Урок української мови для 5 класу "Звуки мови й звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки"

Про матеріал

Урок дає можливість ознайомити учнів із предметом вивчення таких розділів науки про мову: фонетика, графіка, орфоепія, орфографія; поглибити знання про звуки мови, про поділ їх на голосні й приголосні; формувати вміння вичленовувати голосні й приголосні звуки, розвивати фонематичний слух, увагу, пам'ять, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати повагу до української культури побуту.

Перегляд файлу

Кокспект уроку

Тема. Звуки мови й звуки  мовлення. Голосні та приголосні звуки.

Мета: ознайомити учнів із предметом вивчення таких розділів науки про мову, як фонетика, графіка, орфоепія, орфографія; поглибити знання про звуки мови, про поділ їх на голосні й приголосні; формувати вміння вичленовувати голосні й приголосні звуки, розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять, збагачувати словниковий  запас учнів; виховувати повагу до української культури побуту.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, таблиці «Голосні та приголосні звуки», «Розділи науки про мову», мультимедійний проектор.

Хід уроку

І. Повідомлення теми , мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

·       У чому полягає відмінність між звуком та буквою?

·       Чим людина почала користуватися раніше - звуками чи буквами?

·       Як утворюються звуки людського мовлення?

·       Чи всяке поєднання звуків, утворених мовним апаратом людини, є словом?

Прослухати слова. Якими  звуками різняться слова кожної пари? Чи вплинула  заміна звуків  на  значення слів?

1. Сад – суд; сон – син; вулики – волики; луг – лук; мила – шила; качан – казан.

2. Грати – брати; гриб – грип; гай – рай;  жити – шити;

Учні роблять висновки щодо звукового складу української мови . Учитель демонструє таблицю « Голосні й приголосні звуки української мови».

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Гра «Склади слово». На кожній парті є букви, що становлять окремі слова, які називають розділи науки про мову, що в подальшому будуть вивчатися. Учням треба правильно скласти слово й вибрати правильне визначення з таблиці, яку демонструє вчитель. Слова  для складання «фонетика», «графіка», «орфоепія», «орфографія».

2.Робота з підручником.

    Опрацювання теоретичного матеріалу підручника . Бесіда з класом щодо опрацьованого.

Скільки звуків налічує сучасна українська мова?

Назвіть голосні звуки?

Як на письмі передаються звуки?

Як творяться голосні звуки?

Як творяться приголосні звуки?

   Виконання вправи. Ключовим словом вправи є слово «паляниця». Учні звертаються до тлумачного словника, щоб правильно пояснити значення цього слова. Через проектор вчитель демонструє фотографію цього продукту харчування, а також слова, що розміщені в хаотичному порядку. З цими словами пропонується скласти речення.( Пропоноване речення . Паляниці українці подавали до святкового столу.)

Це речення записується на дошці, виконується його розбір за членами речення.

– Гра «Калейдоскоп слів». З-поміж слів, що демонструються на слайді, вибрати лише ті, що стосуються приготування продукту, який учні бачать на фотографії . (Треба вибрати слова «вода», «мука», «кваша» або «дріжджі», «сіль», бо саме вони стосуються слова «хліб»). Звуки з виписаних слів розмістити в дві колонки: «голосні», «приголосні».

На слайді демонструється  речення. Хліб завжди був основним продуктом харчування українців.

Пропонується це речення розібрати за частинами мови.

ІV. Виконання  вправ на закріплення.

   Колективне виконання вправи .

 – Через проектор демонструються фотографії продуктів харчування, що виробляються з тіста. Вони є традиційними для української кухні. Булка, пиріг, корж, калач, вареник, печиво. З цих слів треба виписати приголосні звуки, зробивши висновок про те, яких звуків більше в українській мові. 

V. Рефлексія.

Скласти й записати текст про хліб та вироби з тіста, що є традиційними для українців. Опорою слугують слова та речення, що записувалися протягом уроку. Зразком тексту є текст вправи підручника.

Можливий варіант тексту.

         Хліб завжди був основним продуктом харчування українців. Цей продукт  випікають із житнього або пшеничного борошна. Паляниці ж українці подавали до святкового столу. У великій пошані на Україні й інші вироби з борошна: булки, коржі, пироги, калачі.  А найбільше любимо ласувати варениками.

VІ. Підбиття підсумків уроку.

VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати теоретичний матеріал на, виконати письмово вправу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 березня 2018
Переглядів
2055
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку