Урок української мови "Контрольна робота: "Безсполучникове складне речення"

Про матеріал
У розробці подані матеріали у двох варіантах, які дозволяють оцінити рівень навчальних досягнень учнів з теми "Безсполучникове складне речення". Останнє завдання - творче.
Перегляд файлу

1

 

Вчитель Марківської ЗОШ І-ІІ ст. №1 Шевченко Олена Михайлівна

Тема : Контрольна робота «Безсполучникове складне речення»

Мета: Перевірити знання учнів з теми «Безсполучникове складне речення», оцінити вміння аналізувати складні речення, визначати типи підрядних частин, співвідносити речення зі схемами, визначати смислові відношення між частинами, уміння конструювати безсполучникові складні речення, правильно в них ставити розділові знаки

Розвивати мовлення, мислення, пам'ять, увагу, уміння застосовувати набуті знання на практиці

 Виховувати культуру оформлення письмової відповіді, уважність.

Обладнання: завдання для перевірки знань і умінь учнів.

Тип уроку: урок контролю.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, соціальні та громадянські компетентності, математичні компетентності, загальнокультурна грамотність.

Хід уроку

 І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку

ІІІ. Інструкція щодо виконання завдань

ІV. Виконання контрольних завдань.

(Усі речення подано без вилучення розділових знаків).

Варіант 1

1. Укажіть речення з кількома підрядними: (1 бал).

А. У Стеблеві, де кінчається містечко, де Рось розливається з тісних берегів, є дуже гарне місце (І. Нечуй-Левицький). (Кілька підрядних).

Б.  Люблю весну,  коли плюскочуть ріки. (Одне підрядне).

В.  Казав він,  що земля наша древня, і люд тут здавен і давен проживає (У. Самчук).(Речення з різними видами зв’язку).

Г.  У городі, де грають струни п'яні, де вічний шум, де вічна суєта, я згадую слова твої неждані (М.Рильський).(Кілька підрядних).

2. Укажіть речення з неоднорідною підрядністю(1 бал).

А. Люди охоче погоджуються з тим, що твердить їх приятель, проте наперед відкидають те, про що говорить несимпатична для них особа або супротивник (І. Томан).

Б.  Розкажи, як за горою сонечко сідає, як у Дніпра веселочка воду позичає (Т. Шевченко).(Однорідна)

В.  Ніхто не підняв руки, і вчителька викликала мого товариша.(Складносурядне).

Г. Я люблю, щоб сонце гріло, щоб гукали скрізь громи, щоб нове життя будило рух і гомін між людьми. (Петро Горецький). (Однорідна).

3.Укажіть речення, у якому перед виділеним сполучником НЕ ТРЕБА ставити кому(1 бал).

А. На щастя, буря скінчилася швидко й люди не постраждали. (В реченні є спільний для обох його частин другорядний член або члени, у тому числі спільний відокремлений член, а також спільне вставне слово).

Б. Він жив на самому кінці села, там, де глибокий яр входив у ліс вузьким клином (І. Нечуй-Левицький).(Не ставиться).

В. Дай мені, Вітчизно, та для пісні сили, щоб тебе в цій пісні славить і любить, щоб для тебе серцем вічно зеленіти (В. Сосюра);

Г. Рідний дім залишається в серці, Як далеко від нього не йди (Г. Чубач).

 4. Складіть схеми до поданих речень: (2 бала).

А. Люди охоче погоджуються з тим, що твердить їх приятель, проте наперед відкидають те, про що говорить несимпатична для них особа або супротивник (І. Томан).

Б.Думав, доля зустрінеться - спіткалося горе (Т. Шевченко).

 

5. Укажіть речення, я якому слід ставити двокрапку(1 бал).

А. Я входжу в ліс - трава стає навшпиньки, кошлатий морок лапу подає (Кост.).

 Б. Вдаримо гучно ми в дзвони- всесвіт обійде луна (Чум.).

В. Знаю я: моє ім 'я не згасне на прийдешнім сонячнім путі (Сос).

Г. Од зеленого берега ніби повіяло холодком; холодок ніби лащився до лиця, милував його, влив в тіло розкіш життя, почування радісне, безклопітне й безжурне, як сама молодість 

 

  1. Укажіть безсполучникове складне речення, між частинами якого слід ставити тире. (1 бал).

А. Подивилась ясно – заспівали скрипки(П.Тичина).

 

Б. Хай живуть літаки, хай симфонія музики лине, хай у далеч космічну ракети несуть ніжну   пісню і мрію людини (Л.Дмитренко).

 

В.  Місяць на небі, зіроньки сяють, тихо по морю човен пливе (Нар. творчість). 

 

Г. Небо про­різали вогняні стріли, ударив грім, на пильних дорогах знявся ви­хор, закрутився клубком і помчав у жита (О. Десняк).

 

7. Установіть відповідності(2 бала).

Вид підрядності

Речення

1. Змішана

 

 

2. Неоднорідна

 

 

 

3. Умовна

 4. Однорідна супідрядність

А. Як рясно квітує горобина, то добрий буде урожай»).(3)

 

Б. Тепер я бігаю в поле і слухаю, як співають хори, як грають оркестри.(4)

 

В. Якби не жовте листя в садках, то можна було б подумати, що надворі не бабине літо, а справжнє літо (Іван Нечуй-Левицький).(1)

 

Г. Коли в тебе віра у працю згасає, поглянь на ту річку, що скелі зриває (Ю. Гойда).(2)

 

 

 

 

8. Напишіть міркування на тему: «Мій друг – часточка мене».(3  бала).

Варіант 2

1. Укажіть речення з кількома підрядними: (1 бал)

 

А. Вночі Андрій довго не міг заснути, бо в хаті було видно од великих зірок на небі  (Гр. Тютюнник).

Б.  Рідну пісню слід захищати так, як захищають рідний край.

В.  Хоча ніхто не знав, чи доведеться тут ночувати, проте робота вже закипіла (О. Гончар).(Послідовна підрядність))

 Г.  З двох людей, що посварилися винен той, хто розумніший (В. Гюго). (Два підрядних)

2. Укажіть речення з неоднорідною підрядністю: (1 бал)

 

А. Коли в тебе віра у працю згасає, поглянь на ту річку, що скелі зриває (Ю. Гойда).

Б.  Постояв біля Неви, помилувався сфінксами, які сьогодні були кумедно хмурими…(З різними видами зв’язку).

В. Весна настала раптово, снігові  кучугури  розтанули за  кілька днів.(Безсполучникове).

Г. (У Стеблеві, де кінчається містечко, де Рось розливається з тісних берегів, є дуже гарне місце (І. Нечуй-Левицький)).(Однорідна ).

3. Укажіть речення, у якому перед виділеним сполучником НЕ ТРЕБА ставити кому

А. В житі синіли волошки та сокирки, білів зіркатий ромен, червоніла квітка польового маку (М. Коцюбинський).

Б. За винятком двох-трьох школярів, учні класу регулярно відвідували

заняття і ніхто не пропускав їх без поважних причин.

(В реченні

є спільний для обох його частин другорядний член або члени, у тому числі

 спільний відокремлений член, а також спільне вставне слово).

 В. Ось чутно, як несе вітер якусь новину з далекого лісу, що синіє за горбочком (М. Коцюбинський);

 Г. Весь край слов’янський чує крок дружин, Які спішать на збір у Дрогичин (М. Бажан).

4. Складіть схеми до поданих речень: (2 бала)

А.  Містечко давно спочивало, скрізь було тихо (В. Шкляр). 

Б. Тільки скажу одне: хочеться, так хочеться мені вчитись (М.

 Стельмах).

5. Укажіть речення, я якому слід ставити двокрапку: (1 бал)

А.   Засвітить місяць, засяють зорі, Земля потоне в сріблястім морі (Олесь).

Б.  У товаристві лад - усяк тому радіє (Гл.).

В. Далеко на сході стало червоніти небо: сонце сходило (Слід ставити).

Г.  Лише, бувало, розплющиш очі - ласкавий світ б'є в вікно, в шибку зазирає веселий поранок, озивається лагідний материн голос (Горл,).

 6.  Укажіть безсполучникове складне речення, між частинами якого слід ставити тире. (1 бал)


А. Оглянувся – в порту вже кипить бій (О.Гончар).

Б. А вас просив би я зразки ліпити:ви чоловік тямущий і бувалий(Леся Українка).

В. Знай: по журбі тяжкій перемога засяє дзвінка і погідна(М Рильський).

 

Г. У гаю, гаю вітру немає; місяць високо, зіроньки сяють (Т.Шевченко).

 

 

 

7. Установіть відповідності(2 бала):

Вид підрядності

Речення

1. Послідовна

2. Однорідна

3. Одночасність подій

4. Причинова

А.  Прилинь, сизий орле, бо я одинокий.  (Т.Шевченко).(4)

 

Б.  Розкажи, як за горою сонечко сідає, як у Дніпра веселочка воду позичає. (Т.Г.Шевченко).(2)

 

В. Тоді він починав мріяти, бо тільки мрій йому не вистачало, щоб дійти верховин радості, які відкривалися перед ним у ці години.(1)

 

 Г.  Багряне сонце сутінню лісною у просвіт хмар показує кіно і десь на пні під сивою сосною ведмеді забивають доміно.(3)

 

 

 

  1. Напишіть міркування на тему: «Навчання – головне наше завдання».(3 бала).

 

ІV. Підсумок уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання дітям . Варіант 1

1. Укажіть речення з кількома підрядними: (два речення, 1 бал).

А. У Стеблеві, де кінчається містечко, де Рось розливається з тісних берегів, є дуже гарне місце (І. Нечуй-Левицький).

Б.  Люблю весну,  коли плюскочуть ріки. 

В.  Казав він,  що земля наша древня, і люд тут здавен і давен проживає (У. Самчук).

Г.  У городі, де грають струни п'яні, де вічний шум, де вічна суєта, я згадую слова твої неждані (М.Рильський).

2. Укажіть речення з неоднорідною підрядністю(1 бал).

А. Люди охоче погоджуються з тим, що твердить їх приятель, проте наперед відкидають те, про що говорить несимпатична для них особа або супротивник (І. Томан).

Б.  Розкажи, як за горою сонечко сідає, як у Дніпра веселочка воду позичає (Т. Шевченко).

В.  Ніхто не підняв руки, і вчителька викликала мого товариша.

Г. Я люблю, щоб сонце гріло, щоб гукали скрізь громи, щоб нове життя будило рух і гомін між людьми. (Петро Горецький).

3.Укажіть речення, у якому перед виділеним сполучником НЕ ТРЕБА ставити кому(1 бал).

А. На щастя, буря скінчилася швидко й люди не постраждали.

Б. Він жив на самому кінці села, там   де глибокий яр входив у ліс вузьким клином (І. Нечуй-Левицький).

В. Дай мені, Вітчизно, та для пісні сили  щоб тебе в цій пісні славить і любить    щоб для тебе серцем вічно зеленіти (В. Сосюра).

Г. Рідний дім залишається в серці   Як далеко від нього не йди (Г. Чубач).

 4. Складіть схеми до поданих речень: (2 бала).

А. Люди охоче погоджуються з тим, що твердить їх приятель, проте наперед відкидають те, про що говорить несимпатична для них особа або супротивник (І. Томан).

Б.Думав, доля зустрінеться - спіткалося горе (Т. Шевченко).

 

 

 

5. Укажіть речення, я якому слід ставити двокрапку(1 бал).

А. Я входжу в ліс трава стає навшпиньки, кошлатий морок лапу подає (Кост.).

 Б. Вдаримо гучно ми в дзвони     всесвіт обійде луна (Чум.).

В. Знаю я        моє ім 'я не згасне на прийдешнім сонячнім путі (Сос).

Г. Од зеленого берега ніби повіяло холодком     холодок ніби лащився до лиця, милував його, влив в тіло розкіш життя, почування радісне, безклопітне й безжурне, як сама молодість .

 

  1. Укажіть безсполучникове складне речення, між частинами якого слід ставити тире. (1 бал).

А. Подивилась ясно       заспівали скрипки(П.Тичина).

 

Б. Хай живуть літаки  хай симфонія музики лине      хай у далеч космічну ракети несуть ніжну   пісню і мрію людини (Л.Дмитренко).

 

В.  Місяць на небі     зіроньки сяють     тихо по морю човен пливе (Нар. творчість). 

 

Г. Небо про­різали вогняні стріли   ударив грім   на пильних дорогах знявся ви­хор    акрутився клубком і помчав у жита (О. Десняк).

 

7. Установіть відповідності(2 бала).

Вид підрядності

Речення

1. Змішана

 

 

2. Неоднорідна

 

 

 

3. Умовна

 4. Однорідна супідрядність

А. Як рясно квітує горобина, то добрий буде урожай»).

 

Б. Тепер я бігаю в поле і слухаю, як співають хори, як грають оркестри.

 

В. Якби не жовте листя в садках, то можна було б подумати, що надворі не бабине літо, а справжнє літо (Іван Нечуй-Левицький).

 

Г. Коли в тебе віра у працю згасає, поглянь на ту річку, що скелі зриває (Ю. Гойда).

 

 

 

8. Напишіть міркування на тему: «Мій друг – часточка мене» (3  бала).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

хВаріант 2

1. Укажіть речення з кількома підрядними: (1 бал)

 

А. Вночі Андрій довго не міг заснути, бо в хаті було видно од великих зірок на небі  (Гр. Тютюнник).

Б.  Рідну пісню слід захищати так, як захищають рідний край.

В.  Хоча ніхто не знав, чи доведеться тут ночувати, проте робота вже закипіла (О. Гончар).

 Г.  З двох людей, що посварилися винен той, хто розумніший (В. Гюго). 

2. Укажіть речення з неоднорідною підрядністю: (1 бал)

 

А. Коли в тебе віра у працю згасає, поглянь на ту річку, що скелі зриває (Ю. Гойда).

Б.  Постояв біля Неви, помилувався сфінксами, які сьогодні були кумедно хмурими

В. Весна настала раптово, снігові  кучугури  розтанули за  кілька днів.

Г. У Стеблеві, де кінчається містечко, де Рось розливається з тісних берегів, є дуже гарне місце (І. Нечуй-Левицький).

3. Укажіть речення, у якому перед виділеним сполучником НЕ ТРЕБА ставити кому

А. В житі синіли волошки та сокирки, білів зіркатий ромен, червоніла квітка польового маку (М. Коцюбинський).

Б. За винятком двох-трьох школярів, учні класу регулярно відвідували заняття і ніхто не пропускав їх без поважних причин.  

 В. Ось чутно   як несе вітер якусь новину з далекого лісу  що синіє за горбочком (М. Коцюбинський);

 Г. Весь край слов’янський чує крок дружин  Які спішать на збір у Дрогичин (М. Бажан);

4. Складіть схеми до поданих речень: (2 бала)

А.  Містечко давно спочивало, скрізь було тихо (В. Шкляр). 

Б. Тільки скажу одне: хочеться, так хочеться мені вчитись (М.

 Стельмах).

5. Укажіть речення, я якому слід ставити двокрапку: (1 бал)

А.   Засвітить місяць  засяють зорі Земля потоне в сріблястім морі (Олесь).

Б.  У товаристві лад   усяк тому радіє (Гл.).

В. Далеко на сході стало червоніти небо    сонце сходило (Слід ставити).

Г.  Лише, бувало, розплющиш очі    ласкавий світ б'є в вікно, в шибку зазирає веселий поранок, озивається лагідний материн голос (Горл,);

 6.  Укажіть безсполучникове складне речення, між частинами якого слід ставити тире. (1 бал)


А. Оглянувся    в порту вже кипить бій (О.Гончар).

Б. А вас просив би я зразки ліпити   ви чоловік тямущий і бувалий(Леся Українка).

В. Знай     по журбі тяжкій перемога засяє дзвінка і погідна(М Рильський).

 

Г. У гаю, гаю вітру немає місяць високо зіроньки сяють(Т.Г.Шевченко).

 

 

 

7. Установіть відповідності(2 бала):

Вид підрядності

Речення

1. Послідовна

2. Однорідна

3. Одночасність подій

4. Причинова

А.  Прилинь, сизий орле, бо я одинокий.  (Т.Шевченко).

 

Б.  Розкажи, як за горою сонечко сідає, як у Дніпра веселочка воду позичає. (Т.Г.Шевченко).

 

В. Тоді він починав мріяти, бо тільки мрій йому не вистачало, щоб дійти верховин радості, які відкривалися перед ним у ці години.

 

 Г.  Багряне сонце сутінню лісною у просвіт хмар показує кіно і десь на пні під сивою сосною ведмеді забивають доміно.

 

8. Напишіть міркування на тему: «Чесність, толерантність – риси характеру».(3  бала).

 

doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
1 березня 2021
Переглядів
2101
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку