Cередня загальноосвітня школа № 215
СЦЕНАРІЙ
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ГРИ-КОНКУРСУ ЗНАВЦІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Підготувала:
Стополянська Л.С.,
учителі української
мови та літератури
Київ 2020
Мета: розширювати і збагачувати знання учнів про мову; розвивати в учнів пізнавальні інтереси та здібності, потребу глибокого і творчого оволодіння знаннями, навички практичного застосування знань рідної мови, вміння правильно висловлювати свої думки, логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння працювати в групах; навчати самостійно набувати знання, створювати умови для самореалізації учнів; прищеплювати любов до рідної мови, бажання нею досконало володіти і пропагувати серед ровесників і старших; виховувати позитивні мотиви до навчальної діяльності, взаємоповагу, взаємодопомогу.
Обладнання: картки, демонстраційний матеріал.
Епіграф: Мова моя українська чарівна
І найрідніша для кожного з нас.
ХІД ЗАХОДУ
І. Вступне слово.
(До класу заходять козак і козачка, зачитують слова вірша Федора Пантова "Любіть рідну мову")
Козак: Мова — краса спілкування,
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
Мова — то чиста криниця,
Де б'є, мов сльоза, джерело.
Козачка: Мова — це наша світлиця,
Вона як добірне зерно.
Мова — державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни —
Мову, як матір, любіть!
ІІ. Козак і козачка запрошують команди зайняти свої місця.
ІІІ. Представлення команд.
1-ша команда: "Мовознавці"
Девіз: "Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться"
2-га команда: "Словограй"
Девіз: "Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою!"
Ведуча 1: А оцінуватиме відповіді команд вельмишановне компетентне журі, яке буде підраховувати отримані бали і після кожного конкурсу та в кінці змагання зробить висновки. ці бали журі відмічає в спеціальних картках.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Конкурс №1 "Мовне асорті"
Ведуча 2. Учасникам кожної команди будуть запропоновані питання, на які необхідно дати відповідь. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Отож, у кожної команди є можливість набрати 12 балів за цей конкурс.
Питання для команди "Мовознавці".
1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
2. Назвіть останній відмінок української мови. (Кличний відмінок)
3. Скільки голосних звуків в українській мові? (6)
4. Яка частина мови не належить, ні до самостійних, ні до службових? (Вигук)
5. Яка буква в українській мові немає відповідного звуку? (ь)
6. Назвіть головні члени речення. (Підмет і присудок)
7. Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його? (Займенник)
8. Чуже мовлення, передано дослівно, це? (Пряма мова)
9. Дослівно наведений уривок з якогось тексту, це? (Цитата)
10. Другорядний член речення що відповідає на питання непрямих відмінків? (Додаток)
11. Скільки звуків у слові кущ? (4)
12. Назвіть знак, що позначає роздільну мову. (Апостроф)
Ведуча 1: Питання для команди "Словограй".
1. Назвіть слова з префіксом прі-. (Прізвище, прізвисько, прірва)
2. Частина слова без закінчення, це? (Основа слова)
3. Скільки звуків у слові ходжу? (4)
4. Як називаються літери, що записані у певному порядку? (Алфавіт)
5. Слова, що мають багато значень? (Багатозначні)
6. Слова, що мають спільний корінь? (Спільнокореневі)
7. Словник, з якого дізнаємось значення слова? (Тлумачний)
8. Який знак ставимо в кінці розповідного речення? (Крапка)
9. Частина слова перед коренем? (префікс)
10. Розмова двох осіб? (Діалог)
11. Слова з протилежним значенням? (Антоніми)
12. Перша буква в іменниках власна назва? (Велика)
Конкурс №2 "Розгадування криптограми"
Ведуча 2: Команди отримують зашифровану криптограму, їм необхідно якомога швидше її розшифрувати. Та команда, яка швидше з цим впорається, отримує 5 балів. Необхідно, користуючись цифровими позначеннями літер в алфавіті, прочитати вираз.
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31 32 33
19 -23 23-19-17-24 20-16-7-15-1-14-23-7, 6-12-23-11,
21-12-6-18-24 22-3-19-32 17-19-3-24,
3-28-12-23-31-22-33 22-15-16-1-6-18-19 4-19-3-19-21-11-23-11
22-3-19-13-17 21-12-6-18-11-17 22-16-19-3-19-17.
Відповідь: "От тому плекайте, діти, свою рідну мову, вчіться складно говорити своїм рідним словом!"
Хвилинка перепочинку
Ведуча 1: А поки наші команди розшифровують криптограму, ми з глядачами проведемо невеличке змагання: "Хто швидше і чіткіше прочитає скоромовку".
(Бажаючі по черзі дістають з мішечка скоромовки й зачитують їх)
Бабин біб розцвів у дощ — Буде бабі біб у борщ.
***
Бобер на березі з бобренятами бублики пік.
***
Боронила борона по боронованому полю.
***
Босий хлопець сіно косить, Роса росить ноги босі.
***
Був господар, був господар, Та й розгосподарився.
***
Був собі цебер, та переполуцебрився на полуцебренята.
***
Був собі паламар, його діти паламаренята перепаламарилися.
***
Був собі цебер, перецебрився, мав діти цебренята перецебренята.
***
Бурі бобри брід перебрели,
Забули бобри забрати торби.
***
В домі Дими дим.
Ой ходім туди, ходім.
Рятувати Димин дім.
Конкурс № 3 "Прямо чи влучно"
Ведуча 2: Кожна команда відповідає на випередження, при підготовці відповіді піднімає сигнальну картку (червона) та дає відповідь. У разі неправильної відповіді право відповіді переходить до іншої команди. Якщо жодна команда не дала правильну відповідь, питання – ребус знімається. Час на обдумування кожного питання – 1 хв. За кожний правильно розгаданий ребус - 2 бали.
№1
№ 2
№ 3
№ 4
№ 5
№ 6
Конкурс № 4 « Мовні заморочки ».
Ведуча 1: Командам необхідно розшифрувати той фразеологізм, який показаний картинкою на дошці, та пояснити його значення. У разі, якщо жодна команда не дає правильної відповіді, питання знімається. Час на обдумування одного питання – 1 хв. Команда, яка першою приготує правильну відповідь, піднімає сигнальну картку (червону) та дає відповідь. Якщо відповідь помилкова, право відповіді переходить іншій команді. Кожний правильно розгаданий та пояснений фразеологізм оцінюється у 2 бали.
№ 1 № 2
Зарубати на носі
Волосся дибки
№ 3 Тягти кота за хвіст
№ 4
№ 5 За сімома замками
№ 6
Звісити ноги
Водою не розіллєш
№ 7 Водити за носа
№ 8 Крокодилячі сльози
Конкурс № 5 "Лото назв"
Ведуча 2: Командам необхідно розшифрувати, яке слово ховається за його лексичним значенням та відкрити це слово на дошці. У разі, якщо жодна команда не дає правильної відповіді, питання знімається. Час на обдумування одного питання – 1 хв. Команда, яка першою приготує правильну відповідь, піднімає сигнальну картку (червону) та дає відповідь. Якщо відповідь помилкова, право відповіді переходить іншій команді. Кожне правильно розгадане слово оцінюється у 2 бали.
1. Плід яблуні, який вживається в їжу в свіжому вигляді, є сировиною в кулінарії. (Яблуко)
2. Прилад для фіксації оптичного зображення на спеціальному носії. (Фотоапарат)
3. Вид холодної закуски. (Бутерброд)
4. Прилад для вимірювання часу. (Годинник)
5. Предмет опуклої форми, який здебільшого використовується у спортивних іграх. (М'яч)
6. Пристрій, призначений для захисту людини від дощу або від сонячних променів. (Парасолька).
Конкурс № 6 "Україна моїми очима"
Ведуча 1: Командам необхідно вирізати з журналів ілюстрації, які відповідають уяві про Україну. Кожна команда повинна пояснити чому саме такі картинки обрали, і яку хотіли б бачити Україну в майбутньому.
Завершальна частина
Ведуча 2: Наша мова усім світом визнана наймилозвучнішою серед мов. Вона переткана й вишита калиною, у ній дзвенить слава запорожців, нею написані невмирущі твори Котляревського, Шевченка, Франка, Карпенка-Карого, Лесі Українки, вона живе у піснях народу.
Тож зараз журі підсумує результати змагань та оголосить переможця.
Оголошується команда переможців і нагороджується грамотами і солодкими призами
Ведуча 1: Ось і підійшло до кінця наше мовне змагання. Ви всі показали свої знання, хтось краще, а хтось трошки гірше.
Та пам’ятайте завжди про те, що справжня людина виростає саме з любові до рідного краю, до рідної мови та культури. Користуйтесь мовою, плекайте, шануйте цей найдорожчий скарб! Ми бажаємо вам успіхів у вивченні української мови та літератури, натхнення і наснаги у навчанні!
Дякуємо за увагу
Протокол
проведення заходу «Мово українська, мово солов'їна»
Член журі ___________________________________________________________
|
Команда "Мовознавці" |
Команда "Словограй" |
Примітка |
"Мовне асорті" (1 бал за правильну відповідь) |
|
|
|
"Розгадування криптограми" (5 балів за правильну відповідь |
|
|
|
"Прямо чи влучно" (2 бали за правильну відповідь) |
|
|
|
"Мовні заморочки" (2 бали за правильну відповідь) |
|
|
|
"Лото назв" (2 бали за правильну відповідь) |
|
|
|
"Україна моїми очима" (максимальна кількість -10 балів) |
|
|
|
Загальна кількість балів |
|
|
|