Урок української мови для 5 класу "Спільнокореневі слова. Префікс. Правопис значущих частин слова (повторення)"

Про матеріал
Я розробляю систему уроків з української мови з розділу «Будова слова. Орфографія» для 5 класу. Уроки компактні, зручні у використанні, відповідають віковим психо-фізеологічним особливостям п’ятикласників; спрямовані на реалізацію особистісно-орієнтованого підходу до учнів у навчальній діяльності. Конспекти містять роздатковий матеріал для учнів як теоретичного, так і практичного змісту. Пропоную вашій увазі урок №3 із розділу "Будова слова".
Перегляд файлу

Українська мова

5 клас

 

Урок 3

 

Тема. Спільнокореневі слова. Префікс. Правопис значущих частин слова (повторення)

 

Мета. Поглибити знання учнів про значущі  частини слова, учити розпізнавати їх,;

розвивати вміння розбирати слова за будовою, відчувати відтінки лексичного значення слів з різними суфіксами та префіксами, збагачувати словниковий запас учнів;

виховувати пізнавальний інтерес учнів до мови.

 

Тип уроку: комбінований

 

Обладнання:

  1. записи на дошці або на демонстраційному екрані;
  2. роздатковий матеріал;
  3. індивідуальні картки;
  4. довідники «Будова слова».

 

Підручник: Українська мова. 5 кл.: підруч. для закладів загальної середньої освіти / О.П.Глазова. – Вид. 2-ге, доопр. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2018. – 240 с.: іл.


І. Організація класу

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Різнорівневі завдання

Фронтально

Індивідуально на дошці

(середній учень)

Індивідуально на дошці

(середній учень)

  • Перевірка теорії. Бесіда
  • Що таке закінчення? Як його визначають?
  • Що таке основа? Що вона виражає? Із яких частин складається?
  • Що таке корінь?
  • Що таке спільнокореневі слова?
  • Вправа 145 (на дошці)
  • Виписати спільнокореневі слова, позначити корінь.
  • Виконати завдання 1 на роздаткових картках (на дошці)
  • Виконати завдання 2 на роздаткових картках (на дошці)

 

  1. Повторення теоретичного матеріалу
  • Повторимо, які приголосні звуки можуть чергуватися при зміні форми слова чи при доборі спільнокореневого.

г – ж – з

к – ч – ц

х – ш – с

 

  1. Вправа 147. Добір спільнокореневих слів (на дошці)
  • Виконаймо завдання до вправи. Спробуємо самостійно добирати спільнокореневі слова.

 

ІІІ. Оголошення теми, мети. Мотивація

Префікси

 

ІV. Вивчення нового матеріалу. Закріплення знань, вироблення вмінь і навичок

  1. Опрацювання визначень за довідником
  • Прочитаймо визначення префікса і суфікса.
  • Сьогодні працюємо тільки з префіксом.

 

  1. Вправа 151. Утворення слів за допомогою префіксів (усно ланцюжком)
  • Виконаємо завдання за зразком.

 

  1. Добір відповідних префіксів (на дошці)
  • Прочитаймо жартівливий вірш, добираючи потрібні по смислу префікси. (Префікси вписувати та позначати).

 

 Їхали ми, їхали, до річки ..їхали, кладки ..їхали, в леваду ..їхали, з гори ..їхали, стіжок сіна ..їхали, на бадилинку ..їхали, стали, забуксували.

 

  • Подібні завдання – на роздаткових картках (завдання 1). Перші два завдання виконаємо на дошці, останнє – в зошитах з коментуванням. Префікси позначати.

 

  1. Вправа на розрізнення прийменників і префіксів
  • Виконаємо на роздаткових аркушах вправу 2. Прочитайте віршик.
  • Що треба мати на увазі, коли будемо його записувати? (що бувають однозвучні прийменники і префікси. Прийменники треба писати зі словами окремо, а префікси – разом.)
  • Перше речення запишемо на дошці, друге – в зошитах з коментуванням.

 

 

V. Підсумок уроку

 

VІ. Домашнє завдання

1)Довідник «Морфеміка – суфікс» \  с. 78, 79 (правила);

2) впр. 146.


ДОДАТКИ ДО УРОКУ

Сторінка з довідника «Будова слова»

Префікс – значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових спільнокореневих слів (надає словам нового лексичного значення або нового відтінку в значенні).

 Великий – невеликий, превеликий.

 Щоб визначити префікс, треба спробувати дібрати слово тієї ж самої частини мови з таким же префіксом, але з іншим коренем (переконатися, що такий префікс існує):

 Схопити – сфотографувати; найкращий – найрозумніший.

 

Суфікс – значуща частина слова, яка стоїть після кореня й служить для утворення нових спільнокореневих слів (надає словам нового лексичного значення або нового відтінку в значенні).

Ведмідь – ведмедик, ведмедище; гніздо – гніздовий, зніздитися.

Щоб визначити суфікс, треба спробувати дібрати слово тієї ж самої частини мови з таким же суфіксом, але з іншим коренем (переконатися, що такий суфікс існує):

Учитель – вихователь; питаємо – дихаємо.

 

 

Індивідуальні завдання

 

Індивідуальне завдання №1

Розподілити слова у дві колонки.

 

Спільнокореневі зі словом читанка

Форми слова читанка

 

 

 

Читанці, читацький, читанки, читанкою, читати, читець, читанок, перечитати, читаночка, читанками.

____________________________________________________________________________

 

Індивідуальне завдання №2

Згрупуйте спільнокореневі слова у 5 стовпчиків.

 

 

 

 

 

 

 

Морський, водяний, водити, водичка, теплий, заводити, моряк, нарада, приморʼя, наводити, підводник, радник, море, тепло, теплесенький, водянистий, порадити.

__________________________________________________________________________

 

 

Роздатковий матеріал

 

Завдання 1

Списати, додавши потрібні по смислу префікси. Префікси виділити.

 

  1. Восени птахи ..літають на південь. У вікно ..летів метелик.
  2. У стіну ..били цвях. Мисливці ..били вовка.
  3. Мама ..шила модну сукню. Бабуся ..шила мою курточку для молодшої сестрички.

 

Завдання 2

Переписати вірш, розкриваючи дужки.

 

Як (на) моріжок

(На) летів сніжок,

І (до) річки, і (до) бору

Не видно стежок.

Шапку я (с) хвачу,

(З) гірки (по) лечу,

Чобітками, підківками

Стежку (про) топчу.

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
27 березня 2020
Переглядів
2562
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку