Урок української мови на тему: "Пряма мова. Діалог. Тренувальні вправи".

Про матеріал
Мета: систематизувати знання учнів про пряму мову й діалог, розділові знаки при них; розвивати навички знаходити й виправляти пунктуаційні помилки, складати речення за схемами, діалоги; зв’язне мовлення, творчу уяву; виховувати культуру спілкування Тип уроку: узагальнення й систематизації знань.
Перегляд файлу

Тема. Пряма мова. Діалог. Тренувальні вправи

Мета: систематизувати знання учнів про пряму мову й діалог, розділові знаки при них; розвивати навички знаходити й виправляти пунктуаційні помилки, складати речення за схемами, діалоги; зв’язне мовлення, творчу уяву; виховувати культуру спілкування 

Тип уроку: узагальнення й систематизації знань

Хід уроку

Найвище щастя й радість людська – спілкування з людьми.

В. Сухомлинський

 

І. Етап орієнтації

1. Організаційний момент.

2. Актуалізація навчальної діяльності.

– Діти, сьогоднішній урок розпочну зі слів відомого українського педагога В. О. Сухомлинського. Чи погоджуєтеся з цією думкою? (Слайд 1)

  • Так, велике щастя – вслухатися у звучання чудових слів рідної мови, спілкуватися, ділитися з людьми своїми враженнями, радістю. Під час розмови за допомогою міміки та жестів можемо передавати свій настрій, почуття, емоції. А за допомогою чого ви в меседжі передаєте своє ставлення до висловленого? (Слайд 2)
  • Я теж приготувала смайли. Даруватиму їх за змістовні відповіді.

3. Мотивація навчальної діяльності.

  • А чи завжди спілкування може бути приємним?

Послухайте розмову.

- Михайле, ти вже виконав завдання?

- Виконав.

- Скажи, будь ласка, друже, чи все тобі вдалося? 

- Ну чого причепився?

- Та я ж нічого. Хотів обмінятися враженнями.

- Дай спокій!

Бесіда-обговорення почутого

  • Чи сподобалася вам розмова? Чому?
  • Щоб спілкування було приємним, дарувало тільки радість, необхідно знати та дотримуватися певних правил. Про це ми сьогодні й поговоримо.

 

ІІ. Етап проектування

1. Повідомлення теми, завдань уроку.

– Тема нашого уроку: «Пряма мова. Діалог. Тренувальні вправи».

2. Визначення учнями очікуваних результатів.   

Ця тема не нова для вас. Тож скажіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Цілевизначення (Слайд 3)

Я маю на меті …

а) пригадати…

б) закріпити…

в) удосконалити…

 

3. Складання орієнтовного плану навчальної діяльності на занятті.

 

ІІІ. Етап виконання плану діяльності

1)Визначення сутності окремих елементів

Інтерактивна вправа «Продовжити речення» (Слайд 4,5)

  1. Прямою мовою називається… (висловлення якоїсь особи, передане дослівно, без змін)
  2. Пряму мову супроводжують… (слова автора)
  3. Слова автора вказують … (кому належить пряма мова)
  4. Пряму мову вимовляємо… (підвищеним) тоном, слова автора… (зниженим і дещо прискореним)
  5. Пряму мову записуємо … (з великої літери, беремо в лапки)
  6. Після прямої мови перед лапками можна вживати такі розділові знаки (!?), а після лапок - … (,.).
  7. Якщо слова автора передують прямій мові, то після них ставимо … (:)
  8. Після прямої мови перед словами автора вживаємо такі розділові знаки…
  9. Діалог передає розмову … осіб?
  10.  Висловлювання співрозмовників у діалозі називають… (репліками)
  11.  Кожну репліку записують… (з нового рядка, перед реплікою ставимо тире)
  12.  Якщо перед реплікою є слова автора, то після них ставимо … (:)
  13.  Після репліки перед словами автора вживаємо такі розділові знаки …
  14.  Слова автора після репліки чи прямої мови записуємо з… літери (малої літери)

2. Індивідуальна робота за картками (біля дошки)

Записати речення, поставити пропущені розділові знаки. Пояснити свій вибір. Записати схеми до речень.

1 картка

 Добрим словом мур проб’єш а лихим і у двері не ввійдеш зазначає народна творчість.

Т. Рузвельт писав Найголовніша формула успіху – вміння спілкуватися з людьми. 

 

2 картка

Народна мудрість говорить слово не горобець, вилетить – не спіймаєш.

Краще нічого не говорити, ніж говорити абищо так повчав П. Буаст.
 

3. Колективний творчий зоровий диктант

Скласти речення за схемою. (Слайд 6)

Са: «Пм!»           Са: «Пм?»         «Пм! – са, - пм!»

«Пм!» - са.         «Пм?» - са.        «Пм, - са, - пм».

 

4. Робота в групах (із застосуванням інтерактивної дошки «Google Jamboard», до якої надано спільний доступ учням )

Гра «Я - редактор»

Записати діалог, поставивши пропущені розділові знаки.

 

І група

Бабуся онучці каже
    Любцю мила хоч перед їжею ти б руки мила
    Не буду мити закричала внучка
і так говорять що я білоручка.
                                          Сергій Воскрекасенко

 

ІІ група

Не кидайсь хлібом він святий в суворості ласкавій

бувало каже дід старий малечі кучерявій
Не грайся хлібом то ж бо гріх іще до немовляти,
щасливий стримуючи сміх, бувало каже мати

                                              М.Рильський

 

ІІІ група

Облітав журавель
Сто морів сто земель,
Облітав обходив
Крила ноги натрудив
Ми спитали журавля
Де найкращая земля
Журавель відповідає
Краще рідної немає 

             П.Воронько

 

ІV група

Звідки дощ іде
Із неба
Де іде той дощ
Де треба. Без дороги ходить

скрізь — через поле, через ліс
А чи є у нього ноги
Та нащо дощеві ноги, коли ходить без дороги
                                                                   Євген Гуцало

Взаємоперевірка виконаного завдання.

Контроль. (Слайд 7, 8)

І група

 Бабуся онучці каже:
—    Любцю мила, хоч перед їжею ти б руки мила.
—    Не буду мити,— закричала внучка,—
і так говорять, що я білоручка.
                                            Сергій Воскрекасенко

ІІ група

—    Не кидайсь хлібом, він святий,— в суворості ласкавій,

бувало, каже дід старий малечі кучерявій.
—    Не грайся хлібом, то ж бо гріх! — іще до немовляти,
щасливий стримуючи сміх, бувало, каже мати.

                                                                    М.Рильський

 

ІІІ група

Облітав журавель
Сто морів, сто земель,
Облітав, обходив,
Крила, ноги натрудив.
Ми спитали журавля:
— Де найкращая земля?
Журавель відповідає:
— Краще рідної немає! 

                              П.Воронько

 

ІV група


—    Звідки дощ іде?
—    Із неба!
—    Де іде той дощ?
—    Де треба. Без дороги ходить

 скрізь — через поле, через ліс.
—    А чи є у нього ноги?
—    Та нащо дощеві ноги, коли ходить без дороги!
                                                                             Євген Гуцало

 

5. Лінгвістичне дослідження

- Люди постійно спілкуються один із одним: обмінюються думками, інформацією, радяться. Одних приємно слухати, інших – ні, бо говорити можна по-різному. Наприклад:

 

  • Хай, Міха!
  • Хай, Ксю!
  • Як твоє нічо?
  • О-кей. Твої?
  • Теж респект. Пока. Старим – привіт.
  • Бай.

 

Або ж:

 

  • Доброго дня, Михайле!
  • Привіт, Оксанко!
  • Як у тебе справи?
  • Добре! А в тебе?
  • Теж непогано.
  • Радий був тебе бачити. Передавай від мене вітання батькам. До побачення.
  • Щасти тобі!

 

  • Скажіть, який діалог приємніше чути? Чому?

Надмірно стислі репліки в першому діалозі. Співрозмовники не вживають етикетних формул, натомість засмічують своє мовлення іншомовними словами, сленгом. Такі розмовники здаються невихованими, неввічливими.

6. Словникова робота

  • Цікаво, а що означає слово «ввічливість»?
  • Первісне значення цього слова пов’язується з формою «у вічі»: тобто ввічливий – «той, хто дивиться у вічі». Як же це розуміти? Найперше, що треба показати співрозмовникові, - це вияв миролюбності, доброзичливості. Це мав засвідчити погляд людини, адже недаремно кажуть у народі, що очі – дзеркало душі.  Тому, спілкуючись (вітаючись, прохаючи про щось, дякуючи, запрошуючи тощо), співрозмовники дивились у вічі один одному. Поступово прикметник «увічливий» набув нового значення: «той, хто дотримується правил пристойності, виявляє люб’язність». Нині, за тлумачним словником, увічливість – чемність, люб’язність.

7. Складання правил чемного спілкування

  • Пригадайте, яких же правил слід дотримуватися в спілкуванні з людиною, щоб бути культурною та вихованою людиною, приємним співрозмовником.
  1. Під час спілкування не перебивайте співрозмовника.
  2. Слухайте уважно, зацікавлено й доброзичливо.
  3. Будуйте репліки так, щоб заохотити співрозмовника висловити власну думку. 
  4. Шанобливо, доброзичливо стався до опонента.
  5. У розмові торкайся теми, що цікавить, є прийнятною.
  6. Чітко став запитання, зрозуміло висловлюйся.
  7. Уживай слова ввічливості, до старших звертайся на Ви.

8. Робота в групах

- Пригадайте, які слова ввічливості слід постійно вживати у своєму мовленні. На паперових квіточках ви записуєте по «чарівному» слову. А потім ми їх прикріпимо до «Дерева чарівних слів».

 Згадати етикетні формули: (Слайд 9)

І група - слова привітання та прощання.

ІІ група – висловлення вдячності

ІІІ група – побажання

ІV група – висловлення прохання

V група – слова вибачення

 

- Погляньте, як розквітло дерево від ваших «чарівних» слів, так і людина «розквітає» від слів увічливості, якими до неї звертаються. 

 

Слайд 10

Попросити вибачення можна такими словами… (Пробачте; вибачте, будь ласка;  даруйте; мені дуже шкода; прийміть щиросердне вибачення; перепрошую тощо.)
Висловити вдячність можна за допомогою таких слів… (Дякую, щиро вдячний, красно дякую, висловлюю глибоку вдячність, дуже вдячний за допомогу.. тощо.)

Висловити побажання можна такими словами…(Доброго здоров’я, на все добре, усього найкращого, бувайте здорові, щасти...)

Висловити прохання … (Будь ласка, будьте ласкаві, прошу, будьте люб'язні, маю до тебе прохання…)

Привітання…(Доброго ранку, добрий день, привіт,  вітаю, мої вітання... )

Прощання…(На все добре, до побачення, прощавайте, до зустрічі, зустрінемося, бувайте…)

 

9. Складання діалогів. Робота в парах (Слайд 11)

- А зараз побачимо, як ви засвоїли правила ведення діалогу. Тож попрацюймо в парах. Складіть діалог між звірятами.

І ряд – «Готуємося до зими».

ІІ ряд – «У лісовій школі»

ІІІ ряд – «А вже весна!»

 

 ІV. Етап контрольно-оціночний.

  1. Завдання з адаптацією.

Побудувати схеми до записаного діалогу.

Додаткове завдання. Згадати й записати у формі діалогу смішинку.

  1. Мотивація оцінок.
  2. Рефлексія. Ретроспективна оцінка заняття в емоційному й змістовому аспектах.

Метод «Мікрофон» (Слайд 12)

  • Сьогодні на уроці я засвоїв…
  • Найбільше мені сподобалося завдання…
  • Удосконалив (-ла) такі навички…
  • Труднощі викликало…

 

– Урок хочу завершити такими поетичними рядками: (Слайд 13)

Словом ти не скривдь ніколи,
Слів багато в мові є.
Ходиш ти давно до школи,
Так що вибери своє.
Слово лагідне лікує.
Щире слово й доброту
Людське серце тонко чує,
Знай цю істину просту.
Не мели дурниць брехливих,
Словом ти не ображай.
Слів багато є красивих —
От найкращі й вибирай!

 

Завдання додому.

Скласти діалог (Слайд 14)

Середній рівень. З однокласником «По дорозі додому»

Достатній рівень. «Про що говорять парти вночі?»

Високий рівень. «Розмова з містом»

 

Додаткові завдання (Слайд 15)

Скласти першу репліку діалогу з використанням відповідних до ситуації етикетних формул, висловлюючи вдячність.

  1. матері за смачну вечерю в колі сім’ї.
  2. сестрі за привітання й подарунок до день народження.
  3. Другу за допомогу в навчанні.

 

Переконструювати речення з прямою мовою на діалог.(Слайд 16)

Увечері батько питає хлопчиків: «Як ви сьогодні провели день?» Юрко відповів: «Я сьогодні посадив дерево». «Ти сьогодні добре прожив день», - сказав батько. «А я зайчика намалював», - вигукнув Миколка. «Ти теж добре прожив день», - похвалив тато. Петрик промовив: «Я сьогодні … в м’яча грав … і морозиво з’їв …» «У тебе сьогодні втрачений день», - сказав батько.

Контроль (Слайд 17)

  • Увечері батько питає хлопчиків:
  • Як ви сьогодні провели день?
  •  Я сьогодні посадив дерево! – відповів Юрко.
  • Ти сьогодні добре прожив день, - сказав батько.
  • А я зайчика намалював! - вигукнув Миколка.
  • Ти теж добре прожив день, - похвалив тато.
  • Я сьогодні … в м’яча грав … і морозиво з’їв … - промовив Петрик.
  • У тебе сьогодні втрачений день… - сказав батько.

Бесіда

  • Чому тато так сказав?
  • Що означає «недаремно прожити день»?
  • Скільки осіб бере участь у розмові?
  • Це діалог чи  полілог?

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Рябченюк Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Коваль Олена Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
6 лютого 2022
Переглядів
21985
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку