Урок української мови на тему "Написання складних прикметників разом і через дефіс".

Про матеріал
Урок української мови для 6 класу на тему "Написання складних прикметників разом і через дефіс".
Перегляд файлу

Тема: Написання складних прикметників разом і через дефіс

Мета: 

навчальна: поглибити знання учнів про способи творення прикметників; сприяти засвоєнню учнями правил написання складних прикметників разом і через дефіс; формувати вміння правильно  писати  складні прикметники відповідно до вивчених правил;

розвивальна: розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати та конструювати мовні явища;

виховна: виховувати шанобливе ставлення до української творчості та видатних українців.

Тип уроку: урок формування практичних умінь та навичок

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, проектор, картки.

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Повідомлення мети майбутньої роботи, усвідомлення її учнями

ІІІ.Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці

          1.Бліц-опитування.

- Яка частина мова називається прикметником?

- Які основні способи словотворення ви знаєте?

- Розкажіть про спосіб словотворення «складання слів або основ».

- Як пишуться складні іменники з першою частиною авто-, архі-, ультра-, екс-, віце-? Наведіть приклади.

- Як пишуться складні іменники, утворені за допомогою сполучних о, е, є? Наведіть приклади.

-  Чому складні іменники на зразок  семиденна, сімдесятиріччя пишуться разом?

- Прокоментуйте написання слів півострів  та пів острова.

           2. Робота з деформованим текстом.

       Відтворити усно правила правопису складних прикметників (учні отримують картки  з деформованим текстом).

  1. Якщо складні прикметники утворені від …. (словосполучень), у яких одне слово залежить від іншого, то пишемо …..(разом).
  2. Якщо складні прикметники походять від складних ….. (іменників), що пишуться разом,  то пишемо…..(разом).
  3. Якщо першою частиною складного прикметника є  ….. (числівник), то пишемо …. (разом).
  4. Якщо складні прикметники утворені від сполучень  …….. (рівноправних слів), між якими можна поставити сполучник і, то пишемо …..(через дефіс).
  5.  Якщо складні прикметники означають відтінки….. ( кольорів, смаків), то пишемо….. (через дефіс).
  6. Якщо перша частина складного прикметника закінчується на  ….. (-ико), то пишемо …..(через дефіс).
  7. Якщо першою частиною складного прикметника є  ….. (числівник), написаний цифрами , то пишемо …. (через дефіс).
  8. Якщо складні прикметники походять від складних ….. (іменників), що пишуться через дефіс,  то пишемо ….(через дефіс).
  9. Якщо позначають назви  проміжних сторін світу, то пишуться ….(через дефіс).

ІV. Виконання учнями вправ.

  1. Творче конструювання.

   Від кожної пари слів  (вправа 404, ст/ 177) утворити складні прикметники, записати їх .

Сиве волосся – сивоволосий;

південь і захід – південно-західний;

пливти водою – водоплавний;

п’ять днів – п’ятиденка ;

фізика і математика – фізико-математичний;

білий і рожевий – біло-рожевий;

легкі крила – легкокрилий.

Фізкультхвилинка для очей (за посиланням ) https://www.youtube.com/watch?v=T9-CnfdD340

2.Навчальне аудіювання.

Прослухати текст і виписати складні прикметники. Пояснити їх правопис

На Онисі була картата плахта, виткана з вовни пополовині з шовком невеличкими квадратиками. Квадратики були заткані жовтогарячим шовком з білими, як срібло, тонкими обідками. Вишитий червоно- синіми взорцями поділ сорочки спадав на червоні черевики. Ясно-синій шовковий горсет був затканий золотими квіточками. На чорноволосій голові неначе цвів вінок квіток. На шиї червоніло п’ять разків товстого доброго намиста з золотими дукачами.. Маленькі темно-червоні уста були випнуті. Матовий цвіт лиця був трошечки жовтуватий, але його одсвіжав ледве примітний, розлитий по щоках рум’янець. Онися ввійшла й неначе з собою принесла ще більше світу в світлицю, залиту гарячим літнім сонцем.

3.Робота з деформованим висловлюванням (учні виконують роботу самостійно, текст виведений на екран через проектор).

Записати текст, визначивши межі речення і розставивши розділові знаки, знявши риску.

Коли йдеться про високо/шановних людей перелічують їхні титули звання відзнаки народний артист України Іван Семенович Козловський цього не любив у 1920 році двадцяти/річний юнак закінчив Музично/драматичний інститут у Києві  під час Другої світової війни в складі воєнно/фронтових бригад він виступав перед пораненими його слухачів зачаровувало високо/професійне виконання воле/любних українських пісень і найкращих оперних партій світової класики.

V. Перевірка якості самостійної роботи учнів

        1. Аналіз тексту.

   Коли йдеться про високошановних людей, перелічують їхні титули, звання, відзнаки. Народний артист України Іван Семенович Козловський цього не любив. У 1920 році двадцятирічний юнак закінчив Музично-драматичний інститут у Києві. Під час Другої світової війни в складі воєнно-фронтових бригад він виступав перед пораненими. Його слухачів зачаровувало високопрофесійне виконання волелюбних українських пісень і найкращих оперних партій світової класики.

VІ.Завдання додому (для роботи над подальшим закріпленням знань, формуванням умінь і навичок)

Скласти твір-опис (8-10 речень)природи, використовуючи складні прикметники.

VІІ. Підведення підсумків уроку.

Література:

Українська мова. 6 клас: Плани-конспекти уроків/Л.М.Гордеєва. – Харків:

Ранок, 2000.- 160 с.

Українська мова. 6 клас. ІІ семестр/ С.А.Омельчук, А.І.Ляшкевич, М.В.Чаловська. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 132 с.

Нетрадиційні уроки. Українська мова. 5-12 класи/ укладач Л.І.Нечволод. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2008. – 256 с.

Інтернет-джерела:

Публічна електронна бібліотека української  художньої літератури [Електронний ресурс] : [Веб-сайт]. . – Режим доступу: http://ukrlit.org/nechui_levytskyi_ivan_semenovych/starosvitski_batiushky_ta_matushky/5

 

 

 

docx
Додано
22 березня 2021
Переглядів
1189
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку