Урок української мови для 9 класу "Складні речення з сполучниковим і безсполучниковим звязком"

Про матеріал
Урок української мови для 9 класу "Складне речення з сполучниковим і безсполучниковим звязком" побудований у системі особистісно орієнтованого навчання: звернення до субєктивного досвіду учнів, створення ситуації вибору, відповідальності , успіху.
Перегляд файлу

1

 

Урок української  мови для 9 класу

 

Урок №

 

Тема: Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим звязком. Кома між частинами складного речення

 

Мета:  ознайомити учнів із будовою складного речення, його інтонацією, навчити  відрізняти складне речення від простого, обгрунтовувати розділові знаки за допомогою вивчених правил, розвивати правописні вміння, творчі вміння моделювати складні речення, реконструювати прості речення у складне, виховувати любов до природи, шану до народних звичаїв і традицій.

 

 Обладнання: підручник,картки для індивідуальної роботи та роботи в  парах.

Тип уроку:  урок-дослідження.

 

Картка самооцінювання

Номер

завдання

Назва завдання

Максимальна

оцінка

Оцінка

 на уроці

1

робота з текстом

2

 

2

синтаксичний розбір речення

2

 

3

утворення складних речень

2

 

4

утворення простого і складного речення

2

 

5

конструювання речень

2

 

6

тестові завдання

2

 

Разом

 

 

 

 

                                                       ХІД  УРОКУ

І. Організація класу.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 

Любі друзі! Сьогодні ви не просто учні, а справжні лінгвісти-дослідники. Отже. Наш урок ми проведемо у формі дослідження, а предметом дослідження стане складне речення, розділові знаки в ньому у зіставленні з простим реченням із однорідними членами.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.     Рефлексія на рівні самовизначення. Метод „Мікрофон”.

Учні повинні пригадати все, що їм відомо з теми „Складне речення, розділові знаки в ньому”. Учні по черзі продовжують фразу „Я вже знаю…”.

2.     Проблемне запитання.

-         Прочитайте речення і скажіть, яке з них просте, а яке складне. Як ви це зясували? Яких знань вам ще не вистачає, щоб робити це безпомилково?

 

         Уже відспівав свою мелодію на вербовій сопілці березень і поплив з гір у доли широкими потоками.

         З далекого краю лелеки летіли, та в одного лелеченьки крилонька зомліли.

 

 ІV. Вивчення нового матеріалу.

  Складне речення складається з кількох простих речень, обєднаних в одне ціле за змістом та інтонацією. Прості речення мають одну граматичну основу, а складні – дві і більше, між якими ставиться кома перед сполучниками а, але, щоб, що, і.

Складання схеми про складне речення

Виконання вправи 199 (усно).

V. Виконання системи завдань дослідницького характеру.

 

 Робота  в парах (взаємоперевірка).

1.     Дослідження-відтворення деформованого тексту.

   Уважно прочитати речення і зясувати, чи є вони звязним висловлюванням. Переставити їх так, щоб вийшов текст. Дібрати заголовок. Записати речення в правильній послідовності, поставити розділові знаки, підкреслити граматичні основи. Вказати складні речення.

 

   Він любить строгий піст тому людина має постити пять пятниць. Не всякий може збирати цілющу траву бо треба вміти задобрити й не образити її. Зільником колись називали час збору лікувальних трав.

 

   Зробити синтаксичний розбір другого речення.

2.    Стилістичний експеримент.

   Прочитати текст. З простих речень утворити складні, дібравши потрібні за змістом сполучники. Записати новий текст, поставивши розділові знаки. Зіставити обидва тексти. Який із них образніший?

 

   Стежка кличе в ліс. Він мене надзвичайно захоплює. Я тут придивляюся до різнотравя. Воно росте навколо. Сонечко обігріває галявину. Зелена трава піднялася вгору. Її заквітчали сизі фіалки, синій ряст.

 

3.     Самостійна робота. Дослідження-моделювання.

   За поданим початком скласти: а) просте речення з однорідними членами, зєднаними сполучником і; б) складне речення, частини якого зєднані також сполучником і. Пояснити розділові знаки.

 

   Жив лелека у нашому дворі до самої осені…

 

4.     Дослідження-конструювання.

   За поданим початком скласти речення, які б виражали впевненість у будь-чому. Визначити вид речень за будовою.

 

Я знаю, чому…

Я переконаний, що…

 5. Виконання тестових завдань

1. За будовою речення поділяються на:

       А) прості й складні;

       Б) поширені й непоширені;

       В) односкладні й двоскладні.

2. Складне речення — це таке речення, яке:

       А) містить одну граматичну основу;

       Б) містить дві або більше граматичних основ.

3. Частини складного речення з’єднуються за допомогою:

        А) прийменників;

        Б) сполучників;

        В) часток.

4.  Складні речення поділяються на

         А) двоскладні та багатоскладні;

         Б) сполучникові та безсполучникові;

         В) однокомпонентні та багатокомпонентні.

 

VІ. Підсумок уроку.

                                  Робить сам учитель.

VІІ. Домашнє завдання. Параграф 17, різнорівневі вправи: вправа 202,

високий рівень – скласти й записати памятку „Правила поведінки в лісі”, використовуючи складні речення.

 

 

 

ВІДПОВІДІ

 

1.    Зільником колись називали час збору лікувальних трав. Не всякий може збирати цілющу траву, бо треба вміти задобрити й не образити її. Він любить строгий піст, тому людина має постити пять пятниць.

 

2.    Стежка кличе в ліс, який мене надзвичайно захоплює. Я тут придивляюся до різнотравя, що росте навколо. Сонечко обігріває галявину, зелена трава піднялася вгору, її заквітчали сизі фіалки, синій ряст.

 

3. Жив лелека у нашому дворі до самої осені, а перед зимою відлетів у теплі краї.

   Жив лелека у нашому дворі до самої осені, ми його дуже полюбили.

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Голуб Н.Б, Ярмолюк А.В.)
Додано
19 січня 2019
Переглядів
2949
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку