Комбінований урок, що містить різні форми та методи навчання. Матеріал подається в легкій та доступній ігровій формі, що сприяє швидкому засвонню матеріалу
Фразеологізми. Джерела української фразеології.
Мета:
- поглибити і закріпити знання учнів про фразеологізми;
- вивчити нові фразеологізми;
- з'ясувати джерела української фразеології;
- вчитися доречно вживати фразеологізми у власному мовленні, добирати до них синоніми та антоніми;
- розвивати увагу до слова, спостережливість, образне мислення;
- виховувати любов та повагу до рідного слова, українських традицій
Тип уроку. Комбінований
Обладнання. Ноутбук, підручник, презентація, таблиця, картки, словники.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Вашим завданням додому було постежити за мовленням своїх рідних і виписати фразеологізми, які вони найчастіше вживають.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
Слово вчителя.
Цей урок незвичайний. Ми йдемо в гості!
Ви отримали запрошення: «Любий друже! Щиро запрошую тебе в гості. Бажаю провести час із користю. Гарний настрій гарантую! Слово.
P.S. Гадаю, ти знаєш, де живуть слова?».
- Які словники ви знаєте? Пригадайте.
ІV.Повідомлення теми, мети й завдань. Слайд 1 Слайд 2
Ми вирушаємо в гості до Слова, яке живе в незвичайних будинках – словниках. Але чи вмієте ви поводитися в гостях? Чи не завдаєте прикрощів господарям? Зараз перевіримо.
Прочитайте прислів`я на слайдах. Чого вони нас навчають?
Презентація слайд 3
Вітали, а за здоров`я не питали.
Будьте, як вдома, але поводьтесь, як у гостях.
Пташку пізнають по пір`ю, а людину по мові.
Незваний гість гірше татарина.
з.Фразеологізми в малюнках (слайди 4-10).
А зараз ми з вами розгадаємо фразеологізми, заховані в малюнках, і з`ясуємо, як не треба зустрічати гостей і чим не варто їх пригощати.
Поцілувати замок – не застати когось вдома;
Годувати буханцями; лящами - бити;
Годувати гарбузами - відмовляти;
Годувати з ложечки – надмірно опікуватися.
Горох з капустою - що-небудь невпорядковане, нерозбірливе.
Щоби гостям у вас було добре, що вони як вареники в маслі купалися, не варто й гостям робити такого:
Сушити зуби на сонці – безпричинно сміятися, глузувати;
Заварити кашу - затіяти якусь неприємну, копітку справу.
3. Робота з підручником. Виконати вправу 116,(117) (Доберіть до кожного з поданих фразеологізмів слово-синонім. До слів-синонімів наведіть антоніми (якщо є)).
«Добери відповідник до фразеологізму» (Додаток 1).
Пекти раків (червоніти)
Ні пари з уст (мовчати)
Байдики бити (ледарювати)
Баламутити голову (морочити)
Молоко на губах не обсохло (молодий)
Брати верх (гору, (перемагати)
Накивати п'ятами (у теперішн. часі) ( втікати)
П'яте колесо до воза (зайвий)
Врізати дуба (померти)
5.Бесіда.
- А чи можна сполучення слів у фразеологізмі поширювати або замінити окремі слова, не порушивши при цьому смислу звороту?
- Який можна зробити висновок? (Фразеологізм - стійке, нероздільне сполучення слів).
6. Робота з таблицею (слайд 11).
Після слів чи фразеологізмів ви написали б слово-уточнення: дуже, зовсім, сильно, старанно, повністю?
Слово |
Слово-уточнення |
Фразеологізм |
Втомитися |
|
Не чути ні рук ні ніг |
Не тямити |
|
Ні в зуб |
Переляканий |
|
Ні живий ні мертвий |
Тісно |
|
Ніде й голку встромити |
Плакати |
|
Умиватися сльозами |
Розбити |
|
Упень розбити |
Багато |
|
Хоч греблю гати |
Працювати |
|
Чуба гріти |
Довідка: Зважте, що на високий ступінь дії або ознаки вказують насамперед фразеологізми. Наприклад: не знати ні бе ні ме (зовсім не знати)
Фізкультхвилинка. Тепер прийшла пора всім нам відпочити. Хочу на фізкультхвилинку всіх вас запросити. Встаньте, діти, посміхніться, Нашій землі поклоніться, В різні боки похиліться. Раз присядьте, два присядьте, А тепер всі дружно сядьте.
7.Прочитати. Визначити фразеологізми. Пояснити значення кожного фразеологізму. Розповісти про роль фразеологізмів у мовленні. Які з ужитих у висловлюванні фразеологізмів можна вважати синонімічними?
Як у першій чверті Петя Мимовух цілі дні ловив старанно в класі мух. В другій чверті й мух не стало. Не зівав, цілу чверть ловив наш Петя гав. В третій майже й на уроки не ходив, бо на вулиці він витрішки ловив. А в четвертій він потилицю вже чуха, жде він іспитів, неначе віл обуха. Д. Білоус
8. Визначення джерел походження українських фразеологізмів.
Метод «Мозковий штурм». Діти, як ви думаєте, звідки взялися в українській мові фразеологізми?
-Так, дійсно, основним джерелом походження, збереження та відтворення фразеологізмів є народ.
Робота з таблицею «Джерела української фразеології» (слайд 13):
Гра «Квітка-п’ятицвітка»
(учні підходять по черзі і прикріплюють пелюстку у відповідну квітку)
«Мужність не дається напрокат”(Ліна Костенко);
"Мова – це віконця, через які людина бачить світ".(В. Сухомлинський)
V. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування вмінь і навичок
1. Доповни фразеологічні звороти (слайд 14).
Мов води в…
Вийти … з води
Тягти за …
Стояти над …
Їхати …
Батьки не боялись важкої роботи. Щоденно трудились до сьомого поту. Ох як може чоловік жити, коли не має клепки в голові. Я люблю, щоб дівчина була бриклива, щоб мала серце з перцем. Задали пам’ятку, що до перших віників не забуде. На вулиці ллє як з відра, і я змок до нитки. Росте собі як горох при дорозі. Роботи стільки, що голова йде обертом і аж в очах потемніло. Козаки на коні - і шукай вітра в полі. Маріє, кінчай теревені правити. Ніколи не кривили ми душею, ділили щастя з добрими людьми.
3. Робота зі словником: за допомогою фразеологічного словника з’ясувати походження і значення фразеологізмів, підібрати до них антоніми.
Намотати на вус, відводити погляд, комар носа не підточить, тримати хвіст трубою. Фразеологізми
4.Гра «Відгадай фразеологізм» (слайд 15).
5. Самостійна творча робота: закінчіть усно речення.
6. Робота з картками. А) Прочитати словосполучення, довести, що це фразеологізми. Увести два з них до самостійно складених речень: Додоток 2
Ахіллесова п’ята, продавати витрішки, блудний син, зерно правди, колеса підкрутити, не один пуд солі з’їсти, зарубати на носі.
Б) З'єднати стрілочкою фразеологізм і його значення Додоток 3
Кров з молоком |
Здоровий, міцний |
Серед зими снігу не випросиш |
Довго говорити |
Знати як свої п'ять пальців |
Нерозлучні |
Трудитися у поті чола |
Братися одночасно за кілька справ |
Шукати голку в сіні |
Безгрошів'я |
Висіти на телефоні |
Надміру скупий |
Водою не розіллєш |
Дуже добре |
Гнатися за двома зайцями |
Важко працювати |
У кишені вітер гуляє |
Безрезультатно |
IV. Підсумок уроку.
Вся увага господарів присвячена тільки гостям, все найкраще – для гостей. Саме ця щира українська гостинність є однією з основних прекрасних рис українського народу. Ця неперевершена увага до гостей робить український народ одним із найгостинніших у світі.
Слово, у якого ми побували в гостях, хоче зробити нам подарунок: запропонувати висловлювати свої емоції фразеологізмами-вигуками. Це краще, аніж говорити «Блін», «круто», «вав».
Отже, вказують на почуття, емоції: от тобі й на, от тобі й раз, туди до лиха, тим-то й ба, ні пуху ні пера, хай йому грець, цур тобі, не доведи Господи, і треба ж (слайд 16).
V. Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання.
Повторити вивчене про фразеологізми. Параграф 11,12
Високий рівень . Напишіть твір - мініатюру, розкривши зміст прислів’я
«Межи людьми - будь людиною»;
Достатній рівень. Вправа 122;
Середній рівень. Вправа 123.
«Мікрофон». «Сьогодні на уроці я...».
Додатки
Кров з молоком |
Здоровий, міцний |
Серед зими снігу не випросиш |
Довго говорити |
Знати як свої п'ять пальців |
Нерозлучні |
Трудитися у поті чола |
Братися одночасно за кілька справ |
Шукати голку в сіні |
Безгрошів'я |
Висіти на телефоні |
Надміру скупий |
Водою не розіллєш |
Дуже добре |
Гнатися за двома зайцями |
Важко працювати |
У кишені вітер гуляє |
Безрезультатно |