Інтелектуальна гра-конкурс "Мово українська, мово солов'їна"

Про матеріал
Розробка допоможе розширювати і збагачувати знання учнів про мову; розвивати в учнів пізнавальні інтереси та здібності, потребу глибокого і творчого оволодіння знаннями, навички практичного застосування знань рідної мови
Перегляд файлу

Cередня загальноосвітня школа № 215

 

 

 

 

 

СЦЕНАРІЙ

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ  ГРИ-КОНКУРСУ ЗНАВЦІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Підготувала:

Стополянська Л.С.,

учителі української

мови та літератури

 

 

 

Київ 2020

Мета: розширювати і збагачувати знання учнів про мову; розвивати в учнів пізнавальні інтереси та здібності, потребу глибокого і творчого оволодіння знаннями, навички практичного застосування знань рідної мови, вміння правильно висловлювати свої думки, логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння працювати в групах; навчати самостійно набувати знання, створювати умови для самореалізації учнів; прищеплювати любов до рідної мови, бажання нею досконало володіти і пропагувати серед ровесників і старших; виховувати позитивні мотиви до навчальної діяльності, взаємоповагу, взаємодопомогу.

Обладнання: картки, демонстраційний матеріал.

Епіграф:                                                                 Мова моя українська чарівна

                                                                                І найрідніша для кожного з нас.

ХІД ЗАХОДУ

І. Вступне слово.

(До класу заходять козак і козачка, зачитують слова вірша Федора Пантова "Любіть рідну мову")

Козак:      Мова — краса спілкування,
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
Мова — то чиста криниця,
Де б'є, мов сльоза, джерело.

Козачка: Мова — це наша світлиця,
    Вона як добірне зерно.
    Мова — державна перлина,
    Нею завжди дорожіть:
    Без мови немає країни —
    Мову, як матір, любіть!

ІІ. Козак і козачка запрошують команди зайняти свої місця.

ІІІ. Представлення команд.

1-ша команда: "Мовознавці"

Девіз: "Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться" 

2-га команда: "Словограй"

Девіз: "Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою!"

Ведуча 1: А оцінуватиме відповіді команд вельмишановне компетентне журі, яке буде підраховувати отримані бали і після кожного конкурсу та в кінці змагання зробить висновки. ці бали журі відмічає в спеціальних картках.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Конкурс №1 "Мовне асорті"

Ведуча 2. Учасникам кожної команди будуть запропоновані питання, на які необхідно дати відповідь. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Отож, у кожної команди є можливість набрати 12 балів за цей конкурс.

Питання для команди "Мовознавці".

1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

2. Назвіть останній відмінок української мови. (Кличний відмінок)

3. Скільки голосних звуків в українській мові? (6)

4. Яка частина мови не належить, ні до самостійних, ні до службових? (Вигук)

5. Яка буква в українській мові немає відповідного звуку? (ь)

6. Назвіть головні члени речення. (Підмет і присудок)

7. Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його? (Займенник)

8. Чуже мовлення, передано дослівно, це? (Пряма мова)

9. Дослівно наведений уривок з якогось тексту, це? (Цитата)

10. Другорядний член речення що відповідає на питання непрямих відмінків? (Додаток)

11. Скільки звуків у слові кущ? (4)

12. Назвіть знак, що позначає роздільну мову. (Апостроф)

Ведуча 1: Питання для команди "Словограй".

1. Назвіть слова з префіксом прі-. (Прізвище, прізвисько, прірва)

2. Частина слова без закінчення, це? (Основа слова)

3. Скільки звуків у слові ходжу? (4)

4. Як називаються літери, що записані у певному порядку? (Алфавіт)

5. Слова, що мають багато значень? (Багатозначні)

6. Слова, що мають спільний корінь? (Спільнокореневі)

7. Словник, з якого дізнаємось значення слова? (Тлумачний)

8. Який знак ставимо в кінці розповідного речення? (Крапка)

9. Частина слова перед коренем? (префікс)

10. Розмова двох осіб? (Діалог)

11. Слова з протилежним значенням? (Антоніми)

12. Перша буква в іменниках власна назва? (Велика)

Конкурс №2 "Розгадування криптограми"

Ведуча 2: Команди отримують зашифровану криптограму, їм необхідно якомога швидше її розшифрувати. Та команда, яка швидше з цим впорається, отримує 5  балів. Необхідно, користуючись цифровими позначеннями літер в алфавіті, прочитати вираз.

1                        2                     3                      4                      5                     6

7                       8                    9                      10                   11                   12

13                   14                    15                   16                   17                    18

19                   20                    21                    22                 23                     24

25                    26                   27                    28                   29                    30

31                    32                    33

 

19 -23          23-19-17-24            20-16-7-15-1-14-23-7,        6-12-23-11,

21-12-6-18-24            22-3-19-32             17-19-3-24,

3-28-12-23-31-22-33          22-15-16-1-6-18-19             4-19-3-19-21-11-23-11

22-3-19-13-17              21-12-6-18-11-17         22-16-19-3-19-17.

 

Відповідь: "От тому плекайте, діти, свою рідну мову, вчіться складно говорити своїм рідним словом!"

Хвилинка перепочинку

Ведуча 1: А поки наші команди розшифровують криптограму, ми з глядачами проведемо невеличке змагання: "Хто швидше і чіткіше прочитає скоромовку".

    (Бажаючі по черзі дістають з мішечка скоромовки й зачитують їх)

Бабин біб розцвів у дощ — Буде бабі біб у борщ.

***

Бобер на березі з бобренятами бублики пік.

***

Боронила борона по боронованому полю.

***

Босий хлопець сіно косить, Роса росить ноги босі.

***

Був господар, був господар, Та й розгосподарився.

***

Був собі цебер, та переполуцебрився на полуцебренята.

***

Був собі паламар, його діти паламаренята перепаламарилися.

***

Був собі цебер, перецебрився, мав діти цебренята перецебренята.

***

Бурі бобри брід перебрели,
Забули бобри забрати торби.

***

В домі Дими дим.
Ой ходім туди, ходім.
Рятувати Димин дім.

Конкурс № 3 "Прямо чи влучно"

Ведуча 2: Кожна команда відповідає на випередження, при підготовці відповіді піднімає сигнальну картку (червона) та дає відповідь. У разі неправильної відповіді право відповіді переходить до іншої команди. Якщо жодна команда не дала правильну відповідь, питання – ребус знімається. Час на обдумування кожного питання – 1 хв. За кожний правильно розгаданий ребус - 2 бали.

№1

 

№ 2

 

 


 

 

№ 3

 

 

 № 4

 

 

 

 

 № 5

 

 

 

 

№ 6


 

Конкурс № 4 « Мовні заморочки ».

Ведуча 1: Командам необхідно розшифрувати той фразеологізм, який показаний картинкою на дошці, та пояснити його значення. У разі, якщо жодна команда не дає правильної відповіді, питання знімається. Час на обдумування одного питання – 1 хв. Команда, яка першою приготує правильну відповідь, піднімає сигнальну картку (червону) та дає відповідь. Якщо відповідь помилкова, право відповіді переходить іншій команді. Кожний правильно розгаданий та пояснений фразеологізм оцінюється у 2 бали.

№ 1                               № 2

                                      Зарубати на носі

                              Волосся дибки

 

 

 

 

 

№ 3 Тягти кота за хвіст

          № 4

 

 

 

 

№ 5         За сімома замками

 

 № 6

 Звісити ноги

 

 

 

 

                                                                                                                 Водою не розіллєш

№ 7 Водити за носа

C:\Users\user\Pictures\545886_1_w_300.jpg № 8 Крокодилячі сльози

C:\Users\user\Pictures\545886_2_w_300.jpgC:\Users\user\Pictures\545886_2_w_300.jpg

 

Конкурс № 5 "Лото назв"

Ведуча 2: Командам необхідно розшифрувати, яке слово ховається за його лексичним значенням та відкрити це слово на дошці. У разі, якщо жодна команда не дає правильної відповіді, питання знімається. Час на обдумування одного питання – 1 хв. Команда, яка першою приготує правильну відповідь, піднімає сигнальну картку (червону) та дає відповідь. Якщо відповідь помилкова, право відповіді переходить іншій команді. Кожне правильно розгадане слово оцінюється у 2 бали.

 

1. Плід яблуні, який вживається в їжу в свіжому вигляді, є сировиною в кулінарії. (Яблуко)

2. Прилад для фіксації оптичного зображення на спеціальному носії. (Фотоапарат)

3. Вид холодної закуски. (Бутерброд)

4. Прилад для вимірювання часу. (Годинник)

5. Предмет опуклої форми, який здебільшого використовується у спортивних іграх. (М'яч)

6. Пристрій, призначений для захисту людини від дощу або від сонячних променів. (Парасолька).

Конкурс № 6 "Україна моїми очима"

Ведуча 1: Командам необхідно вирізати з журналів ілюстрації, які відповідають уяві про Україну. Кожна команда повинна пояснити чому саме такі картинки обрали, і яку хотіли б бачити Україну в майбутньому.

Завершальна частина

Ведуча 2: Наша мова усім світом  визнана наймилозвучнішою серед мов. Вона переткана й вишита калиною, у ній дзвенить слава запорожців, нею написані невмирущі твори Котляревського, Шевченка, Франка, Карпенка-Карого, Лесі Українки, вона живе у піснях  народу.

    Тож зараз журі підсумує результати змагань та оголосить переможця.

Оголошується команда переможців і нагороджується грамотами і солодкими призами

Ведуча 1: Ось і підійшло до кінця наше мовне змагання. Ви всі показали свої знання, хтось краще, а хтось трошки гірше.

Та пам’ятайте завжди про те, що справжня людина виростає саме з любові до рідного краю, до рідної мови та культури.  Користуйтесь  мовою, плекайте, шануйте цей найдорожчий скарб! Ми бажаємо вам  успіхів у вивченні української мови та літератури, натхнення і наснаги у навчанні!

 

Дякуємо за увагу

 

 

 

Протокол

проведення заходу «Мово українська, мово солов'їна»

Член журі ___________________________________________________________

 

 

Команда "Мовознавці"

Команда "Словограй"

Примітка

"Мовне асорті"

(1 бал за правильну відповідь)

 

 

 

"Розгадування криптограми" (5 балів за правильну відповідь           

 

 

 

 "Прямо чи влучно"                          

(2 бали за правильну відповідь)                    

 

 

 

"Мовні заморочки"

 (2 бали за правильну відповідь)                    

 

 

 

"Лото назв"

(2 бали за правильну відповідь)                    

 

 

 

"Україна моїми очима"

(максимальна кількість -10 балів)

 

 

 

Загальна кількість балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 березня 2020
Переглядів
1037
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку