.jpg

Загальні назви                             Власні назви

місто                                                     Андрій

річка                                                      Ганна

село                                                       Покрови

 

http://library.zntu.edu.ua/virtual_exhibition/images/ornament1.jpg                         http://library.zntu.edu.ua/virtual_exhibition/images/ornament1.jpg  

(Слова: місто, свято, Покрови, Андрій, Микола, Ганна Україна, річка,  село Уж, вулиця)

  • А  які прислів’я знаєте про рушник?(Слайд 8)
  • Хата без рушників, що родина без дітей. Як ви його розумієте?
  • Запишемо це прислів’я. визначте відмінок іменників.
  • Який відмінок визначили?
  1. Історична довідка
  • Чи знаєте  ви, що раніше рушники вишивали невибіленими нитками, пізніше почали їх фарбувати корою, листям, ягодами, травами. Для закріплення барв нитки запікали в житньому тісті і вони не втрачали кольору протягом десятиліть. Вишиваючи рушник, нитки підбирали різних кольорів. Кожне з них мав певне значення.
  • Доберемо синоніми до цих слів. (Слайд 9)

Червоний   любов – кохання

Чорний      смуток – печаль

Блакитний    злагода – мир

Зелений        достаток – багатство

(Вручення візерунка червоної калини)

Рушник вважається символом єдності нашого народу

  1. Малюнковий диктант (Слайд 10-16)

Показую малюнки, діти записують слова

Рушник, калита, вечорниці, село, калина, вінок, коровай.

Визначте рід іменників, зверху запишіть олівцем.

У якому слові не можна визначити рід?(вечорниці)

Молодці, виконали і це завдання, тому отримуєте наступний візерунок  голуби .                              http://www.images.lesyadraw.ru/2013/05/kak_naricovat_golubya_mira4.png

Їх часто вишивали на весільних рушниках, щоб принесли в домівку мир, любов.

VІ Фізкультхвилинка

Пісня з рухами

Тому, хто біля тебе, руку дай, руку дай,

Тому, хто біля тебе, руку дай.

Приспів. Незалежно від раси чи від кольору очей,

Ти люби усіх, усім роби добро.

Тому, хто біля тебе, дай любов... Незалежно...

Тому, хто біля тебе, усміхнись... Незалежно...

Тому, хто біля тебе, потанцюй... Незалежно...

VІІ Закріплення вивченого матеріалу. Тренувальні вправи

  1. Мовна гра Коректор (Слайд 17)

Незнайомці  на вечорницях зіпсували нам стіни. Направляємось на порятунок нашої хати.

Знайдіть помилку у виборі слова

(З давніх часів добрих гостей зустріти (зустрічають)в Україні хлібом-сіллю, які подають на рушниках. Можна дивитися (побачити) рушники і на весіллі, ними украшають  (прикрашають) образи в хаті.

У давні часи рушники вважали за обереги. Вони мали оберігати житло від негативних (злих) сил, а людину — від негараздів. Тому вишивані рушники дарили (дарували)  "на щастя, на долю", як співається у відомій пісні. 

За виконане завдання, я дарую вам візерунок червоних маків

http://metally-flower.com/uk/wp-content/uploads/2014/05/mak-keramycheskaya-florystyka-holodnyij-farfor.jpg

  1. Робота з підручником

Рушники дарували також і в дорогу. Давно   люди в селах не мали можливості подорожувати, ходити на екскурсії, тому вони проводили такі розваги, тобто вечорниці.

  • А у вправі 187 можемо побачити, як тепер люди можуть проводити свій час. Виконаємо вправу 187
  • Прочитайте текст
  • Де туристи мандрували?
  • На чому їздили?
  • Визначте число цих іменників. (множина)
  • Отже запишемо виділені іменники в М.в. множини, використовуючи прийменники по на в. (ланцюжком.)
  • Які закінчення мають іменники в М.в. множини?

Інструктаж д/з

  • Якими ще видами транспорту можна користуватись ви дізнаєтесь, як виконаєте домашнє завдання, вправу 189. Потрібно дати письмові відповіді на запитання, вживаючи іменники у М. в. множини, аналогічно, як робили в класі.
  1. Інтерактивна гра «Карусель» (Слайд 18-19)

 

На вечорницях також і розважались, тому і ми пограємо в гру Карусель. Перший варіант  - нерухомий, другий - рухомий.  (Учень за останньою партою, пересідає за першу, а той , хто сидів за першою – сідає за другу, з другої – за третю і так далі. Пересідають до тих пір, поки всі на сядуть на свої місця.)

 За короткий період часу, вам потрібно відповісти на ті запитання, які лежать у вас на столі. (У ряді 4 парти, на кожній лежить одне запитання)

  • Якими членами речення виступають іменники.?
  • Назвіть власні і загальні іменники.?(4)
  • Провідміняйте слово ніч
  • Поставте іменники жіночого роду однини  в Орудний відмінок  сіль, калина, тиша, молодь.

Висновок. Фронтальна перевірка

  1. Робота в групах

Фірмова страва  (Слайд 20)

  • На кожних вечорницях обов’язково готували і пригощалися різними стравами. Крім відомої нам калити, пекли пиріжки, варили вареники.
  • Наступне завдання: скласти текст з деформованих речень. Працюємо в групах. У кожної групи розрізаний  малюнок певної страви. Вам потрібно скласти текст з деформованих речень.  На приготування  страви  у вас 3(4) хвилини. Виберіть капітана, який «презентує» вашу страву. Час пішов.

Вареники 

                                                           varenik-kosichka-03

   Вареники — українська національна страва. Це невеликі, трикутні  вироби з пшеничного, житнього, гречаного тіста. В нього  загортається найрізноманітніша начинка: картопля, капуста, гриби, квасоля, м'ясо, сир, солодкі фрукти або ягоди. Готову страву подають зі сметаною чи олією зі смаженою цибулею.

   Калита

                                                    kalita

Калита  — обрядовий хліб, який готували на Андрія (13 грудня). У цей день відбувалися великі молодіжні гуляння, дівочі ворожіння на пампушках. Дівчата випікали великого круглого коржа з діркою посередині. Іноді місили тісто на відварі любистка: щоб хлопці любили.

Пампушки

                           1803419

 

Пампушки — невелика булочка, кругла, пишна виготовлена із дріжджового тіста. Готували їх з житнього, пшеничного, гречаного борошна. А наповнювали    солодкою начинкою, ягодами, маковою або з варенням, посипані цукровою пудрою. Пампушки в Україні готували до свят, у неділю,  до борщу чи юшки.

Презентація страв

Вручення візерунка сонечка

http://novteremok.klasna.com/uploads/editor/2079/93167/sitepage_46/solnyshko_6.png

VІІІ Підсумок уроку

  1. Хвилинка фантазії

На завершення, пофантазуємо.

  • Назвіть іменники, які сьогодні часто звучали на уроці;
  • назвіть іменники найважливіші у вашому житті.(мама, тато, життя, здоров’я) ;
  • назвіть іменники, які присутні у нас на уроці (старанність, увага, праця).

Ось наш рушник уже розцвів.

Наше життя це теж біле полотно, на якому доля мережить свій візерунок. Нехай на ньому  переплітаються лише червоні, блакитні, зелені кольори.

Д/З підготуватися до перевірної роботи. Вправа 189.

За українськими традиціями вважалося, що той, хто скуштує кусень хліба з сіллю дістане Господнє благословення. Тому пригощайтеся!!

Дякую за увагу.

 

 

 

docx
Додано
20 лютого 2018
Переглядів
1902
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку