Тема. Пряма мова. Діалог. Тренувальні вправи
Мета: систематизувати знання учнів про пряму мову й діалог, розділові знаки при них; розвивати навички знаходити й виправляти пунктуаційні помилки, складати речення за схемами, діалоги; зв’язне мовлення, творчу уяву; виховувати культуру спілкування
Тип уроку: узагальнення й систематизації знань
Хід уроку
Найвище щастя й радість людська – спілкування з людьми.
В. Сухомлинський
І. Етап орієнтації
1. Організаційний момент.
2. Актуалізація навчальної діяльності.
– Діти, сьогоднішній урок розпочну зі слів відомого українського педагога В. О. Сухомлинського. Чи погоджуєтеся з цією думкою? (Слайд 1)
3. Мотивація навчальної діяльності.
Послухайте розмову.
- Михайле, ти вже виконав завдання?
- Виконав.
- Скажи, будь ласка, друже, чи все тобі вдалося?
- Ну чого причепився?
- Та я ж нічого. Хотів обмінятися враженнями.
- Дай спокій!
Бесіда-обговорення почутого
ІІ. Етап проектування
1. Повідомлення теми, завдань уроку.
– Тема нашого уроку: «Пряма мова. Діалог. Тренувальні вправи».
2. Визначення учнями очікуваних результатів.
Ця тема не нова для вас. Тож скажіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Цілевизначення (Слайд 3)
Я маю на меті …
а) пригадати…
б) закріпити…
в) удосконалити…
3. Складання орієнтовного плану навчальної діяльності на занятті.
ІІІ. Етап виконання плану діяльності
1)Визначення сутності окремих елементів
Інтерактивна вправа «Продовжити речення» (Слайд 4,5)
2. Індивідуальна робота за картками (біля дошки)
Записати речення, поставити пропущені розділові знаки. Пояснити свій вибір. Записати схеми до речень.
1 картка
Добрим словом мур проб’єш а лихим і у двері не ввійдеш зазначає народна творчість.
Т. Рузвельт писав Найголовніша формула успіху – вміння спілкуватися з людьми.
2 картка
Народна мудрість говорить слово не горобець, вилетить – не спіймаєш.
Краще нічого не говорити, ніж говорити абищо так повчав П. Буаст.
3. Колективний творчий зоровий диктант
Скласти речення за схемою. (Слайд 6)
Са: «Пм!» Са: «Пм?» «Пм! – са, - пм!»
«Пм!» - са. «Пм?» - са. «Пм, - са, - пм».
4. Робота в групах (із застосуванням інтерактивної дошки «Google Jamboard», до якої надано спільний доступ учням )
Гра «Я - редактор»
Записати діалог, поставивши пропущені розділові знаки.
І група
Бабуся онучці каже
Любцю мила хоч перед їжею ти б руки мила
Не буду мити закричала внучка
і так говорять що я білоручка.
Сергій Воскрекасенко
ІІ група
Не кидайсь хлібом він святий в суворості ласкавій
бувало каже дід старий малечі кучерявій
Не грайся хлібом то ж бо гріх іще до немовляти,
щасливий стримуючи сміх, бувало каже мати
М.Рильський
ІІІ група
Облітав журавель
Сто морів сто земель,
Облітав обходив
Крила ноги натрудив
Ми спитали журавля
Де найкращая земля
Журавель відповідає
Краще рідної немає
П.Воронько
ІV група
Звідки дощ іде
Із неба
Де іде той дощ
Де треба. Без дороги ходить
скрізь — через поле, через ліс
А чи є у нього ноги
Та нащо дощеві ноги, коли ходить без дороги
Євген Гуцало
Взаємоперевірка виконаного завдання.
Контроль. (Слайд 7, 8)
І група
Бабуся онучці каже:
— Любцю мила, хоч перед їжею ти б руки мила.
— Не буду мити,— закричала внучка,—
і так говорять, що я білоручка.
Сергій Воскрекасенко
ІІ група
— Не кидайсь хлібом, він святий,— в суворості ласкавій,
бувало, каже дід старий малечі кучерявій.
— Не грайся хлібом, то ж бо гріх! — іще до немовляти,
щасливий стримуючи сміх, бувало, каже мати.
М.Рильський
ІІІ група
Облітав журавель
Сто морів, сто земель,
Облітав, обходив,
Крила, ноги натрудив.
Ми спитали журавля:
— Де найкращая земля?
Журавель відповідає:
— Краще рідної немає!
П.Воронько
ІV група
— Звідки дощ іде?
— Із неба!
— Де іде той дощ?
— Де треба. Без дороги ходить
скрізь — через поле, через ліс.
— А чи є у нього ноги?
— Та нащо дощеві ноги, коли ходить без дороги!
Євген Гуцало
5. Лінгвістичне дослідження
- Люди постійно спілкуються один із одним: обмінюються думками, інформацією, радяться. Одних приємно слухати, інших – ні, бо говорити можна по-різному. Наприклад:
Або ж:
Надмірно стислі репліки в першому діалозі. Співрозмовники не вживають етикетних формул, натомість засмічують своє мовлення іншомовними словами, сленгом. Такі розмовники здаються невихованими, неввічливими.
6. Словникова робота
7. Складання правил чемного спілкування
8. Робота в групах
- Пригадайте, які слова ввічливості слід постійно вживати у своєму мовленні. На паперових квіточках ви записуєте по «чарівному» слову. А потім ми їх прикріпимо до «Дерева чарівних слів».
Згадати етикетні формули: (Слайд 9)
І група - слова привітання та прощання.
ІІ група – висловлення вдячності
ІІІ група – побажання
ІV група – висловлення прохання
V група – слова вибачення
- Погляньте, як розквітло дерево від ваших «чарівних» слів, так і людина «розквітає» від слів увічливості, якими до неї звертаються.
Слайд 10
Попросити вибачення можна такими словами… (Пробачте; вибачте, будь ласка; даруйте; мені дуже шкода; прийміть щиросердне вибачення; перепрошую тощо.)
Висловити вдячність можна за допомогою таких слів… (Дякую, щиро вдячний, красно дякую, висловлюю глибоку вдячність, дуже вдячний за допомогу.. тощо.)
Висловити побажання можна такими словами…(Доброго здоров’я, на все добре, усього найкращого, бувайте здорові, щасти...)
Висловити прохання … (Будь ласка, будьте ласкаві, прошу, будьте люб'язні, маю до тебе прохання…)
Привітання…(Доброго ранку, добрий день, привіт, вітаю, мої вітання... )
Прощання…(На все добре, до побачення, прощавайте, до зустрічі, зустрінемося, бувайте…)
9. Складання діалогів. Робота в парах (Слайд 11)
- А зараз побачимо, як ви засвоїли правила ведення діалогу. Тож попрацюймо в парах. Складіть діалог між звірятами.
І ряд – «Готуємося до зими».
ІІ ряд – «У лісовій школі»
ІІІ ряд – «А вже весна!»
ІV. Етап контрольно-оціночний.
Побудувати схеми до записаного діалогу.
Додаткове завдання. Згадати й записати у формі діалогу смішинку.
Метод «Мікрофон» (Слайд 12)
– Урок хочу завершити такими поетичними рядками: (Слайд 13)
Словом ти не скривдь ніколи,
Слів багато в мові є.
Ходиш ти давно до школи,
Так що вибери своє.
Слово лагідне лікує.
Щире слово й доброту
Людське серце тонко чує,
Знай цю істину просту.
Не мели дурниць брехливих,
Словом ти не ображай.
Слів багато є красивих —
От найкращі й вибирай!
Завдання додому.
Скласти діалог (Слайд 14)
Середній рівень. З однокласником «По дорозі додому»
Достатній рівень. «Про що говорять парти вночі?»
Високий рівень. «Розмова з містом»
Додаткові завдання (Слайд 15)
Скласти першу репліку діалогу з використанням відповідних до ситуації етикетних формул, висловлюючи вдячність.
Переконструювати речення з прямою мовою на діалог.(Слайд 16)
Увечері батько питає хлопчиків: «Як ви сьогодні провели день?» Юрко відповів: «Я сьогодні посадив дерево». «Ти сьогодні добре прожив день», - сказав батько. «А я зайчика намалював», - вигукнув Миколка. «Ти теж добре прожив день», - похвалив тато. Петрик промовив: «Я сьогодні … в м’яча грав … і морозиво з’їв …» «У тебе сьогодні втрачений день», - сказав батько.
Контроль (Слайд 17)
Бесіда