Українська мова
5 клас
Урок 3
Тема. Спільнокореневі слова. Префікс. Правопис значущих частин слова (повторення)
Мета. Поглибити знання учнів про значущі частини слова, учити розпізнавати їх,;
розвивати вміння розбирати слова за будовою, відчувати відтінки лексичного значення слів з різними суфіксами та префіксами, збагачувати словниковий запас учнів;
виховувати пізнавальний інтерес учнів до мови.
Тип уроку: комбінований
Обладнання:
Підручник: Українська мова. 5 кл.: підруч. для закладів загальної середньої освіти / О.П.Глазова. – Вид. 2-ге, доопр. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2018. – 240 с.: іл.
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтально |
Індивідуально на дошці (середній учень) |
Індивідуально на дошці (середній учень) |
|
|
|
г – ж – з к – ч – ц х – ш – с |
ІІІ. Оголошення теми, мети. Мотивація
Префікси
ІV. Вивчення нового матеріалу. Закріплення знань, вироблення вмінь і навичок
Їхали ми, їхали, до річки ..їхали, кладки ..їхали, в леваду ..їхали, з гори ..їхали, стіжок сіна ..їхали, на бадилинку ..їхали, стали, забуксували. |
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
1)Довідник «Морфеміка – суфікс» \ с. 78, 79 (правила);
2) впр. 146.
ДОДАТКИ ДО УРОКУ
Сторінка з довідника «Будова слова»
Префікс – значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових спільнокореневих слів (надає словам нового лексичного значення або нового відтінку в значенні).
Великий – невеликий, превеликий.
Щоб визначити префікс, треба спробувати дібрати слово тієї ж самої частини мови з таким же префіксом, але з іншим коренем (переконатися, що такий префікс існує):
Схопити – сфотографувати; найкращий – найрозумніший.
Суфікс – значуща частина слова, яка стоїть після кореня й служить для утворення нових спільнокореневих слів (надає словам нового лексичного значення або нового відтінку в значенні).
Ведмідь – ведмедик, ведмедище; гніздо – гніздовий, зніздитися.
Щоб визначити суфікс, треба спробувати дібрати слово тієї ж самої частини мови з таким же суфіксом, але з іншим коренем (переконатися, що такий суфікс існує):
Учитель – вихователь; питаємо – дихаємо.
Індивідуальні завдання
Індивідуальне завдання №1
Розподілити слова у дві колонки.
Спільнокореневі зі словом читанка |
Форми слова читанка |
|
|
Читанці, читацький, читанки, читанкою, читати, читець, читанок, перечитати, читаночка, читанками.
____________________________________________________________________________
Індивідуальне завдання №2
Згрупуйте спільнокореневі слова у 5 стовпчиків.
|
|
|
|
|
Морський, водяний, водити, водичка, теплий, заводити, моряк, нарада, приморʼя, наводити, підводник, радник, море, тепло, теплесенький, водянистий, порадити.
__________________________________________________________________________
Роздатковий матеріал
Завдання 1
Списати, додавши потрібні по смислу префікси. Префікси виділити.
Завдання 2
Переписати вірш, розкриваючи дужки.
Як (на) моріжок
(На) летів сніжок,
І (до) річки, і (до) бору
Не видно стежок.
Шапку я (с) хвачу,
(З) гірки (по) лечу,
Чобітками, підківками
Стежку (про) топчу.
1