1
Урок української мови для 9 класу
Урок №
Тема: Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв’язком. Кома між частинами складного речення
Мета: ознайомити учнів із будовою складного речення, його інтонацією, навчити відрізняти складне речення від простого, обгрунтовувати розділові знаки за допомогою вивчених правил, розвивати правописні вміння, творчі вміння моделювати складні речення, реконструювати прості речення у складне, виховувати любов до природи, шану до народних звичаїв і традицій.
Обладнання: підручник,картки для індивідуальної роботи та роботи в парах.
Тип уроку: урок-дослідження.
Картка самооцінювання
Номер завдання |
Назва завдання |
Максимальна оцінка |
Оцінка на уроці |
1 |
робота з текстом |
2 |
|
2 |
синтаксичний розбір речення |
2 |
|
3 |
утворення складних речень |
2 |
|
4 |
утворення простого і складного речення |
2 |
|
5 |
конструювання речень |
2 |
|
6 |
тестові завдання |
2 |
|
Разом |
|
|
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Любі друзі! Сьогодні ви не просто учні, а справжні лінгвісти-дослідники. Отже. Наш урок ми проведемо у формі дослідження, а предметом дослідження стане складне речення, розділові знаки в ньому у зіставленні з простим реченням із однорідними членами.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Рефлексія на рівні самовизначення. Метод „Мікрофон”.
Учні повинні пригадати все, що їм відомо з теми „Складне речення, розділові знаки в ньому”. Учні по черзі продовжують фразу „Я вже знаю…”.
2. Проблемне запитання.
- Прочитайте речення і скажіть, яке з них просте, а яке складне. Як ви це з’ясували? Яких знань вам ще не вистачає, щоб робити це безпомилково?
Уже відспівав свою мелодію на вербовій сопілці березень і поплив з гір у доли широкими потоками.
З далекого краю лелеки летіли, та в одного лелеченьки крилонька зомліли.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Складне речення складається з кількох простих речень, об’єднаних в одне ціле за змістом та інтонацією. Прості речення мають одну граматичну основу, а складні – дві і більше, між якими ставиться кома перед сполучниками а, але, щоб, що, і.
Складання схеми про складне речення
Виконання вправи 199 (усно).
V. Виконання системи завдань дослідницького характеру.
Робота в парах (взаємоперевірка).
1. Дослідження-відтворення деформованого тексту.
Уважно прочитати речення і з’ясувати, чи є вони зв’язним висловлюванням. Переставити їх так, щоб вийшов текст. Дібрати заголовок. Записати речення в правильній послідовності, поставити розділові знаки, підкреслити граматичні основи. Вказати складні речення.
Він любить строгий піст тому людина має постити п’ять п’ятниць. Не всякий може збирати цілющу траву бо треба вміти задобрити й не образити її. Зільником колись називали час збору лікувальних трав.
Зробити синтаксичний розбір другого речення.
2. Стилістичний експеримент.
Прочитати текст. З простих речень утворити складні, дібравши потрібні за змістом сполучники. Записати новий текст, поставивши розділові знаки. Зіставити обидва тексти. Який із них образніший?
Стежка кличе в ліс. Він мене надзвичайно захоплює. Я тут придивляюся до різнотрав’я. Воно росте навколо. Сонечко обігріває галявину. Зелена трава піднялася вгору. Її заквітчали сизі фіалки, синій ряст.
3. Самостійна робота. Дослідження-моделювання.
За поданим початком скласти: а) просте речення з однорідними членами, з’єднаними сполучником і; б) складне речення, частини якого з’єднані також сполучником і. Пояснити розділові знаки.
Жив лелека у нашому дворі до самої осені…
4. Дослідження-конструювання.
За поданим початком скласти речення, які б виражали впевненість у будь-чому. Визначити вид речень за будовою.
Я знаю, чому…
Я переконаний, що…
5. Виконання тестових завдань
1. За будовою речення поділяються на:
А) прості й складні;
Б) поширені й непоширені;
В) односкладні й двоскладні.
2. Складне речення — це таке речення, яке:
А) містить одну граматичну основу;
Б) містить дві або більше граматичних основ.
3. Частини складного речення з’єднуються за допомогою:
А) прийменників;
Б) сполучників;
В) часток.
4. Складні речення поділяються на
А) двоскладні та багатоскладні;
Б) сполучникові та безсполучникові;
В) однокомпонентні та багатокомпонентні.
VІ. Підсумок уроку.
Робить сам учитель.
VІІ. Домашнє завдання. Параграф 17, різнорівневі вправи: вправа 202,
високий рівень – скласти й записати пам’ятку „Правила поведінки в лісі”, використовуючи складні речення.
ВІДПОВІДІ
1. Зільником колись називали час збору лікувальних трав. Не всякий може збирати цілющу траву, бо треба вміти задобрити й не образити її. Він любить строгий піст, тому людина має постити п’ять п’ятниць.
2. Стежка кличе в ліс, який мене надзвичайно захоплює. Я тут придивляюся до різнотрав’я, що росте навколо. Сонечко обігріває галявину, зелена трава піднялася вгору, її заквітчали сизі фіалки, синій ряст.
3. Жив лелека у нашому дворі до самої осені, а перед зимою відлетів у теплі краї.
Жив лелека у нашому дворі до самої осені, ми його дуже полюбили.