Урок "Префікси і прийменники. Зіставлення за значенням та способом написання"

Про матеріал

Префікси і прийменники. Зіставлення за значенням та способом написання. Урок складався як відкритий. Максимально використовуючи час на уроці задіяти якумога більше видів діяльності. На мою думку все вдалося!

Перегляд файлу

Тема: Префікси і прийменники. Зіставлення за значенням та способом написання

Мета: поглибити знання учнів про префікс як значущу частину основи слова; навчати розрізняти співзвучні префікси і прийменники на слух і на письмі, правильно їх писати; розвивати зв’язне мовлення учнів,уміння правильно відповідати на питання; виховувати культуру поведінки у громадських містах.

Хід уроку

  1. Організаційний момент           Привітання
  2. Актуалізація опорних знань   Мозковий штурм
  3. Каліграфічна хвилинка

Р р  Рр  Ра  ир  бр  рш   

 Словникова робота

Гра «Збери склади»    па  пір  па  ра  соль  ка  по  дру  га

Складіть з одним з цих слів речення (за рядами)

III. Повідомлення теми й мети уроку

  1. Спишіть словосполучення, визначте префікси в словах
  2. підкресліть слова,  які пишуть окремо.

Без сорому — безсоромний;

На письмі — написаний;

дочитати до кінця – дочитаний

 засніжило за вікном


— Ми знаємо, що за допомогою префіксів утворюються нові слова. Префікси зі словами пишуть разом. Але у нашій мові є слова, так звані службові, які дуже схожі на префікси. Їх називають прийменники. Наведіть приклади прийменників, які ми сьогодні вже зустріли (без, на до за)

- Отже яка ж тема нашого уроку?

— Сьогодні на уроці ми будемо вчитися розрізняти префікси і прийменники, а також правильно їх писати.

  1. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
  • Порівняйте два речення. Що ви помітили?
  •  Чим схожі чим відрізняються речення? (Поширене, доповнило слово)
  • Куди ми вставили слово? (між прийменником та словом)
  • Чи Можна вставити слово між прийменником і словом, а між префіксом і коренем слова  за…ховався?  НІ
  • Як треба відрізняти прийменник від однозвучного префікса?(спробувати вставити між ними слово)
  •    Як ви гадаєте, для чого у нашій мові потрібні прийменники? (Для зв’язку слів у реченні)
  • За дерево заховався зайчисько.
  • За високе дерево заховався зайчисько.

 2) Порівняльна характеристика.

Спробуємо порівняти префікс та прийменник


Префікс:

  • Частина слова.
  • Потрібний для утворення нових слів.
  • Пишемо разом.
  • Не можна вставити слово між префіксом і коренем.

Прийменник:

  • Окреме слово.
  • Потрібний для зв’язку слів у реченні.
  • Пишемо окремо.
  • Можна вставити слово між прийменником і словом.

  1. Парна робота      - Розкрийте дужки.

(На)малюю (на)папері.

(До)бігти (до)дерева.

(В)ходити (в)річку.

(Під)копати (під)кущем.    Вибіркова перевірка виконаних завдань

Віршована  Фізкультхвилинка

   Узагальнення й систематизація знань

Колективна робота (біля дошки) Розкрийте дужки. Поясніть орфограму.

  • (З)праці радість, (з) (без)ділля смуток.
  • Щоб (по) рейках (про) їхати, треба (по) шпалах (про) йти.
  • (Про) вовка (про) мовка, а він — у хаті.

 Робота в групах

(З)мерзлі, (у)сніг, (у)гайках, (за)біліла, (на)гілках, (у)пав, (за)вис,(на)полоханих, (на)землю, (з)гадую, (на)зиму, (в)барлозі, (до)весни,(у)сміхається, (в)лаштувавсь.

1-3-5 група. Випишіть слова з прийменниками.

2-4 га група. Випишіть слова з префіксами.

 

Додаткове завдання  Виконання завдання за варіантами на оцінку


 1 варіант

Миколка (за)йшов (за)товаришем.

Хлопці (від)штовхнулися (від)берега.

2 варіант

Човен (на)скочив (на)мілину.

Рибаки уже далеко (від)пливли (від)берега.


 Творче завдання

— Складіть словосполучення з однозвучними префіксами і прийменниками (на, від, під, з, по).

— Запишіть утворені словосполучення у зошит, підкресліть прийменники, виділіть префікси.

Вправа «Незакінчене речення»

  • Префікс — це частина основи слова, яку пишуть зі словом…(разом).
  • Префікс — це частина основи слова, що стоїть перед… (коренем).
  • Між прийменником та словом можна поставити...(інше слово чи питання)
  • Прийменники зі словом пишуть… (окремо).

VІ. Підсумок уроку


— Що сподобалося на уроці?

— Чого ви навчилися сьогодні на уроці?

— Пригадайте, що називається префіксом?

— Як префікси  пишуть зі словами?

— Як пишуть прийменники зі словами?

— Як перевірити, що це прийменник, а не префікс?

— Що здалося складним?

Домашнє завдання

Добре ми попрацювали

Ми оцінки заробляли

Та дзвенить уже дзвінок

Бо закінчився урок

Дякую за увагу!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гаргесян Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 серпня 2018
Переглядів
17969
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку