Урок української мови на тему "Префікс. Спостереження за словотворчою роллю префіксів"

Про матеріал

Урок - подорож, під час якого джерельце прямує до моря, зустрічаючи перешкоди. Учні прибирають їх, виконуючи завдання, знайомлячись з роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією, з'ясовуючи лексичні значення слів з найужи­ванішими префіксами, розвиваючи спостережливість, уміння порівнювати. кінці уроку

Перегляд файлу

 

 

Мета. Ознайомити учнів з роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією; вчити з'ясовувати лексичні значення слів з найужи­ванішими префіксами; розвивати спостережливість, уміння порівнювати; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання. Мовний матеріал, прислів'я, ілюстрації про працю дітей.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

1. Привітання

- Сьогодні у нас незвичайний урок. До нас прийшли гості, поверніться до них, привітайтеся.

2. Рефлексія.

- З яким настроєм ви прийшли на урок?

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Каліграфічна хвилинка.

Дд Жж Дж дж ере джерело

    —Назвіть слова-синоніми до слова джерело. (Криничка, ключ.)

    —Запишіть спільнокореневі слова у каліграфічну хвилинку.

  • Порахуйте кількість звуків і букв у слові джерельна.
  • Чому вона різна?
  • Складіть речення зі словом джерельце за схемою.
  • Назвіть іменники в цьому реченні.
  • Утворіть від них форму звертання. Складіть речення зі звертаннями.
  • Які знаки ставимо при звертанні?

2. Повідомлення теми і мети уроку.

  • На попередніх уроках ми опрацьовували різні звукові явища,
    пов'язані з коренем слова. Сьогодні продовжимо вивчати будову слова.
  • Пригадайте, з яких частин складається слово? (Основа і закінчення.)

(Починаю будувати  асоціативний кущ.)

  • Які частини основи ви знаєте? (Корінь, префікс, суфікс.)
  • Сьогодні ми дізнаємося більше про префікс — важливу частину основи слова. Це збагатить наше мовлення значною кількістю нових слів.
  • На уроці ми повинні

ЗНАТИ      ВМІТИ

префікс      виділяти префікс

місце префікса у слові    утворювати нові слова за

позначення префікса    допомогою префіксів

написання префікса зі словами

роль у слові

  •     А подорожуватимемо ми разом із джерельцем, прослідкуємо його шлях і  допоможемо прибрати з його шляху перешкоди.
  •     Що таке джерело і як воно утворюється знає наш науковець.

 Повідомлення науковця:

 Не вся дощова вода стікає з поверхні прямо в річки. Частина її просочується в ґрунт. Під землею вона накопичується, а потім б’є у місцях, які називаються джерелами.

 —Джерело засипало листям, воно розлилося по лісі і може перетворитися на болото. Як йому допомогти? (Вичистити, обкласти камінням.)

 3. Спостереження над мовним матеріалом.


дорогий — предорогий

писати — записати

свято — відсвяткувати

родина — поріднились

нести — принести

вода — підводна

чесати розчесати

лад — безладдя


  •   Чим відрізняються слова другого стовпчика від слів першого
    стовпчика?
  •   Визначте корінь в кожній парі слів.

Яка частина стоїть перед коренем у словах другого стовпчика?

—Як пишеться префікс зі словами? (Разом.)
Висновок. Частина слова, яка стоїть перед коренем, називається

префіксом.

 (Продовжую будувати асоціативний кущ.)

    —А наше джерельце подорожує шлях далі й перетворилося на струмок. Але йому дорогу перегородили гілки старого дерева. Приберемо їх, якщо попрацюємо з підручником.

4. Робота з підручником.

а) Вправа 240.

  •   Складіть за схемою словосполучення.
  •   Зверніть увагу на виділені частини слів.
  •   Як вони змінюють зміст словосполучень?

—Наше джерельце прямує до річки, але на її берегах повно сміття, а приберемо ми його, якщо попрацюємо в групах.

б) Робота в групах.

1 група. Вправа 241.

  •   До поданих слів доберіть і запишіть антоніми.
  •   Позначте корені.
  •   Виділіть значком (за зразком) ту частину слова, що стоїть перед
    коренем.
  •   З двома словами (на вибір) усно складіть речення.

2 група.

  •   Спишіть вірш.

Джерельце

Уночі над степом прошуміла злива.

Гомінке джерельце в балці зашуміло.

Ми взяли лопату, шлях йому звільнили

ще й малу вербичку поруч посадили.

  •   Позначте префікси у словах.
  •   Порівняйте ці два вірші.
  •   Якими ви собі уявляєте дітей, читаючи ці вірші?
  •   Які ілюстрації ви б намалювали до цих віршів?
  •   Поступово джерельце вливається в море, але штормом до берега пригнало безліч пластикових пляшок, які приберемо, якщо засвоїмо правило на с.100.

в) Засвоєння правила та ознайомлення зі способом графічного позначення префікса (с. 100).

Фізкультхвилинка.

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  •            Вода з джерельця під дією сонечка перетворилася на пару. Вона піднялася вгору, приєдналася до хмаринки, яку вітер погнав у сторону лісу. А,  щоб випав дощик над нашим джерельцем, закріпимо вивчене.
  1. Творче списування (диференційовано, групами).

Вправа 242.

  •   Спишіть вірш.
  •   Позначте префікси у виділених словах.

слові порозчищаю два префікси по- і роз-.)

2. Коментоване письмо (вправа 243).

  •   За допомогою даних префіксів утворіть нові слова.
  •   Запишіть словосполучення.
  •   Позначте префікси у словах.
  •   Яких значень надають словам префікси за-, до-?

3. Робота з прислів'ями.

Поспішиш людей насмішиш.

Посієш вчасно вродить рясно.

  •   Як ви розумієте зміст кожного прислів'я?
  •   Випишіть слова з префіксами, доберіть до них спільнокореневі.
    Префікси виділіть.

4. Робота з текстом (вправа 244).

  •   Про що ви дізналися з прочитаного тексту?
  •   Чому текст має такий заголовок?

Випишіть у стовпчик виділені слова. Позначте у них корені
і префікси.

IV. Підсумок уроку.

  • Що вивчили на уроці?
  • Чи досягли мети уроку?
  • Що називається префіксом?
  • Як знайти в слові префікс?

 

docx
Додано
15 серпня 2018
Переглядів
706
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку