Конспект уроку з української мови для 9 класу на тему: «Складні речення з різними видами звязку»

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для учнів 9 класу на тему: "Складні речення з різними видами звязку. "
Перегляд файлу

 Конспект уроку з української мови для 9 класу на тему: «Складні речення з різними видами звязку»

           Тема: Складні речення з різними видами звязку.

Мета: забезпечити глибоке засвоєння навчального матеріалу з теми; формувати вміння  та навички правильно визначати структуру таких видів речення та встановлювати відповідність між реченням і схемою; розвивати логічне мислення і зв’язне мовлення: виховувати повагу до неординарності людського мислення, дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку:  урок  засвоєння  нових знань.

Обладнання: підручник, слова з епіграфом, роздавальний матеріал.

      Епіграф до уроку:

 На все впливає мови чистота: зір глибшає, і кращають уста,                                 Стає точнішим слух, а думка ллється, Як вітром розколихані жита.

                                                                    Д. Павличко.

  Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчання.

Епіграфом нашого уроку є уривок зі  збірки поезій Дмитра Павличка «Рубаї» (1987)

Бесіда

1.Чи є це речення складним? Доведіть.

2.Чи зможете ви визначити вид цього речення?

3. За допомогою яких засобів зв’язку з’єднані  частини складного речення?

ІІІ. Формування знань, умінь і навичок.

Оголошення теми й мети уроку

На сьогоднішньому уроці ми розглянемо складне речення з різними типами зв’язку. В процесі нашої роботи ми будемо вчитися розрізняти  види зв’язку між простими реченнями у складному, встановлювати відповідність між реченням і схемою.

Слово вчителя

У складному реченні можуть поєднуватися різні види  зв’язку: сурядний і підрядний, сполучниковий і безсполучниковий. Залежно від того, якими видами зв’язку з’єднані прості речення в складному, виділяють 4 різновиди складного речення з різними видами зв’язку:

  1. Складні речення із сполучниковим сурядним і підрядним  зв’язком.

Яків повів коней навпростець, і було чутно, як тріщав у них під копитами сушняк ( А.Шиян).

[    ], і [   ], (як  ).

  1. Складні речення із сполучниковим сурядним і безсполучниковим зв’язком.

Дзюрчать потічки між камінням гір, живої тиші повна Чорногора, і джерело щось жебонить прозоре, і сріберно зове, й чарує зір           (С. Йовенко).

[   ], [   ], і [   ].

  1. Складні речення із сполучниковим підрядним і безсполучниковим     зв’язком.

А там далі за річкою, що обставилася стіною темно-зеленого очерету, потяглося нив’я довгими поясами, розіслалися лани широкими килимами, ховаючи свої краї аж там, де земля зіходиться з небом, де блакитний край неба зливається з темно-зеленою далечиною (П.Мирний).

[   ], ( що   ), [   ], ( де  ), ( де  ).

  1. Складні речення із сполучниковим сурядним і підрядним та безсполучниковим зв’язком.

Жодна мова ніколи не розвивається ізольовано; вона завжди зазнає більшого чи меншого впливу інших мов, і сама впливає на мови, які так чи інакше контактують з нею (М.Жовтобрюх).

[   ]; [   ], і [   ], ( які ).

 

Робота з підручником.

Відкриваємо підручники і опрацьовуєм с.166-167.                   Ознайомтесь із визначенням складного речення із різними зв’язку, із видами складних речень із сурядним і підрядним зв’язком і накресліть схеми до речень, що у вправі 359 підручника.

  1. [   ] і [   ], ( де ).
  2. [   ], і [   ], ( бо ).
  3. [   ], а [   ], ( наче ), ( що ).

 

          Самостійна робота

А зараз ми закріпимо ваші знання з даної теми. Перед вами лежать картки, у яких треба встановити відповідність між реченням і

схемою. Схеми доповнити сполучними засобами і пояснити кожну відповідність. В схемах пропущені сполучні засоби.

 

  1. Весело щебечуть пташки і діти збуджено бігають по калюжам, коли перестав йти тихий теплий літній дощ.
  2. Ніна спочатку думала про Якова Македона, що привернув її увагу, та згодом сильніші спогади витіснили його образ, і перед очима постали і люди інші, і події, що їх довіку не забути.
  3. Щаслива ти, дорого, якою ми ідем, і пісня та щаслива, що в серці ми несем.
  4. Я часто приходив до дядька Себастьяна, і ми разом читали якусь книгу, коли він мав час.

 

          а) [   ], ( що ), та [   ], і [   ], ( що  ).

б) [   ] і [   ], (  ).

в) [   ], і [   ], (   ).

г) [   ], (   ), і [   ], (   ).

Відповідь: 1 – б, 2 – а, 3 – г, 4 – в.

 

ІV.  Підсумок уроку.

  • З яким видом речення ми познайомилися?
  • Які існують види зв’язку?
  • Оцінювання учнів.

 

V.  Домашнє завдання. Повторити п. 27. Виконати вправу 367 (ІІ, ІІІ).

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
2 березня 2021
Переглядів
6022
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку