Конспект уроку з української мови для 9 класу на тему: «Складні речення з різними видами звязку»
Тема: Складні речення з різними видами звязку.
Мета: забезпечити глибоке засвоєння навчального матеріалу з теми; формувати вміння та навички правильно визначати структуру таких видів речення та встановлювати відповідність між реченням і схемою; розвивати логічне мислення і зв’язне мовлення: виховувати повагу до неординарності людського мислення, дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, слова з епіграфом, роздавальний матеріал.
Епіграф до уроку:
На все впливає мови чистота: зір глибшає, і кращають уста, Стає точнішим слух, а думка ллється, Як вітром розколихані жита.
Д. Павличко.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчання.
Епіграфом нашого уроку є уривок зі збірки поезій Дмитра Павличка «Рубаї» (1987)
Бесіда
1.Чи є це речення складним? Доведіть.
2.Чи зможете ви визначити вид цього речення?
3. За допомогою яких засобів зв’язку з’єднані частини складного речення?
ІІІ. Формування знань, умінь і навичок.
Оголошення теми й мети уроку
На сьогоднішньому уроці ми розглянемо складне речення з різними типами зв’язку. В процесі нашої роботи ми будемо вчитися розрізняти види зв’язку між простими реченнями у складному, встановлювати відповідність між реченням і схемою.
Слово вчителя
У складному реченні можуть поєднуватися різні види зв’язку: сурядний і підрядний, сполучниковий і безсполучниковий. Залежно від того, якими видами зв’язку з’єднані прості речення в складному, виділяють 4 різновиди складного речення з різними видами зв’язку:
Яків повів коней навпростець, і було чутно, як тріщав у них під копитами сушняк ( А.Шиян).
[ ], і [ ], (як ).
Дзюрчать потічки між камінням гір, живої тиші повна Чорногора, і джерело щось жебонить прозоре, і сріберно зове, й чарує зір (С. Йовенко).
[ ], [ ], і [ ].
А там далі за річкою, що обставилася стіною темно-зеленого очерету, потяглося нив’я довгими поясами, розіслалися лани широкими килимами, ховаючи свої краї аж там, де земля зіходиться з небом, де блакитний край неба зливається з темно-зеленою далечиною (П.Мирний).
[ ], ( що ), [ ], ( де ), ( де ).
Жодна мова ніколи не розвивається ізольовано; вона завжди зазнає більшого чи меншого впливу інших мов, і сама впливає на мови, які так чи інакше контактують з нею (М.Жовтобрюх).
[ ]; [ ], і [ ], ( які ).
Робота з підручником.
Відкриваємо підручники і опрацьовуєм с.166-167. Ознайомтесь із визначенням складного речення із різними зв’язку, із видами складних речень із сурядним і підрядним зв’язком і накресліть схеми до речень, що у вправі 359 підручника.
Самостійна робота
А зараз ми закріпимо ваші знання з даної теми. Перед вами лежать картки, у яких треба встановити відповідність між реченням і
схемою. Схеми доповнити сполучними засобами і пояснити кожну відповідність. В схемах пропущені сполучні засоби.
а) [ ], ( що ), та [ ], і [ ], ( що ).
б) [ ] і [ ], ( ).
в) [ ], і [ ], ( ).
г) [ ], ( ), і [ ], ( ).
Відповідь: 1 – б, 2 – а, 3 – г, 4 – в.
ІV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання. Повторити п. 27. Виконати вправу 367 (ІІ, ІІІ).