Урок дає можливість ознайомити учнів із предметом вивчення таких розділів науки про мову: фонетика, графіка, орфоепія, орфографія; поглибити знання про звуки мови, про поділ їх на голосні й приголосні; формувати вміння вичленовувати голосні й приголосні звуки, розвивати фонематичний слух, увагу, пам'ять, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати повагу до української культури побуту.
Кокспект уроку
Тема. Звуки мови й звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки.
Мета: ознайомити учнів із предметом вивчення таких розділів науки про мову, як фонетика, графіка, орфоепія, орфографія; поглибити знання про звуки мови, про поділ їх на голосні й приголосні; формувати вміння вичленовувати голосні й приголосні звуки, розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати повагу до української культури побуту.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиці «Голосні та приголосні звуки», «Розділи науки про мову», мультимедійний проектор.
Хід уроку
І. Повідомлення теми , мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
· У чому полягає відмінність між звуком та буквою?
· Чим людина почала користуватися раніше - звуками чи буквами?
· Як утворюються звуки людського мовлення?
· Чи всяке поєднання звуків, утворених мовним апаратом людини, є словом?
Прослухати слова. Якими звуками різняться слова кожної пари? Чи вплинула заміна звуків на значення слів?
1. Сад – суд; сон – син; вулики – волики; луг – лук; мила – шила; качан – казан.
2. Грати – брати; гриб – грип; гай – рай; жити – шити;
Учні роблять висновки щодо звукового складу української мови . Учитель демонструє таблицю « Голосні й приголосні звуки української мови».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Гра «Склади слово». На кожній парті є букви, що становлять окремі слова, які називають розділи науки про мову, що в подальшому будуть вивчатися. Учням треба правильно скласти слово й вибрати правильне визначення з таблиці, яку демонструє вчитель. Слова для складання «фонетика», «графіка», «орфоепія», «орфографія».
2.Робота з підручником.
– Опрацювання теоретичного матеріалу підручника . Бесіда з класом щодо опрацьованого.
Скільки звуків налічує сучасна українська мова?
Назвіть голосні звуки?
Як на письмі передаються звуки?
Як творяться голосні звуки?
Як творяться приголосні звуки?
– Виконання вправи. Ключовим словом вправи є слово «паляниця». Учні звертаються до тлумачного словника, щоб правильно пояснити значення цього слова. Через проектор вчитель демонструє фотографію цього продукту харчування, а також слова, що розміщені в хаотичному порядку. З цими словами пропонується скласти речення.( Пропоноване речення . Паляниці українці подавали до святкового столу.)
Це речення записується на дошці, виконується його розбір за членами речення.
– Гра «Калейдоскоп слів». З-поміж слів, що демонструються на слайді, вибрати лише ті, що стосуються приготування продукту, який учні бачать на фотографії . (Треба вибрати слова «вода», «мука», «кваша» або «дріжджі», «сіль», бо саме вони стосуються слова «хліб»). Звуки з виписаних слів розмістити в дві колонки: «голосні», «приголосні».
На слайді демонструється речення. Хліб завжди був основним продуктом харчування українців.
Пропонується це речення розібрати за частинами мови.
ІV. Виконання вправ на закріплення.
– Колективне виконання вправи .
– Через проектор демонструються фотографії продуктів харчування, що виробляються з тіста. Вони є традиційними для української кухні. Булка, пиріг, корж, калач, вареник, печиво. З цих слів треба виписати приголосні звуки, зробивши висновок про те, яких звуків більше в українській мові.
V. Рефлексія.
Скласти й записати текст про хліб та вироби з тіста, що є традиційними для українців. Опорою слугують слова та речення, що записувалися протягом уроку. Зразком тексту є текст вправи підручника.
Можливий варіант тексту.
Хліб завжди був основним продуктом харчування українців. Цей продукт випікають із житнього або пшеничного борошна. Паляниці ж українці подавали до святкового столу. У великій пошані на Україні й інші вироби з борошна: булки, коржі, пироги, калачі. А найбільше любимо ласувати варениками.
VІ. Підбиття підсумків уроку.
VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати теоретичний матеріал на, виконати письмово вправу.