Урок української мови для 5 класу "Правопис префіксів ПРЕ-, ПРИ-, ПРІ-. Узагальнення вивченого з розділу «Будова слова» "

Про матеріал
Я розробила систему уроків з української мови з розділу «Будова слова. Орфографія» для 5 класу. Уроки компактні, зручні у використанні, відповідають віковим психо-фізеологічним особливостям п’ятикласників; спрямовані на реалізацію особистісно-орієнтованого підходу до учнів у навчальній діяльності. Конспекти містять роздатковий матеріал для учнів як теоретичного, так і практичного змісту. Пропоную вашій увазі урок №7 з розділу "Будова слова".
Перегляд файлу

Українська мова

5 клас

 

Урок 7

 

Тема. Правопис префіксів ПРЕ-, ПРИ-, ПРІ-.

 Узагальнення вивченого з розділу «Будова слова»

 

Мета. Повторити правила правопису префіксів ПРЕ-, ПРИ-, ПРІ-, узагальнити вивчений матеріал з розділу «Будова слова»;

розвивати навички морфемного аналізу слів, виконувати тестові завдання, збагачувати словниковий запас учнів;

виховувати уважність і охайність під час роботи, інтерес до української мови.

 

Тип уроку: узагальнення вивченого

 

Обладнання:

  1. записи на дошці або на демонстраційному екрані;
  2. роздатковий матеріал;
  3. індивідуальні завдання;
  4. відповіді до індивідуальних завдань.

 

Підручник: Українська мова. 5 кл.: підруч. для закладів загальної середньої освіти / О.П.Глазова. – Вид. 2-ге, доопр. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2018. – 240 с.: іл.


І. Організація класу

ІІ. Оголошення теми, мети. Мотивація

 

ІІІ. Повторення вивченого раніше

ПРЕ-, ПРИ-, ПРІ-

  1. Вправа 170 (на дошці по 2 речення відразу 3 учні – слабкі)
  • Коли пишемо префікси ПРЕ-, ПРИ-, ПРІ- ?
  • Запишіть речення, поясніть правопис слів із префіксами.
  • Розберіть у своїх реченнях слова за будовою:

1 учень: шукають, примовчувати;

2 учень: славні, казки;

3 учень: преславні, річка.

 

  1. Частковий морфемний аналіз слів
  • Прочитайте слова. Чи у всіх є префікс? Назвіть слова з префіксом. (Я сама позначаю префікси)

 Презентація, привілей, причарувати, предківський, прекрасно, пріоритет, престиж, премʼєра, презлющий, прибережжя, президент, престрашенний, прірвистий.

  • Виконаємо морфемний аналіз слова прекрасно.

 

 

ІV. Узагальнення знань, вироблення вмінь і навичок

 

  1. Тести

Фронтально

(у зошитах з коментуванням)

Індивідуально (сильні)

(у зошитах самостійно)

  • Виконаємо завдання на роздаткових аркушах.
  • Виконайте індивідуальне завдання.

(потім дати відповіді до тестів для самоперевірки. )

 

  1. Словниковий диктант. Добір спільнокореневих слів
  • Запишіть слова з ненаголошеними голосними в корені слова. До кожного доберіть перевірочне – спільнокореневе чи іншу форму того ж слова.

Перо, листок, хижак, темніти, зимувати, одиниця, веселий, великий, читання, запитання (опитування), оселитися, зерно, близький.

 

V. Підсумок уроку

 

VІ. Домашнє завдання

1) Довідник: повторити все з розділу «Будова слова» \ ⸹ 11 – 14 (повторити);

2) впр. 169 (І).

ДОДАТОК ДО УРОКУ

Роздатковий матеріал

ТЕСТИ

  1. Нульове закінчення мають усі слова рядка:

а) весна, прохолода, віхола;    в) ідуть, ідеш, ідемо;

б) вітер, кінь, плач;     г) повільно, далеко, пальто.

 

  1. Формами одного слова є всі слова рядка:

а) день, днями, днем;     в) рука, ручище, рученька;

б) ніч, нічний, нічник;     г) днювати, денний, удень.

 

  1. Спільнокореневими є всі слова рядка:

а) читати, читання, чистити;    в) читав, читали, читала;

б) переходити, ходулі, вихід;    г) будувати, будильник, збудити.

 

  1. Знайдіть слово без закінчення:

а) хоробрість;      в) переробка;

б) голуб;       г) таксі.

 

  1. Знайти слово з префіксом:

а) горбок;       в) гайок;

б) загорожа;      г) школяр.

 

  1. Знайти слово з суфіксом:

а) мороз;       в) дощик;

б) розмова;       г) порада.

 

  1. Знайти слово з префіксом і суфіксом:

а) камінчик;      в) увага;

б) опрацьований;      г) кіно.

 

  1. Букву Е на місці пропуску слід писати в кожному слові рядка:

а) пр..їхати, пр..бігти, пр..нести;   в) пр..красний, пр..хороший, пр..тихий;

б) пр..чудовий, пр..великий, пр..міський;  г) пр..гасити, пр..милий, пр..чистий.

 

  1. Букву И на місці пропуску слід писати в кожному слові рядка:

а) пр..вокзальний, пр..блудитися, пр..солити; в) пр..цікаво, пр..булець, пр..лягти;

б) пр..бити, пр..лягти, пр..смачні;   г) пр..чаїтися, пр..погано, пр..шити.

 

  1. Знайти речення, у якому ПІД- є у слові префіксом і пишеться разом:

а) (Під) березу їжачок наносив сінця стіжок.

б) Безпощадній зброї сміху я боюся (під) даватись.

в) (Під) час перебування в Італії Коцюбинський гостював у Максима Горького.

г) Любив я скрип коліс (під) важкими возами в жнива.

 

  1. Знайти речення, у якому БЕЗ є прийменником і пишеться окремо:

а) (Без) перервним потоком ішло військо через Чорний яр.

б) Вулиці були (без) людними.

в) Хати (без) дахів скупчені, приліплені одна до другої, одна над другою.

г) Над (без) межним небом струмилось марево.

 

 

 

Індивідуальні завдання

ТЕСТИ

 

Завдання  з однією правильною  відповіддю

 

1. Значущі частини слова – це:

А)  підмет, присудок,  означення, обставина;

Б) іменник, прикметник, числівник, займенник;

В) корінь, префікс, суфікс, закінчення.

 

2.Виділіть рядок, у якому вказані різні форми одного слова:

А)  вовк, вовчик, вовчище;

Б)  малий, маленький, малесенький, малим;

В)  пісня, піснею, у пісні.

 

3.Укажіть рядок,  у якому всі слова мають нульове закінчення:

А)  терен, ожеледь, перелісок, зайчик;

Б)  швидко, кріт, мрійник,  знання;

В)  путь, мудрість, степ, праворуч.

 

4.Виділіть рядок, у якому всі слова не мають закінчення:

А) таксі,  мудро, зрання, повагом;

Б) сік, попурі,  миттєво, корінчик;

В) їжак,  січ, льотчик, гравець.

 

          5. Укажіть рядок,  у якому всі слова пишуться з префіксом пре-  :

          А) пр..лавок, пр..точений,   пр..подобний ;

          Б) пр..мудрий, пр..великий,  пр..гарний;

          В) пр..морський, пр..щеплювати, пр..чіп.

 

          6.  Виділіть рядок, у якому    в усіх словах  відбувається чергування приголосних під час формо-  або  словозміни:

          А) лінь,  поріг, берег, день;

          Б)  рука, рік, дорога, щічка;

          В) пісня,  Париж,  друг, оберіг.

 

7. Виділіть рядок, у якому в усіх словах правильно виділено основу й закінчення.

А) суфл е, знайд у, подорожник

docx
Додано
27 березня 2020
Переглядів
2714
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку