Українська мова
5 клас
Урок 4
Тема. Спільнокореневі слова. Суфікс. Правопис значущих частин слова (повторення)
Мета. Продовжити роботу над розділом «Будова слова», учити дітей визначати в словах суфікси, розуміти відтінки лексичного значення, якого надають словам суфікси;
розвивати вміння добирати спільнокореневі слова, правильно визначати в них морфеми, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати вміння писати під диктову, навички самостійної роботи;
виховувати уважність до свого мовлення, охайність у веденні записів, інтерес до української мови.
Тип уроку: комбінований
Обладнання:
Підручник: Українська мова. 5 кл.: підруч. для закладів загальної середньої освіти / О.П.Глазова. – Вид. 2-ге, доопр. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2018. – 240 с.: іл.
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтально |
Індивідуально на дошці (середній учень) |
Індивідуально на дошці (сильний учень) |
Диктант До берега, зарослого очеретом, пристав великий човен. Люди приїхали заготовляти очерет. Вітер напинає вітрило, а вдалині височіють вітряки, повернувши крила вітрові назустріч. Це пожвавлює горизонталь прибережної смуги.
(Берега – прибережної; очеретом – очерет; вітер – вітрило, вітряки, вітрові). |
|
|
ІІІ. Оголошення теми, мети. Мотивація
Суфікс
ІV. Вивчення нового матеріалу. Закріплення знань, вироблення вмінь і навичок
Зменшувально-пестливе значення |
Збільшувально-згрубіле значення |
|
|
Камʼяний – камʼянистий, зубний – зубастий, водний – водяний, гірський – гористий.
Україна, ліки, пекти, продавати, купувати, будувати, писати, видавати, скло, знати.
Теплий, дівчина, тонкий, малий, голова, синій, мілкий
V. Підсумок уроку
VІ.Домашнє завдання
1)Довідник «Морфеміка – суфікс» \ с. 78, 79 (правила повторити);
2) впр. 154 (І).
ДОДАТКИ ДО УРОКУ
Сторінка з довідника «Будова слова»
Будова слова |
|
значущі частини слова |
(морфеміка) |
(морфеми) |
Закінчення – це змінна значуща частина слова, яка виражає його граматичне значення і служить для узгодження слів у реченні.
Щоб визначити закінчення, треба змінити форму слова (рід, число, відмінок; у дієсловах – особу, а в минулому часі – рід):
Рідний – рідна – рідне; стіл – столи; школа – школі – школою; працюю – працюєш – працюють; писав – писала – писало.
Основа – це частина слова без закінчення. Вона виражає лексичне значення слова. до основи входить корінь, суфікс, префікс.
Корінь – головна значуща частина слова. корінь – спільна частина споріднених (спільнокореневих) слоів.
Щоб визначити корінь, треба дібрати кілька спільнокореневих слів (таких, щоб у їхній спільній частині залишалося якомога менше спільних букв).
Почути – чути, чутки, чую, чуйний.
Спільнокореневі (споріднені) слова – це слова, лексичні значення яких хоч і різні, але мають між собою щось спільне (відносяться до однієї теми):
Море, моряк, морський.
Спільнокореневі слова можуть належати як до однієї, так і до різних частин мови.
Префікс – значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових спільнокореневих слів (надає словам нового лексичного значення або нового відтінку в значенні).
Великий – невеликий, превеликий.
Щоб визначити префікс, треба спробувати дібрати слово тієї ж самої частини мови з таким же префіксом, але з іншим коренем (переконатися, що такий префікс існує):
Схопити – сфотографувати; найкращий – найрозумніший.
Суфікс – значуща частина слова, яка стоїть після кореня й служить для утворення нових спільнокореневих слів (надає словам нового лексичного значення або нового відтінку в значенні).
Ведмідь – ведмедик, ведмедище; гніздо – гніздовий, зніздитися.
Щоб визначити суфікс, треба спробувати дібрати слово тієї ж самої частини мови з таким же суфіксом, але з іншим коренем (переконатися, що такий суфікс існує):
Учитель – вихователь; питаємо – дихаємо.
Роздатковий матеріал
Завдання 1
Згрупуйте спільнокореневі слова в чотири колонки:
|
|
|
|
Позначте корінь.
Будова, малюсінький, маленький, будувати, малий, будильник, малюнок, малюк, будівля, будівельник, будівництво, малювати, відбудова, будити, малеча, збуджений, помальований.
Завдання 2
Згрупуйте слова у два стовпчики й запишіть: у перший – з префіксами, у другий – без префіксів. Виділіть префікси й корені.
Зірка, звістка, відро, відкопати, відати, віддати, обід, оббити, надбудова, надворі, довезти, перестрибнути, перерва.
1